Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:57
Heel mijn leven lang heb ik al een creditcard. Eerst eentje van de Rabobank (Mastercard), nu een kaart via ASN bank (Visa). Ik vind het een veilig idee om in eerste instantie iets te kopen via cc en als de webshop betrouwbaar is, wil ik wel overstappen op ideal. Buitenlandse webshops is sowieso cc, want paypal komt lang niet overal voor. Ook hotel boekingen in het buitenland is standaard een cc. Gaat allemaal prima.

Alleen loop ik nu vaker tegen "verified by Visa" aan. Hoe gaan jullie (cc) gebruikers daar mee om? In het topic
Master Card In(secure) Code stelt een tweaker dezelfde vraag voor Mastercard. Ik heb in het verleden wel vaker berichten gelezen over dat deze extra beveiligingslaag een schijn veiligheid is. Deze extra beveiliging zou redelijk eenvoudig te omzeilen zijn en de cc maatschappij zou eerder geneigd zijn de klant de schuld te geven van een frauduleuze transactie, want hij/zij zou dan niet veilig zijn omgesprongen met zijn pincode.

Hoe ervaren jullie dit en weet iemand iets meer hierover te zeggen? Misschien ervaringen met cc maatschappijen die moeilijk doen om een diefstal te vergoeden, of juist hier geen probleem van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:58

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Niet dat ik nou zo veel met visa koop, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Bij mij zijn zover ik weet de gegevens ook nog nooit "ontvreemd". Overigens heb ik Visa zelf opgebeld met hoe dat nou precies zat met die secure code (ik had er toen ik 't de eerste keer tegenkwam nog nooit van gehoord) en of het niet een stiekeme poging was tot fraude, maar dat was dus niet zo.
De persoon van Visa zei dat het bedoelt was als "extra" veiligheid, dus zo zie ik het zelf dan ook maar, als nog een "barrière" die een dief moet overbruggen voor hij er met mijn cc gegevens mee vandoor gaat.

Dat de klant vervolgens de schuld krijgt vind ik erg raar klinken, heb je hier dan concrete voorbeelden van?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:57
rockhopper schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:17:
Niet dat ik nou zo veel met visa koop, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Bij mij zijn zover ik weet de gegevens ook nog nooit "ontvreemd". Overigens heb ik Visa zelf opgebeld met hoe dat nou precies zat met die secure code (ik had er toen ik 't de eerste keer tegenkwam nog nooit van gehoord) en of het niet een stiekeme poging was tot fraude, maar dat was dus niet zo.
De persoon van Visa zei dat het bedoelt was als "extra" veiligheid, dus zo zie ik het zelf dan ook maar, als nog een "barrière" die een dief moet overbruggen voor hij er met mijn cc gegevens mee vandoor gaat.

Dat de klant vervolgens de schuld krijgt vind ik erg raar klinken, heb je hier dan concrete voorbeelden van?
nee, geen concrete voorbeelden. In enkele berichten die ik vroeger hierover las, werd dit als een mogelijkheid aangedragen. Een manier van de cc maatschappij om de aansprakelijkheid af te wentelen op de consument.
Ik zit te dubben om het te gaan gebruiken. Volgens ICS (degene die de visa kaart uitgeeft en beheert) is het allemaal veilig en prima in orde. Ik snap hen ook wel om het op deze manier te beveiligen, alleen zou het relatief simpel zijn om de code te achterhalen, door aan te geven dat je deze kwijt bent en de code toegestuurd wilt krijgen. Als ze dat beveiligen met een sms code oid, zou het imo al een stuk beter zijn.

Toevoeging:

Dit is de website om een nieuw "verified by Visa" wachtwoord op te vragen:
https://3dsecure.icscards...1&locale=nl_NL&bankid=781

De benodigde gegevens:
Uw Visa Card-nummer :
Uw naam op uw Visa Card :
CVV-code :
Vervaldatum :
Bankrekeningnummer :
Postcode :
Huisnummer :

Niet al te moeilijk voor een frauduleus iemand om achter te komen, lijkt mij.

Als ik vervolgens de algemene voorwaarden lees:

Artikel 6 Melding verlies, diefstal en misbruik

6.1 De Card-houder dient verlies of diefstal van de Persoonlijke boodschap en/of het Wachtwoord zo spoedig mogelijk na het voorval te melden bij ICS. Indien bij de Card-houder enig vermoeden van misbruik van Verified by Visa, de Persoonlijke boodschap en/of het Wachtwoord bestaat, anders dan ten gevolge van diefstal of verlies, dient de Card-houder dit zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen drie werkdagen nadat Card-houder hiermee bekend is geworden, telefonisch aan ICS te melden. De Card-houder dient de melding onverwijld schriftelijk aan ICS te bevestigen.

6.2 Indien de Card-houder conform het bepaalde in artikel 6.1 heeft gehandeld, draagt de Cardhouder, behoudens in het geval er sprake is van opzet, schuld of nalatigheid aan de zijde van de Card-houder, geen enkel risico, mits de Card-houder zijn verplichtingen uit hoofde van artikel 5 heeft nageleefd. Indien de Card-houder niet conform het bepaalde in artikel 6.1 heeft gehandeld, is de Card-houder aansprakelijk voor alle kosten die met behulp van Verified by Visa zijn gemaakt tot het moment van melding aan ICS, tenzij de Card-houder voldoende aannemelijk kan maken dat het niet handelen conform het bepaalde in artikel 6.1 niet aan zijn schuld te wijten is.

Link

Blijft dit een beetje een open einde waar nu de aansprakelijkheid zit.

Zonet ICS gebeld en dit voorgelegd en ze erkennen dat alleen bovenstaande checks nodig zijn om een nieuw wachtwoord aan te maken en dat mijn zorgen en vragen begrijpelijk zijn. Ik vroeg of ze niet betere checks kunnen invoegen, zoals een sms-code of een brief per post. Dat moest ik maar schriftelijk aanvragen en zou dit in behandeling worden genomen. Wordt vervolgd, maar tot die tijd voel ik hier nog weinig voor.

[ Voor 45% gewijzigd door segil op 29-03-2012 15:49 ]