MX records goed zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03
Hallo,

Onze mail liep al tijden via de host middels een doorsturing naar een intern adres (moederbedrijf).

Echter wil ik nu dat de mail direct naar de interne exchange server gaat en moet daarvoor de MX records aanpassen.

Ik heb 2 records.

5 ns.domein.nl
10 fallback.domein.net

Nu ben ik niet zo thuis in MX records, maar ga er van uit dat de waarde 5 en 10 hier de prioriteit aangeven. De record met waarde 5 wordt als eerste behandeld en indien er problemen zijn pakt nummertje 10 het op (de backup).

Na een korte studie op internet heb ik het idee dat ik ook A records moet aanmaken. Echter weet ik niet wat ik daar precies bij moet invullen.

Nu staat het zo:
mail A 123.45.67.890
mail MX 10
Maar moet ik die dan nu verwijderen en daar ;
mail A ns.domein.nl
mail A fallback.domein.net

mail MX 5
mail MX 10
van maken?

Dat gedeelte van de MX records lijkt me dan niet goed te zijn.

Ik hoor graag hoe ik dit juist moet instellen.

Alvast bedankt.

Edit: p.s.

Hoe lang duurt het binnen nederland ongeveer voordat een dergelijke record is doorgevoerd en mail via de nieuwe wegen gaat?

Op internet staat dat het enkele uren kan duren binnen europa, maar onze klantenkring is 99% binnen nederland

[ Voor 10% gewijzigd door BLACKfm op 28-03-2012 13:21 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Als het MX record een waarde heeft van "mail.domein.net" met prioriteit 5, dan moet er een A record aangemaakt worden met het bijbehorende IP adres van "mail.domein.net".

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
"mail A ns.domein.nl" dus. (ns.domein.nl == ip adres)

Maar ik kan toch niet 2x de prefix mail meegeven?

[ Voor 14% gewijzigd door BLACKfm op 28-03-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroekel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:55
Waar je rekening mee moet houden is dat het internet altijd het record met de laagste waarde als eerst pakt. Je records zouden dan moeten worden:

MX 5 - mail.jedomeinnaam.nl - "Wan ip waar je exchange server staat"
MX 10 - fallback.interneteprovider.nl - "IP wat je provider op kan geven"

Fall back kan vaak via je provider geregeld worden. Dit is makkelijk na te vragen met een belletje. De fall back is optioneel maar wel aan te raden om te gebruiken.

Het updaten van de records staat 24/48 uur voor voordat alle DNS servers in de wereld dit hebben opgepakt. Ervaring leert dat dit meestal wel iets sneller gaat.

Voor het mail. record dit kan je ook bv. remote van maken of wat je ook wilt. Het is gewoon dat het een naam moet hebben.

Diablo 3 profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Ik kan dus bijv;
mail1 A ns.domein.nl
mail2 A fallback.domein.net

mail1 MX 5
mail2 MX 10
doen?

Dat zou goed moeten zijn?
Het is niet dat de term MAIL in deze een waarde heeft en weet dat e-mail daar door geregeld worden?

Als ik het dan goed begrijp weet de MX record met prioriteit 5 dat deze aan 'mail1' hangt en aan 'mail1' hangt dan weer het adres van de mailserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:58
BLACKfm schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:43:
Ik kan dus bijv;

[...]

doen?

Dat zou goed moeten zijn?
Dat kan niet. Dan heb je namelijk geen A-records, maar CNAME- records. ;)

A- records wijzen altijd naar een IP, nooit naar een CNAME. En MX- records moeten altijd naar een A- record wijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-03-2012 13:46 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroekel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:55
je kan inderdaad die benaming gebruiken. Bij het aanmaken van het MX record moet je ook een ip opgeven. Dit wordt je WAN ip. Je zal dan ook in je Firewall poort 25 + een aantal andere exchange poorten moeten door verwijzen naar je server.

Diablo 3 profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 22:15
Je maakt een A record met iets als server.bedrijfsnaam.nl. Dit A record laat je naar het WAN ip wijzen waar je server achter staat.

Vervolgens stel je MX5 in op server.bedrijfsnaam.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Jaap-Jan schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:46:
[...]
Dat kan niet. Dan heb je namelijk geen A-records, maar CNAME- records. ;)

A- records wijzen altijd naar een IP, nooit naar een CNAME. En MX- records moeten altijd naar een A- record wijzen.
:') Dan zou het dus :
mail1 A 192.168.100.1
mail2 A 192.168.100.2

mail1 MX 5
mail2 MX 10
Moeten worden ? (ik probeer het maar te begrijpen :P)

En bij het DNS beheer van me hoster kan ik geen IP opgeven bij de MX records, alleen een naam en een prioriteit.

Edit @ hierboven:

mail1 zou dan bijvoorbeeld mail.mailserver.nl en
mail2 zou dan bijvoorbeeld backup.mailserver.nl kunnen zijn.

Zodat ik aan die A record in ieder geval kan zien wat het doel is. T.b.v. van de duidelijkheid?

[ Voor 15% gewijzigd door BLACKfm op 28-03-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 22:15
Het MX record moet naar een DNS naam verwijzen. Anders was de handigste oplossing om daar rechtstreeks je WAN IP in te vullen.

Omdat het MX record naar een DNS naam moet wijzen maak je dat A record aan. Het A record beschrijft de DNS naam voor je WAN verbinding, het MX record stel je vervolgens in op die DNS naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
BLACKfm schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:50:
:') Dan zou het dus :

[...]

Moeten worden ? (ik probeer het maar te begrijpen :P)
Bijna goed, MX records moeten zowel een prioriteit als een bestemming (domeinnaam) hebben. Beter volgens mij:
code:
1
2
3
4
5
mail1.domeinnaam A 192.168.100.1
mail2.domeinnaam A 192.168.100.2

domeinnaam MX 5 mail1.domeinnaam
domeinnaam MX 10 mail2.domeinnaam

Je zegt dus:
(onderste twee regels) "Mijn domeinnaam heeft twee mailbestemmingen met prio 5 en 10, genaamd mail1.domeinnaam en mail2.domeinnaam."
(bovenste twee regels) "mail1.domeinnaam heeft als adres 192.168.100.1; mail2.domeinnaam heeft 192.168.100.2 als adres".

(maar ik ben ook maar hobbyist... beter even wachten of er nog mensen zijn die mij weer gaan corrigeren!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Iedereen leest denk ik over de .net en .nl heen,
mail.domein.nl A 1.2.3.4 (ip van je smtp server)
mail2 A fallback.domein.net

mail.domein.nl MX 5
mail.domein.net MX 10
Zo wel ja, die mail2.domein.net kan je niet in dezelfde dns zone plaatsen omdat het een andere dns zone is.
Deze moet dus wel in de betreffende dns zone bestaan (en mail accepteren voor domein.nl')

En als je er toch mee bezig bent, maak meteen ook correcte SPF records aan.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 28-03-2012 15:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Voor de goede orde nog maar even melden dat het doorvoeren van de mx records goed is verlopen.

Een 'A' een 'MX' record aangemaakt en na 5 minuten kreeg ik de mail al binnen (een eerste testmail kwam terug, een 2e ging er door).

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Meteen ook SPF gedaan ? Daar help je een ander mee en er zal minder spam geaccepteerd worden verzonden 'als' jouw domain.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Ik kan alleen;
  • A
  • NS
  • MX
  • CNAME
  • PTR
  • TXT
  • AAAA
  • SRV
records toevoegen. Dus denk niet dat dat mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmatic
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 06:21
SPF gegevens kan je in de TXT zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Slechte houding, maar ik ben al blij dat dit werkt.
Ik laat de spam afhandeling maar over aan de mail server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 21:24
DukeBox schreef op zondag 08 april 2012 @ 20:24:
Meteen ook SPF gedaan ? Daar help je een ander mee en er zal minder spam geaccepteerd worden verzonden 'als' jouw domain.
Nou heb ik voor mijn domein ook SPF ingesteld, maar: is SPF nou daadwerkelijk een succes? Ik zie dat zowel mijn vorige provider (Solcon) als m'n huidige (Ziggo) geen SPF records hebben; ook bij XS4ALL en UPC zie ik het niet. En als de 'grote providers' in NL het al niet ondersteunen, hoeveel kans maakt dit systeem dan nog?

(ja, enigzins off-topic - maar aangezien de TS al geholpen is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
Waar ik niemand wat over zie opmerken, heeft TS ook al z'n FQDNs geeindigd met een punt? Zoniet, heb je waarschijnlijk de A- en MX-records mail.domein.nl.domein.nl. en mail.domein.net.domein.nl. aangemaakt (en dan resolved dus alleen je primaire mailserver nog ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
BLACKfm schreef op zondag 08 april 2012 @ 20:31:
Slechte houding, maar ik ben al blij dat dit werkt.
Ik laat de spam afhandeling maar over aan de mail server.
Dat is niet waar SPF voor bedoeld is. Ik wil graag dat mijn spamfilter kan herkennen of mail die als afzenderadres jouw domeinnaam bevat afkomstig is van een mailserver die jij 'toestemming' hebt gegeven om die domeinnaam als afzender te gebruiken.
Jouw spamfilter werkt beter wanneer anderen een TXT record met SPF informatie opgeven. Jij helpt anderen door zelf SPF informatie toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vanaalten schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:56:
[...]

Bijna goed, MX records moeten zowel een prioriteit als een bestemming (domeinnaam) hebben. Beter volgens mij:
code:
1
2
3
4
5
mail1.domeinnaam A 192.168.100.1
mail2.domeinnaam A 192.168.100.2

domeinnaam MX 5 mail1.domeinnaam
domeinnaam MX 10 mail2.domeinnaam

Je zegt dus:
(onderste twee regels) "Mijn domeinnaam heeft twee mailbestemmingen met prio 5 en 10, genaamd mail1.domeinnaam en mail2.domeinnaam."
(bovenste twee regels) "mail1.domeinnaam heeft als adres 192.168.100.1; mail2.domeinnaam heeft 192.168.100.2 als adres".

(maar ik ben ook maar hobbyist... beter even wachten of er nog mensen zijn die mij weer gaan corrigeren!)
Beied zijn interne ip adressen, gaat niet werken (vanaf buiten)

dat .net vs .nl en het zou niet werken discussie geloof ik geen bal van (want ik gebruik ze allemaal door elkaar :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 08-04-2012 22:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Laatst online: 10-09 01:41
je kunt op intodns.com je dns settings eenvoudig checken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
fish schreef op zondag 08 april 2012 @ 21:59:
[...]

Beied zijn interne ip adressen, gaat niet werken (vanaf buiten)
:+ De weergegeven ip adressen zijn natuurlijk dummies :)
aZuL2001 schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:16:
je kunt op intodns.com je dns settings eenvoudig checken.
Dit is de enige foutmelding die ik krijg, maar ik herken dit ip adres niet uit de adressen die ik heb ingesteld.

code:
1
2
3
Reverse MX A records (PTR)  ERROR: No reverse DNS (PTR) entries. The problem MX records are: 
70.58.239.178.in-addr.arpa -> no reverse (PTR) detected
You should contact your ISP and ask him to add a PTR record for your ips

Verder ervaar ik na een dag toch enige problemen.
Mailtjes vanaf mijn hotmail en gmail (vanaf me pc en vanaf me telefoon (dus verschillende ip adressen, en ja, mobiel via 3g) komen wel binnen, maar me reguliere 'spam' (mailtje van 1dayfly.nl) is niet binnen gekomen.

Als ik het nader test komt ook dat allemaal niet binnen of met een flinke vertraging.
Die vertraging kan echter komen door een check op de mailserver om te kijken of het geen spam is.

Ik hoor van collega's dat die echter ook hun dagelijkse mail niet hebben ontvangen.

Nu vind ik het dus raar dat me hotmail en gmail test-mailtjes binnen een seconden in me postvak staan, maar de rest dus niet.

Kan ik een bepaalde waarde zijn vergeten in te stellen? Ik verwacht niet dat het half werk kan zijn, het werkt wel of het werkt niet denk ik dan...

Liggen de 'problemen' wellicht bij de exchange server?

Voor de goede orde; de gegevens die ik heb ontvangen:

ns.domein.nl 192.168.1.1 (waarbij als ik ping naar ns.domein.nl, het ip adres hetzelfde is)

Ik heb ingesteld in me DNS management:

mailprimary | A | 192.168.1.1 (ip adres is voorbeeld!)
mailbackup | A | 192.168.1.2 (ip adres is voorbeeld!)

mailprimary | MX | 10
mailbackup | MX | 20

Verder heb ik niks ingesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door BLACKfm op 09-04-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Fish is zo vriendelijk om mij middels PM (niet alles hoeft online) een beetje bij te staan en na wat heen en weer gebel en mail naar de ICT afdeling staat de beveiliging wat hoog t.b.v. inkomende mail waardoor 90% geblokkeerd wordt.

Maar laat ik jullie gerust stellen dat dit waarschijnlijk weer de zoveelste faal is van deze gasten, en gezien je nooit weet wie er over je virtuele schouder heenkijkt zal ik maar geen namen noemen :p

Hoe dan ook, wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Laatst online: 01:18
BLACKfm schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:10:
Fish is zo vriendelijk om mij middels PM (niet alles hoeft online) een beetje bij te staan en na wat heen en weer gebel en mail naar de ICT afdeling staat de beveiliging wat hoog t.b.v. inkomende mail waardoor 90% geblokkeerd wordt.

Maar laat ik jullie gerust stellen dat dit waarschijnlijk weer de zoveelste faal is van deze gasten, en gezien je nooit weet wie er over je virtuele schouder heenkijkt zal ik maar geen namen noemen :p

Hoe dan ook, wordt vervolgd.
Even een vraagje hoe heb je het rDNS probleem ogelost?
Pagina: 1