• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik heb hier een Asus m3a78-cm mobo. Hierin zit een Athlon 64 x2 5000+ proc in. Ik heb er verder 7 hdd's aan hangen. Het syteem word als opslag bakkie gebruikt.

Nu heeft het mobo altijd al problemen gehad, blue screens, windows corrupt, vastlopers, niet willen opstarten, harddisks niet goed willen herkennen etc. Tijdens boot komt ook altijd de melding: "new cpu inserted"

Laatste keer weer eens een nieuwe win7 install gegeven en toen heeft het systeem een poosje goed gedraaid. Maar vandaag was het weer raak, systeem begon vaag te doen.

De interne clock is volledig op hol geslagen. Minuten verstrijken als seconden... (letterlijk) grappig gezicht om de windows klok als een dolle rond te zien draaien. Alle animerende icoontjes gaan ook als een dolle. Maar het systeem boot gewoon en kan gewoon in windows. Als ik in de bios kijk draaid de klok (tijd) wel op normale snelheid.

Rijp voor de prullemand of valt er nog iets te redden?

//edit - voor de late lezers... probleem is opgelost met een nieuw batterijtje in het moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door ocdaan op 30-03-2012 14:49 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:41
Hoe is het gesteld met de koeling aangezien die Athlon erg warm kan worden?

Bios al geupdate naar de laatste versie?

Als het allemaal niet meer helpt, dan maar de prullenbak in. Nieuw (budget) moederbord kost een paar tientjes, dus daar zou ik het niet om laten als het continue gedonder blijft geven.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Al eens een biosreset gedaan??

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb zelf niet echt veel verstand van hardware, maar zou het niet ook aan de voeding kunnen liggen? 7 hdd's verbruiken natuurlijk best veel en als de Athlon een heethoofd is misschien ook?
Ik heb vorige week toevallig zelf mijn hele systeem ff gecleaned (nieuwe koelpasta (first time :9) en alles stofvrij gemaakt, ook de inhoud van de PSU) misschien dat dat ook kan helpen?

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
De koeling is wel in orde, toen ik na een restart in de bios keek stond er iets van 40 graden.

Bios update weet in eigelijk niet meer als ik dat toen heb gedaan. Bios resetten hielp toen niet veel.

Voeding is wel in okay, ik weet zo ff niet meer wat er in zit maar hdd's gebruiken niet zo veel strrom, enkel tijdens de spinup is het even een piek. De problemen deden zich ook voor als ik er maar 1 hdd aan had hangen. Ik heb het systeempje vorig jaar in elkaar gezet en toen was die helemaal schoon en netjes.

Ik denk dat het enkeltje prullemand gaat worden, ben het inmiddels wel een beetje zat.

Maar ben eigelijk wel nieuwschierig wat er nu mis is met het mobo, ik knutsel al 20 jaar aan computers maar dit heb ik nog nooit meegemaakt ;)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hoe vaak heb je dat batterijtje al vervangen?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

batterij, bios update en de nieuwste drivers proberen.
als ie dan nog moeilijk doet kan er iets hardwarematigs mis zijn.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
of gewoon linux erop meppen ;). dan sluit je in ieder geval de windows drivers uit. en kijk ook even je ram na, als daar iets aan kapot is kun je vaak BSOD's en andere corrupties verwachten. batterijtje kan het zijn maar, ik werk al best lang met een pc zonder batterij en zolang die aan het stopcontact zit werkt die gewoon goed.

[ Voor 65% gewijzigd door C.Hariri op 29-03-2012 22:58 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 07:30
Ik betwijfel of Linux hier ook maar enig meerwaarde gaat hebben. Als dit echt een probleem zou zijn met de drivers voor Windows, dan zou dat behoorlijk bekend zijn. Zeker aangezien dit een mainstream moederbord is...

Belangrijke vraag is: Is het de software of hardware clock die de mist in gaat?
Het moederbord heeft een RTC (Real Time Clock). Dat is een chip die de tijd bijhoud. Op het moment dat de computer opstart, wordt de datum/tijd uitgelezen uit de RTC. De software clock neemt het dan over. Wijzigingen van de software clock worden vervolgens weer teruggeschreven naar de RTC. (Uitlezen van de RTC kost veel tijd, vandaar de software clock).

Met deze tool kun je beide uitlezen en kijken wat er gebeurt:
http://www.beaglesoft.com/clwahome.htm

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Het boardje is het niet waard om nog echt veel tijd in te inversteren. Maar zoals ik al zei ben ik wel benieuwd naar wat het probleem kan zijn.

Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat wanneer ik een usb keyboard gebruik de toetsaanslagen ook 10x dubbel worden geregistreerd. Ik heb er nu een ps2 keyboard bij en die werkt wel.

Ik zal morgen even alle data disks afkoppelen en dan even wat gaan experimenteren.

Nijn, goede vraag ja, maar als ik in de bios kijk draaid de tijd wel op normale snelheid. Of is de bios ook software matige klok?

Als ik er aan toe kom zal ik een video opnemen, kunnen jullie ook mee lachen ;)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:41
Het één en het ander riekt ook wel een beetje naar een mogelijk virus.

Mijn YouTube Channel

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Hmm grappig, een op hol geslagen klok, ik zou zeggen, niet meer investeren gewoon iets anders

Johann Sebastian Bach

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Klinkt mij absoluut niet als een virus of driver probleem, maar das makkelijk zat uit te sluiten.
Zoek ergens een oude usb-dos sticky en laat dat een dag lopen. als ie nog fout loopt heb is het iets hardware matigs.

Ik zou idd eerst even de batterij vervangen, waarschijnlijk is het dan opgelost....
Zo niet is het idd einde oefening voor dat mobo :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:00

DataGhost

iPL dev

Inderdaad zeer waarschijnlijk hardware, maar het kan best heel veel verschillende oorzaken hebben. Als je klok in Linux wel normaal loopt zegt dat nog niet zoveel, je kan volgens mij verschillende kloksources gebruiken om je systeemtijd aan te kalibreren en de kans is best aanwezig dat Windows en Linux (afhankelijk van distro) een verschillende gebruiken.

Zelf heb ik dit probleem ook gehad, mijn PC deed een minuut in 50 seconden, dit heb ik 'gefixt' door elke halve seconde de klok met NTP te syncen met een server in m'n eigen netwerk (NOOIT doen met openbare servers) maar dat was niet optimaal (sowieso gaat dat niet meer werken als je klok minuten per seconde doet). Een tijdje later is m'n voeding geploft, heb ik er een nieuwe in gezet en het probleem was weg. Dat wil niet zeggen dat dit ook bij jou het probleem is helaas.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 23:22
Het probleem met de interne klok had ik ook. Het probleem deed bij mij bij een Phenom II 940/DFI dk 790fxb-m2rsh combinatie voor. Oplossing was een goede bios reset uit te voeren (jumper omzetten) en het moederbord een keer volledig te ontladen door netjes uit te zetten, de stekker uit de stopcontact te halen en weer aan te zetten. Je ziet dan dat de pc voor een ogenblik aangaat. Daarop zet ik de jumper weer op de juiste positie en plaatste ik de stekker weer terug in het stopcontact.

Misschien dat dit ook bij je helpt.

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Bios reset heeft niets geholpen, net geprobeerd. Ik zal een kijken als ik een andere batterij kan vinden.

//edit - net een nieuwe batterij er in gedaan en het probleem is opgelost! Dat ziet er goed uit, usb toetsenbord werkt ook weer. Dom eigenlijk dat ik dat niet eerder heb geprobeerd maarja.. haha bedankt voor alle reacties in ieder geval.

Hier een video:

[YouTube: http://youtu.be/OxmaDHIOXP0]

[ Voor 43% gewijzigd door ocdaan op 30-03-2012 11:01 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 23:22
ocdaan schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:52:
Bios reset heeft niets geholpen, net geprobeerd. Ik zal een kijken als ik een andere batterij kan vinden.

Hier een video:

[video]
Heb je de bios reset zoals ik beschreven heb uitgevoerd? Een normale bios reset hielp bij mij namelijk niet.

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Dat had ik wel gedaan ja, helemaal ontladen maargoed, het is inmiddels opgelost.

Nu de vraag... waarom doet'ie zo raar met een lege batterij? Ik zou enkel verwachten dat settings/tijd e.d. niet word onthouden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

ocdaan schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 11:04:
Dat had ik wel gedaan ja, helemaal ontladen maargoed, het is inmiddels opgelost.

Nu de vraag... waarom doet'ie zo raar met een lege batterij? Ik zou enkel verwachten dat settings/tijd e.d. niet word onthouden.
{mijn theorie, gebaseerd op gokwerk zonder ooit een schema te hebben gezien ]
De real time clock word gevoed door de batterij, de psu laad die batterij bij mocht het nodig zijn.
Mocht nu batterij stuk gaan krijg je een te lage spanning waardoor die RTC gek gaat doen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 07:30
Voeding laad de batterij niet bij, maar neemt het van de batterij over wanneer de voeding aan staat.

Het is inderdaad zo dat de RTC niet goed kan omgaan met voltageverschillen. Dus daar kan het vandaan komen. Maar, meestal moet er juist te veel voltage op de RTC staan om hem te snel te laten lopen.

Anyway, mooi dat het opgelost is.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 23:32
ocdaan schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:16:
Nu heeft het mobo altijd al problemen gehad, blue screens, windows corrupt, vastlopers, niet willen opstarten, harddisks niet goed willen herkennen etc. Tijdens boot komt ook altijd de melding: "new cpu inserted"
Lijkt me vrij makkelijk? Gewoon vervangen

nvm, *moet niet alleen de TS lezen en dan maar wat zeggen

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 30-03-2012 13:26 ]

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Toch is het gek dat de tijd in de bios wel gewoon goed liep.

• Fordox

Fordox

00101010

hoe kom je in godsnaam aan zon trage boottijd?

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik vraag god iedere avond voor snellere boot tijden maar helaas, krijg nooit reactie. ;)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Haha. Het opstartlogo knippert al te snel. En die klok die draait als een gek. Grappig.
En toch boot hij niet sneller :p

Handig dat moederborden een waarschuwing geven als dat batterijtje leeg is. (not)

• Fordox

Fordox

00101010

Haha. Het opstartlogo knippert al te snel.
dat was een timelaps ;)

Pagina: 1