2e GPU of betere enkele GPU

Pagina: 1
Acties:

• ShriekNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-04-2023
Hey Tweakers,

Ik heb een vraag. Ik heb een tijdje geleden m'n MOBO, RAM en CPU geupgrade en sta nu voor een keuze qua GPU.

Hier een overzicht van wat ik heb:
  • ASUSTeK Computer INC. SABERTOOTH P67 (LGA1155)
  • Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
  • 8,00 GB Dual-Channel DDR3
  • 117GB OCZ OCZ-AGILITY3
  • SMS24A350H (1920x1080@60Hz)
  • AMD Radeon HD 6900 Series (Sapphire/PCPartner) (6950)
Dit systeem wordt vrijwel exclusief voor Gaming gebruikt.

Mijn vraag nu is of dat ik de HD6950 nogmaals aanschaf voor Crossfire, of dat ik maar meteen voor een nieuwe moet gaan?

Budget is hooguit 500 euro, maar als het voor minder kan is dat natuurlijk mooi meegenomen (Zoals de crossfire optie) :).

• Rickyboy30
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10-2018
Hhm, wat ik zou doen is bijvoorbeeld gewoon 1 goede videokaart kopen ( Bijvoorbeeld de GTX680 ).
Hier profiteer je later weer van omdat je dan weer een 2e 680 er bij kan gooien als het nodig is. Je hebt dus meer upgrade mogelijkheden naar mijn mening.

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-02 21:12

Acradavos

Poetsfanaat

GTX680 is zonde van je geld.

Ik heb bijna hetzelfde systeem met een 6970, wat ben je van plan met je oude kaart? Eventueel is een crossfire opstelling ook mogelijk. Kijk anders naar een 7970. Je huidige kaart verkopen voor +/- 150 euro, 250 bijleggen?

[ Voor 11% gewijzigd door Acradavos op 29-03-2012 10:45 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:51

Perkouw

Moderator General Chat
Deze vraag kan je beter stellen in dit topic, [BBG aanschaf] Gamesysteem.
Een apart topic had dan ook niet nodig geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 29-03-2012 10:44 ]

• Rickyboy30
  • Laatst online: 18-10-2018
Acradavos schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:44:

Ik heb bijna hetzelfde systeem met een 6970, wat ben je van plan met je oude kaart? Eventueel is een crossfire opstelling ook mogelijk. Kijk anders naar een 7970. Je huidige kaart verkopen voor +/- 150 euro, 250 bijleggen?
Hoezo zonde van je geld? Als je een 7970 koopt kom je eigenlijk op hetzelfde neer.

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
tbh zou ik hier niks aan doen, ik heb dezelfde setup 2500k met HD 6950 en draait bf3 en shogun op max settings... zie hier dus weinig reden to update om eerlijk te zijn.

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• Couture
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-02 14:46
Perkouw schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:44:
Deze vraag kan je beter stellen in dit topic, [BBG aanschaf] Gamesysteem.
Een apart topic had dan ook niet nodig geweest.
Sterker nog, voor videokaarten is er een apart BBG topic: [BBG] Videokaarten

Lijkt mij de juiste plaats voor deze discussie

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35

Wimo.

Shake and Bake!

Op welke resolutie werk je? Nogal een groot punt...

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ook een een Radeon 7970 is zonde geld, zeker met die aftermarket koeler, ik dacht dat mijn oude 6870 erg was, maar die is nog erger, wat herrie maakt dat ding zeg. 8)7 Volle belasting open kast is ongeveer 50 decibel en gesloten ongveer 48. In Rust vindt ik hem nog steeds teveel herrie maken. 8)7

Johann Sebastian Bach

• ShriekNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-04-2023
Jah, sorry voor het nieuwe topic. Ik verhuis dit meteen. Thanks voor de antwoorden tot zover, in ieder geval :).

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Nivida_intel schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:36:
[...]

Ook een een Radeon 7970 is zonde geld, zeker met die aftermarket koeler, ik dacht dat mijn oude 6870 erg was, maar die is nog erger, wat herrie maakt dat ding zeg. 8)7 Volle belasting open kast is ongeveer 50 decibel en gesloten ongveer 48. In Rust vindt ik hem nog steeds teveel herrie maken. 8)7
Welke aftermarket koeler bedoel je dan? Dat is nogal kort door de bocht zonder er een fabrikant/assembler bij te noemen. Ik zelf draai op het moment een HD6970 van Gigabyte welke vanuit de doos al een overclock heeft met uiteraard een andere koeler erop... dat is absoluut de stilste actief gekoelde kaart die ik ooit heb gehad (op passieve na dan)

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

De GTX 680 is zonde van je geld maar een HD 7970 kan natuurlijk prima? :')

Moest het even zeggen, verder is dit ook een typisch gevalletje BBGAV

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 21:03
3XPER7 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:35:
[...]

De GTX 680 is zonde van je geld maar een HD 7970 kan natuurlijk prima? :')

Moest het even zeggen, verder is dit ook een typisch gevalletje BBGAV
Eigenlijk zijn beide zonde van je geld }:O Maar zonder gekheid, merk je dat je videokaart de bottleneck is? Zoja bekijk wat reviews van de HD7970 en GTx680 om te beslissen of een investering in meer frames het waard is(de 500euro).

ps. ik game nog steeds op een HD4850, voor mij nog prima ;)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Ik las dat je een 680 moet halen, omdat je dan een goede kaart hebt en er dan later er een tweede bij kan zetten.
Rickyboy30 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:40:
Hhm, wat ik zou doen is bijvoorbeeld gewoon 1 goede videokaart kopen ( Bijvoorbeeld de GTX680 ).
Hier profiteer je later weer van omdat je dan weer een 2e 680 er bij kan gooien als het nodig is. Je hebt dus meer upgrade mogelijkheden naar mijn mening.
dat is de meest onlogische ding dat ik vandaag heb gelezen :P zijn keuze is dus nu al of een tweede kaart of een nieuwe, als hij later niet meer genoeg heeft aan de 680, komt hij weer met een topic of hij er een tweede bij moet zetten of toch een 780 te halen o.i.d. zo blijf je doorgaan met nieuwe kaarten, en is de hele gedachte achter deze argument dus weg.

Er zijn enkele voordelen t.o.v. 1 kaart en 2 kaarten. 2 kaarten hebben beduidend betere prestaties, maar komt gepaard met grotere warmte en geluidsontwikkeling, en een hoger getalletje op je energierekening t.o.v. een enkele kaart. het is dus maar net wat je wilt.

[ Voor 23% gewijzigd door Fordox op 29-03-2012 13:17 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

karstnl schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:41:
[...]

ps. ik game nog steeds op een HD4850, voor mij nog prima ;)
Ik vond de 580 nog te traag, mede daarom ook verkocht. (hier iemand die op de GK110 wacht

Mijn ervaring met SLI (8800 gt, 560ti en GTX480) waren bijster slecht.
Extreem veel hitte en natuurlijk die hele vervelende microstutter!

Microstutter was ook veeeeeel erger dan wat ik er van had verwacht! De verhalen logen er dus niet om.
FPS speler? gewoon geen SLI draaien. En al helemaal niet als je zon Skilled FPS speler bent.

[ Voor 21% gewijzigd door A87 op 29-03-2012 20:45 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Heb eigenlijk ook exact dezelfde opstelling, alleen wel met een CF HD6950 opstelling.

Daarnaast heb ik op beide kaarten een Arctic Cooling Extreme Plus gemonteerd, scheelt veel herrie en warmte.
Zorg alleen voor een grote behuizing; CM 690 II Advanced en CM HAF 932 zijn te klein...
En beter voor de airflow.

Tot nu toe nog geen spijt gehad hoor en alles loopt zeer soepel.
Alhoewel ik denk dat één HD6950 wel voldoende is... ;)

Verwijderd

Lias schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:41:
[...]

Ik vond de 580 nog te traag, mede daarom ook verkocht. (hier iemand die op de GK110 wacht

Mijn ervaring met SLI (8800 gt, 560ti en GTX480) waren bijster slecht.
Extreem veel hitte en natuurlijk die hele vervelende microstutter!

Microstutter was ook veeeeeel erger dan wat ik er van had verwacht! De verhalen logen er dus niet om.
FPS speler? gewoon geen SLI draaien. En al helemaal niet als je zon Skilled FPS speler bent.
Veel onzin vind ik dit. Ik speel zelf met 2 gtx580's in sli. Nu doe ik graag shooters en speel net zo goed met sli als zondr sli. Ook merk ik tussen de 2 geen zichtbare microstuttering op. Speel nu zo'n 10 jaar met sli en merkte vanaf de 8800gt geen zichtbare microstuttering meer op. Ik heb nog wel een flimpje met sli en zonder, je ziet geen verschil ;)

Dit klinkt eerder als iemand die geen ervaring met sli heeft of dat er iets fout zat in het systeem of software.
Als het ook echt zo erg was waren er ook niet zo veel mensen met SLI en CF, ook onder de die hard gamers.

De muisbeweging niet verwarren met misclrostuttering, muis is heel snel afgesteld
YouTube: Battlefield 3 gtx580 vs gtx580 sli ultra settings

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2012 14:55 ]

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 14:51:
[...]

Dit klinkt eerder als iemand die geen ervaring met sli heeft of dat er iets fout zat in het systeem of software.
Als het ook echt zo erg was waren er ook niet zo veel mensen met SLI en CF, ook onder de die hard gamers.
Versta jij onder die hard gaming pro gaming op hoogste niveau?FPS- gaming Quake oid op 120Hz schermen.

Ik vind SLI gewoon waardeloos als het om soepele fps gaat bij lage fps. Zelfs bij hoge fps ondervind ik er hinder van (80+). Zeker in games zoals UT2004 wil je echt het onderste uit de kan halen. Elk detail, elke frictie scheelt enorm!!

SLI 30-45 fps onspeelbaar
NON SLI 30 fps speelbaar

En dit is mijn mening.
Dat jij het anders beleefd is jouw mening, prima, maar ga mij alsjeblieft geen onkundig/onervaren persoon noemen!! Dit vind ik zon vreselijke pesterige' ik heb gelijk, ' opmerking!

Was al met DOS bezig in de jaren 90.. Zelfs de tijd zonder muis!

[ Voor 222% gewijzigd door A87 op 30-03-2012 15:26 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Verwijderd

Crysis 1 werd bij mij iig goed speelbaar met de 8800gt in sli vergeleken met een single 8800GT op ultra.Dit was ongeveer 30-50 fps vs 25-35fps. Heb je mijn filmpje wel bekeken en zie je verschil, daar zijn trouwens nog 10.000 andere filmpjes van? Als ik vanuit daar na ga vind ik het wel pure onzin dat gedoe over micro stutter. En ja pro gamers indd. Die namen soms sli juist voor de hogere FPS, of CF natuurlijk.

Die microstuttering is eens getest op tomshardware geloof ik. De micro stuttering gaat zo snel dat het niet te merken is. Die stuttering gaat nog sneller met een enkele kaart, wat betekent dat het minder stuttering moet moet zijn op papier.

Mag ik vragen wanneer jij voor het laast SLI hebt gehad en op wat voor systeem met welke windows?

TS, het is iig niet zo erg zo als een enkel persoon beweerd, je ziet dit ook terug in de ervaring van de meeste multigpu gebruikers. Je kunt zonder problemen vrij wel alle games soepel spelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2012 15:44 ]

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Hoewel Lupp en Lias er vast en zeker veel verstand van hebben, heb ik op dit moment een SLI opstelling met dubbele gtx560ti en ik moet zeggen dat het inderdaad pas goed speelbaar wordt vanaf 60 (min. 50) fps. Daardoor moest ik de settings best wel terug dringen bij BF3. Daarbovenop heb je bij SLI niet meteen het dubbele geheugen (wat veel mensen wel beweerden, toen ik destijds de opstelling kocht :( ), waardoor ik BF3 dus uiteindelijk niet maxed out kan spelen. Dit komt dus eigenlijk door SLI, want ze zijn op papier minstens zo goed als een enkele gtx580... (Ik game BTW wel op een 120hz monitor)

Grillmeister

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 18:48

Shunt

Boe

Lias schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:13:
[...]

Versta jij onder die hard gaming pro gaming op hoogste niveau?FPS- gaming Quake oid op 120Hz schermen.

Ik vind SLI gewoon waardeloos als het om soepele fps gaat bij lage fps. Zelfs bij hoge fps ondervind ik er hinder van (80+). Zeker in games zoals UT2004 wil je echt het onderste uit de kan halen. Elk detail, elke frictie scheelt enorm!!

SLI 30-45 fps onspeelbaar
NON SLI 30 fps speelbaar

En dit is mijn mening.
Dat jij het anders beleefd is jouw mening, prima, maar ga mij alsjeblieft geen onkundig/onervaren persoon noemen!! Dit vind ik zon vreselijke pesterige' ik heb gelijk, ' opmerking!

Was al met DOS bezig in de jaren 90.. Zelfs de tijd zonder muis!
Dus met je 3 was jij lekker in dos aan het kutten ? Of bedoel je in 1999 toen je 13 was en je al met windows 98 aan het pielen was? Kom op zeg dat is nu echt zo'n opmerking die niets zegt en een nutteloze kijk mij eens oud zijn want ik heb met dos gewerkt.

Verder in de pro gaming spelen ze op ultra low detail en dan op high fps schermen. Dus detail doet er totaal niet toe. CS, Quake UT. Allemaal games die ze op low detail spelen om de hoogste fps te krijgen. En ja micro stutter kan dan funnest zijn maar ik heb er zelf nog nooit een pro gamer over horen praten. Terwijl die toch nagenoeg allemaal een SLI / crossfire setup hebben / hadden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Shunt schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 09:22:
Verder in de pro gaming spelen ze op ultra low detail en dan op high fps schermen. Dus detail doet er totaal niet toe. CS, Quake UT. Allemaal games die ze op low detail spelen om de hoogste fps te krijgen. En ja micro stutter kan dan funnest zijn maar ik heb er zelf nog nooit een pro gamer over horen praten. Terwijl die toch nagenoeg allemaal een SLI / crossfire setup hebben / hadden.
Inderdaad, ik heb ook nog wel Quake 3 zo ingesteld dat het één bruingrijze vlek werd om maar zoveel mogelijk frames te halen voor trickjumps. Wat nou detail, gewoon alles op ultralow, plus nog wat instellingen dat de textures en niet-zichtbare meuk ook allemaal op standje minimaal draaiden. Bijkomend voordeel was dat je je tegenstanders veel makkelijker spotte tegen de eenkleurige achtergrond.

Toch wel wat anders dan BF3 op ultra :p Niet dat ik erg goed was in Quake 3 overigens, daar waren vrienden van mij veel beter in, maar het gaat om het idee.

Afbeeldingslocatie: http://www.negitaku.org/images/guide/q3/osp/image/cg_nomip0.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2012 09:36 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Lias schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:13:
En dit is mijn mening.

Zoveel zinnigs heb ik je hier anders nog nooit zien posten, alleen maar gezeur.

OT: Ik zou gewoon even wachten, als je kan en gaan voor een GTX680 zodra die wat gezakt is in prijs, misschien kun je dan later gaan voor SLi.

[ Voor 23% gewijzigd door DaLoona op 31-03-2012 16:37 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1