Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 17:09
Onlangs heb ik informatie gevonden over de RIEGL-VMX250. Dit apparaat maakt gebruik van laserpulsen om de omgeving te scannen en zo een 3D beeld hiervan te vormen. Op youtube heb ik een aantal zeer indrukwekkende filmpjes gevonden van opnamen die met dit apparaat gemaakt zijn.

Toepassingen kunnen onder andere zijn het vergaren van zeer realistische 3d-modellen voor het maken van games of animatiefilms. Zo kun je zeer snel gebouwen of locaties opslaan of zelfs hele stukken van een stad (met de RIEGL gemonteerd op een auto). Ook binnen de wetenschap is er interesse in dit apparaat, zo kunnen stukken bos zeer gedetailleerd worden vastgelegd, de groei van planten etc, Ondanks dat ik interesse heb in techniek en meestal goed op de hoogte ben van de laatste technieken kreeg ik echt kippenvel toen ik deze beelden zag.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=yzALRpiKSrw]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=c5VaCWJ8FTU]
http://www.riegl.com/nc/p...product/scannersystem/10/

[ Voor 3% gewijzigd door wij op 29-03-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Dit in Google Earth / Street View zal echt bijzonder gaaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Vet ding zeg, heb zelf wel wat modelling skills, moet ik me nu zorgen gaan maken dat ik alles voor niks geleerd heb? :-p Ken wel al dit soort systemen op kleinere schaal om gezichten in 3D te scannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
Omdat het onderwerp niet echt in FV thuishoort, is het topic hier in GFX geplaatst

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 17:09
Snuurtje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:46:
Vet ding zeg, heb zelf wel wat modelling skills, moet ik me nu zorgen gaan maken dat ik alles voor niks geleerd heb? :-p Ken wel al dit soort systemen op kleinere schaal om gezichten in 3D te scannen
Ik denk niet dat je alles voor niks hebt geleerd ;) Het apparaat zal wel erg duur zijn, heb geen prijzen kunnen vinden. Daarnaast denk ik dat juist ervaren mensen goed met dit apparaat kunnen werken. Er komt ook veel bij kijken om de meetfouten (bijvoorbeeld door een langsrijdende auto) te verwijderen. En de ontbrekende informatie aan te vullen of bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Vooral ontbrekende informatie lijkt me een probleem, als je in het eerste filmpje de balijnen van de brug ziet, dan zie je alleen stukjes ervan die gescand worden (uiteraard een kwestie van resolutie). Als je met software achteraf de balijnen en dergelijke missende info weer kan reconstrueren, dan wordt t wel heel makkelijk inderdaad. :D Wel gaaf zeg!

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1