[Intel Processors] Dynamisch clock met overclock

Pagina: 1
Acties:

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Binnenkort wil ik een compleet nieuw systeempje bouwen met een Ivy Bridge CPU en in alle waarschijnlijkheid zijn deze processoren goed te overclocken. Nu wil ik mijn systeem stil hebben op momenten dat ik aan het browsen ben terwijl ik tijdens het gamen alles er uit wil halen.

Ik heb me ingelezen over de Turbo Boost feature en hoe het zich verhoudt ten opzichte van handmatig overclocken en het blijkt dat er veel te halen valt bij het zelf overclocken van een CPU. Nu is het erg fijn als je 1 of 1,5 GHz er extra uit kan halen maar dit heb ik niet ten alle tijden nodig; althans het lawaai die het oplevert heb ik niet nodig.

Ik zou graag willen weten of er -iets- bestaat waarmee de clock snelheid dynamisch aangepast kan worden binnen het OS. Het mooiste zou zijn om gewoon standaard clock (of zelfs langzamer) te draaien wanneer de pc idle is en een overclock profiel te gebruiken wanneer het nodig is.

AMD had vroeger een Cool'N'Quiet techniek die dynamisch de clocksnelheid regelde maar wanneer je overclockt moest dit uitgeschakeld worden.Ik weet ook dat er toentertijd software was om binnen een OS een clock aan te passen maar dit resulteerde vaak in een instabiel systeem.

Zoeken op Google levert me voornamelijk reviews op waarbij het maximale eruit geperst wordt.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik me met overclocken heb bezig gehouden, ben benieuwd of er op dit gebied al dingen veranderd zijn :)

Alvast bedankt

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Sinds Sandy Bridge zijn er heel veel mensen die op deze manier overklokken. Gewoon eerst kijken of je OC stabiel is met energiebesparende standen uit. Daarna kan je EIST/Speedstep/C-states e.d. weer aan zetten en je overclock via de turbo multiplier instellen.

Als dat lukt staat je CPU (SB in dit voorbeeld) op 1.6 GHz en 0.9~1.0v te idle'en als je aan het browsen bent en gaat ie bij zware load naar bijvoorbeeld 4.5GHz en 1.25~1.35v afhankelijk van hoe goed je chip is.

Bij Ivy Bridge zal dat ongetwijfeld ook kunnen.

• CobyBE
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-06-2025
Volgens mij moet je hiervoor gebruik maken van Voltage offset (zo noemt het op mijn asus p8z68)

Als eerste moet je je voltage offset op + en auto hebben staan (zodat hij zelf spanning bijgeeft wanneer hij te weinig heeft). Dan verhoog je je multiplier naar het gewenste niveau en kijk je hoeveel mV hij geeft bij die kloksnelheid. Dan zet je je vCore voltage manueel in op hetzelfde als 'ie automatisch deed en ga je in kleine stapjes minder en minder spanning geven. Doe dit totdat de overclock niet meer stabiel is en ga dan weer iets hoger.

Hierna bereken je het verschil tussen de automatische Vcore en jou manuele Vcore, dit verschil voer je dan in bij offset met als modus -

Vb: Automatisch: 1,446 V
Manueel: 1,300 V
Offset: - 0.116 V

Zo ongeveer toch, hierdoor gaat je spanning namelijk omlaag als je cpu klok omlaag gaat en gaat hij mee omhoog indien hij meer nodig heeft

Edit: Verbeter mij aub iemand indien ik fout ben!
Edit2: Oeps, hij wilt gewoon weten hoe de klok terug omlaag kan en niet hoe het voltage omlaag brengen bij lage kloksnelheden, in dat geval: dat doen de turbo en energiebesparingsfuncties toch vanzelf? :?

[ Voor 11% gewijzigd door CobyBE op 29-03-2012 14:26 ]

Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz || Asus P8Z68-V Pro || Corsair Vengeance 8 GB DDR3 @ 1833MHz || Seasonic 1250W || Crossfire ATI Radeon HD7970 @ 1100/1500

• killingdjef
faust2016 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:21:
Sinds Sandy Bridge zijn er heel veel mensen die op deze manier overklokken. Gewoon eerst kijken of je OC stabiel is met energiebesparende standen uit. Daarna kan je EIST/Speedstep/C-states e.d. weer aan zetten en je overclock via de turbo multiplier instellen.

Als dat lukt staat je CPU (SB in dit voorbeeld) op 1.6 GHz en 0.9~1.0v te idle'en als je aan het browsen bent en gaat ie bij zware load naar bijvoorbeeld 4.5GHz en 1.25~1.35v afhankelijk van hoe goed je chip is.

Bij Ivy Bridge zal dat ongetwijfeld ook kunnen.
@faust2016
Aha, je kan als ik je goed begrijp de Turbo Boost zelf definieren? En niet alleen op MHz's maar ook op voltages e.d.?

In dit geval, hoe zit het met de timings van je ram? Worden die ook gemakshalve meegenomen door de Turbo Boost?
* killingdjef hoopt stiekem dat ze dit hebben afgeschaft.. memory timings vond ik persoonlijk altijd een rotklus.

Tot slot, ik neem aan dat als deze features kloppen, ze waarschijnlijk op een ieder goed overclock board te vinden zijn?

@CobyBE
Van wat ik begreep werkt Turbo Boost alleen maar 1 kant op, naar boven.Dat de energie functies tegenwoordig zo uitgebreid zijn is nieuw voor me. Wat een verademing! :D

Bedankt voor de reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door killingdjef op 29-03-2012 14:37 ]

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

killingdjef schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:36:
[...]

@faust2016
Aha, je kan als ik je goed begrijp de Turbo Boost zelf definieren? En niet alleen op MHz's maar ook op voltages e.d.?
De meeste borden hebben zoals CobyBE al aangeeft gewoon een 'offset vcore'. Zolang je de offset vcore gebruikt en geen 'fixed vcore' zal de vcore ook mee omhoog en omlaag gaan.
In dit geval, hoe zit het met de timings van je ram? Worden die ook gemakshalve meegenomen door de Turbo Boost?
Nee. De turbo werkt alleen op de CPU multiplier, deze laat je bclk (=RAM snelheid) ongemoeid. Je RAM timings zal die al helemaal niet aankomen
* killingdjef hoopt stiekem dat ze dit hebben afgeschaft.. memory timings vond ik persoonlijk altijd een rotklus.

Tot slot, ik neem aan dat als deze features kloppen, ze waarschijnlijk op een ieder goed overclock board te vinden zijn?
Zelfs de meest basic borden bieden ondersteuning voor turbo/EIST/speedstep e.d.
@CobyBE
Van wat ik begreep werkt Turbo Boost alleen maar 1 kant op, naar boven.Dat de energie functies tegenwoordig zo uitgebreid zijn is nieuw voor me. Wat een verademing! :D

Bedankt voor de reacties.

• killingdjef
Als het alleen op CPU multiplyer werkt, hoe gaat dit dan in zn werk bij processors die een locked multiplyer hebben? Kwestie van hogere frequentie en dan lagere multiplyer als default instellen?
Pagina: 1