Voor een klant van mij, ben ik op zoek naar de beste manier om goed een backup te nemen van hun servers. Er zijn in totaal 28 servers, waar we een backup naar disk op nemen. Om het overzichtelijk te maken, zal ik de huidige setup doorgeven, deze is door de vorige IT firma opgezet :
Hardware :
Backup Server met Backup Exec 2010 R3
- Een P2000 gekoppeld op iSCSI met 4,6TB aan ruimte op de backup server.
- Elke dag word momenteel een full backup genomen op deze schijf met een totale grootte van 1TB
- In het tweede gebouw staat in de kelder een 6TB storage server met daarop HP Software om de SAN folder te "snapshotten"
- Er is een iSCSI netwerk waar de clients gebruik van kunnen maken.
Waarom is deze opstelling verkeerd voor de klant :
- Backup window word maar kleiner en kleiner, en momenteel worden er servers gebackupped in de dag omdat de windows zo lang loopt
- Er is geen echte "retentie" deze bedraagd momenteel maar 3 dagen, veel te kort dus
- Indien de SAN niet meer zou werken, deze is echt alleen voor backup doeleinden en als failover van de Hyper-V cluster, dan moet er gerestored worden van de backup storage server, maar deze moeten allemaal eerst geimporteerd worden in backup exec en gecatlogiseerd worden, bijgevolg ben je daar al bijna een dag mee zoet.
Ja maar, wat heb je nou zelf in gedachten :
- De backup jobs uit elkaar halen :
Het zal dus 7 verschillende backup jobs worden.
Nu is mijn vraag, aangezien een opstelling altijd beter kan, wat zouden jullie anders doen.
-
≈
Hardware :
Backup Server met Backup Exec 2010 R3
- Een P2000 gekoppeld op iSCSI met 4,6TB aan ruimte op de backup server.
- Elke dag word momenteel een full backup genomen op deze schijf met een totale grootte van 1TB
- In het tweede gebouw staat in de kelder een 6TB storage server met daarop HP Software om de SAN folder te "snapshotten"
- Er is een iSCSI netwerk waar de clients gebruik van kunnen maken.
Waarom is deze opstelling verkeerd voor de klant :
- Backup window word maar kleiner en kleiner, en momenteel worden er servers gebackupped in de dag omdat de windows zo lang loopt
- Er is geen echte "retentie" deze bedraagd momenteel maar 3 dagen, veel te kort dus
- Indien de SAN niet meer zou werken, deze is echt alleen voor backup doeleinden en als failover van de Hyper-V cluster, dan moet er gerestored worden van de backup storage server, maar deze moeten allemaal eerst geimporteerd worden in backup exec en gecatlogiseerd worden, bijgevolg ben je daar al bijna een dag mee zoet.
Ja maar, wat heb je nou zelf in gedachten :
- De backup jobs uit elkaar halen :
- Elke weekdag 3 / 4 servers full backuppen
- Elke weekdag de resterende server Incremental Backuppen
- Backuppen naar de SAN via iSCSI
- De huidige storage server herinstalleren met Windows Server 2008 R2 ( klant heeft de nodige licenties ) en de iSCSI Software Connector erop installeren, deze presenteren aan de backup server als een extra disk.
- Copy jobs van de backups jobs laten lopen op deze storage server zodat er ook een externe backup is ( deze staat dus in een ander gebouw, geconnecteerd op Gigabit )
Het zal dus 7 verschillende backup jobs worden.
Nu is mijn vraag, aangezien een opstelling altijd beter kan, wat zouden jullie anders doen.
-
≈
Computers make very fast, very accurate mistakes.