Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp bij bouw van audio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben van plan om een kistspeaker te bouwen en heb een aantal vragen aangezien ik geen ervaring hier mee heb.
1. wanneer je een versterker heb met een impedantie van 4 ohm en een speaker van 8ohm, wat gebeurd er dan?
2. mijn plan is om twee speaker in de box te zetten van elk max 120 Watt, wat voor versterker heb ik hierbij nodig?
3. Nog verdere tips?

Bij voorbaat dank

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:26:
Hallo, ik ben van plan om een kistspeaker te bouwen en heb een aantal vragen aangezien ik geen ervaring hier mee heb.
1. wanneer je een versterker heb met een impedantie van 4 ohm en een speaker van 8ohm, wat gebeurd er dan?
2. mijn plan is om twee speaker in de box te zetten van elk max 120 Watt, wat voor versterker heb ik hierbij nodig?
3. Nog verdere tips?

Bij voorbaat dank
1. versterker moet te hard werken, klinkt slecht, ineffecient, word warm.
2 een van 240 watt :?
3 verdiep je eens in wat je precies wil bereiken, en wat nu eigenlijk het probleem is waar je tegen aan loopt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Misschien kan je beter eerst dit lezen/doornemen: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 16]

Kom je er dan nog niet uit (maar alles staat er in) kan je het daar vragen, daar zitten de kist radio experts.

Succes alvast en welkom op GoT!

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 29-03-2012 12:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-11 12:55
@heuveltje, verdiep jij je er maar eens in.

1. Versterker gaat minder hard werken, aangezien een versterker er bijvoorbeeld 10V op zet, met 4 ohm loopt er dan 2.5A en is het vermogen dus 25W (jaja, alles een beetje afgerond en alleen als indicatie)
Met een 8 ohm speaker wordt dat dus maar 1,25A en 12.5W

2.Maakt niet zoveel uit, de speaker zou 120W aan moeten kunnen, deze mag je dus best met 10W aansturen. Alleen gaat ie dan niet op zijn maximale volume spelen. Als je een versterker van zeg 500W dan moet je de versterker gewoon niet zo hard zetten en kan het nog steeds werken. Ga je hem wel te hard zetten gaat je speaker kapot.

3. lees idd het topic waar franssie naartoe linkt eens door, daar staat al veel in

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
heggico schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:59:
@heuveltje, verdiep jij je er maar eens in.

1. Versterker gaat minder hard werken, aangezien een versterker er bijvoorbeeld 10V op zet, met 4 ohm loopt er dan 2.5A en is het vermogen dus 25W (jaja, alles een beetje afgerond en alleen als indicatie)
Met een 8 ohm speaker wordt dat dus maar 1,25A en 12.5W

2.Maakt niet zoveel uit, de speaker zou 120W aan moeten kunnen, deze mag je dus best met 10W aansturen. Alleen gaat ie dan niet op zijn maximale volume spelen. Als je een versterker van zeg 500W dan moet je de versterker gewoon niet zo hard zetten en kan het nog steeds werken. Ga je hem wel te hard zetten gaat je speaker kapot.

3. lees idd het topic waar franssie naartoe linkt eens door, daar staat al veel in
En wat je dus krijgt bij 1 is dat de gebruiker de versterker steeds harder zal zetten waardoor hij meer moet werken, oververhit raakt en hoogstwaarschijnlijk beschadiging aan de speaker toebrengt (omdat deze overstuurd).

• heggico
Da's een ander verhaal. Als je iets gaat oversturen gaat het kapot ja. Maar een beetje versterker gaat daar niet zomaar van kapot.
Mijn verhaal klopt dus nog steeds.. als je de versterker op een stand zet en dan de 4 ohm speaker verandert naar 8 ohm doet de versterker minder.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je versterker heeft bij 4ohm een bepaalde curve door het geluidsgebied dat bij juist die weerstand optimaal is. Je zult er wel geluid uit krijgen, maar het is verre van optimaal. Vaak heb je op de versterker ook een optie om te kiezen voor 8ohm, maar dat zijn meestal de duurdere varianten.

Mijn ervaring is dat speakers van 120Watt het beste op een versterker van 80 tot 100Watt werken. Zo kun je ook nooit je speakers opblazen. Maar als je echt je 100W geluid gebruikt wordt je al aardig doof hoor! Ooit een 15W computerspeaker gehoord? Daar komt ook een bult geluid uit waar je buren niet gelukkig van worden.

Tips:
-Bouw je kist zeker groot genoeg (specs van speakers even doorlezen voor minimale inhoud klankkast)
-Maak je kist luchtdicht, of zoveel mogelijk in ieder geval
-Bouw een zogenaamde 'bass-buis' in. Die buis moet vanaf de bodem tot 2cm onder de bovenkant lopen. Dus als je kist van binnen 40cm hoog is, moet je buis 38cm in je kist steken, dit geeft net een betere bas.
-Kijk of je de versterker buiten de kist kunt bouwen, eventueel met een bescherming, zo krijgt die betere koeling dan als je hem in de speaker bouwt, zo kun je er ook gemakkelijk aan.
-Als je 12V gebruikt, bouw een lader in die je zo in het stopcontact kunt steken zonder dat je wat los moet halen.
-Als je 230V gebruikt, kijk goed uit, aard de spullen goed, zo voorkom je een brommende speaker.

Verder: kijk goed uit wat je doet, meet goed, want je verkloot iets zomaar!

• heggico
Eens met hierboven, maar vaak heeft een versteker bijvoorbeeld 4-8ohm als impedantie staan, en 4 en 8 ohm maakt voor de meeste versterkers niet al te veel uit.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
En vergeet niet de binnenkant van je kist een goede geluidsdempendebekleding te geven, dat komt zeker de midden en lage tonen ten goede, zeker als je kist wat kleiner is scheelt dat enorm op het 'kloppende' geluid van de kist. Of als je een paar centen over hebt, loop dan een auto-audio-speciaalzaak binnen en vraag of ze van dat speciale schuim/vezels hebben (lijkt op die zooi die ook in je winterjas zit) waarmee je de kist kan opvullen... weet echt ff niet meer hoe het heet, maar het maakt echt werkelijk iedere woofer veel voller klinkt, zelfs al zit die in een heel klein kistje... het werkt als het goed is door het geluid te vetragen oid, waardoor het dus lijkt alsof er een grote ruimte is.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 29-03-2012 22:18 ]

Pagina: 1