FTP server bouwen om back-ups op te slaan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-07 20:13
Beste Tweakers,

Graag hoor ik jullie adviezen over het volgende:
Voor mijn klanten ( particulieren, zzp en MKB ) ben ik bezig om een online back-up oplossing aan te bieden via de FTP. Op deze manier wil ik mijn klanten de mogelijkheid bieden om een back-up te hebben op een andere locatie, voor als er calamiteiten zijn.
Uiteraard heeft niet iedere zzp'er en zeker een particulier de ruimte om een back-up veilig te stallen. En vergeten ze vaak om de back-up te maken of het apparaat ook daadwerkelijk ergens veilig te stellen ( in ieder geval een aantal van mijn klanten dan. )

Nu heb ik het volgende al gedaan/uitgezocht en getest. Het is de bedoeling dat het allemaal zo goedkoop mogelijk gaat zodat de prijs laag kan blijven. Uiteraard probeer ik de kwaliteit van de storage zo hoog mogelijk te houden.

De "pakketten" zullen tussen de 30 en de 500 GB liggen, voor als klanten meerde back-ups willen bewaren.

Software:
FTP server: Filezilla

Ik heb deze gekozen omdat het een ftp server is waar ik goede verhalen over heb gelezen en zelf moet ik zeggen dat deze lekker simpel is en het gewoon weg lijkt te doen.

Back-up software:

Eigenlijk mag de klant deze zelf kiezen. Als een aanrader voor de meeste gebruikers heb ik Cobian back-up gekozen, vooral vanwege de back-up naar ftp mogelijkheid en goede instellingen zoals welk type back-up en welk schema.

Filezilla server heb ik nu draaien op win7 ultimate 64 bit, nu vraag ik mezelf af of er een beter OS is om deze FTP server op te draaien. En of dat er eigenlijk niet gewoon een veel betere FTP server is.

Hardware:

Op dit moment niet veel bijzonders, om te testen heb ik dit draaien op een AMD Dualcore ( 2,6 Ghz ) 8 GB ram en een 4 tal 2 TB disks van samsung ( firmware update is al uitgevoerd ). Deze disks staan nog niet in RAID. En een SSD voor Win7

Wat het moet gaan worden, als het gaat werken natuurlijk, is dit.
3U server behuizing met zestien 3,5" hotswap inbouwsloten.
Moederbord en proc zijn nog steeds niet gekozen, zelf ben ik van mening dat een "normaal" setje afdoende zou moeten zijn. 16 GB ram, geen idee of dat het te weinig of eigenlijk te veel is.
Disks worden aangesloten via een PCI raid controller die geschikt is voor meer dan genoeg disks.
Win7 64 bit als OS
En een mooi stukje ruimte in een server rek voor bandbreedte. Thuis heb ik 120/10 Mbit liggen maar dat is eigenlijk maar genoeg voor 5-10 klanten.

Nu de overige punten.
Welk type disks moet ik kiezen? Zelf lijken de standaard consumenten producten genoeg. Veel van mijn hardeschijven draaien 24 uur en doen het al 3 jaar of meer. Als ik voor speciale hardeschijven ga dan weet je bijna zeker dat ze de afschrijf periode halen van 5 jaar. Echter haal ik met die andere disks wel eerder het omslag punt vanaf waar winst wordt gemaakt, en daarbij haalt dit de initiële investering omlaag.
Graag jullie mening hierover.

Ander punt is RAID:
Ik weet al precies welke raid ik wil. RAID 5, zodat ik 2 sets kan maken van 8 schijven á 2 TB, waardoor ik er in feite 7 over heb. ( redelijk klein verlies van ruimte ). Al verhoogd dit dus wel weer het risico dat je meer dan één kapotte hardeschijf hebt. Daarom zat ik ook te denken aan 3 sets, 5+5+6, alleen dan heb ik weer een extra 2 TB minder. Eigenlijk weet ik dus niet goed wat nu beter is.

Software raid of hardware raid?
Ik zou de raid controller kunnen gebruiken voor de RAID, echter vraag ik me af of software net zo goed, dan al niet beter is. Waar ik naar opzoek ben is makkelijk overzicht en indeling, het moet dus mogelijk zijn om een kapotte disk eruit te halen en deze te vervangen door een nieuwe, zonder dat de server uit moet. Nu weet ik niet wat daar de mogelijkheden van zijn. Van de hardware raid controller weet ik zeker dat dit kan.

Eigenlijk ben ik opzoek naar alle tips en dingen die ik compleet over het hoofd zie. Aangezien dit mijn eerste grote ftp server zou gaan worden, waar ik dus niet elke minuut van de dag kan bij zijn.

Alvast bedankt dat jullie het lezen en mij willen helpen. En als er iets onduidelijk is dan geef ik graag meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit een heel slecht idee™, en ik zal uitleggen waarom.

Jij gaat iets aanbieden waarvan jij denkt dat je klanten het slecht geregeld hebben. Je gaat het echter zelf ook slecht regelen, want je wilt het goedkoop houden en houdt het in eigen beheer. Ik kan zo zien dat je daar véél te weinig kaas van hebt gegeten.

Meerdere backups bewaren? Wat dacht je van incrementele backups en retentie?

Serieus, koop ergens whitelabel die dienst in bij een bedrijf dat daar ervaring mee heeft en de server voor je kan beheren, en zelf knal je er een logo'tje op en zorg je dat de client software bij je klanten is geïnstalleerd en geconfigureerd. Als je het inkoopt hoeft het echt niet enorm duur te zijn, maar je weet wel dat het op zich goed zit met softwareonderhoud en monitoring.

Bij particulieren kun je het nog wel verkopen, maar bedrijven kunnen zeer afhankelijk zijn van een backup. Als jij op dat moment die backup niet kunt leveren dan doe je het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Neem de 3u behuizing die je van plan was om te nemen, stop er 14 2tb schijven en twee 250 gb (of de kleinste schijven die je kan vinden) schijven. zorg voor een moederbord waar je een 16poorts LSI HBA op kwijt kan. Op de 250 gb schijven installeer je nexentastor of soortgelijke appliance in mirror, de rest gebruik je voor twee vdevs van zeven disks in raidz2 of raidz3 en je stelt de ftp shares in en maakt de nodige users aan.

En hopla : 20 tb (raidz2) of 16 tb (raidz3) bruikbare ruimte voor een erg aantrekkelijke prijs en performance genoeg voor ftp backups.

Om alles ècht in orde te hebben zet je twee van deze machines naast elkaar en een derde op een andere locatie. En je laat ze onderling syncen. Zo heb je drie kopies beschikbaar van de data. En moet er al veel gebeuren wil je data verliezen. Eigenlijk moet je deze setup verdubbelen om zo HA te draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door ItsValium op 29-03-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Heel stom van me maar ik ben een aantal dingen vergeten te vermelden. sorry daarvoor ;)

Waar het idee eigenlijk is:
Ik wil voornamelijk particulieren en echt kleine bedrijven een extra back-up plaats bieden. Het is de bedoeling dat ze de ruimte gebruiken als extra back-up, zoals ik nu ook al doe met een paar klanten in test periode. Bij al deze klanten staan een nas/externe hdd of computer waar de ze de back-up op hebben staan. De back-up op mijn server is dan eigenlijk alleen maar nodig als hun eigen kantoor/woning door een calamiteit wordt getroffen. Het is niet zo dat het echt grote klanten zijn.

Omdat al mijn klanten in de regio heb zitten kan ik data eventueel via een hdd meenemen. Of ze kunnen deze zelf downloaden. Nogmaals is het een extra service bij mensen waar ik een back-up mogelijkheid uitrol. Het was niet de bedoeling grote bedrijven binnen te halen, dit is namelijk inderdaad te veel voor mij.

@itsvalium, bedankt voor de tip van nexentastor. Ik zal me er eens in gaan verdiepen en kijken of dat het wat is.

@cheatah, Over het stukje van retentie: Wat ik met meerder backups bedoel is eigenlijk dat ze de backup van meerdere dagen kunnen bewaren. Aangezien veel van mijn klanten genoeg zullen hebben aan 40-50 GB, uiteraard kunnen ze pakketten nemen die groter zijn.

In ieder geval bedankt voor de info. Ik begin me toch een beetje af te vragen of ik wel in het goede forum gedeelte zit aangezien we het hier toch over een simpele opstelling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso is ftp bepaalt geen veilig protocol om backups over te versturen, daar zou ik eerst maar eens goed over nadenken. Daarnaast als je het als dienst aan wilt bieden zul je eigenlijk voor een redundante omgeving moeten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
ik222 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:06:
Sowieso is ftp bepaalt geen veilig protocol om backups over te versturen, daar zou ik eerst maar eens goed over nadenken. Daarnaast als je het als dienst aan wilt bieden zul je eigenlijk voor een redundante omgeving moeten zorgen.
Inderdaad, met hierboven. FTP is standaard niet veilig, en je gaat alle data over het publieke internet trekken ? Of ga je VPN tunnels gebruiken ?

Je eigen platform; wat verwachten je relaties ervan ? Als je een hoge uptime garandeert, zul je naar meerdere servers moeten om een backup te kunnen gebruiken.

Windows 7 als OS; waarom ? Je server gaat dan een gui draaien welke je waarschijnlijk nooit gebruikt.
Ik zie geen firewall in je opzet ?

Lees je in ider geval goed in, het zou erg vervelend voor je kunnen zijn als je server wordt gehackt, en jij moet dat bij je klanten gaat melden.

Edit; dit is idd geen PNS ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Kaasbroodje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:58:
In ieder geval bedankt voor de info. Ik begin me toch een beetje af te vragen of ik wel in het goede forum gedeelte zit aangezien we het hier toch over een simpele opstelling hebben.
Hangt ervanaf wat je wilt bediscussieren, een back-up platform voor consumenten valt wmb perfect onder PNS. Echter lijk jij geen backup-voorziening op te willen zetten, enkel cheap,unreliable storage en dat is weer geen PNS.
Maarja, cheap,reliable storage zou wel weer PNS kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat doet dit meer dan een Dropbox account met extra aangekochte ruimte, of een Cloud oplossing? En hoe ga je verzekeren dat de backups veilig zijn? Als je dit zakelijk wilt doen, dan moet je wel iets aanbieden wat zekerheid geeft.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Tuurlijk is het geen gigantisch zware setup, maar je moet ergens beginnen lijkt me, je backup moet betrouwbaar zijn, daarom zou ik minimaal kijken om iets van replica naar een 2e locatie te maken mocht onverhoop je datacenter verloren gaan of wat dan ook (je server verloren) desnoods maak je een replica naar een thuis server van t een of ander.

wat mijn ervaring met consumenten disks is: probeer ze te vermijden, pak minimaal bijvoorbeeld de RE4 serie van WD (enterprise sata), ja ze zijn duurder, maar ze gaan echt langer mee.

Daarnaast of je nu een normale Raid controller of Nexenta pakt (alhoewel ik nexenta minder geschikt vind voor deze setup) pak minimaal een Raid 6 (bij Nexenta dus RaidZ2 minimaal), de rebuild tijd van zo een Array met +1TB disken loopt enorm op want het is best wat data, je wil dan het liefst in een 12 tot 24 uur geen risico lopen dat er nog een disk faalt (en met die aantallen is dat niet eens zo een kleine kans)

Ook als je FTP gebruikt pak dan minimaal SFTP, ik weet alleen zo niet of filezilla dat ondersteund.

Edit:
voor de mensen die roepen: wat is het voordeel boven dropbox of %willekeurige-backup-oplossing% het zijn vaak je eigen klanten die jou vertrouwen, die vertrouwen op iemand die ze kennen en die ze kunnen bellen, en niet op een bedrijf in het buitenland die je niet kent en die je alleen per email kan bereiken.
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:39:
maar bedrijven kunnen zeer afhankelijk zijn van een backup. Als jij op dat moment die backup niet kunt leveren dan doe je het niet goed.
Ik weet niet wat jij bij je klanten doet, maar wij proberen juist te zorgen dat de klant zn backup niet nodig heeft ;) (als het nodig is dan zijn er bij vrijwel alle klanten zelfs 2, 1 lokale snelle en een voor mocht de hele bende afbranden online)

[ Voor 28% gewijzigd door Powermage op 30-03-2012 13:06 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
FTP is naast onveilig ook onhandig voor incrementele backups. Ga je je data onversleuteld lokaal opslaan? :X Nog even los van de keuze voor een consumenten OS (en de daarbij horende update mayhem etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle sluit zich aan mijn zijn voorgangers mbt FTP. Niet doen. Is sowieso ook een stuk lastiger te controleren dan een fatsoenlijke backupoplossing.

Toevallig heb ik van de week even naar cloudoplossingen gekeken. In mijn geval bij Amazon en Terremark. Met name die laatste was erg praktisch. Voor een paar centen per maand heb je alles wat je wilt, inclusief veilige storage van data etc. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Meer CPU / RAM nodig? Zo bijprikken. Draait op VMware (dus in principe ook zelf je images aanleveren).

Ander groot voordeel: als je oplossing geen success is, kun je de boel gewoon opdoeken. Geen afschrijvingen dus :)
Zie http://vcloudexpress.terremark.com/default.aspx

Ik moet bekennen: ik was in eerste instantie geen cloud-aanhanger. Maar nu ik zie wat er mogelijk is en voor welke prijs, ben je als kleine zelfstandige voor dit soort oplossingen gek als je het niet doet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
jaaa ga je klanten vragen hun eigen data bij een partij te zetten die je helemaal niet kent *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik ben het wel met Cheatah eens. Heb je al eens gekeken naar White Label oplossingen van bijvoorbeeld IASO of Mindtime of een andere willekeurige partij?
Die doen dat al jaren, hebben een goed product en je weet zeker dat het werkt als je het goed inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Powermage schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 12:59:

Ik weet niet wat jij bij je klanten doet, maar wij proberen juist te zorgen dat de klant zn backup niet nodig heeft ;) (als het nodig is dan zijn er bij vrijwel alle klanten zelfs 2, 1 lokale snelle en een voor mocht de hele bende afbranden online)
Sorry, ik ben niet in de gelegenheid om te voorkomen dat klanten bestanden of databasetabellen weggooien.
Backups moeten er zijn voor als iemand iets doet wat hij niet had moeten doen. Ik ga onze klanten niet verbieden om te werken en ik ga ze ook niet verplichten overal goedkeuring voor te vragen.
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:55:
jaaa ga je klanten vragen hun eigen data bij een partij te zetten die je helemaal niet kent *O*
Client-side encryptie. Probleem opgelost. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:55:
Uiteraard encryptie gebruiken. Bovendien: Als jij een offsite backupoplossing aan je klanten aanbiedt, maakt het hen kennelijk toch al niet uit waar het draait, zolang hun data maar veilig is.
Als je een URL redirect oid inbouwt komt backup.bedrijfsnaam.nl ook gewoon uit bij slxrvrbkp.cloud.verizon2.net zonder dat ze het zien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 18:06:
[...]
Client-side encryptie. Probleem opgelost. Klaar.
Denk wel aan de doelgroep, consumenten, verenigingen en kleine MKB-bedrijven als ik het zo inschat.

Dan wil je het veelal niet 100% met client-side encryptie (as in op ieder werkstation een ander wachtwoord invoeren) doen. Dan wil je toch of iets managed of iets wat unencrypted backupt naar TS (als vertrouwd bedrijf) en dat die het dan verder encrypten.

Je wilt niet met de situatie zitten dat je afhankelijk van een werknemer / familielid bent om aan zijn bestanden te komen. Je wilt er ook niet dagelijks bijkunnen, maar veelal wil je wel dat een 3e partij er uit jouw naam bij kan in noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Stel dat je het echt perse zelf wil doen, ga dan iSCSI via internet + encryptie doen en geef mensen een soort van lokale schijf dat ze met eigen backup (*dus client side backup) kunnen draaien. Daarna ga jij serverside natuurlijk zorgen dat er op tenminste 2 fysiek verschillende locaties redundante opslag voor de iSCSI targets is.
Klaar! Kan gewoon met IET, werkt prima.

Probleem wat je altijd zal hebben:

- Je kan onmogelijk een SLA aanbieden die beter is dan de concurrent voor een lagere prijs
- Je kan onmogelijk iets beters bieden dan wat er al bestaat
- Je bent onmogelijk goedkoper dan de rest
- Je bent verantwoordelijk als persoon, of als bedrijf als je een B.V. hebt

Als je die punten niet zo'n ramp vind, ga je eerst betere server opstelling regelen. Met wat windows en een of andere consumenten ftp server ga je er gegarandeerd niet komen. Misschien als je enterprise hardware inzet, maar dat zal wel buiten je budget vallen. Betere optie is server leasen, in een bestaand datacenter, en daar dan gewoon een goede FreeBSD+ZFS+IET setup op klaarmaken. Alternatief is Debian + LVM + IET + hw raid1, maar dat is weer een tikje minder flexibel.

Maar let dus op: met je huidige kennis ga je er niet komen, en leuke GUI tooltjes kan je vergeten, die zijn onder de 10k niet goed genoeg om een backup service mee klaar te maken, en op windows al helemaal niet goed te vinden.

En als je je afvraagt waarom ik je dit 'even kom vertellen', ik heb het zelf ook gedaan, maar dat was voor specifieke redenen (er moest aan bepaalde encryptie eisen voldaan worden, dat kan met LUKS erg goed, maar dat is dus alleen op maat mogelijk, geen van de bestaande diensten levert dat echt goed), en er komt veel meer bij kijken dan 'even een server en windows7 op een ssd blabla'. Het kost je veel geld en tijd, levert bar weinig op, en als je net een weekje draait kan je er de donder op zeggen dat je een paar slapeloze nachten krijgt om dat je constant in gedachten alles moet nalopen om er zeker van te zijn dat het echt goed draait. Daarnaast moet je het natuurlijk op je 24x7 monitoring systeem naar keuze aansluiten, het zou nooit zo mogen zijn dat een klant je komt vertellen dat iets niet werkt. Dat heb ik zelf nooit gehad, en sinds het systeem up is draait het nu al jaren (met een paar in-place hot kernel upgrades - ja daar zijn patches voor) met alle updates en upgrades die tussendoor kwamen (inclusief metadata updates voor md arrays en aanpassingen in de EXT3/4 -> LVM -> RAID10 alignments), dus ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wel dat het niet even snel te doen is.

[ Voor 30% gewijzigd door johnkeates op 31-03-2012 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En wat doe je als jou server uit valt? Klanten betalen voor een backup maar jij kiest voor een hardware opstelling waarbij je een SPOF hebt die jou flink op je bek kan laten gaan. Wat ga jij dan aan je klanten uitleggen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
gambieter schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:05:
Wat doet dit meer dan een Dropbox account met extra aangekochte ruimte, of een Cloud oplossing? En hoe ga je verzekeren dat de backups veilig zijn? Als je dit zakelijk wilt doen, dan moet je wel iets aanbieden wat zekerheid geeft.
Dropbox valt onder de Patriot Act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Alle tweakers heel erg bedankt voor jullie adviezen en tips etc. Door jullie heb ik ingezien dat wat ik probeerde te doen eigenlijk totaal niet gaat zoals ik het mezelf voorstelde.

Vandaar dat ik er maar vanaf zie aangezien ik niet de resources heb om zoiets zelf op te zetten, en ik er VEEL te weinig kaas van heb gegeten :P

Nogmaals bedankt voor alle info!

Hier mag wat mij betreft wel een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 18:51
Kijk eens naar GFI Max, ben we voor heel weinig een stuk veiliger bezig.
Pagina: 1