Simpel vraagje over maten Venomous X + 140mm fan.

Pagina: 1
Acties:

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Hey hallo,

Helaas is er op google of Thermalrights eigen site niks te vinden over de maten van deze koeler wanneer er 140mm fans gebruikt worden.

De maten van de koeler zelf zijn qua hoogte, waar het om gaat, identiek aan die van de TRUE 120 welke ik nu heb. Dit past dus NET in m'n CM Elite 335. Hoe dan ook, er zitten nu 120mm fans op.

Nu heb ik bij m'n Z77A GD65 + i5 2500k een Venomous X Black Edition gekocht omdat de S1155 brackets van de TRUE duur waren en moeilijk leverbaar. En die Ven X BE is toch supervet om te zien ;).

Ik heb er 2x een 140mm Scythe Slipstream 1700RPM bij gekocht puur voor de stillere werking dan m'n huidige 1900RPM 120MM Slipstreams met praktisch dezelfde CFM. Wat ik me dus afvraag, hoe ver steken die 140mm's uit aan de boven en onderkant?

Ik heb nauwelijks ruimte aan de bovenkant en onder eigenlijk ook niet haha. Dus vraag me af of het wel past. Onder de fan zit een G.Skill RipjawsX dus die zit vrij hoog. Erboven zit simpelweg de kast.

Dus, iemand enig idee wat de hoogtematen zijn van die koeler met een 140mm en hoe dit verder uitsteekt tov. een 120mm? Misschien heb je zelf een Ven X met 140's ofzo en kun je het even meten>

Ik vraag dit omdat de fans nog niet binnen zijn bij Azerty en m'n complete bestelling hierop wacht. Mocht het zijn dat ze niet passen is dat zonde voor de tijd en het geld dus ik vraag het nu zodat ik de fans nog kan cancellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Imprezzion op 28-03-2012 18:24 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of ik begrijp iets verkeerd ofwel heb je net een meter tekst getypt met de vraag hoeveel groter een 140mm fan is dan een 120mm fan?
140mm-120mm = 20mm, delen door 2 voor een boven en onderkant en je houdt 10mm over boven en onder. Als je zoals je zegt al bijna geen plaats hebt, doe dan ook niet moeilijk.

Die ubersimpele logica terzijde: het verschil in cfm is verwaarloosbaar, als je toch je fans software of hardware matig gaat regelen ga je ook geen geluidsverschil horen, en zeg nu zelf, voor die 1 of 2 graden verschil hoef je het ook niet te doen...

Om het even duidelijk te houden: een fan heeft een dikte (meestal tussen de 1-3cm) een breedte en lengte. Een hoogte is wat verwarrend, omdat je een fan in verschillende posities kan plaatsen en dan vaak opgevat wordt als de lengte of breedte.

ook nog:
Imprezzion schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:23:

De maten van de koeler zelf zijn qua hoogte, waar het om gaat, identiek aan die van de TRUE 120 welke ik nu heb. Dit past dus NET in m'n CM Elite 335. Hoe dan ook, er zitten nu 120mm fans op.
De maten van welke koeler?

[ Voor 35% gewijzigd door diedazz op 29-03-2012 01:33 ]

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

diedazz schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 01:20:
Die ubersimpele logica terzijde: het verschil in cfm is verwaarloosbaar, als je toch je fans software of hardware matig gaat regelen ga je ook geen geluidsverschil horen, en zeg nu zelf, voor die 1 of 2 graden verschil hoef je het ook niet te doen...
Is dat zo? Vergeet niet dat een fan van 80 mm bijna de helft van het oppervlak van een 120 mm fan heeft, omdat lengte en oppervlak twee dingen zijn en daar ook nog eens een cirkel bij komt kijken. Nu is CFM niet puur evenredig met oppervlak, maar het heeft er wel een hoop mee van doen.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 01:31:
[...]

Is dat zo? Vergeet niet dat een fan van 80 mm bijna de helft van het oppervlak van een 120 mm fan heeft, omdat lengte en oppervlak twee dingen zijn en daar ook nog eens een cirkel bij komt kijken. Nu is CFM niet puur evenredig met oppervlak, maar het heeft er wel een hoop mee van doen.
Klopt wat je zegt, maar qua geluidsproductie, waar de TS blijkbaar een voorkeur aan heeft, ga je naar mijn mening/ervaring niet verschil merken. Voor mij persoonlijk zou het de aankoop niet waard zijn.

Get Airflow, save the world.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Het ging mij erom of de fans wel in het midden zitten op het koelblok of niet.
En dat zitten ze dus inderdaad niet. Ze zitten de volledige 20mm aan de bovenkant uitstekend.

Het past dus simpelweg niet. Had het nou zo geweest dat het 10-10mm was dan had het NET gepast als ik ze even aan had gedrukt. Hadden ze verder naar beneden gezeten, helemaal perfect.

Plus, de lengte van de heatpipes / hoogte van het begin van het koelblok ten opzichte van de socket kon toch ook anders zijn? Dan had het misschien wel gepast. Daarom vroeg ik het.

Nu ja, de fans passen niet en ik heb ze aan een maat van me doorverkocht waar ik vrijdag een PC voor ga assembleren met eenzelfde koeler maar een veel grotere kast ;)

Komen ze toch nog tot hun recht.

Oh en even een edit, die 2x 140mm zonder zijpaneel temps:
68-71-71-69.
2x 120mm met zijpaneel:
67-71-70-68.

Maakt dus totaal niks uit inderdaad.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~