Kan ik na win7 install 4 schijven in HW raid 0 toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

• iedjie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
beste allen,

Op een nieuwe ssd, (Crucial m4 64gb), heb ik win7 64 geïnstalleerd. Bios had ik voor de installatie van IDE naar AHCI gezet. Nu wil ik voor video opslag 4 Samsung 1TB schijven toevoegen en in een hardware raid 0 zetten. (Ben bekend met raid 5 maar kies voor 0) Als ik de bios nu van AHCI naar raid zet wordt mijn ssd met win7 niet meer herkend.

Graag kom ik het volgende te weet;

1
Had ik dit allemaal kunnen voorkomen door van begin af aan de bios op raid te zetten en zo win7 te installeren? (Schijnt te kunnen)

2
Of had ik toen ook al persé tijdens de installatie via F6 de Intel Rapid Storage Technology driver erin moeten gooien? (Of is de raid instelling in de bios voldoende en kan ik later de RST driver installeren)

3
Is er een manier om alsnog met de bestaande installatie het bios op raid te zetten? En is dat aan te raden?

Alvast vriendelijk bedankt!
iedjie

Mobo MSI p55-GD65, intel i3 750, 8GB ram, SSD Crucial m4 64GB, WD 300GB SATA data schijf, Quadro FX 3700, 6 SATA poorten Intel, 1 JBMicron SATA poort met DVD brander eraan.

• iedjie
Bedankt!
Ik heb moeite om een goede uitleg of stappenplan te googlen. Want zodra ssd en raid in dezelfde search voorkomen gaat het alleen maar over 2 ssd's die in raid 0 draaien en dat wil ik helemaal niet!

Ik wil Win7 op ssd, (op SATA poort 1), een 300GB data schijf op op SATA 2 poort, en op de overige 4 SATA poorten 4 schijven in RAID 0. Dat is toch mogelijk? Of verlies ik dan ook de trim functie op mijn ssd? Want dat las ik net weer! Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. En de ellende is dat op de extra JBMicron poort, (SATA7), mijn DVD brander/speler nog moet komen.

Mijn plan is nu als volgt;

SSD aansluiten op SATA 1,
DVD speler op een andere SATA, maakt niet uit.
Bios op RAID zetten,
Win7 installatie starten vanaf DVD,
met F6 de Intel Rapid Storage Technology driver installeren vanaf USB stick,
verder gaan met win7 installeren.

Opnieuw opstarten en kijken of ssd goed werkt
Als Win7 goed werkt JBMicron SATA driver installeren.
DVD speler op SATA 7, (JBMicron), aansluiten
Kijken of alles werkt

Dan 300 GB DATA schijf aansluiten op SATA poort 2
En kijken of alles nog werkt

Dan de 4 1TB schijven aansluiten op overige poorten,
opnieuw opstarten en CTRL-i intoetsen tijdens POST,
raid instellen op de 4 1TB schijven,
en kijken of alles werkt

Wat denken jullie, gaat dat werken zo?
Is het de goede volgorde of kan het beter/makkelijker?
En heb ik nog trim functie op de ssd?
En ben ik verplicht de intel RST driver tijdens de Win7 installatie via F6 te installeren of kan het ook daarna?

Alvast heeeel erg bedankt, het is voor het eerst dat ik dit doe!
iedjie

• iedjie
OK!
Ik ben iets verder! Het heeft me echt moeite gekost om onderstaande uitleg te googlen want ik kreeg alleen maar zoekresultaten die golden voor IDE naar AHCI! En ik wilde van AHCI naar RAID.

Voor de geïnteresseerde, toen ik onderstaande registry-aanpassing deed, bios stond toen in AHCI mode, stonden de waarden van msahci\start en pciide\start beide op 0. De waarde van iaStorV\start stond op 3. Die heb ik toen naar 0 gezet, registry afgesloten, opnieuw opgestart en bios op raid gezet. En ja hoor, t werkt!

Welke waarden je moet toepassen om naar AHCI of IDE mode te gaan weet ik niet maar dat moet te googlen zijn.

Ok here are the registry settings you need to change

Quote:
Enable switching between all IDE/AHCI/RAID modes by changing "Start" Values in these keys to 0
Code:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Msahci\Start
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Pciide\Start
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\servic es\iaStorV\Start
While you are in AHCI change those three values to "0", then reboot and change the BIOS to RAID mode.

Zo, en nu de intel RST driver installeren, schijven aansluiten en de raid instellen.
Ik heb er zin in!