1 enkele SSD, bios op RAID, trim ondersteuning???

Pagina: 1
Acties:

• iedjie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Goedendag allen,

sorry mensen, maar ik ben zo'n slechte googler! Mobo is P55-GD65 met 6 Intel SATA poorten. Bios staat op RAID want ik wil 4 Samsung F3 schijven aansluiten op SATA poorten 3/4/5/6 en in RAID 0 draaien. Op SATA poort 1 zit een Crucial M4 SSD met Win7 64.

Ik sta op het punt om Intel Rapid Storage Technology 10.8.0.1003 driver te installeren. Ben ik na die driver installatie trim ondersteuning kwijt op de SSD?

Of moet ik een andere driver installeren?

greetz,
iedjie

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Weet je eigenlijk wel waar Intel Rapid Storage Technology voor dient? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• iedjie
Dat dient toch om een raid configuratie te maken?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Sorry iedjie, maar als je al begint met "ik kan niet googlen" en ik weet helemaal niet waar alle dingen bij een PC voor dienen dan ben je hier op Tweakers.net op het verkeerde adres. De naam zegt het al "Tweakers" er word dus hier geacht een bepaald kennis niveau te hebben of handigheid met computers dus dat je dit soort basale dingen zelf kunt opzoeken en je eigen kennis te zo doende te verbreden.

Tevens is deze vraag die je stelt het niet waardig om een nieuw topic te openen, je had dit kunnen bijvoegen aan je vorige topic, maar gezien het gebrek aan respons in je vorige topic van een dag geleden is het misschien genoeg indicatie dat niemand zich geroepen voelt om te helpen bij dit soort basale dingen.

Om je voor deze keer nog op weg te helpen:

De Intel RST drivers zijn meer dan alleen voor raid configuratie te maken. Het is de algemene storage driver van Intel en jah, in dit driver pakket zit TRIM ondersteuning zo lang je je SSD als enkele disk aan je storage controller heb aangesloten. Ga je SSD's in een raid configuratie betrekken dan verlies je TRIM ondersteuning.

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Bullshit , als je je bios op raid hebt staan via de Intel chipset en je plaatst een SSD erbij die los staat van de raid configuratie leest tie alsnog Ahci en heeft die ook trim ondersteuning . Ik heb dit namelijk zelf ook 2 Intel SSD s en 2 f3 in raid 0 op de ich10 controller . Over tweaker waardig gesproken _0-, als je 2 SSD's in raid plaatst verlies je pas trim ondersteuning.

[ Voor 9% gewijzigd door JayJay op 29-03-2012 21:48 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Lezen is lastig... Meneer bullshit.
TRIM ondersteuning zo lang je je SSD als enkele disk aan je storage controller heb aangesloten. Ga je SSD's in een raid configuratie betrekken dan verlies je TRIM ondersteuning.
Daarbij, Als jij een beetje tweaker waardig was, dan ging je niet flamen op deze manier.

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 29-03-2012 21:49 ]

• JayJay
De TS heeft het helemaal niet over meerdere SSDs in raid . Alleen over de bios instelling en zijn andere hdds die in raid staan.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

offtopic:
Ik snap jouw probleem niet...
Ik lever een zo compleet mogelijk antwoord met alle uitleg en mogelijkheden die er zijn met de intel controller en RST drivers. Gezien meeste mensen ook automatisch denken dat een SSD trim support verliest zodra de controller in RAID mode staat. Wat dus niet zo is en wat ik dus ook duidelijk had gemaakt.

Dit misverstand komt omdat er pas vanaf versie 9.6.0.1014 van de RST drivers, dit wordt ondersteund, dus eerst werd een drive die op een intel RAID controller was aangesloten, gewoon gezien als scsi apparaat en verloor hij dus de mogelijkheid van trim.

Maar jij zit hier een beetje als een idioot ertegenin te schreeuwen zeggen dat ik bullshit verkondig.
Zeer kinderachtig gedrag en ik ga ook niet verder met je in discussie.

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 29-03-2012 21:56 ]

• JayJay
Dat is mooi want ik ga deze discussie ook niet aan. TS succes met je configuratie !

• iedjie
Jongens jongens, let's keep it cool.
Ik ben echt hartstikke blij met jullie antwoorden! Begrijp t goed, ik ben maar een simpele video-editor die nu thuis een leuke set aan t maken is. Ik loop me al twee dagen suf te googlen op mijn configuratie maar zodra je het over raid en ssd hebt op t net krijg je alleen maar antwoorden over ssd's in raid!

en dan post ook nog iemand "Weet je eigenlijk wel waar Intel Rapid Storage Technology voor dient?" en toen raakte ik echt in de war!

Inmiddels weet ik niet eens meer of ik die IRST drivers überhaupt wel moet installeren! Want als ik op CTRL-i druk tijdens post kan ik gewoon een raid configuratie instellen. En dat ga ik nu ook maar eens doen en kijken wat dat oplevert. Ik was er van overtuigd dat ik de IRST driver nodig heb. Heb ook de hele userguide ervan gelezen en dan denk je als leek dat het ook zo hoort!

En @swordlord, ik realiseer me dat een topic openen met dat ik een slechte googler ben niet echt uitnodigend werkt. Ik ben inderdaad geen tweaker maar wil gewoon zeker weten dat ik het goed doe.

Ik hou jullie op de hoogte.
thanks

• iedjie
Ik lees mijn topic nog eens door en inderdaad, @jayjay, je kan nog wel een leeslesje gebruiken. Je zegt eigenlijk precies hetzelfde als swordlord in de post voor jou.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De IRST driver moet je gewoon gebruiken. Dit is de Driver die hoort bij de Intel controller, dus de beste driver die je kan hebben voor je sata controller. Je behoud dan ook gewoon TRIM support met die Driver, ook terwijl je controller in RAID mode staat.

Met de Standaard windows driver is dat niet, omdat die driver de schijf dan via een ander protocol laat communiceren, want hij herkend de controller dan niet als AHCI controller maar als SCSI. Het SCSI protocol ondersteund het trim commando niet.

Met de intel RST drivers, wordt de SSD gezien alsof hij via een AHCI controller is aangesloten en dus communiceert hij middels het ATA protocol. Zolang de drive als sinlge drive is aangesloten behoud je de TRIM support ookal staat je controller in raid mode

Dus SSD mag geen deel uit maakt van een raid array, maar dat je een RAID array heb draaien maakt niks uit, dat heeft bij de Intel drivers geen effect op de SSD, met de standaard windows drivers wel.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sorry iedjie, maar als je al begint met "ik kan niet googlen" en ik weet helemaal niet waar alle dingen bij een PC voor dienen dan ben je hier op Tweakers.net op het verkeerde adres. De naam zegt het al "Tweakers" er word dus hier geacht een bepaald kennis niveau te hebben of handigheid met computers dus dat je dit soort basale dingen zelf kunt opzoeken en je eigen kennis te zo doende te verbreden.
Nou nou, doe es lief jij.
Ik ben met je eens dat zelfwerkzaamheid wel verlangt wordt, en dat de combinatie van onwetendheid plus gebrek aan inzet wel degelijk ongewenst zijn. Maar op deze manier draagt je het wel vrij zwart-wit uit.
Iemand die er minder verstand van heeft is net zo welkom op het forum als een expert. De inzet vind ik vele malen belangrijker. Zelf ben je ook vast ergens begonnen, realiseer je dat en probeer constructief aan te sporen om te zoeken.

Je advies klopt verder prima. Gewoon de Intel storage drivers installeren.
De controller doet dan netjes AHCI en plakt voor de apparaten waar je het voor configureert daar zijn FirmwareRAID laagje tussen.
Houd je de SSD buiten de RAID configuratie, dan blijft deze als single disk aangesproken worden, en dat is wat we hier willen voor zover ik begrijp. TRIM commando's vinden hun weg richting de SSD dan ook. :)
De Intel Matrix RAID van de RST is heel erg flexibel en voor een thuisgebruiker hartstikke leuk :)

@iedjie: Swordlord brengt het wat koud, maar hij heeft wel gelijk. Wat meer eigen inzet van jouw kant is welkom. Een beetje zoeken met een zoekmachine als Google is wel een basisvaardigheid die ik toch van een Tweaker verwacht. En als je er weinig ervaring mee hebt stel ik voor het vooral te oefenen. En er zijn ook zeker tips&tricks te vinden om slim te zoeken met Google, waarmee je je zoektocht effectiever kunt maken.

Wees ook zeker niet bang om te experimenteren! Daar kun je heel veel van leren.
Voordat je een nieuwe vorm van opslag daadwerkelijk in gaat zetten is het handig om deze te leren kennen.
Kopieer je belangrijke data naar een externe schijf/Dropbox/<insert backup> en ga dan gewoon eens testen.
Installeer zo'n driver eens, kijk eens wat het doet. Heb je dan nog TRIM (zijn tools die dat voor je kunnen verifiëren)?
Dito met die Matrix RAID, die disken zijn nu toch nog leeg toch? Aangezien je de array nog moet opzetten.
Maak er eens verschillende arrays mee. Trek er eens een keer een disk uit om een disk uitval te simuleren, werkt het dan nog?
Zo leer je vanzelf een hoop bij, en als je wat sloopt dan is dat niet erg, want je hebt toch backups gemaakt?

Speel&leerze!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1