Sorry iedjie, maar als je al begint met "ik kan niet googlen" en ik weet helemaal niet waar alle dingen bij een PC voor dienen dan ben je hier op Tweakers.net op het verkeerde adres. De naam zegt het al "Tweakers" er word dus hier geacht een bepaald kennis niveau te hebben of handigheid met computers dus dat je dit soort basale dingen zelf kunt opzoeken en je eigen kennis te zo doende te verbreden.
Nou nou, doe es lief jij.
Ik ben met je eens dat zelfwerkzaamheid wel verlangt wordt, en dat de combinatie van onwetendheid plus gebrek aan inzet wel degelijk ongewenst zijn. Maar op deze manier draagt je het wel vrij zwart-wit uit.
Iemand die er minder verstand van heeft is net zo welkom op het forum als een expert. De inzet vind ik vele malen belangrijker. Zelf ben je ook vast ergens begonnen, realiseer je dat en probeer constructief aan te sporen om te zoeken.
Je advies klopt verder prima. Gewoon de Intel storage drivers installeren.
De controller doet dan netjes AHCI en plakt voor de apparaten waar je het voor configureert daar zijn FirmwareRAID laagje tussen.
Houd je de SSD buiten de RAID configuratie, dan blijft deze als single disk aangesproken worden, en dat is wat we hier willen voor zover ik begrijp. TRIM commando's vinden hun weg richting de SSD dan ook.

De Intel Matrix RAID van de RST is heel erg flexibel en voor een thuisgebruiker hartstikke leuk
@iedjie: Swordlord brengt het wat koud, maar hij heeft wel gelijk. Wat meer eigen inzet van jouw kant is welkom. Een beetje zoeken met een zoekmachine als Google is wel een basisvaardigheid die ik toch van een Tweaker verwacht. En als je er weinig ervaring mee hebt stel ik voor het vooral te oefenen. En er zijn ook zeker tips&tricks te vinden om slim te zoeken met Google, waarmee je je zoektocht effectiever kunt maken.
Wees ook zeker niet bang om te experimenteren! Daar kun je heel veel van leren.
Voordat je een nieuwe vorm van opslag daadwerkelijk in gaat zetten is het handig om deze te leren kennen.
Kopieer je belangrijke data naar een externe schijf/Dropbox/<insert backup> en ga dan gewoon eens testen.
Installeer zo'n driver eens, kijk eens wat het doet. Heb je dan nog TRIM (zijn tools die dat voor je kunnen verifiëren)?
Dito met die Matrix RAID, die disken zijn nu toch nog leeg toch? Aangezien je de array nog moet opzetten.
Maak er eens verschillende arrays mee. Trek er eens een keer een disk uit om een disk uitval te simuleren, werkt het dan nog?
Zo leer je vanzelf een hoop bij, en als je wat sloopt dan is dat niet erg, want je hebt toch backups gemaakt?
Speel&leerze!
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.