[iPad] Studie & Onderwijs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

de iPad & onderwijs

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/nl/education/ipad/images/title_iwork_20101209.gif
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/euro/ipad/from-the-app-store/images/education_hero_20111201.png
iPad-apps vergroten de onderwijsmogelijkheden, zowel in de klas als daarbuiten. Of het nu gaat om interactieve lessen, studiehulp- middelen of een tekstverwerkingsprogramma, er is voor elk wat wils.

Apps voor het onderwijs
Met een iPad heb je alles wat je nodig hebt voor school gewoon bij de hand. Bij de App Store kun je inmiddels vele duizenden apps downloaden, bijvoorbeeld om je huiswerk bij te houden, notities te maken of te blokken voor een tentamen. En geef je zelf les, dan kun je apps downloaden om de progressie van je leerlingen bij te houden en alles netjes op orde te houden. En dat is nog maar het begin.

Bron en meer informatie:
Apple education
Apple education apps

Hoe gebruik jij je iPad tijdens je studie?
Ik heb sinds kort de nieuwe iPad, daarvoor heb ik al eens de iPad 1 gehad. Ik ben bezig om de ideale samenstelling van apps te maken voor mijn studie. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie de iPad gebruiken om je studie niet alleen leuker, maar ook nog eens makkelijker te maken.
Zelf maak ik gebruik van Dropbox, sinds vanochtend heb ik ook de iWork suite op mijn iPad staan. Ik ben benieuwd hoe dit werkt samen met mijn documenten die ik al online heb staan. (Bijvoorbeeld de comptabiliteit met .docx bestanden).

Daarom ben ik erg benieuw hoe jullie de iPad inzetten met betrekking tot je studie! Welke apps zijn echt onmisbaar, en waarom? En welke studie doe je waarop dit van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:47
Mendeley. Sync programma voor je pdf papers. Op de ipad lezen, notities maken, onderstrepen en vervolgens zijn ze op je imac/laptop en gsm ook zo. Geeft ook handige output voor LaTeX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev7381
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 09:23
mijn favorierte programma voor school gebruik ik goodreader om PDF words documenten lezen.
De nice punten is dat je ook met dropbox kan syncen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leopod
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 11:19
Mijn ipad tijdens studie gebruik ik hooguit voor de things app als agenda
Ipad heeft. Geen fijn toetsenbord dus ik zie niet in hoe het anders gebruik zou kunnen worden dan alleen een pdf reader met een paar notificatie opties
Voor verdere vernieuwing moet je wachten tot scholen/universiteiten ook om zijn. En er actief materiaal voor gaan maken

[ Voor 21% gewijzigd door leopod op 29-03-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
leopod schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:38:
Mijn ipad tijdens studie gebruik ik hooguit voor de things app als agenda
Ipad heeft. Geen fijn toetsenbord dus ik zie niet in hoe het anders gebruik zou kunnen worden dan alleen een pdf reader met een paar notificatie opties
Voor verdere vernieuwing moet je wachten tot scholen/universiteiten ook om zijn. En er actief materiaal voor gaan maken
Ik mindmap wel eens, en dan vind ik zo'n iPad toch wel ideaal. Jammer genoeg heb ik nog geen fijne mindmap applicatie gevonden die naast tekst ook tekeningetjes aankan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44
Goodreader gebruik ik als PDF reader/annotatietool voor boeken en wetenschappelijke artikels die in PDF formaat te vinden zijn, is vooral handig als je boeken wilt meenemen op verplaatsing maar geen gewicht wilt slepen, of als je snel even wilt zoeken in een PDF naar bepaalde begrippen. De eerder vermeldde sync met Dropbox e.d. apprecieer ik ook enorm, zou niet graag mijn nota's voor mijn thesis zomaar kwijtraken...

Mijn alternatief: PDF Expert (handig als je veel met PDF formulieren werkt).

Verder handig voor mijn persoonlijke studie - woordenboeken, als je de juiste vindt, heb je in 95% van de tijd geen papieren woordenboek meer nodig. Erg handig in lessen/op buitenlandse stages om snel iets even op te zoeken.

Nog eentje om te onthouden: Read It Later (en gelijksoortige apps) - stel je vind wat artikels op internet, opslaan met Read It Later om later (al dan niet offline) vlot te kunnen lezen, bijvoorbeeld op de trein mocht je geen mobiel internet hebben zoals ikzelf.
Voor wiskundige/wetenschappelijke richtingen is er ook

Voor les/conferentie/vergaderingennota's gebruik ik Notes Plus in combinatie met een pen voor de iPad, gewoon handgemaakte notities maken en niet meer zomaar kwijtraken. Notes Plus heeft ook (in de app aan te kopen) handschriftherkenningssoftware die je gekriebel kan omzetten naar tekst. Nu heb ik deze zelf nog niet gekocht/getest, maar de commentaren die ik hierover las op internet waren vrij positief (+- 90% correcte omzetting, al zal dit wel afhangen van het handschrift).
Gewoon met de pen noteren ging wat mij betreft ook snel genoeg om te noteren tijdens de lessen, al moet je hier natuurlijk wel eerst even aan wennen.

Mijn alternatief: Noteshelf, wegens mogelijkheid om images te importeren en erop te schrijven. Al kan dat tegenwoordig in Notes Plus ook.

Verder nuttig: programma's om flashcards te gebruiken om mee te studeren. Apps zoals Anki Mobile (wel wat prijzig op iOS) kunnen syncen met een PC versie oid waarop je flashcards aangemaakt hebt, die kan je dan gewoon tussen je verschillende apparaten gebruiken. Ik gebruik dit zelf om woordenschat te leren, maar in principe zijn de mogelijkheden legio - wiskundige formules leren, definities, ... noem het maar op.

Zelf ben ik momenteel op zoek naar een tekstverwerker voor iPad die ik in combinatie met een draadloos toetsenbord zou willen gebruiken, zodat ik meer op verplaatsing kan werken zonder altijd de laptop mee te slepen. Belangrijk vind ik vooral Office-compatibiliteit, dus tips zijn op dat vlak altijd welkom, net zoals suggesties voor een degelijk en licht toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

Itunes U mag ook niet ontbreken! Is wel heel erg gericht op HBO/+/ en WO. Tenminste ik denk dat het voor de gemiddelde MBO en middelbare scholier een brug te ver is.

[ Voor 67% gewijzigd door fynrd1 op 07-04-2012 15:56 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Calibre (op de computer Win/Mac compatible) met iBooks op de iPad is een perfecte combinatie. PDF's en ePubs, comics en andere soorten boeken en artikelen kunnen geïmporteerd worden door calibre en door worden verzonden naar iTunes zodat het daarna gesynchroniseerd kan worden.

Om Calibre even kort te omschrijven: de iTunes voor boeken. Voorziet alles van metadata en covers en kan snel worden gesynchroniseerd met iTunes zodat het daarna op andere iOS devices gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Dit apparaat, welke binnenkort uitgebracht zal worden, zal waarschijnlijk in het bedrijfsleven en het onderwijs als erg welkom kunnen worden bestempeld:

Fast, simple bluetooth 4.0 technology does away with pairing.
Any application can take advantage of the features, but developers should use our free code to help them integrate.
Full pressure sensitivity.
Palm rejection capability.
Lights, buttons, music (ok, maybe not music).
Full details, name, pricing, etc coming soon.
Product will ship after FCC approval. If you're a developer, the time to start testing is now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Vergeet Microsoft OneNote niet :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
Goodreader is de shit, dank jullie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 12-09 14:10
Bospa01 schreef op zondag 08 april 2012 @ 08:57:
Vergeet Microsoft OneNote niet :)
Het ironische is dan wel weer dat OneNote niet voor de Mac beschikbaar is en syncen van data e.d. niet mogelijk is, waardoor een programma als Evernote imo 10x praktischer is...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

Paper is ook een hele vette app. Ideaal voor hoorcolleges, en met een styles werkt hij denk ik nog fijner

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goede app om documenten te lezen. GoodReader lijkt aan mijn verwachtingen te voldoen. Echter zie ik in het infoblad in de iTunes Store van GoodReader dat doc, ppt en xls ondersteunt worden, maar over de x-varianten wordt niets gezegd (docx, pptx en xlsx). Zijn er hier gebruikers van GoodReader? Zo ja, kunnen jullie de x-varianten bekijken?

GoodReader ondersteunt docx, pptx en xlsx zonder problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door FezzFest op 17-04-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFT0570
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 23:20
Ik gebruik nu voor al mijn aantekeningen gewoon de notities-app, die bevalt me prima. Per vak een notitie, en maar typen :)
Gebruik overigens het normale schermtoetsenbord, kan ik prima mee typen, zelfs op snelheid bij hoorcolleges (als je het zo mag noemen in 5 vwo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06 12:41
Notability in samenwerking met een Adonit Jot Pro-stylus hier! Meesterlijke combinatie om notities te maken voor mij :)

[ Voor 3% gewijzigd door RubenTheys op 21-04-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Ik heb verder google calander gekoppeld aan de std. agenda, werkt ideaal. Maar kan ook met outlook etc. Verder nog een fullsize calculator, en ik gebruik notities als std.app voor notities (die dan gesycnd worden met mail). En verder heb ik docs2go, werkt wel redelyk goed maar wil eigenlijk nog wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Gebruik ook een iPad (2) voor school. Gebruik voornamelijk Dropbox, Adobe PDF Reader, en de BlackBoard Mobile Learn app.

Maar even een vraagje: Je noemt Dropbox... Ik gebruik ook Dropbox, en bestanden openen vanaf Dropbox is een eitje, maar hoe doe jij het als je iets wilt saven naar Dropbox?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Je kunt verschillende bestanden "open with" dropbox doen en dan kun je het bestand uploaden. Of de app zelf heeft dropbox ondersteuning.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:04
Ik gebruik iStudiez Pro om mijn lessen, huiswerk en cijfers te managen. Erg mooie app.

Goodreader gebruik ik icm een touchscreen pen om aantekeningen en highlights aan te brengen in tekst.

Dropbox gebruik ik om al mijn school bestanden op te slaan. Hierdoor ontstaan er ook multiple back-ups en zit alles "veilig" in de cloud.

Verder gebruik ik het iWork pakket om aantekeningen te maken en presentaties te tonen icm de vga adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmotaX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:58

AmotaX

Developer

Ik gebruik deze apps:
Dropbox, bestanden syncroniseren met pc en mede-studenten.
Notes (zit standaard in iOS 5.1) (en sync met Gmail), voor tekst.
Penultimate, voor snelle tekeningen.
Wunderlist, todo lijstjes.
iBooks, voor pdf en ebook.

Ik heb de nieuwe iPad en moet zeggen dat het prima werkt op school. Alleen als ik wil programmeren dan heb ik mijn laptop nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 12:58
Ik weet niet of het hier hoort, maar ik vroeg me af of jullie een klein bluetooth toetsenbord gebruiken bij het maken van aantekeningen en zo ja, welke? Ik vind die van Apple erg mooi, maar die vind ik te duur. Misschien weten jullie goede alternatieven (zoals deze: http://www.dealextreme.co...hite-silver-2-x-aaa-70495).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmotaX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:58

AmotaX

Developer

Mr.Jappe schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:56:
Ik weet niet of het hier hoort, maar ik vroeg me af of jullie een klein bluetooth toetsenbord gebruiken bij het maken van aantekeningen en zo ja, welke? Ik vind die van Apple erg mooi, maar die vind ik te duur. Misschien weten jullie goede alternatieven (zoals deze: http://www.dealextreme.co...hite-silver-2-x-aaa-70495).
Nee, ik niet. Ik vind aantekeningen prima te typen op het scherm. En anders loop je weer met een extra toetsenbord te slepen, wat ik niet handig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:33
We gaan binnenkort aan de slag met een pilot voor het invoeren van iPad's in het onderwijs. In eerste instantie krijgen alle docenten een iPad om eraan te wennen en te zoeken naar apps.Volgend jaar komen er dan 2 iPad karren met ieder 15 iPad's voor klassikaal gebruik. (wat dus net te weinig is). Het jaar daarop gaan we in een leerjaar in het geheel over op iPad's. Dat betekent dan dus geen boeken meer, maar volledig digitaal (met uitzondering van schrift mogelijk).

Ik vraag me af of er meer ervaringen zijn iPad's in het onderwijs. Ik weet dat er al een aantal scholen mee aan de slag zijn gegaan, misschien gebruik je hem persoonlijk al als docent of juist student. In mijn geval gaat het om het middelbaar onderwijs (ben zelf docent Nask).

Er zijn natuurlijk veel leuke apps, ook de uitgevers komen nu met methodes die ontwikkeld zijn voor de iPad. Een voorbeeld is de app Schooltas van Thieme Meulenhoff, in mijn optiek heel teleurstellend omdat het niets anders is als bestaande methodes omzetten naar pdf formaat en dan een paar heel onhandige interactieve note functies er aan toevoegen. (enorm knullig om mee te werken). Maar hopelijk kijken ze naar het voorbeeld dat apple heeft gegeven in ibooks en komen ze misschien nog zelf met betere ideeen.

(schaamteloos gekopieerd uit mijn eigen geopende en overbodige topic) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
  • Laatst online: 05-12-2024
Iemand ervaring met het lesgeven met iPads op het vmbo?
Volgend jaar kan mijn dochter starten met een vmbo iPad klas, binnenkort horen we of het doorgaat

Ben benieuwd naar ervaringen en resultaten.

"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik post hier ook even mee. Komend schooljaar ga ik starten met HBO, International Business and Languages om precies te zijn. Nu ben ik lange tijd op zoek geweest naar een betaalbare mogelijkheid om de hoorcolleges et cetera op een goede manier door te komen. Als eerste denk je dan uiteraard aan een netbook of een laptop, maar ik twijfel nu of de iPad geen beter alternatief is. De iPad is betaalbaar, zeer mobiel, van deze tijd (niet heel relevant) en tevens uitermate goed geschikt voor de simpele taken waar ik naar op zoek ben.

Tenminste, dat lijkt mij wel. Ik zoek namelijk geen krachtpatser, ik ben puur en alleen op zoek naar een apparaat om de dag door te komen op school, aantekeningen te kunnen maken en desnoods op zijn tijd eens wat sociale media / kranten sites te bezoeken. Dan lijkt de iPad mij toch uitermate geschikt, of vergis ik mij nu?

Waar ik met name over twijfel is de mate waarin aantekeningen maken op een iPad functioneel is. Is het vol te houden om (soms) flinke stukken tekst te typen? Zijn er mogelijkheden om grafieken in je document(en) te verwerken? Zijn de bestanden om te zetten tot .doc(x)? Enkele vragen die naar boven komen als ik probeer na te gaan of een iPad een goed alternatief is voor een netbook of een laptop.

Dan bestaat er ook nog de mogelijkheid om een keyboard case te kopen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben toevallig?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 11:51
Ik ben hier ook wel heel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is hier nog niet expliciet genoemd, maar Goodreader heeft een heel handige sync-functie. Dan kan je aangeven dat je een of meerdere folders op je nas/dropbox/icloud/box.net/etc als syncfolder wilt gebruiken.

Met 1 druk op de knop worden dan alle bestanden van al deze syncfolders gesynched en beschikbaar gesteld op je iPad.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Las Vegas schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:20:
Ik post hier ook even mee. Komend schooljaar ga ik starten met HBO, International Business and Languages om precies te zijn. Nu ben ik lange tijd op zoek geweest naar een betaalbare mogelijkheid om de hoorcolleges et cetera op een goede manier door te komen. Als eerste denk je dan uiteraard aan een netbook of een laptop, maar ik twijfel nu of de iPad geen beter alternatief is. De iPad is betaalbaar, zeer mobiel, van deze tijd (niet heel relevant) en tevens uitermate goed geschikt voor de simpele taken waar ik naar op zoek ben.

Tenminste, dat lijkt mij wel. Ik zoek namelijk geen krachtpatser, ik ben puur en alleen op zoek naar een apparaat om de dag door te komen op school, aantekeningen te kunnen maken en desnoods op zijn tijd eens wat sociale media / kranten sites te bezoeken. Dan lijkt de iPad mij toch uitermate geschikt, of vergis ik mij nu?

Waar ik met name over twijfel is de mate waarin aantekeningen maken op een iPad functioneel is. Is het vol te houden om (soms) flinke stukken tekst te typen?
Dat ligt natuurlijk helemaal aan jou. Er zijn heel veel mensen die zonder problemen flinke stukken tekst kunnen tikken op de iPad's touchscreen, anders kan je natuurlijk een bluetooth toetsenbord gebruiken.

En wat betreft aantekeningen. Ligt aan of je wilt schrijven of tikken. Veel apps die hiervoor gemaakt zijn.
Zijn er mogelijkheden om grafieken in je document(en) te verwerken? Zijn de bestanden om te zetten tot .doc(x)? Enkele vragen die naar boven komen als ik probeer na te gaan of een iPad een goed alternatief is voor een netbook of een laptop.
Wat betreft docx heb je ook meerdere mogelijkheden. Pages bv van Apple zelf. Die kan docx importeren, maar alleen naar doc exporteren (of pdf) http://www.ipadclub.nl/5077/apple-pages-voor-ipad-review/

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Ik ben fan van de app Notebooks. Syncht met dropbox zodat dei iPhone en Mac apps er direct bij kunnen. Aantekeningen (tijdens vergaderingen) maak ik op de iPad en kan er daarna direct mee aan de slag op de Mac. Maar dat is vooral voor tekst en geen fancy opmaak, dat kan met pages (o.a.).

Het typen vind ik erg goed gaan, zeker in landschap mode met cover à la die van Apple zelf dan ligt ie mooi schuin. Heb ook met een Apple Bluetooth keyboard ermee gewerkt maar vond dat niet handig. Wel dat je daardoor het hele scherm ziet maar niet omdat je toch wel vaak ff iets aan moet raken op t scherm. En ik vind de iPad echt wel goed typen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 09:13
Voor de studie zin de top apps voor mij:
Goodreader: erg handig voor PDFjes, als de school een ftp server heeft waar je in kan loggen kan je met je ipad in de netwerk bestanden :)

IA writer: Simpele tekst verwerking applicatie, je kan syncen met dropbox dus je hoeft je ipad niet aan een pc te koppelen.
Het mooie van deze app is dat hij erg overzichtelijk is, vind hem zelf alleen handig als je even snel een aantekening moet maken, anders kan je beter Quickoffice pakken door de meer uitgebreidere functies.

Mijn favoriete applicatie is Quickoffice, de sync mgoelijkheden met Dropbox/Google Drive werken perfect, en omdat de bestanden opgeslagen kunnen worden als .doc formaat is het heel makkelijk om later het bestand aan te passen op de pc.

Toen de ipad net uit was was ik ook erg sceptisch over de mogelijke toepassing in het onderwijs. Na er inmiddels twee jaar gebruik te van hebben gemaakt kan ik zeggen dat het een verademing is.
Geen schriften/losse blaadjes meer meenemen naar de les, alle gegevens die je nodig hebt binnen handbereik, geen gezeur als je een keer een hand-out bent vergeten uit te printen etc.

Het enige nadeel is dat de ipad1 er niet sneller op is geworden, dus als ik veel tekst typ duurt het erg lang voor het ook op het scherm staat (neemt niet weg dat het er later alsnog foutloos staat, maar is toch een ergerpuntje aan het oudere model).

Zelf zal ik niet meer switchen naar een laptop of netbook.
Misschien is het wel handig als je van je zelf weet of je iemand bent die enkel kleine notities neemt, of hele verslagen tikt van de les. In het laatste geval kan je beter uitwijken naar een laptop of netbook (of je neemt een draadloos toetsenboordje meer voor je ipad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik werk veel liever op mijn Macbook dan de iPad. Die laatste is prima om bestanden op te lezen, opdrachten te ontvangen etc. maar typen en verslagen gaat nog altijd het snelst op de Mac.
Las Vegas schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:20:

Waar ik met name over twijfel is de mate waarin aantekeningen maken op een iPad functioneel is. Is het vol te houden om (soms) flinke stukken tekst te typen? Zijn er mogelijkheden om grafieken in je document(en) te verwerken? Zijn de bestanden om te zetten tot .doc(x)? Enkele vragen die naar boven komen als ik probeer na te gaan of een iPad een goed alternatief is voor een netbook of een laptop.

Dan bestaat er ook nog de mogelijkheid om een keyboard case te kopen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 20:48

Pindamann

Human

Ik wilde een poosje geleden een Android tablet omdat ik eigenlijk een PC op tabletformaat wilde hebben. Maar eigenlijk probeer je dan een apparaat te gebruiken waar het minder geschikt voor is, namelijk content creëren. En ik snap dat het heel aantrekkelijk lijkt zon portable apparaatje waar je alles mee kunt doen maar ik denk niet dat het fijn gaat werken.

Je kunt bijvoorbeeld minder makkelijk meerdere documenten tegelijk open kan hebben en hier makkelijk tussen schakelen. Ook het opslaan en openen van bestanden is minder handig dan op een "normale" computer. Daarnaast heb je geen klassiek filesysteem waar je mapjes kunt maken en bestanden goed kunt beheren. Volgens mij kun je veel met Dropbox maar of het handig is?

Kortom, persoonlijk zou ik het afraden hoe aantrekkelijk het ook lijkt. Probeer anders eens op die van een vriend het een en ander te testen wat je normaal zou willen doen? Misschien werkt het voor jou wel :)

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Pindamann schreef op zondag 24 juni 2012 @ 00:19:
Ik wilde een poosje geleden een Android tablet omdat ik eigenlijk een PC op tabletformaat wilde hebben. Maar eigenlijk probeer je dan een apparaat te gebruiken waar het minder geschikt voor is, namelijk content creëren. En ik snap dat het heel aantrekkelijk lijkt zon portable apparaatje waar je alles mee kunt doen maar ik denk niet dat het fijn gaat werken.

Je kunt bijvoorbeeld minder makkelijk meerdere documenten tegelijk open kan hebben en hier makkelijk tussen schakelen. Ook het opslaan en openen van bestanden is minder handig dan op een "normale" computer. Daarnaast heb je geen klassiek filesysteem waar je mapjes kunt maken en bestanden goed kunt beheren. Volgens mij kun je veel met Dropbox maar of het handig is?

Kortom, persoonlijk zou ik het afraden hoe aantrekkelijk het ook lijkt. Probeer anders eens op die van een vriend het een en ander te testen wat je normaal zou willen doen? Misschien werkt het voor jou wel :)
Raad je het af omdat je denkt dat het niet handig is, of zeg je dat uit ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Laatst online: 03-09 20:48

Pindamann

Human

kmf schreef op zondag 24 juni 2012 @ 00:34:
[...]

Raad je het af omdat je denkt dat het niet handig is, of zeg je dat uit ervaring?
Ik gebruik mijn ipad dagelijks en ben me goed bewust van alle beperkingen. Dus in die zin kan ik uit ervaring spreken en ook vanuit deze ervaring zou ik het niet aanraden.

Omdat ik informatica studeer is de ipad bij voorbaat al geen optie. Kan me voorstellen dat als je alleen met tekstdocumenten hoeft te werken, dat het wel kan, maar niet handig is. Uiteraard gebruik ik welleens wat documenten uit dropbox op de ipad maar als ik echt werk gedaan wil hebben ga ik toch even achter de laptop zitten. Maar dit is allemaal vrij persoonlijk natuurlijk :)

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Een iPad is voor mij nog steeds iets wat heel handig is om erbij te hebben, maar het heeft helemaal niks anders vervangen bij mij. Ik heb een (Android) smartphone, een iPad, een MacBook Air en een (Windows) pc en geen van de vier wil ik vervangen door één van de overige drie.

Als ik op school zit gebruik ik altijd m'n MacBook Air, maar soms is het wel handig om m'n iPad erbij te hebben, omdat ik dan bijvoorbeeld een PDF kan openen op iPad en 't daar kan lezen, terwijl ik verder werk op m'n MBA. Maar ik moet er niet aan denken om alleen op m'n iPad te werken als het meer is dan een beetje lezen en 2 zinnen typen :X

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Pindamann schreef op zondag 24 juni 2012 @ 01:18:
[...]

Ik gebruik mijn ipad dagelijks en ben me goed bewust van alle beperkingen. Dus in die zin kan ik uit ervaring spreken en ook vanuit deze ervaring zou ik het niet aanraden.

Omdat ik informatica studeer is de ipad bij voorbaat al geen optie. Kan me voorstellen dat als je alleen met tekstdocumenten hoeft te werken, dat het wel kan, maar niet handig is. Uiteraard gebruik ik welleens wat documenten uit dropbox op de ipad maar als ik echt werk gedaan wil hebben ga ik toch even achter de laptop zitten. Maar dit is allemaal vrij persoonlijk natuurlijk :)
De iPad bestond nog niet toen ik informatica studeerde, maar van wat ik toendertijd met een eigen laptop moest doen, zal ik nu met een iPad kunnen doen. Sommige dingen handiger dan de andere.

Colleges volgen en aantekeningen maken.
Vroegah schreef ik (slordig) in een syllabus. Dat zal ik nu op de iPad kunnen gebeuren. Het waren vooral dingen die ik moest highlighten, enkele keren wat textjes. Kan mooi met goodreader.
(hopelijk worden syllabi tegenwoordig dan wel digitaal als PDF aangeleverd)

Programmeren/graphic design: moest vroega toch op een collegecomputer gebeuren.... of anders remote inloggen. Remote inloggen kan de iPad prima (ssh, vnc of rdp) bv iSSH.
Een bluetooth keyboard is dan wel aan te raden.

Verslagen/huiswerk schrijven: dit gebeurde HEEL veel. Kan prima met een keyboard en Pages. Zulke complexe documenten waren het niet.

College/huiswerk bijhouden: iStudiez Pro zal hier heel goed voor geschikt zijn.

Voor mij zal de iPad wel een uitkomst zijn geweest. Hoewel een Macbook air ook wel een goede kandidaat zal zijn, ware die weer niet zo geschikt is voor colleges/aantekeningen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Hahn schreef op zondag 24 juni 2012 @ 01:24:
Een iPad is voor mij nog steeds iets wat heel handig is om erbij te hebben, [.. verhaal ..]
Exact hoe ik hem ook gebruik.

Voor mijn artikelen e.d. werk ik op m'n MacBook Pro vanwege het gebruik van EndNote (alhoewel ik me nu aan het verdiepen ben in Papers, wat met de iPad synct) en dergelijke artikelen typen op een iPad werkt gewoon niet ideaal.

Ik heb nu wel al m'n artikelen etc. in Dropbox staan welke gesynct is met GoodReader. Zodra ik dus iets markeer op de iPad wordt het direct ook in m'n dropbox gemarkeerd. Het leest gewoon vele malen relaxter op een iPad dan op een low-res scherm.

Ben nu wel aan het overwegen om er een Logitech Ultra Thin Keyboard bij te nemen waardoor je eigenlijk een soort van Transformer Prime idee krijgt, maar ik denk dat ik het te weinig zal gebruiken omdat ik ook m'n MBP heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polen
Kun je bij één van die tekstverwerkers ook op een simpele manier een tekeningetje invoegen als je bijv. snel een voorbeeld grafiekje wil overnemen met je stylus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Polen schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 14:13:
Kun je bij één van die tekstverwerkers ook op een simpele manier een tekeningetje invoegen als je bijv. snel een voorbeeld grafiekje wil overnemen met je stylus.
Welke stylus?

Maar ja, plaatjes kunnen

http://www.apple.com/nl/i.../apps-by-apple/pages.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polen
Heb een simpele via dealextreme gekocht. Heb nog geen iPad dus weet ook niet of het ok is (vandaar ook m'n vraag mbt tekstverwerking, ken nog geen apps).

Bedankt trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:36
Heeft iemand ervaring met MagicalPad?
Ziet er uit als een handige app om notities, checklists en mindmaps mee te maken.
De app kost nu 0.79 cent ipv 3.99

Artikel op ipadcllub.nl:
http://www.ipadclub.nl/40...-ipad-productiviteitsapp/

iTunes link:
http://itunes.apple.com/us/app/magicalpad/id463731782?mt=8

[ Voor 43% gewijzigd door Can2 op 26-06-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
Niemand die met de iPads heeft gewerkt in het VMBO?

Heb genoeg informatie gevonden op het internet, maar nog weinig vergelijkende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
foxkuil schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:49:
Niemand die met de iPads heeft gewerkt in het VMBO?

Heb genoeg informatie gevonden op het internet, maar nog weinig vergelijkende resultaten.
Wat wil je ermee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
@ RobbieB, zie mijn reactie op 16 juni.

Ben benieuwd naar resultaten van het gebruik van iPads ten opzichte van de "old skool" ;) papieren methode.

Als app wordt er gebruikt: Schooltas van Thieme. Hier heb ik al diverse demo's van gezien, echter nog nooit
live, aangezien ik zelf een Transformer prime heb (Android) en weinig tot geen ervaring met iPads.

Alle vakken (behalve handenarbeid en sport :z :z ) zullen middels de iPad worden gegeven,
met als doel een betere scholing middels interactieve onderdelen/werkwijzen.

[ Voor 26% gewijzigd door foxkuil op 04-07-2012 09:08 . Reden: Naam toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
foxkuil schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 09:04:
@ RobbieB, zie mijn reactie op 16 juni.

Ben benieuwd naar resultaten van het gebruik van iPads ten opzichte van de "old skool" ;) papieren methode.

Als app wordt er gebruikt: Schooltas van Thieme. Hier heb ik al diverse demo's van gezien, echter nog nooit
live, aangezien ik zelf een Transformer prime heb (Android) en weinig tot geen ervaring met iPads.

Alle vakken (behalve handenarbeid en sport :z :z ) zullen middels de iPad worden gegeven,
met als doel een betere scholing middels interactieve onderdelen/werkwijzen.
als de vakken verplicht met iPad worden gegeven dan heb je toch al geen keus? Maar of het een vervanger is van de old skool papier, dat moet je zelf bepalen. Ik schrijf op papier al weinig, dus waarom dat bij een iPad wel zal gebeuren.
Het is voor mij gewoon vooral goed voor documentbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 16:50
Heb vorig jaar mijn ipad aardig wat gebruikt, om boeken en pdf's mee te nemen. had een financial accounting boek van 1500 blz ofzo en die was enorm zwaar dus een ipad gaf echt een perfecte uitkomst. helaas was hij nergens digitaal te koop dus moest het maar op de illegale manier. maar ik ben echt een voorstander van digitale boeken echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
kmf schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:14:
[...]

als de vakken verplicht met iPad worden gegeven dan heb je toch al geen keus? Maar of het een vervanger is van de old skool papier, dat moet je zelf bepalen. Ik schrijf op papier al weinig, dus waarom dat bij een iPad wel zal gebeuren.
Het is voor mij gewoon vooral goed voor documentbeheer.
Klopt ook, echter we hadden wel de keus om niet voor de iPad klas te kiezen en dus voor de conventionele werkwijze. De iPad vervangt dus de boeken, waarbij bij sommige vakken gewoon nog stukken met
pen en papier moeten worden ingeleverd (denk ook aan bijv. toetsen).

Ben dus echt op zoek naar vergelijkingsmateriaal en of de iPad bijdraagt aan een betere scholing ( en dan vooral gericht op het VMBO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
foxkuil schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 10:59:
[...]

Klopt ook, echter we hadden wel de keus om niet voor de iPad klas te kiezen en dus voor de conventionele werkwijze. De iPad vervangt dus de boeken, waarbij bij sommige vakken gewoon nog stukken met
pen en papier moeten worden ingeleverd (denk ook aan bijv. toetsen).

Ben dus echt op zoek naar vergelijkingsmateriaal en of de iPad bijdraagt aan een betere scholing ( en dan vooral gericht op het VMBO).
tja. het blijft een hulpmiddel en sterk afhankelijk van welke vakken/richting er onderwezen wordt. Een iPad zal niet veel helpen bij een praktijkles of zo. En colleges, dan is het afhankelijk van de aangeleverde content.

Of een slecht stukje tekst nou op papier of op een iPad met retinascherm wordt aangeleverd, de leerling zal er niet veel aan hebben.

In veel opzichten is het heel handig en zal onderwijzen en onderwezen worden veel efficienter kunnen maken. Maar dan moeten alle partijen meewerken en er mee leren omgaan (docenten, leerlingen, maar vooral de contentaanbieders)

Het zal wel even duren voordat er echt optimaal gebruik kan worden gemaakt van e-onderwijzen. Maar je moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
kmf schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:14:
[...]

...knip

Of een slecht stukje tekst nou op papier of op een iPad met retinascherm wordt aangeleverd, de leerling zal er niet veel aan hebben.

...knip
Daar ben ik het mee eens, echter wanneer ik de demo's bekijk (bijv. op youtube) dan zie ik een mooie interactie met bijvoorbeeld websites (zoals woordenboeken etc.) welke helpen bij de kennis van de leerlingen.

Het slechte stukje tekst kan denk ik worden aangevuld met online content die ook door andere scholen/docenten kan worden gedeeld.

Nu alleen nog de hamvraag, wat levert zoiets op: een duur apparaat om notities te maken of en een apparaat wat in aanschaf duur is, maar wel helpt bij de ontwikkeling van leerlingen. Die hamvraag is mij nog niet helder, vandaar mijn vraag alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
foxkuil schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:39:
[...]

Daar ben ik het mee eens, echter wanneer ik de demo's bekijk (bijv. op youtube) dan zie ik een mooie interactie met bijvoorbeeld websites (zoals woordenboeken etc.) welke helpen bij de kennis van de leerlingen.

Het slechte stukje tekst kan denk ik worden aangevuld met online content die ook door andere scholen/docenten kan worden gedeeld.

Nu alleen nog de hamvraag, wat levert zoiets op: een duur apparaat om notities te maken of en een apparaat wat in aanschaf duur is, maar wel helpt bij de ontwikkeling van leerlingen. Die hamvraag is mij nog niet helder, vandaar mijn vraag alhier.
De hamvraag is wat mij betreft: hoeveel gaat de content de scholier/student kosten?

Toen ik op school zat, werkten we vooral met syllabi. En dan zijn het stukken tekst gekopieerd uit verschillende boeken die uitgeprint en gebundeld gekocht kunnen worden tegen kostprijs van printen/inbinden.
Oftewel, als we zelf de syllabus gaan kopieren, dan zijn we even veel geld kwijt als het kopen.

Als dit bij de iPad gratis digitaal wordt uitgedeeld, dan is de aanschaf van het apparaat in 1 schooljaar er al uit. (ik was voor 1 semester met gemiddeld 6 vakken en 2 syllabi per vak ongeveer 100 gulden kwijt). En dan kan je een iPad ook nog voor veel meer dingen gebruiken.
Een laptop zal ik niet meer nodig hebben gehad (want verslagen die ik vroeger had getikt zullen ook prima getikt kunnen worden op de iPad met een bluetooth keyboard).
Een agenda is ook niet meer nodig.

Ik zal het wel weten wat kosten betreft.

Ik heb die schooltas-app ook even gedownload. Ik kan natuurlijk geen content krijgen, maar wat ik zie is vrij ok. En dan heb je ook nog duizenden andere apps die heel handig voor school kunnen zijn.
Alleen al het feit dat goede apps altijd eerst op iOS komen, rechtvaardigd al de keuze van een iPad ten opzichte van android.

Als docenten hun sheets/content ook nog eens digitaal kunnen maken met behulp van iBooks author, dan zal het helemaal perfect zijn.
Ze kunnen zelfs een hoorcollege gewoon opnemen en via iTunes U aanbieden. Les gemist? Iets vergeten? Effe terugkijken.

Mogelijkheden genoeg, het is maar de vraag in hoeverre ze deze gaan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
kmf schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:12:
[...]

De hamvraag is wat mij betreft: hoeveel gaat de content de scholier/student kosten?

...knip
Voor het VMBO zijn er geen kosten verbonden aan schoolboeken, alleen een atlas en de benodigde woordenboeken zijn nodig. De school krijgt € 7200,-- (als ik het goed heb) euro per student per jaar en daarvan wordt alles betaald (boeken, en dus ook syllabi).

Dus kosten van content is nul....alle overige kosten (bijv. iStudiez pro) zijn wel van kosten voor de ouders.
Echter, de school heeft al aangegeven dat er geen extra kosten gemaakt hoeven te worden.

Ikzelf ben niet geïnteresseerd in wat het kost, maar meer in wat het oplevert voor mijn kind.

Probeer deze code om boeken in de schooltas app te bekijken: lugjutyg
Zie ook: http://www.schooltas.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
foxkuil schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:27:
[...]

Probeer deze code om boeken in de schooltas app te bekijken: lugjutyg
Zie ook: http://www.schooltas.net
Even getest in de schooltas app.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WZS9nl.jpg

Nou, het is duidelijk. Je moet de nieuwe iPad hebben om er iets mee te kunnen. De boeken zijn alleen in landscape (2 pagina's op het scherm) te lezen. Dus als je niet de nieuwste iPad hebt, dan kan je niet eens goed de letters lezen. De boeken zijn ingescand zo te zien. Niet heel hi-res.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eB9Jul.jpg

Een hi-res PDF is al veel scherper qua tekst. Een echte ebook is nog beter natuurlijk.

Het is leesbaar. Maar niet meer dan dat. Op een non-retina iPad zal je moeten inzoomen.

Voor zover het content zelf.
Wat wel handig kan zijn, is misschien het maken en delen van notities. Je kan schijnbaar delen met je klasgenootjes of zo. Altijd wel handig.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vawGZl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cZ08dl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MByvcl.jpg

Notities van anderen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qDidFl.jpg

Alleen jammer dat het enkel tekst tikken is voor notities. Je kan niet wat tekenen of zo. Maar dat is op te lossen door eerst in een ander app te tekenen, en deze dan als "foto" (screenshot) te importeren in je notitie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MYROVl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3NoxQl.png

Direct in het boek zelf krabbelen lukt helaas niet. Bv om een stuk tekst te markeren.

En de rechter "werkblad" komt steeds te voorschijn als je het niet wilt.

conclusie: heeft potentie. En zeker toegevoegde waarde in vergelijking met traditionele boeken. Maar ze moeten toch echt wat meer bijschaven. Maar de basis is goed, het kan alleen beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
kmf schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:18:
[...]
...knip

Nou, het is duidelijk. Je moet de nieuwe iPad hebben om er iets mee te kunnen. De boeken zijn alleen in landscape (2 pagina's op het scherm) te lezen. Dus als je niet de nieuwste iPad hebt, dan kan je niet eens goed de letters lezen. De boeken zijn ingescand zo te zien. Niet heel hi-res.

...knip

conclusie: heeft potentie. En zeker toegevoegde waarde in vergelijking met traditionele boeken. Maar ze moeten toch echt wat meer bijschaven. Maar de basis is goed, het kan alleen beter worden.
Dat denk ik ook, ben alleen nog op zoek naar de meetbare resultaten (Papier Vs. Digitaal).

Daarbij, zaken zoals tekenen, highlighten en het vullen van tabellen in bijvoorbeeld werkboeken zal in een volgende versie gereed zijn.

Tevens, als ik je ze beluister, zou jij voor een iPad3 gaan, dit om het scherm natuurlijk.
We weten nog niet wat een 3 gaat kosten, een 2 zit bij ons op € 329,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
foxkuil schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:30:
[...]

Dat denk ik ook, ben alleen nog op zoek naar de meetbare resultaten (Papier Vs. Digitaal).

Daarbij, zaken zoals tekenen, highlighten en het vullen van tabellen in bijvoorbeeld werkboeken zal in een volgende versie gereed zijn.

Tevens, als ik je ze beluister, zou jij voor een iPad3 gaan, dit om het scherm natuurlijk.
We weten nog niet wat een 3 gaat kosten, een 2 zit bij ons op € 329,--
Een 3 is toch echt wel nodig. Ik heb het even op een 2 geprobeerd. De letters zijn echt niet leesbaar :/ (OK, je kan wel lezen, en je kan altijd inzoomen... maar nee... wil je echt boeken vervangen, dan zal je echt voor de iPad3 moeten gaan)

En wat betreft meetbare resultaten. Je kan natuurlijk even zoeken op "iPad education"
Nederland is vrij traag er mee, maar de iPad is sinds de eerste generatie al flink in gebruik genomen in het buitenland: http://www.ipadsforeducat...ad-education-case-studies

http://www.readwriteweb.c...is_changing_education.php
http://edition.cnn.com/20...education-tool/index.html

Maar het grote verschil is: daar wordt heel erg geleund op iTunes U.

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 04-07-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
kmf schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:51:
[...]

..knip

En wat betreft meetbare resultaten. Je kan natuurlijk even zoeken op "iPad education"
Nederland is vrij traag er mee, maar de iPad is sinds de eerste generatie al flink in gebruik genomen in het buitenland: http://www.ipadsforeducat...ad-education-case-studies

http://www.readwriteweb.c...is_changing_education.php
http://edition.cnn.com/20...education-tool/index.html

Maar het grote verschil is: daar wordt heel erg geleund op iTunes U.
Thx, ga er even naar kijken.

Had al wel deze gevonden: http://blogs.kqed.org/min...oves-scores-in-one-school

Was me al wel opgevallen dat er wel wat artikelen zijn maar die richten zich hoofdzakelijk op hogere opleidingen en universiteiten (wat iTunes U ook doet volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Ik heb het een beetje in de gaten gehouden. Maar meestal richt het iPad-gebruik inderaad op de hogere opleidingen, of juist de jongere/basis opleidingen http://www.convergemag.co...act-iPad-K12-Schools.html

Wellicht heeft de kwetsbaarheid en kosten wat mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
Ik weet niet waar het door komt, er zijn al wel een 10.000 tal gebruikers die in het VMBO er mee werken (en ook al soms voor een langere periode).

Resultaten voor die early adopters zullen er wel zijn.....maar waar ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 11-09 15:41
Voor diegene die ideeen hierover willen:

Er is een Mac Power Users Podcast speciaal gewijd aan een Schot die een van de eerste scholen was die gebruik maakte van de iPad (1).
Interessant om te luisteren.
http://macpowerusers.com/...flows-with-fraser-speirs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 10:21
Binnenkort (2 maanden, toch hier in België) gaat het academisch schooljaar weer van start.
Op dit moment ben ik aan het overwegen om mijn cursusnota's te vervangen door een ipad.
Want zoals elke "Einstein" is mijn bureau (en niet dat) nogal rommelig en merk ik vaak dat X aantal pagina's van mijn cursus verdwenen zijn.

Nu heb ik als Bio-ingenieur (gelijkend op de studies in Wageningen) enkele vraagjes voor de studenten/docenten/... van de exact wetenschappelijke richtingen.

Ten eerste in welke mate kan de ipad om met wetenschappelijke notaties/tekeningen?
Hiermee bedoel ik wiskundige formules, chemische structuuformules, fysische/biologische modellen.
Ik was van plan om een pen te kopen om de tekeningen in te kunnen geven.
Kan het deze via ocr omzetten tot "leesbare" tekst?

Tweede vraagje, hoe doen jullie dit met openboek examens?
Bij ons is het vaak belangrijker iets te begrijpen dan te kennen. Wij mogen dan ook vaak notities/formularium meebrengen, deze mag echter vaak enkel met eigen handschrift aangevuld worden.
Iemand al het zelfde probleem gehad en al dan niet opgelost met zijn docent?

Indien ik er nog vraagjes mij te binnen schieten, dan zal ik wel iets laten weten.
Voor zij die een antwoord hebben, bij deze reeds dankt.

EDIT: zelf ook al iets gevonden.
iPad for engineering classes

[ Voor 5% gewijzigd door kestemodon op 26-07-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

even getwijfeld om er een speciaal topic voor aan te maken,maar ik denk dat die hier ook wel goed tot zijn recht komt.

ik zoek een goede 'office'-ap.

een aantal wat ik al heb bekeken;

-myofficepro
-polaris
-incloud

nou is het niet erg dat het een (duur) betaalde app is, maar ik twijfel een beetje over de functionaliteit en compatibiliteit.

de eerste, myofficepro gebruiken me ouders bvb om de facturen op de zaak mee te doen. hier zie je dan bvb dat de factuur in excel zijn watermerk verliest nadat je het opent op de ipad. mbv dropbox wordt dan de factuur vanaf de laptop opgehaald om te kunnen printen.

ik wil voor mezelf eigenlijk iets meer functionaliteit. zo wilde ik eigenlijk ook wel visual basic kunnen draaien, of misschien acces... maar dit lijkt helemaal niet haalbaar.

hoe zijn jullie ervaringen? of misschien goede aanradars?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:36
Voor Office gebruik ik CloudOn http://itunes.apple.com/us/app/cloudon/id474025452?mt=8
Is gratis in gebruik tot een normale desktop versie van Word, Powerpoint en Excel.
Je kunt CloudOn koppelen aan je Dropbox account of Google Drive en van daaruit documenten opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagchiel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 13:28
Ik gebruik de iPad sinds maart voor mijn studies. Als stylus gebruik ik de Adonit Jot. Mijn workflow bestaat uit volgende apps.

Planning en organisatie
- Agenda voor data lessen (synct met Google Agenda en dus ook leuk met mijn mac en Android-GSM)
- Omnifocus voor het plannen van deadlines/leermomenten/reminders...

Opm.: Heb ook met iStudiez Pro gewerkt maar vindt het voor mij onhandig omdat:
- ik geen .ics kan invoeren met al mijn lesmomenten en handmatig wat te veel werk vind
- er geen sync is met Google Agenda en dus ook niet met mijn gsm

Filebeheer
- Dropbox

Opm.: alternatieven
- Google Drive
- Skydrive(30 GB)
Maar gebruik vooral Dropbox want meest gebruikt door medestudenten en meest geïmplementeerd in verschillende apps

Notities
(meestal op slides getoond in les)
- Remarks: layout spreekt me erg aan en heel goede dropbox sync
- Notability: magnifyfunctie om te schrijven staat me beter aan als Remarks, dropbox sync minder
=> hier heb ik voor mezelf nog niet de perfecte app gevonden. Nodig voor mij is: dropboxsync, notities maken op pdf en een overzichtelijke inhoud
- Noteshelf: maakt mooiste notities maar onmogelijk om pdf's in te voeren

Opm.: ik maak dus handgeschreven notities met de Jot. Deze maakt wel een beetje lawaai bij het "tikken" op het scherm. Ook de wristdetection werkt niet altijd even super, vandaar dat ik het bij een magnifyfunctie hou. De schrijfervaring is nog niet super te noemen dus, maar gelukkig moet ik niet zoveel schrijven.

PDF's
(vooral highlighten)
- Remarks kan de basis
- PDF expert gebruik ik indien meer opties nodig + mooie layout
Andere opties: GoodReader en iAnnotate PDF

Varia
- Prezi viewer: het bekijken van prezi's
- Pi Cubed: rekenmachine handig voor wetenschappelijke formules
- PDF converter: allerlei bestanden omzetten zo dat ik ze kan annoteren met voorgenoemde apps
- Scanner Pro: scans maken, vind ik persoonlijk heel handig

Leerstof
- woordenboeken voor Engelse en Franse lessen/taken
- WolframAlpha voor zo goed als alles ivm wetenschap
- Khan Academy: bevat basislessen omtrent verschillende deciplines
- iCircuit: simulatie elektronische circuits
- WTunnel-Pro: simulaties fluideummechanica

Van de meeste boeken is in mijn geval een elektronische variant te vinden, dus die bevindt zich ook in mijn dropbox. Voor de ultieme schrijfervaring zal ik nog eventjes geduld moeten uitoefen op een aanrakiggevoelige pen of iets dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 18:01
Ik zoek naar functionele en elke apps om in de gymzaal te gebruiken als sportdocent.
Ik gebruik inmiddels verschillende film-apps om bijvoorbeeld bewegingen op te nemen en vertraagd af te spelen, of bepaalde punten te accentueren (ubersense, slopro, actionshot), daarnaast gebruik ik teacherkit, waarmee ik absentie, cijfers en notities per leerling kan bijhouden (positief, negatief gedrag, gymleraar vergeten, afspraken onthouden e.d.).

Maar zoek ik nog meer leuke en functionele apps voor in de gymzaal. Wie weet er nog een paar? Vroeg in een ander topic ook nog naar een app voor plattegrond maken van de gymzaal qua inrichting. Maar ik zoek nog van alles dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 12:55
Klein vraagje, wanneer ik louter pdf's lees en weinig tot geen foto's maak, dan neem ik aan dat de iPad 2 voldoet en de iPad 3 niet veel toegevoegde waarde heeft[mindere accuduur ook nog eens]?
Of is de hogere resolutie bij teksten een aanrader?

[ Voor 12% gewijzigd door Cum Grano Salis op 04-09-2012 19:18 ]

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
Ik heb de nieuwe iPad gekocht vanwege het lezen van PDFs (en eBooks), het verschil is mijns inziens het meeste duidelijk met tekst. Het is echt een groot verschil tussen de nieuwe iPad en iPad 2 (ik heb ze allebei gebruikt voor zelfde PDF, perfecte vergelijkingsmateriaal dus).

Ik zou je dus zeker aanraden om de nieuwe iPad te kopen, zeker als je PDFs gaat lezen. Probeer ze anders te vergelijken in de winkel.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Cum Grano Salis schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:14:
Klein vraagje, wanneer ik louter pdf's lees en weinig tot geen foto's maak, dan neem ik aan dat de iPad 2 voldoet en de iPad 3 niet veel toegevoegde waarde heeft[mindere accuduur ook nog eens]?
Of is de hogere resolutie bij teksten een aanrader?
Juist voor het lezen van teksten is de nieuwe iPad vele malen beter geschikt dan de oudere generaties. Dat scherm maakt het een veel prettigere beleving.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Second that.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 12:55
Bedankt, ik ga vandaag in de winkel even vergelijken en zal dan mijn beslissing nemen.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Toch even mijn topic van een kick voorzien. Ik heb namelijk nog steeds geen goede mindmap app gevonden waar je met kleuren en tekeningetjes kan worden. De meeste mindmap apps zijn zelfs enorm buggy. ;(

Mindnode komt nog het meeste in de buurt, maar mist de optie op krabbels erbij te zetten.
Pagina: 1