Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mjrc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-11 16:05
Hallo Tweakers,

Dit is mijn eerste activiteit op het forum dus ik ben er niet heel zeker van of dit topic in de goede sectie staat. Ik heb een beetje rondgekeken en gezocht op het forum maar kon ik niet snel iets vergelijkbaars vinden dus ik maak bij deze een nieuw topic aan voor mijn vraagstuk.

Voor een klein tot middelgroot evenement is een bedraad en draadloos netwerk nodig, door een laag budget is het idee ter sprake gekomen om een Linux server als router te gebruiken. Wij gebruikte voorheen een 'standaard' router voor de thuissituatie die tot een zekere hoogte voldeet, het gaat hier om het model: TP LINK WR1043ND die wij hebben aangeschaft op basis van de goede recensies van Tweakers bezoekers. Helaas hebben we een aantal problemen ondervonden en zijn wij sterk aan het groeien op basis van endpoints. De vraag naar een alternatieve en soliede oplossing is hierdoor aan het stijgen. Na wat rondvragen hebben kennissen en klasgenoten mij aangeraden om eens naar een Linux router als oplossing te kijken. Mijn ervaringen hiermee zijn erg laag, vandaar dat ik hierheen kom voor advies.

Zoals ik aangaf willen we graag een bedraad en een draadloos netwerk. Ons bedraadde netwerk heeft de absolute prioriteit, het bedraadde netwerk is slechts een (zeer gewilde) toevoeging. De netwerk indeling van de voorgaande edities van het evenement was vrij simpel, wij hadden beschikking over een kamer binnen een groter pand, waar ons een kabel werd geleverd met een eigen Public IP adres, deze ging dan in de TP-LINK die dit vervolgens routeerde/switchte naar een Gigabit LAN netwerk (zoals op vrijwel elke andere huis/tuin/keuken-router zijn er meestal 4 switch poorten en 1 wan poort beschikbaar). Een verdere hub-and-spoke netwerk topologie verzorgde voor een connectiviteit aan ongeveer 50 bedraadde endpoints, die ondanks het hoge aantal, niet heel veel data verzonden/ontvingen (op een paar laptops/pc's na die nog wel een een mbit down konden verslinden, de rest zal daar gemiddeld beduidend onder zitten). Het draadloze netwerk werd geregeld hetzelfde type TP-LINK die als Access Point was geconfigureerd (DHCP disabled en aangesloten via een switchpoort), het draadloze netwerk is bedoeld voor (voornamelijk) buitenlanders die geen door middel van een draadloos netwerk toch goedkoop internet toegang hebben, denk hier bijvoorbeeld aan twitter en facebook bezoekers. Voor beide netwerken heb ik geen exacte getallen betreffende het dataverbruik, de standaard software op de TP-LINK was niet uitgebreid genoeg om hiermee te monitoren, dit wil ik zeker wel gaan doen vooraf of tijdens het volgende evenement.

Naast uitbreiden hebben we wat netwerkproblemen gehad, voornamelijk rondom het draadloze netwerk maar om niet af te dwalen van het onderwerp zal ik hier nu niet op in gaan. .

Een paar eisen waar ik aan kan denken zijn:
  • Gigabit
We zullen absoluut geen gigabit nodig hebben, ik denk dat we met 100mbit al vooruit kunnen, echter zal er een exponentieel stijgende lijn zitten in het gebruik en in het aantal endpoints.
  • Goede Monitoring
Door een gebrek aan monitoring en inzicht in de technische kant van de apparatuur zijn bepaalde problemen nooit duidelijk geworden. Voor onze access points zullen we waarschijnlijk DD-WRT of OpenWRT gaan gebruiken en voor onze router is dit ook een eis. De kans dat er een DDOS aanval is is niet ontdenkbaar, we hebben live namelijk veel exposeer naar de buitenwereld toe en ons bedraadde netwerk heeft een hoge prioriteit. Zo zou het ontzettend fijn zijn als er inzicht is in de openstaande (TCP) connecties bijvoorbeeld.
  • Stabiliteit
Stabiliteit, geen downtime lijkt me enigszins logisch, alhoewel ik niet weet waar ik naar zou moeten kijken bij het inrichten van een linux router.
[/list]

Zoals ik zei weet ik niet waar ik op zou moeten letten bij het inrichten van een router. Momenteel heb ik een HP PC op het oog die ik kan inzetten voor deze klus. Het gaat hierbij om een HP Compaq dc7600 SSF die uitgerust is met 2GB (waarschijnlijk DDR2) geheugen, een Intel duaal core 2.80 GHz processor, een 80GB sata HDD en geïntegreerde Gigabit NIC.

Op het gebied van Linux distros hebben we wat onderzoek gedaan en is mijn oog gevallen op ClearOS, door de eenvoud en doeltreffendheid van de distro lijkt mij ClearOS zeer geschikt, hierbij neem ik mee dat ikzelf waarschijnlijk onderhoud ga doen ondanks ik weinig Linux kennis en ervaring heb. Zaken als Quagga en het gebruik van iptables werden mij ook aangeraden.

Ik zal echter nog minstens 1 netwerkkaart moeten aanschaffen, maar ook hier heb ik geen idee waar ik op moet letten en of elke NIC wel geschikt is. De slots die ik gebruiken kan binnen de HP PC zijn:
  • 1 maal [x1 PCI-E]
  • 1 maal [x16 PCI-E] //momenteel gevuld door een onnodige videokaart
  • 2 maal [PCI]
Hier is een foto:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2cx6rd4.jpg

Kortom:
Ik denk dat ik op de goed weg zit, op basis van referenties is dit een geschikte oplossing waarmee ik verder kan. Bij deze deel ik mijn vraagstuk in de hoop feedback te ontvangen.

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
Je vertelt helemaal niets over de problemen die heb je gehad, op basis waarvan moeten wij jou dan helpen.
Je spreekt over monitoring, kijk eens naar pfsense. Hiermee kom je betreft monitoring en routing een aardig eind denk ik.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20

BHQ

Nog een stem voor pfSense. Prik er een netwerkkaartje bij (het liefst iets van Intel of iets anders met fatsoenlijke chip erop, geen Realtek, Via en the likes, het gaat wel maar het slurpt wat CPU).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Ik zou ook voor pfSense gaan, het is niet moeilijk om te installeren een zeer goed gedocumenteerd.

Netwerkkaart maakt geen ruk uit, als hij maar low-profile is. Verder doet FreeBSD, waar pfSense op gebaseerd is, het veel beter met Intel kaartjes. Als je geen losslingerend kaartje hebt liggen, zou ik voor bijvoorbeeld deze gaan:

pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Deze heeft zowel een Full Height als een Low profile bracket, voor in dat HP pc'tje, en is niet al te duur.

Je kan thuis vast wel alvast wat uitproberen met een losse pc, en anders haal je bij je kringloop voor €5 een moederbordje om te oefenen, vaak kan je daar ook wel P4'tjes met gigabit en PCIe vinden :)

Veel succes!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Hoewel er niets mis is met pfsense gaat mijn stem naar Astaro: http://www.astaro.com/lan...ldwide-essential-firewall

Zeker als men mooie monitoring en reporting wil is het een top pakket. De essential firewall is gratis en doet wat je zoekt.

while (! ( succeed = try ()));

• mjrc
Kan een MOD de titel van dit topic veranderen naar Event Network & Linux Router , met ingang van deze post wordt het originele onderwerp een beetje op de achtergrond geschoven.

Ik moet inderdaad toegeven dat mijn startpost een beetje vaag van omzet was. De insteek in eerste instantie was puur om advies te krijgen over een 'self build router' maar toch ga ik wat dieper in op deze problemen omdat ik een kans zie sommige zaken duidelijk te krijgen voor mezelf.

Excuseer mij voor soms wat slechte analyze of een tekort aan duidelijke kennis, ik ben zelf een Netwerk student maar heb nog vrij weinig ervaring. Voor mij is dit een kans om weer wat te leren.

Hopelijk heeft iemand zin om het verhaal te lezen, het is namelijk redelijk lang.

Het evenement is een game evenement, waar voornamelijk gebruik gemaakt wordt van Xbox 360 consoles en het spel dat voornamelijk wordt gespeeld via de internetverbinding is Call of Duty: Modern Warfare 3. Ik wil nog een baseline creëren wat een enkele Xbox Live sessie in combinatie met MW3 aan data consumeert, dat is al een test die ik voorafgaande het aankomende evenement wil uitvinden.

De netwerktopologie was voor zover ik weet als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/veac5t.png
Een gemiddelde netwerktopologie tijdens onze vorige edities, de zwarte 'kastjes' zijn consoles/xboxen.

Deze topologie heb ik getekend en ik heb een zo'n compleet mogelijk beeld proberen te scheppen. Dit wil niet zeggen dat wij alles in beheer hebben of zelfs ontworpen. Vaker moesten we een 'vieze oplossing' gebruiken om zaken te laten functioneren, los van ontwerp of best practices door beperkingen in hardware, gebouw of voorbereiding. Ik ga in de komende alinea's in op de netwerkstructuur zoals boven is getekend.
Het gebouw waar wij gebruik van maken wordt op netwerkgebied nog gebruikt voor andere zaken, voor zover ik weet worden er nog zaken gehost (websites volgens mij). Wij krijgen als onderdeel van het netwerk van het gebouw een public ip toegeleverd via een geknepen kabel (10mbit down) tot onze beschikking.

Tijdens een evenement zijn er drie facetten die internet nodig hebben
  • Live Stream
  • Console Event/Toernooi
  • Pers, deelnemers en toeschouwers
Tijdens onze toernooien wordt een externe partij ingehuurd om de live stream te regelen, deze partij is ook eigenaar van het gebouw waar het evenement in gehouden wordt dus ze 'regelen hun netwerkverbinding zelf' en wij zijn hier dan ook nooit over verantwoordelijk geweest. Wij beheerde alleen het netwerk, aangesloten op de kabel die ons was aangeleverd. Dit netwerk begint vanaf R1 (zie topologie). Om toch een compleet beeld te geven heb ik Live Stream, R3 en het netwerk van het gebouw, waar wij geen beheer of zelfs inzicht in hadden.

Console Toernooi/Event
Dit onderdeel heeft voor ons de hoogste prioriteit, zonder verbinding naar de consoles worden er geen wedstrijden gespeeld, zonder wedstrijden geen toernooi. De verbinding wordt aangeleverd via de switchpane van R1, dit zijn in totaal 4 poorten, één poort is gereserveerd voor de AP dus er blijven drie poorten over, hiermee moeten wij minstens 4 stations aansluiten. Één station bestaat uit een tafel met 8 consoles en monitoren erop (aangezien de meeste spellen 4 vs. 4 gespeeld worden betekend dit 8 endpoints) een station wordt gebruikt voor 1 wedstrijd. Door een maximaal van 8 beschikbare poorten per switch moeten wij 2 switches per station inzetten.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/28a2kw0.png
De manier hoe een station is verbonden.

In totaal gaat het dus om minstens 32 aansluitingen, die kan oplopen tot 50 of zelfs 100 in de toekomst. Op het gebied van netwerkgebruik zal dit 'per device' denk ik meevallen. Ik wil hier nog een baseline van maken door de toekomstige linux router in te zetten terwijl ik zelf voor een bepaalde tijd zal spelen. Het zou leuk zijn om te kijken hoeveel TCP/UDP sessies opgezet worden of zelfs NAT sessies. Vooral met betrekking tot NAT ben ik benieuwd in hoeverre dit impact heeft op performance/resources van de router. Er is een youtube video te vinden waar iemand dit al test, deze is hier te zien: YouTube: Gaming Bandwidth Usage and MW3 - Monitored by Pepwave Routing Hardware Dit is echter met PSN, voor ons is Xbox Live belangrijker om cijfers voor te hebben. Wat wel te zien is waar ik overeenkomsten verwacht is hoger (4mbit top) datagebruik bij het inloggen, valideren van het profiel en het opstarten van het spel. Dit zullen echter pieken zijn.

Pers, deelnemers & toeschouwers
Dit netwerk, ook wel een 'gratis/public' netwerk willen we aanleveren in de vorm van een draadloos netwerk. Het is de bedoeling dat iedereen aanwezig gewoon een toegang tot het internet heeft. In totaal kunnen er tussen de 80 à 180 mensen aanwezig zijn op een van onze evenementen alhoewel ervaring leert dat lang niet iedereen gebruik maakt van een het wifi netwerk. Op basis van uitgegeven DHCP leases kan ik conluderen dat we gemiddeld zo'n 20 a 30 waaarvan >85% telefoons zijn. De pers heeft een aparte tafel waar ze gebruik kunnen maken van het netwerk, dit zijn dan ook voornamelijk de mensen met laptops. Vanuit ons perspectief is het zeer handig om deze groep mensen internet toegang te geven, zei geven ons toernooi exposure die ten goede komt van onze naam en/of het aantal live stream kijkers. De pers heeft voor ons prioriteit boven deelnemers en toeschouwers aangezien zij voornamelijk zijn gericht op het creëren van exposure en vaak bekende figuren binnen het wereldje zijn en zodanig een grotere fanbase hebben in vergelijking met de gemiddelde speler of toeschouwer.

Door bepaalde problemen met het draadloze netwerk is het lastig om een (constant stabiele) verbinding te garanderen, vandaar dat wij voor de pers in het verleden de uitzondering gemaakt hebben om ze aan te sluiten op het bedraade netwerk, ze hebben een eigen switch (S1) die via het console netwerk loopt. Door de kamerindeling in combinatie met een tekort aan kabels waren wij genoodzaakt deze verbindingen via het 'console' netwerk te laten lopen, in plaats van S1 te verbinden met onze AP/Switch R2.

In het geval van een stabiel werkend draadloos netwerk verwacht ik dat deze groepering een groter dataverbruik zal hebben dan het consoles netwerk. De telefoons zullen naar verwachting vooral gebruik maken van web browsing, (waaronder) twitter en facebook of vergelijkbare apps. Ik heb hier nog geen onderzoek naar gedaan en door een tekort aan monitoring heb ik geen baseline of cijfers om vanuit te kunnen gaan.

Live Stream
De live stream is belangrijk voor de exposure van het toernooi, exposure waar het business plan op berust. De uptime van de live stream is bijna net zo belangrijk als de wedstrijden zelf. Tot nu toe is deze nooit onder ons beheer of verantwoordelijkheid gevallen alhoewel dit wel zal gebeuren op het moment dat wij van locatie veranderen, iets wat een heel reëel scenario is vanwege onze groei. Op dat moment zullen we hier dus rekening mee houden dus is het verstandig om ons hier nu al op voor te bereiden.

De Livestream wordt vrijwel altijd via Twitch (=http://www.twitch.tv/) gehost, Twitch is een onderdeel van Justin.TV en is een 'HUB' voor heel veel live streams. Voor zover ik kon achterhalen was dit het plaatje dat illustreerd hoe dit werkt:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/11sh1yb.gif

Simpelweg komt dit neer op een hoge upload, dit brengt ons bij het netwerkgebruik. Momenteel organiseren wij onze evenementen verspreid en doen we slechts 1 game tegelijk. Dit door een aantal beperkingen in onze resources. Mochten wij in de toekomst meerdere spellen simultaan gaan organiseren en zullen we hier dus ook meerder live streams voor moeten faciliteren om onze exposure minstens op hetzelfde niveau te hebben (Binnen de game wereld zijn de mensen die naar zulke uitzendingen kijken volledig gefocussed op 1 spel, een FIFA speler zal niet zo snel naar een Call of Duty uitzending kijken).

Ik heb deze partij gevraagd in welke bitrate Wikipedia: Bit rate zij streamen, deze staat in verhouding met het aantal mbits aan upload vereist, dit maal het aantal uitzendingen is de totale hoeveelheid die zei nodig hebben. Als ik mij dit goed herinner was de bitrate die zij voor één live stream gebruiken 7500. Het komt neer op het broadcasten van een '720+ kwaliteit' (deze benaming hanteert Twitch), voor zover ik weet dus 1080p. Deze cijfers vond ik ter ondersteuning op het net:

480p (720x480) : 750-1000kbps
720p (1280x720) : 1500-3000kbps
1080p (1920x1080) : 3000-5000kbps+

Een bitrate van 7500 lijkt erg hoog maar kan dus zeker kloppen, hoe dit in verhouding staat met een concrete upload weet ik niet geheel, door een gebrek aan monitoring en beheer tijdens vorige edities. Wel zou het mogelijk kunnen zijn dat er in de toekomst 5 streams gelijktijdig worden gebroadcast, allen van gelijkwaardige kwaliteit.

Problemen

Wireless
Ons wireless netwerk heeft nooit erg soepel gelopen. Zoals al eerder gepost wordt er een TP-LINK WR1043ND (R2) gebruikt die geconfigureerd wordt als Access Point (DHCP uit) en wordt aangesloten aan R1 via een switchpoort.

Probleem vanuit gebruikersperspectief:
Gebruiker maakt verbinding met het netwerk, Windows geeft aan succesvol verbonden te zijn met alle balkjes vol maar op het moment dat hij bijvoorbeeld gaat surfen moet hij minutenlang wachten tot google.nl geladen is, als dit überhaupt al gebeurt.

Probleem vanaf technisch aspect en gepoogde troubleshooting:
We hebben de situatie proberen te analyseren maar nooit heel succesvol. We hebben de verbinding getest tijdens en vooraf het evenement. Het verschil tussen beide momentopnames uit zich in een betere testresultaten vooraf het toernooi. (Een test bestaat uit een simpele speedtest.net, ondanks er bij deze test onbeheersbare factoren zijn die invloed op het resultaat hebben, is de test wel nuttig geweest, mocht iemand een beter idee hebben dan hoor ik het graag). Er zijn een aantal mogelijke factoren die het resultaat tijdens het toernooi beïnvloeden, alhoewel ik door ervaring of gebrek aan metingen niet weet in hoeverre deze invloed hebben: Walky Talkies, draadloze controllers en [url=http://tweakers.net/pricewatch/292603/plantronics-gamecom-x95-wireless-gaming-headset-xbox-360-xbox-360.html#tab:info]draadloze headsets, ook zijn er veel mensen aanwezig, met vrijwel alle een mobiele telefoon. Onze AP is geen dual band AP en opereert dus op 2.4 Ghz dus dat kan wellicht voor problemen zorgen.

Nu is het niet zo dat deze onwerkzame situaties zich alleen voordoen tijdens het evenement, ook vooraf de start ervan ervaren we eigenaardigheden, zo lijkt het alsof de AP het signaal gewoon 'afknijpt'. Een keer kan ik mij herinneren een speedtest gedaan te hebben waarbij ik een 5x zo'n lage wireless throughput had in vergelijking met wired, ontzettend vreemd dus. Hard- en/of Software problemen wellicht? Firmware upgrades gedaan en mee naar huis genomen voor een uitgebreide test (met exact dezelfde instellingen als onze laatste editie, waar wij ook problemen met het WiFi netwerk hadden) waaruit ik speedtest resultaten haalde die 40+ mbit zijn en vrijwel exact gelijk zijn aan de resultaten behaald via een ethernet kabel.

Zou het dan toch aan de radio liggen? Ik heb helaas geen spectrum analyser om de radio in kaart te brengen, ik weet dat er prijzige zijn maar ik ben niet op de hoogte van bepaalde freeware of alternatieven, iemand een idee wellicht? Als ik op mijn eigen kennis beroep kan ik alleen denken aan standaard zaken; configuratie, afstand tot AP, grote objecten, muren en andere apparaten waaronder een hoop die op de 2.4 frequentie opereren en hier heb ik vrijwel overal naar gekeken (behalve de laatste) zonder resultaat.

Storingen
Ons bedraad netwerk werkt meestal vlekkeloos alhoewel we hier ook wel eens wat storingen mee hebben ondervonden en dan is het wederom niet fijn troubleshooten, mensen met een Xbox 360 weten dat wellicht, dit apparaat is niet uitgebreid zijn zijn troubleshooting en geeft vaak onzinnige 'error's aan, die vaak iets te maken hebben met DNS, meestal het niet kunnen contacteren van de DNS servers. Het is dan vaker een beter alternatief om het bedraade netwerk middels een laptop te troubleshooten.

Onze laatste editie was er sprake van algemene storing, het toernooi was ver gevorderd, wedstrijden waren gestart en mensen waren volledig geconcentreerd in het spel tot ze uit de game disconnecte en niet meer konden inloggen op Xbox Live. Dit kon een tijd lang aanhouden en vrijwel iedereen had er last van, enorm vervelend aangezien dit zowel je planning als je imago schaadt. Deze storing heeft zich voorgedaan rond 5 uur in de middag en ongeveer 2 uur lang geduurd, gek genoeg waren er vergelijkbare klachten de dag ervoor rond dezelfde tijd alhoewel de storingen op de tweede dag een stuk erger waren en voor meer hinder zorgden, zelfs de Live Stream konden geen stabiele verbinding meer krijgen met Twitch, terwijl de Live Stream niet binnen ons beheer zat. Wij poogde het probleem te troubleshooten binnen alles wat in onze macht lag maar aangezien ik geen zicht had op de performance van onze router of de openstaande sessies, kon ik daar weinig over vertellen. Zo heb ik factoren proberen te isoleren, waaronder alle kabels op R1 uitgetrokken behalve de aller belangrijkste wedstrijd op dat moment maar dit mocht niet baten, de problemen hielden aan en we zaten met onze handen in het haar.

De beheerder van het gebouw had ondertussen contact met zijn netwerkbeheerder, die op afstand poogde het probleem op te lossen, hij gaf aan dat er pieken van 45mbit gemeten werden op de routerpoort waar wij aan verbonden waren (Ik concludeer hieruit dat dit R3 is). Verder kon hij niet vertellen of dit up of down was of verdere details. De beheerder wees naar ons als organisatie als schuldige van het probleem, terwijl wij al veel edities in het pand gedraaid hebben, nooit vergelijkbare problemen ondervonden, op dat moment maar met een beperkt aantal endpoints verbonden waren terwijl de problemen aanhielden.

Een toeschouwer benaderde ons en bood aan om te helpen, hij gaf aan dat het programma PingPlotter (pingtesten op hops van een tracert) inzicht kon geven in de situatie, wij dit programma geïnstalleerd en hieruit kwam de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/290vptw.png
Pingplotter resultaten.

Hierop is te zien dat er vanaf de tweede hop al regelmatig problemen zijn en volgens onze topologie is dit R3. Deze conclusie heeft de toeshouwer getrokken en is samen met de beheerder van het pand de kabel tussen de eerste en de tweede hop gaan volgen en kwam uit bij een probleem met de kabel die duidelijk schade had opgelopen door waarschijnlijk geklemd te zitten tussen een deur. Nadat wij gebruik gingen maken van een andere kabel waren de problemen weg. Alhoewel wij nog steeds niet overtuigd zijn van het feit dat de kapotte kabel de oorzaak was, aangezien de live stream problemen ondervond, wij de dag ervoor vergelijkbare problemen ondervonden die zichzelf ook verbeterde. Het blijft een vreemde situatie en door slechte monitoring en inzicht in onze eigen spullen en het netwerk/de spullen in het bovenliggende netwerk konden wij vrij slecht het probleem troubleshooten om het te verbeteren of om het volgende keer te voorkomen.

Verder liet ik weten dat er binnen de community DDOSen met enige regelmaat voorkomt, dit was tijdens de storing ook een mogelijke oorzaak, alhoewel me dat vreemd lijkt. Sowieso kon het niet vanuit de zaal komen, de enige laptops/pc's in gebruik waren pers gerelateerd die wij ontkoppeld hebben. Een aanval van buiten lijkt mij ook vreemd, aangezien de systeembeheerder die telefonisch met de gebouwbeheerder sprak, zei dat het om pieken ging, een DDOS aanval lijkt mij een aanhoudende stroom, of zijn aanvallen als een TCP flood wel terug te zien in pieken, die vervolgens weer actief worden nadat de TCP timeout beëindigd is?

Conclusie

Het komt er dus op neer dat we netwerk technisch een werkend netwerk willen hebben voor een situatie waarin we verhuizen naar een andere locatie, waarbij meerdere spellen gespeeld zullen worden, meerdere live streams gebroadcast en meer mensen aanwezig zijn die gebruik kunnen maken van een werkend wifi netwerk. Hiervoor zullen wij een netwerkdesign nodig hebben. Hiervoor dacht ik ook deze Linux router in te kunnen zetten op de plek waar wij 'internet binnen krijgen'/de plek van R1 in de topologie op de oude locatie. Mijn vraag is, ondanks ik nog geen idee heb over een conrete baseline aan dataverbruik, is de Linux router hier een goede oplossing voor?

Zoja; hoe moet ik deze dan gaan inrichten, natuurlijk speelt het OS/distro een rol, hierop hebben jullie al antwoord gegeven, bedankt daarvoor. Nu ik wat meer achtergrondinformatie gegeven heb, kunnen jullie mij hopelijk wat beter adviseren over de inrichting van deze router. Hoe zouden jullie een design voor deze omgeving benaderen. Moet ik hier denken aan een fully switched of een routed netwerk moet zijn weet ik niet, moet ik met VLANs werken op het moment dat ik voor een fully switched netwerk ga, wat zijn wellicht. Hoe zouden jullie de firewall inrichten etc.?
  • Wat is op het gebied van belasting de handigste DNS implementatie? Publieke DNS (8.8.8.8 of 8.8.4.4 bijvoorbeeld) of de aangeleverde?
  • Vaak treed een Xbox NAT probleem op, wat zou hier de beste oplossing zijn als belasting op de router en security wordt meegenomen; UPNP aanzetten of poorten open zetten? Het gaat hierbij volgens xbox.com om de poorten: Port 88 (UDP) Port 3074 (UDP and TCP) Port 53 (UDP and TCP) Port 80 (TCP)
  • Heeft iemand nog een goed alternatief om de Radio te testen/Spectrum Analyser?
  • Heeft iemand verder nog een idee betreffende onze problemen Wifi en/of de storing tijdens onze laatste editie?
  • Op basis van ervaring, zou iemand een verwacht dataverbruik kunnen inschatten?
  • Ik ga van het dataverbruik (sowieso xbox verbruik) nog een baseline maken, iemand advies hoe dit het beste gedaan kan worden? Ik denk eerlijk gezegd simpelweg op de manier zoals in het gelinkte videotje te zien is.
  • Ik graag een stresstest willen uitvoeren voordat ik met deze router 'productie' in ga, iemand leuke oplossing om dit te doen? Ik zag dat er in backtrack een aantal leuke tools zaten.
  • Jullie gaven aan dat pfsense een goede oplossing is, in hoeverre verhoudt zich die tot ClearOS, die ik nu heb draaien, iemand ervaring met ClearOS?
  • Jullie gaven aan dat de chipset op netwerkkaarten belangrijk is en dat het verder niet heel veel uit maakt, waar zitten dan wel fundamentele voordelen aan een Cisco/HP router in vergelijking met Linux router (stroomverbruik kan ik voorstellen) terwijl een Linux Router toch wel goedkoper is bij een niet dagelijks gebruik en op korte termijn.
Ik kan mij even geen vragen meer voorstellen, mocht iemand zo ver zijn gekomen: bedankt! Het is een ontzettend lang verhaal en ik hoop dat ik überhaupt nog een reactie krijg. Ik hoop dat ik niet te onervaren over kom aangezien dit PNS is en ik een onervaren student ben, toch ga ik hopelijk wel diep genoeg in op de technologie om hier een uitdagend vraagstuk van te maken.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en mij opnieuw advies geven, al het advies losstaande van dit hele verhaal of indirect gerelateerd hoor ik natuurlijk ook heel graag.

[ Voor 100% gewijzigd door mjrc op 02-04-2012 14:23 ]

• BHQ

BHQ

FameTheWise schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:23:
• Wat is op het gebied van belasting de handigste DNS implementatie? Publieke DNS (8.8.8.8 of 8.8.4.4 bijvoorbeeld) of de aangeleverde?
Als externe resolver zou ik zelf een combinatie van Google DNS (8.8.8.8) en OpenDNS (208.67.222.222) aanhouden. Je clients resolven weer via je lokale DNS. Wel zo handig om elkaar op hostname te kunnen benaderen ;)
• Vaak treed een Xbox NAT probleem op, wat zou hier de beste oplossing zijn als belasting op de router en security wordt meegenomen; UPNP aanzetten of poorten open zetten? Het gaat hierbij volgens xbox.com om de poorten: Port 88 (UDP) Port 3074 (UDP and TCP) Port 53 (UDP and TCP) Port 80 (TCP)
Naar mijn weten, als UPNP aanstaat vechten consoles dat zelf uit (is er al een console die een port bezet houdt, dan wordt er een andere toegewezen.. Laatste keer dat ik het probeerde in ieder geval).
• Heeft iemand nog een goed alternatief om de Radio te testen/Spectrum Analyser?
Je zou Metageek InSSIDer kunnen gebruiken om te zien welke banden de meeste congestion hebben.
• Heeft iemand verder nog een idee betreffende onze problemen Wifi en/of de storing tijdens onze laatste editie?
WiFi kan soms echt een ramp zijn :z De meest stabiele implementatie die ik tot nog toe heb gezien is met HP AP's. Je zou ook kunnen kijken naar (meerdere) WRT54GL's met OpenWRT of soortgelijk, die tactisch verspreiden over de zaal met een laag zendvermogen en hetzelfde SSID (dan verdeel je de clients een beetje logischer, of in theorie klinkt het in ieder geval leuk ;)). Bij consumentenapparatuur vertrouw ik de stock-firmware eigenlijk nooit meer.
• Ik graag een stresstest willen uitvoeren voordat ik met deze router 'productie' in ga, iemand leuke oplossing om dit te doen? Ik zag dat er in backtrack een aantal leuke tools zaten.
Ga een game spelen met een flinke berg spelers, laat je Steam updaten, download een berg Linux ISO's via torrents met je connecties op een absurdistisch aantal, breng een bezoekje aan de Piratenbaai en leech een torrent met een flinke berg seeders.. enzovoort ;)
• Jullie gaven aan dat pfsense een goede oplossing is, in hoeverre verhoudt zich die tot ClearOS, die ik nu heb draaien, iemand ervaring met ClearOS?
pfSense is het enige routing/firewalling/vpn/enz pakket dat ik nog serieus neem, of waar ik in ieder geval moeite in steek. De combinatie FreeBSD en packet filter pakt erg goed uit, en de community achter het pakket is erg behulpzaam en oplossingsgericht.
• Jullie gaven aan dat de chipset op netwerkkaarten belangrijk is en dat het verder niet heel veel uit maakt, waar zitten dan wel fundamentele voordelen aan een Cisco/HP router in vergelijking met Linux router (stroomverbruik kan ik voorstellen) terwijl een Linux Router toch wel goedkoper is bij een niet dagelijks gebruik en op korte termijn.
Nou ja.. die vergelijking kan je niet helemaal maken ;) Bij een Cisco betaal je voor de naam en IOS, plus dat het een stuk minder vervelend staat als het in productie staat en het sterft (Dan krijgt je open source bak tenminste niet de schuld, want dat zal 't eerste zijn waar men naar wijst, ook als het een hardware issue is.. Het is onbekend bij de massa, _dus_ is het automatisch de oorzaak. :z)

Hoe ik zo'n situatie zou aanpakken: pfSense router op deugelijke hardware en achter een UPS, daarop evt. een transparante squid proxy die ook grote bestanden cached (als een persoon dan een update downloadt, kan de rest hem uit de cache plukken). De meest fatsoenlijke gigabit switch die je kan vinden als core switch, en tafelswitches met een gigabit uplinkje daarheen. Access points tactisch verspreid over de zaal (als die echt groot is) en met fatsoenlijke custom firmware of van fatsoenlijke kwaliteit (HP's, Cisco Aironet, enz..)

Mbt internet: UPNP is niet iedereen fan van (en ik ga op m'n kop krijgen hiervoor ;)), maar ik zie het wel als de beste optie voor veel consoles. Blijf de automatische portmaps in de gaten houden en houd sowieso die router-bak in de gaten, dan kan je op tijd ingrijpen als 'shit hits the fan'.

Overigens, zorg er wel voor dat je een public IP hebt, of in ieder geval een shitload aan poortjes >1024 doorgemapt hebt naar jouw pfSense. Anders kan je nog zo hard upnp'en en alles van jouw kant open zetten, maar als de router ervoor dat niet leuk vindt.. ;)

Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door BHQ op 02-04-2012 17:00 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In je SP geef je de voorkeur aan ClearOS heb ik ervaring mee en prima keus ik zou overwegen om in je machine 3 netwerk kaarten te zetten 1 WAN 1LAN en 1 naar WLAN hierdoor kan je je LAN prio geven over je WLAN waardoor je WLAN niet alle bandbreedte kan wegvreten. Vervolgens kan je voor je WLAN meerder AP gebruiken die je ook op verschillende kanalen zet, als het toch gratis door iedereen gebruikt mag worden zou ik encryptie helemaal uit zetten, scheelt een hoop rekenkracht in je AP waardoor je minder kans op problemen hebt. Eventueel kan je in ClearOS voor op het WLAN een transparant proxy opzetten waarmee je weer bandbreedte naar internet spaart. Kortom succes overigens kan je in plaats van ClearOS ook prima een andere distro zoals PFsense gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mjrc
Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan gehad! :)

Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar het verschil tussen pfSense, ClearOS en Astaro. Blijkbaar wordt pfSense gezien als core routing distributie met goede QoS features ingebouwd, waar ClearOS met veel andere services ook een stukje serverwerk op zich neemt, een soort SBS/gateway voor in een MKB. Astaro wordt gezien als en goed product voor 'Unified Threat Managent' [url=http://hardforum.com/showthread.php?t=1557083]bron[/bron]

Uit nieuwsgierigheid en aanraden van een aantal van jullie heb ik toch pfSense geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het me goed bevalt. Een paar vragen kwamen wel bij mij op, zoals Frogmen al aangaf zou ik QoS kunnen toepassen op de interface (physical layer?), ondanks dit niet accuraat op al het verkeer is kan het wel resources besparen, jullie hier ervaringen mee? :) Verder is het wel nog even doorgronden hoe ik de 'traffic shaper' van pfSense onder controle krijg, ik had een aantal instellingen gedaan maar het vereiste een online tutorial voor ik deze werkend kreeg.

Het viel me op dat je pakketten kan instellers, een ontzettend leuke feature moet ik zeggen! Ik had wat onderzoek gedaan en blijkbaar zijn er meerdere pakketten te installeren die bandwith monitoren alhoewel ik bij het installeren zag dat sommige toch wel memory slurpen, iemand hier bekend mee of advies? :)

Verder gaan wij deze week voor een enkele station (8 consoles) een netwerktest verrichten waarbij we wat informatie gaan vergaren. Hierop ga ik letten op bandwith gebruik per station en openstaande (NAT) sessies etc. Naast system performance iemand nog ideeën waar ook op gelet kan worden zodat deze informatie in kaart gebracht kan worden?

Ook heb ik DD-WRT geïnstalleerd op de TP-Link, werkt goed en ziet er leuk uit ondanks ik nog niet alle functionaliteit bekeken heb. Wel zag ik dat het maximum zendvermogen ineens terugsprong naar (ik geloof) 90 dBd nadat deze vlak daarvoor veel hoger was.

Jarpse, je gaf ook aan dat het instellen van AP's op laag zendvermogen en verspreid over de zaal wellicht een betere dekking kon geven, ik dacht altijd dat hier een speciale functie voor nodig was die ervoor zorgt dat sessies worden overgenomen van en naar de andere AP? Of is dit een 'makkelijkere' manier om dezelfde situatie te verwezenlijken?

Ook ben ik zeer geïnteresseerd in een mogelijke transparante squid server, die ik ondertussen ook al virtueel heb draaien om (op ubuntu) in de config file te kunnen aankloten. Erg leuk idee maar ik vraag mij twee zaken af. Het eerste heeft te maken met delay; mocht uit de netwerktest blijken dat de data in een game via het internet/de xbox live servers/de eerstvolgende hop waar geroute wordt op public ip,- verstuurd wordt, dan is delay op basis van ping belangrijk voor ons. In hoeverre kan de proxyserver hier negatief aan bijdragen? Ik weet niet hoe een proxyserver intern werkt maar ik kan mij voorstellen dat hij tot diep in de OSI layers pakketten gaat strippen op headers en footers, dit zal tijd kosten en dus ten koste gaan van snelheid?

Verder heb ik totaal geen richtlijnen wat betreft system requirements, ik neem sowieso aan dat gigabit netwerkkaarten belangrijk zijn (met intel chips? overigens heb ik de intel kaart aangeschaft die werd aangeraden door hans). Ik neem aan dat een harde schijf met snello i/o vereist is (, of wordt het niet op hdd gecached?) verder; processor/moederbord? Geen idee dus.

Ik lees nu net pas MetaGeek Inssider aangeraden wordt, zal ik ook nog even naar kijken. Heeft iemand anders nog leuke troubleshooter programma's die, in een geval van nood, snel en eenvoudig inzicht in een situatie kunnen geven. Normaliter werkte ik altijd met ping, nslookup etc. maar na onze laatste storing zijn andere geavanceerdere tools zeker waardevol gebleken.

Wat betreft een core gigabit switch, die hebben we momenteel niet (net als meerdere AP's overigens). Wel is nog een wat oudere cisco catalyst switch beschikbaar, het nadeel hieraan is dat deze volgens mij maar 100mbit is. Verdere gigabit switches die we ter beschikking hebben zijn die simpele 8 poort netgear switches, niet bepaald geschikt als core switch dus.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en feedback, ik ben weer even uitgepraat en ga het hier weer even bij laten. :)

• Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 14:31
Om 80 tot 180 mensen te voorzien van een draadloos netwerk is het wel nodig om hiervoor meerdere APs te gebruiken. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat er bij minimaal gebruik maximaal 30 apparaten op een AP kunnen. Als er teveel apparaten op een enkele AP zitten dan zal er niet veel data meer doorkomen omdat ze de maximale snelheid van je wireless (54mbps) met elkaar moeten delen en er kan maar een tegelijk zenden.
Dit gaf je eerder ook al aan als een van de problemen.
Jarpse, je gaf ook aan dat het instellen van AP's op laag zendvermogen en verspreid over de zaal wellicht een betere dekking kon geven, ik dacht altijd dat hier een speciale functie voor nodig was die ervoor zorgt dat sessies worden overgenomen van en naar de andere AP? Of is dit een 'makkelijkere' manier om dezelfde situatie te verwezenlijken?
Het lagere zendvermogen (verkleinen bereik) is dus om ervoor te zorgen dat er niet teveel mensen op een enkele AP kan en om ervoor te zorgen dat het bereik van de APs elkaar niet teveel overlappen. Overlappende APs kunnen elkaar storen en dus weer voor een slechter ontvangst zorgen.
Voor het overnemen van een sessie tussen APs zal je denk ik toch moeten kijken naar professionele oplossingen zoals bijvoorbeeld de Cisco WLAN Controllers.

Maar waarom laat je iedereen verbinden met je Wifi als ze alleen maar op facebook achting zaken moeten? De meeste mensen hebben inmiddels wel internet op de mobiel. Dit bespaard weer op de APs en bandbreedte.

https://drinkwaterpunten.nl

• BHQ

BHQ

Je games gaan niet door de transparante proxy heen, die hang je dan alleen op bijv. poort 80 en 443.

pfSense heeft daar overigens ook gewoon een package voor ;)

Ik heb de QoS functionaliteit in de nieuwste pfSense niet echt doorgenomen nog, maar ik kan je voor je huidige setup één tip geven: daisy chain je switches niet. Alles met een dedicated lijntje naar de 'beste' switch die je hebt ipv doorlussen.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30
Even tussendoor nog een stem voor fatsoenlijke netwerkkaarten in een pfSense bakkie. Mijn pfSense router hing zichzelf he-le-maal op (P4 2,8gHz) met brakke NIC's als ik 'm vol (gbit transfers en 100 mbit internet) belaste, met Intels trok hij het makkelijk.
Pagina: 1