netwerk zonder NIC?

Pagina: 1
Acties:

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:18

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Tja, als dit in "Netwerk Troubleshooting" thuis hoort, moven maar.

Kan ik onder Linux op de een of andere manier een computer op het netwerk aansluiten zonder netwerkkaart?
(is een oude laptop, zonder NIC.

b.v. Serieel ofzo :?

--thanks

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

met plip, over de parport zou het moeten kunnen.
met serieel misschien ook, al zou ik dat niet weten.
nooit gedaan trouwens, maar wel interessant misschien.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:18

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Kun je die seriele poort dan ook aansluiten op een UTP netwerk?

:?

met papier mache kun je alles maken!!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Je hebt wel adapters die je op je parallelle poort doet, en waar een UTP-kabeltje uitkomt. Farallon maakt(e) ze onder andere, en een aantal daarvan wordt onder linux gewoon ondersteund.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Een parallelle kabel of nul-modem kabel (serieel dus) koppel je tussen twee pc's. Die twee computer kunnen elkaar dan dus zien.
Als de PC aan een netwerk hangt, en hij stuurt alle pakketjes netjes door van het netwerk naar de parallelle kabel en terug, dan kan je laptop het hele netwerk zelfs nog zien.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Als de PC aan een netwerk hangt, en hij stuurt alle pakketjes netjes door van het netwerk naar de parallelle kabel en terug, dan kan je laptop het hele netwerk zelfs nog zien.
Dat gaat niet automatisch: je moet eerst forwarding in je kernel hebben en het enablen in met 'echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'. En de default gateway moet weten hoe het packets moet routen naar de PC aan het einde van de kabel.

Ik hang af en toe een ge-emuleerde MSX aan het internet. PPP door een named pipe, werkt prima. >:)

"This is the noise that keeps me awake."

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op zondag 25 maart 2001 16:13 schreef ajvdvegt het volgende:
Een parallelle kabel of nul-modem kabel (serieel dus) koppel je tussen twee pc's. Die twee computer kunnen elkaar dan dus zien.
Nou... niet zomaar. Je zult eerst een PPP (of SLIP) verbinding over die seriele verbinding moeten opzetten. Kinda like wanneer je met een modem zou inbellen bij een provider.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Kun je niet makkelijker een pcmcia netwerkaartje halen? parallele netwerkkaart is volgens mij ook niet echt goedkopie.

just my 2 cents.. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
En dan te bedenken dat ik eind vorig jaar een stapel ouwe hardware heb weggegooid waar ik niets meer deed... Waaronder dus een parallel -> ethernet ding waarvan ik niet wist of het werkte.
Pagina: 1