heuveltje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:41:
Das wat kort door de bocht lijkt me
Een powercycle komt voor als de server gereboot word, wat in de meeste serversituaties eens per paar weken zal zijn. Waar een sleep/wakeup cycle (afhankelijk van hoe aggresief die ingesteld is en hoeveel je hem gebruikt.) enkele tot tientallen keren per dag voor zal komen, dus dat is nogal een wezenlijk verschil lijkt mij.
Inderdaad een wezenlijk verschil. En dan zit je met server die gereboot worden om de paar weken zelfs nog aan de overdreven kant.
Ik laat de disken in mijn server al ruim twee jaar 24/7 draaien, zowel 320GB 7200rpm-ers als 5900rpm 1.5TBers, en dat gaat prima. Het geeft een lekker constante situatie, geen temperatuurschommeling, disken zijn altijd bereikbaar. Wat al draait kost weinig moeite om draaiende te houden en alles is tegenwoordig vloeistoflagers dus daar hoef je je ook niet druk om te maken.
Voor schijven waar een OS en/of actieve data op staat moet je niet aan standby denken. Requests voor die actieve data en het schrijven van log files zijn dermate regelmatig dat je met grote regelmaat disken uit sleep moet gaan halen.
Enige waar standby imo nuttig kan zijn is voor schijven van een data archief. Files die je zelden aanspreekt, bijvoorbeeld een paar keer per week.
Benader je de data vaker dan dat? Dan win je voor mijn gevoel te weinig.
Jij gaat ze tien keer per dag benaderen geef je aan. Dat is best regelmatig, maar ik neem aan dat dat alleen gedurende de dag is?
Wat je zou kunnen doen als je wilt besparen is ze 's nachts op standby laten gaan, op een tijd dat je de disken niet meer gaat benaderen. Als je NAS voorziet in een shell en cron functionaliteit zou je een simpel commando kunnen opgeven waarmee de disken om bijvoorbeeld een uur of 1:00 of 2:00 in standby gaan.
Of een script die de standby na 30 minuten geen gebruik 's nachts activeert en ergens in de ochtend weer opheft.
Dan zouden je disken in de nacht stil staan en pas weer opspinnen op het moment dat je ze weer gaat gebruiken.
Dat zou je dan wel moeten testen, want wie weet is er 's nachts wel iets waardoor de NAS iets met de disken wilt doen. Erg afhankelijk van de software binnen de NAS eigenlijk.
Terug naar de schijven: Ik ben geen fan van regelmatig standby. Opspinnen legt een belasting op je disken, en als jij dat zeker tien keer per dag gaat doen zou ik er niet aan beginnen. Zelf laat ik mijn disken 24/7 draaien en dat gaat prima.
Lekker laten draaien zorgt voor de meest constante omgeving en het meest sparend voor de onderdelen.
Wil je energie besparen, dan kun je overwegen om ze 's nachts op standby te laten gaan.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.