Welk geheugen moet ik voor dit moederboard kopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2e hands pc'tje gekocht voor mijn schoonouders. Nu leek het mij handig om er wat geheugen bij te kopen, maar ik kom er niet helemaal uit. De winkel waar ik het ga kopen (zit hier in de buurt) zit altijd te rotzooien met terugbrengen, dus het lijkt me handig het hier even na te vragen zodat ik geen geld weggooi aangezien ik niet vaak met pc's bouwen bezig ben.

Volgens de handleiding van het moederboard (Asus M2R-FVM) zijn dit de specificaties:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/sd0l6x.jpg

Het moederboard ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/wtta9.jpg

Handleiding van het board in het Engels: http://www.mirosupport.de...m/man_m2r-fvm_english.pdf

Nu begrijp ik van deze pagina en de handleiding dat dit mogelijk is:
4 x 240-pin DIMM DDR2 sockets
Dual-channel memory architecture
667/533 MHz memory modules
max 2GB (with dual-channel memory)
In slot DIMM_A2 en DIMM_B2 zit in beiden momenteel een reepje van 512 MB DDR2 667 / PC5300 , totaal dus 1024MB.

Ik wil graag 1024 MB erbij hebben.

Kan ik dit reepje kopen: KINGSTON Valueram 1024 MB DDR2 667 / PC5300 en dan in slot DIMM_A1 of DIMM_B1 steken en heb ik dan 2048 MB geheugen of werkt dat niet?

Eventueel kan ik 2 keer de KINGSTON Valueram 1024 MB DDR2 667 / PC5300 kopen en de huidige 2 reepjes die erin zitten eruit halen. Maar ik weet ook niet zeker of dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Eventueel kan ik 2 keer de KINGSTON Valueram 1024 MB DDR2 667 / PC5300 kopen en de huidige 2 reepjes die erin zitten eruit halen. Maar ik weet ook niet zeker of dat werkt?
Koop deze 2 reepjes en prik die bij de andere reepjes in de 2 vrije sloten. Dan heb je 3 GB geheugen wat je kunt gebruiken. Verder is eigenlijk al het DDR2 geheugen wat je kunt kopen wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In geval van Asus borden zou ik je aanraden de QVL te raadplegen en indien mogelijk je daar ook aan te houden. Of koop precies hetzelfde geheugen als wat je nu hebt. Als er een merk kieskeurig is is eht Asus wel.

Zoek ook even uit wat de max chipgrootte is, grote kans dat een 1GB DIMM niet zomaar werkt, of volledig gezien wordt.
Hann1BaL schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:53:
[...]

Koop deze 2 reepjes en prik die bij de andere reepjes in de 2 vrije sloten. Dan heb je 3 GB geheugen wat je kunt gebruiken. Verder is eigenlijk al het DDR2 geheugen wat je kunt kopen wel geschikt.
Als de handleiding klopt kand at dus niet, omdat je maar tot 2GB kunt gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door TERW_DAN op 29-03-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TERW_DAN schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:53:
In geval van Asus borden zou ik je aanraden de QVL te raadplegen en indien mogelijk je daar ook aan te houden. Of koop precies hetzelfde geheugen als wat je nu hebt. Als er een merk kieskeurig is is eht Asus wel.

Zoek ook even uit wat de max chipgrootte is, grote kans dat een 1GB DIMM niet zomaar werkt, of volledig gezien wordt.
het moederbord support inderdaad maar maximaal 2 GB :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-07 14:30

psyy138

blackbulls.nl

Hann1BaL schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:54:
[...]

het moederbord support inderdaad maar maximaal 2 GB :O
dan is het , het makkelijkst om precies het zeflde geheugen te kopen. dan zit je wel snor.
dus dan ehb je 4 x 512mb totaal 2gb dus.

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 2 x 2 Gig koop ondersteunt hij kennelijk ook 4 Gig (na een bios update), maar dat is wat overdreven omdat er windows xp op komt.
TERW_DAN schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:53:
In geval van Asus borden zou ik je aanraden de QVL te raadplegen en indien mogelijk je daar ook aan te houden.
Dat is wat lastig, die kan ik niet vinden. Asus heeft kennelijk dit moederboard gemaakt voor Fujitsu Siemens en op de Asus site kan ik er niet veel over vinden, wel op bovestaande sites in de openingspost, dat maakt het zo lastig voor mij als leek.
psyy138 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:58:
dan is het , het makkelijkst om precies het zeflde geheugen te kopen. dan zit je wel snor.
dus dan ehb je 4 x 512mb totaal 2gb dus.
Ik kan alleen niet in een fysieke winkel in de buurt 2 x 512mb vinden.
Daarom dacht ik eraan om gewoon 1 x 1024 te kopen, maar dat is dus onzeker of het werkt? Het moederboard ondersteunt tot 1024mb per reepje, dus dat moet lukken. Maar ik twijfel wat of ik dat er gewoon bij kan prikken bij de huidige 2 reepjes?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met 1 1GB module heb je de kans dat het niet gaat werken, de handleiding vermeldt 2GB max op 4 sloten, dus dan is 512MB per module de logische keuze.

Ik zou voor de zekere optie gaan, en gewoon nog 2 modules erbij kopen van wat er nu al inzit.
Er staat genoeg in de PW
http://twk.rs/c8x/in - alle losse 512MB modules
http://twk.rs/c8x/io - alle 1GB kits et 2 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dan eerst even 2e hands kijken gezien de prijzen voor de losse 512 mb reepjes, die zijn duurder dan een 1024 mb reepje hier in de winkel 8)7

Dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die prijzen vallen toch best mee?
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR533D2N4K2/1G
2 tientjes voor 1GB. Veel goedkoper zul je dat ook 2ehands niet gaan vinden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Na wat speurwerk schijnt toch dat dit board 2x 2 GB geheugen aankan.
Q: How do the memory modules have be organized so that 4GB can be used? Is the board able to utilize 2*2GB modules?
A: yes you can get 2+2GB modules. Xp is catching about 3gb. under win7 he finds all 4gb.
Bron

/edit
Op de bron pagina staan ook links naar bios drivers voor dit board.

[ Voor 10% gewijzigd door LnC op 29-03-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:36:
2 tientjes voor 1GB. Veel goedkoper zul je dat ook 2ehands niet gaan vinden hoor.
Het is een cadeautje, heb ook al een tft monitortje en een nieuwe muis en toetsenbord en de pc gekocht, het moet niet meer dan 100 euro gaan worden, vandaar.

Ik kijk wel even rond, moet ook de pc van de buurman upgraden, misschien kan ik daar wat geheugen uit uitwisselen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-07 14:30

psyy138

blackbulls.nl

volgens mij heb ik thuis nog 2x 512mb ddr2 geheugen liggen.
ik zal vanavond thuis is even kijken. je hoort nog wel van mij via dm.
( ben ong 4 uur thuis )

EDIT: heb ook evt 4x1gb :)

[ Voor 8% gewijzigd door psyy138 op 30-03-2012 08:34 ]

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuur je even een pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem gewoon 2 x 1 GB en vul dat aan met wat je hebt, dan heb je een totaal van 3 Gb, veel meer heb je niets aan met een 32 bit systeem. Kingston Value Ram is geheugen wat op de meeste computers het gewoon doet dus in het algemeen een safe keuze.Kijk nog wel even of het geheugen wat je wilt kopen niet iets speciaals of afwijkends is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-07 22:18

M2M

medicijnman

ware het niet dat dit moederbord niet meer dan 2GB ondersteund... Ach ja, bijna weekend :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:38:
ware het niet dat dit moederbord niet meer dan 2GB ondersteund... Ach ja, bijna weekend :)
Nee hoor heb ik gelezen maar dat neem ik met een korreltje zout. ;)
De manual van het ding is ook al minstens 6 jaar oud.
In de praktijk blijkt dat je meestal er gewoon 4 Gb kunt instoppen waarvan je dan in een 32 bit systeem ongeveer 3 Gb functioneel kunt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-07 22:18

M2M

medicijnman

misschien dan wel een bios update noodzakelijk :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die 4 gig lukt wel met een bios update, ga er straks weer even verder mee. Maar het is een cadeautje, dus 4 gig is wat overdreven, zeker omdat het voor mijn schoonouders is die sinds kort pas weten wat youtube is.

En ze hebben al een week geleden een mediaplayer met opslag gekregen en nu een pc met tft schermpje, muis en toetsenbord etc als cadeautje.

Ook een beetje eigenbelang, de huidige pc is 15 jaar oud schat ik in, in iedergeval meer dan 12 jaar oud. En dat werkt niet fijn als je een virusscanner moet installeren kan ik vertellen :X

Heb ondertussen user psyy138 een pm gestuurd en wat mensen op marktplaats aangesproken, zit ook wat geheugen hier in de buurt voor een leuk prijsje.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2012 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels via marktplaats dezelfde reepjes kunnen kopen die erin zitten, werkt nu perfect.
Pagina: 1