Fiets kapot, ben ik nog redelijk of ga ik te ver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Van mijn fiets viel gisteren de ketting eraf. Ik dacht: dat is zo opgelost, totdat ik zag dat er een barst in zat. Vervolgens heb ik maar besloten om de fiets naar de fietsenmaker te brengen, want dit ging ik niet zelf kunnen repareren binnen het tijdsbestek dat ik hem nodig heb. Daarnaast zat het achterwiel ook los, wat bleek te komen door kapotte lagers.

Ik heb bij de fietsenmaker aangegeven dat als het duur ging worden dat hij mij maar moest bellen zodat ik kon kijken of het allemaal de moeite waard zou zijn. Nou ja, ik ben dus gebeld, omdat het 70 euro zou gaan kosten. Ik heb toen toch maar een akkoord gegeven. Diezelfde dag de fiets opgehaald en na vijf minuten lag de ketting er weer af. Kan gebeuren natuurlijk, maar ik was toch ook wel een beetje boos.

Vandaag de fiets dus weer langsgebracht en hij was al snel weer gemaakt. Echter zie ik nu thuis aangekomen dat een van de schroefgaten gewoon gebarsten is en dat het schroefje ook maar net blijft zitten. Gevolg: mijn kettingkast gaat dus niet meer echt lekker dicht en hangt ook een beetje open bij de aansluitpunten. Ik ben hier totaal niet blij mee, want ik heb net 70 euro gespendeerd aan een fiets, waarvoor ik 100 euro heb betaald en nu mankeert er weer wat aan, wat op de korte termijn waarschijnlijk alleen maar erger gaat worden en dan kan ik waarschijnlijk weer veel geld uit gaan geven.

Ik zit nu dus te twijfelen of ik nog een keer langs moet gaan. Ik had hem eigenlijk daar al grondig moeten controleren, maar dan kom je ook zo wantrouwig en associaal over. Ik twijfel of ik niet een beetje te ver ga om nu weer langs te gaan en een vervangende kettingkast te eisen. De kettingkast is trouwens waarschijnlijk kapotgegaan toen de ketting er na de reparatie afging.

Ik heb trouwens wel het idee dat ze wel degelijk hebben gezien dat de kettingkast kapot was, maar dat ze gewoon hopen dat ik dat niet zie.

Korte samenvatting: fiets kapot, laten repareren, was duur => fiets meteen weer zelfde mankement met extra schade als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:00

DukeBox

loves wheat smoothies

Als zij het gesloopt hebben moeten ze dat gewoon fixen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
DukeBox schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:54:
Als zij het gesloopt hebben moeten ze dat gewoon fixen.
Het is waarschijnlijk kapotgegaan toen de ketting er meteen weer afviel na reparatie. Toen ging mijn kettingkast namelijk lichtelijk mee.

[ Voor 11% gewijzigd door danielkraak op 29-03-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 22:24
Terug gaan en zeggen dat de ketting er weer af is gevallen? Zeggen dat je verwacht dat het goed mag zijn als je er voor hebt betaald. Lijkt me vanzelfsprekend dat ze het kostenloos voor je oplossen. Anders even de nadruk hier op leggen? :p

[ Voor 9% gewijzigd door TheCrius op 29-03-2012 17:58 ]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
TheCrius schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:57:
Terug gaan en zeggen dat de ketting er weer af is gevallen? Zeggen dat je verwacht dat het goed mag zijn als je er voor hebt betaald. Lijkt me vanzelfsprekend dat ze het kostenloos voor je oplossen.
Ik ben voor die ketting dus al teruggegaan, maar nu blijkt bij nadere inspectie mijn kettingkast dus kapot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je dikke pech hebt. Als jij een oude fiets ter reparatie aanbiedt, kan je verwachten dat er meer aan de hand is dan alleen waarvoor je hem aanbiedt. Daar hoeft een hersteller zich niet verantwoordelijk voor te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 18:04:
Ik denk dat je dikke pech hebt. Als jij een oude fiets ter reparatie aanbiedt, kan je verwachten dat er meer aan de hand is dan alleen waarvoor je hem aanbiedt. Daar hoeft een hersteller zich niet verantwoordelijk voor te voelen.
Ook op het moment dat het komt doordat zij hem niet goed gerepareerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 22:24
danielkraak schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:58:
[...]

Ik ben voor die ketting dus al teruggegaan, maar nu blijkt bij nadere inspectie mijn kettingkast dus kapot te zijn.
Imho een geval van slechte reparatie? Denk niet dat het asociaal is om te vragen of hier een oplossing voor is. Je kan het ook op een nette manier voorleggen, zeggen dat je het jammer vindt dat het zo is gegaan en dat je er van baalt.

[ Voor 14% gewijzigd door TheCrius op 29-03-2012 18:09 ]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
€70 reparatiekosten voor een fiets van €100? Technisch gezien is de fiets zowat totall loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou in ieder geval gaan klagen. Ik heb ook een keer zo'n 'fietsenmaker' gehad, ze rekenen veel uren, komen met een halve oplossing die vervolgens niet echt werkt.

De enige service is dan wel dat je soms een leenfiets mee krijgt.

Ik heb liever geen leenfiets en dat ze ervoor zorgen dat het gewoon degelijk wordt hersteld.

Ik zou zeker gaan klagen. Als er 70 euro uitgegeven is aan een reparatie mag je er vanuit gaan dat deze minimaal een jaar stand houdt. Op banden uitgezonderd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schroefgaten van kettingkasten zijn meestal niets meer dan gammel plastic en niet gemaakt om vaak schroefjes in- en uit te draaien.

Als je die fiets voor €100 hebt gekocht, had je ook een reservefiets voor €100 kunnen kopen, want fietsen gaan nou eenmaal kapot / worden gejat.

Zo heb ik het tenminste gedaan. Als mijn primaire fiets uitvalt, pak ik m'n backup.

De gammele kettingkast van m'n primaire fiets heb ik overigens gefixt met tie-wraps.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tie-wrap, duct-tape, isolatietape of elastiek.

'Nuff said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:00

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Ja, eigenlijk wel, unleash the tweaker.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:00:
Schroefgaten van kettingkasten zijn meestal niets meer dan gammel plastic en niet gemaakt om vaak schroefjes in- en uit te draaien.

Als je die fiets voor €100 hebt gekocht, had je ook een reservefiets voor €100 kunnen kopen, want fietsen gaan nou eenmaal kapot / worden gejat.

Zo heb ik het tenminste gedaan. Als mijn primaire fiets uitvalt, pak ik m'n backup.

De gammele kettingkast van m'n primaire fiets heb ik overigens gefixt met tie-wraps.
Die kettingkasten zijn inderdaad tegenwoordig best slap. Ze drogen ook uit en breken af als je ze los wilt maken. Ik heb ondertussen al de mening gekregen dat fietsen gewoon primitieve vervoersmiddelen zijn die alleen maar kapot gaan. :P

[ Voor 3% gewijzigd door danielkraak op 29-03-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 14:48
^ eens!

Het is maar een fiets, geen Rolls Royce. Niet te moeilijk gaan lopen doen. Als je ziet wat er allemaal stuk gaat aan een fiets in de loop van de tijd....

[ Voor 3% gewijzigd door ToWi1989 op 30-03-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-10 09:38

Foamy

Fulltime prutser

danielkraak schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:28:
Ik heb ondertussen al de mening gekregen dat fietsen gewoon primitieve vervoersmiddelen zijn die alleen maar kapot gaan. :P
Ik denk dat dat misschien ook van je verwachtingspatroon afhangt. Hoeveel kun en mag je verwachten van onderdelen op een fiets van 100 euro?

Ter vergelijking: ik heb 4 jaar geleden een fiets gekocht van toen ongeveer 500 euro (iets minder). Deze fiets heb ik uitgezocht op degelijkheid en betrouwbaarheid van alle onderdelen die erop zaten. Ik heb hier dit jaar voor het eerst serieus geld aan uit moeten geven qua onderhoud. Totale kosten over 4 jaar zijn nu ongeveer 60 a 70 euro. En dat voor een fiets waarmee ik al een keer tegen een bus ben aangeklapt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Foamy op 31-03-2012 12:18 ]

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorpse
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 13:50
Ik vindt dat je best nog eens terug kan gaan en laten zie wat er mis is. (weten ze vast al maar toch) Ze hebben dan wel het grootste probleem gerepareerd maar op een geven moment ligt je kettingkast er toch weer af. En dit door een "slechte" reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
Daarom heeft m'n fiets ook geen kettingkast..of remmen :P. Maar 70 eu voor een fiets reparatie is echt een crime tenzij je het hebt over een degelijke dure fiets die meer dan 500 euro gekost heeft. Waar ik benieuwd ben, is wat ie daadwerkelijk gedaan heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het probleem waarvoor je 70 euro hebt betaald zich op korte termijn weer voordoet, sta je gewoon in je recht en kun je simpelweg óf je geld terugvragen óf je fiets weer ter reparatie aanbieden. Kom nou, je hebt betaald om het probleem op te lossen.
Pagina: 1