Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DOS] Antiek bloemen en planten programma naar Access DB

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Mijn vader gebruikt sinds jaar en dag een Tuin programma welke door een Nederlands bedrijf (sinds 1997 ongeveer al failliet) geschreven is. Op zich zit het heel simpel in elkaar, maar het lukt me niet om de database (1 met bloemen en planten, 1 met latijnse namen en 1 met iets Nederlands erin) naar bijvoorbeeld Access te krijgen.

Ik heb op internet het bedrijf geprobeerd te vinden en kwam uit op een persoon die daar gewerkt heeft. Hij kon mij overigens niet helpen met het omzetten. Kon me ook niet vertellen welke taal het geschreven was. Ga zelf eigenlijk wel uit van iets als Basic.

Het programma zelf is nog geen 2 MB groot. Waarom ik het om wil zetten? Mijn vader heeft sinds een tijdje een nieuwe laptop met Windows 7 64-bits. Hierop draait het programma niet. Ik heb hem een Virtuele machine in VPC gegeven met Windows XP waarop het wel draait. Daarnaast om ongein te voorkomen lijkt het me handig het spul in iets te zetten wat de komende tijd zal overleven en zeker een mogelijkheid heeft om het te converteren naar iets anders.

Als je het .dat bestand opent met kladblok krijg je wel tekst, maar ook vage tekens tussendoor.
Volgens mij herhalen tekens zich wel. Dus op zich moet het mogelijk zijn om dit over te zetten naar een database in Access.
Maar, mijn kennis van Access is nagenoeg niks.

Kan iemand mij op weg helpen? Een idee waar het in geschreven is en of het simpel is dit over te zetten naar Access.

‚ "Å LATIJN C F( HOLLAND C/ F SOORT CE F FAM CM F BLOEI C_ F BLOEM Cm F
BLAD Cw F
BES C F
MIN N‹ F MAX N F TYPE C• F LICHT C£ F GROND C¯ F SNY C» F WGRO C¾ F CODE CÁ F

Acaena buchananii Stekelnoot plant rosaceae 7,8 rood blauwgroenja 5 15bodembedekker halfschaduw droog -- ja kt/ph Acaena microphylla 'Kupferteppich' Stekelnootje plant rosaceae 6,7 wit bruingroenrood 5 10bodem/rots halfschaduw droog -- ja x09 Acanthus mollis '*' plant acanthaceae 7,8 wit/paars groen aar 100 120solitai/borderzon droog -- -- x03ih Acer atropurpureum Japanse esdoorn heester aceraceae -- -- rood -- 0 200-- zon -- -- -- Acer campestre Veldesdoorn heester aceraceae -- -- rood -- 100 200-- zon -- -- -- Acer crimson king Esdoorn heester aceraceae -- -- rood -- 300 400-- zon -- -- -- Acer diss. viride Esdoorn heester aceraceae -- -- groen -- 0 60-- zon -- -- -- Acer japonicum 'Aureum' Japanse esdoorn heester aceraceae goudgeel gevleugeld 0 400bos halfschaduw humus -- -- ! Acer palm.osakazuki

Ik kan het programma overigens ook ergens uploaden om het beschikbaar te maken als iemand wil kijken.

Verwijderd

bestanden met .dat-extensies zijn meestal non-human readable custom formats.
enkel leesbaar door de machine met die specifieke toepassing.

met andere woorden, veel hits zijn er wel bij zoeken op 'dat file' ed, maar ik vrees dat geen van de gevonden resultaten iets zal opleveren.

• Arunia
Ok, helder. Dat is jammer genoeg rot. Je zou dan hetgeen moeten hebben wat zij gebruikten.

Is het wel mogelijk om zoiets met een aantal regels in een access DB te gooien waarbij hij automatisch bepaalde stukjes overslaat (die met code ipv tekst)?
Het gaat namelijk om teveel planten om dit even met de hand te doen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Goede timing, als de database in 1996 (voor faillissement) uitkwam dan mocht je het vanwege de Auteurswet Databankenwet sinds 1 januari jl. gebruiken (dan is het 15+ jaar later). (IIRC, IANAL, etc.).

Kijk niet alleen met kladblok maar ook met een hex editor: zijn er scheidingstekens te vinden tussen ieder veld, of is het een spatie?

Als het scheidingsteken voorspelbaar is of als het bijv steeds precies evenveel karakters overslaan is, dan zou je het misschien al kunnen importeren in bijv Excel met de standaardfuncties. Zaak is eerst om het patroon te herkennen, tenminste voor 99% (restjes overtypen/herstellen lijkt me geen probleem).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
Aan de structuur te zien is het een foxpro/ DBase bestand.

Ik weet niet of je ergens die file online hebt staan, kan hem hier waarschijnlijk wel omzetten naar diverse formaten.

• Arunia
Notepad++ geeft wel wat duidelijkere text, maar de tekens blijven bestaan daarin. Ik ga nog op onderzoek uit of de afstand tussen de verschillende tekst hetzelfde is of dat er wel degelijk verschil in zit.

Daarnaast zijn er ook NTX bestanden (2 stuks) met Latijns en Nederlands.
Als ik daar op zoek komt er wel wat uit:
Database index file that defines the structure and fields of a Clipper database; similar to an .NDX file, but allows for longer search key expressions and stores data in ASCII format.

Toevoeging aan hieronder. Volgens deze link: http://www.fileinfo.com/extension/ntx
klopt dat ook wel.

@Cyrus,

Dat zou super zijn. Ga even het spulletje uploaden ergens.

Linkje

Bedankt alvast.
CSV of iets wat ik redelijk simpel in cellen gesplitst in access kan hangen zou het meest ideaal zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Arunia op 29-03-2012 11:22 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verander de naam hortus.dat in hortus.dbf

Ga naar Access, kies importeren, kies dbaseIII, kies hortus.dbf en voila. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
ff snel in mn eigen gemaakte programma geopend (die kan overweg met bijna alle dbase formaten)

Afbeeldingslocatie: https://4dms.dmcampagne.eu/pub/algemeen/Knipsel.PNG

zit een kleine afwijking in de veldlengte zo te zien, maar dat is een offset aanpassing die zo gedaan is. Ziet er dus naar uit dat je zometeen gewoon een csv'tje hebt met de data :)

EDIT: bovenstaande optie is nog beter idd, en werkt goed :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyrus-The-Virus op 29-03-2012 11:49 ]

• Arunia
rofl!
Ik heb even geprobeert wat Lustucru zei. Daarbij krijg ik dus blijkbaar wel een database eruit.
Hij vraagt dan om Index bestanden van het formaat NDX. Wat er in de map staat is 2x een bestand met NTX. Dus die hernoemd en beide ingevoegd.

Maar het Dat bestand toevoegen geeft nette cellen.

Cyrus, ook heel erg bedankt. Moet nog even verder bekijken wat nu precies de informatie is welke er benodigd is. (Programma moet ik nog even opstarten om precies te zien wat er nu zichtbaar is.)

Allen bedankt voor het mee denken en meeproberen.
Ik ga aan de slag met de info welke ik nu heb.
Wellicht dat ik nog vragen stel. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 29-03-2012 11:58 ]

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 20:50
Hoewel je het hiermee niet naar iets nieuws omzet, lijkt het me wel een pakket wat nog lang zal worden ondersteund:[url]DosBox[/url]. Een DOS emulator. Download er een duidelijke Frontend bij en je start zonder problemen dos programma's onder windows xp/7/8 (32bits/64bits)

• Arunia
Daar heb je gelijk in. Heb dat ook geprobeerd en alhoewel ik DosBox prima met spellen kan gebruiken kreeg ik het niet lekker met dit programma.

Omzetten lijkt me het meest handige. Zodra de database goed in elkaar steekt, kan mijn vader aan de slag. Denk dat hij even precies uit mag leggen wat waar vandaan komt.

Bedankt iig.

/edit,

Na een korte controle lijkt het er op dat niet alles mee wordt genomen in de Access database.
Hier moet ik nog even induiken of dit echt zo is of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 29-03-2012 12:29 ]

Pagina: 1