Toon posts:

Processor wordt te warm.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal, ik heb net een nieuwe voeding en grafische kaart gekocht en nu gaat mijn processor temperatuur naar de 75 graden. Als ik de kast open zet en in een open ruimte is hij 65 graden ongeveer.
Hij iddled op de 45 graden. Ook mijn grafische kaart temperatuur vind ik vrij hoog die iddled op 55 graden.
Ik heb wat plaatjes toegevoegd, 1 van mijn kast en 1 van mijn computer specificaties. ik heb een 600W voeding e n een sapphire radeon hd6850 2gb videokaart.

Specs:
Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/8805/computerspecs.png

Kast:

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/8693/20120328122116.th.jpg

Alvast bedankt!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Volgens mij is dat vrij normale temps? Hoe zit het met je airflow?

Land van het eeuwige vuur

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet zo heel goed, die nieuwe voeding die blaast naar beneden ( binnen ) en die zit net boven me processor ik heb nu mn koelven verplaats ik ben hem nu weer aan het testen ook. maar 75 graden is tog wel vrij warm?

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
En wat zit er nu echt in je computer?
Zo te zien ondersteunde het tooltje waarmee je je specs uitleest je pc niet helemaal.
Ziet er niet uit als een servermoederbordje met 2 pentium III xeons.

Nu is het nogal giswerk.

[ Voor 9% gewijzigd door thijssie op 28-03-2012 13:07 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:38

Perkouw

Moderator General Chat
Eigenaardig, dat lijkt me inderdaad niet goed nee. ;)

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen ?
Hoe lees je de temperatuur uit ?
Is er niet toevallig iets dat je CPU erg zwaar belast ?
CPU koeler al opnieuw gemonteerd ? (koelpasta even goed weg halen en dan nieuwe aanbrengen)

[ Voor 9% gewijzigd door Perkouw op 28-03-2012 13:14 ]

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-01 07:11
Is het omdraaien van de ventilatoren in je voeding dan ook geen idee?

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Pantera88 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:19:
Is het omdraaien van de ventilatoren in je voeding dan ook geen idee?
De TS heeft net een nieuwe voeding gekocht. Bij het open maken van een voeding verlies je doorgaans de garantie, het lijkt me dan ook aannemelijk dat de TS dat niet wilt.

• Jo3y
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2018
Erg weinig koeling, is je zijkant open ?
En StockCoolers zijn sowieso erg slecht.
Aan de voorkant nog ventilatoren ?

001100100010101101011101001

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-01 07:11
Perkouw schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:20:
[...]

De TS heeft net een nieuwe voeding gekocht. Bij het open maken van een voeding verlies je doorgaans de garantie, het lijkt me dan ook aannemelijk dat de TS dat niet wilt.
Ah ja okay, wellicht niet de beste oplossing.

Hoe zit het met de temperaturen wanneer de kast open is? Dan zou hij naar mijn idee optimaal moeten zijn.

En zou koelpasta niet 'slechts' 5C helpen? 65C lijkt me nog altijd absurd voor een idle systeem.

Overigens heb ik wel eens een mobo gehad met een crappy sensor. Geeft je BIOS toevallig ook verschillende temperatuurwaarden voor verschillende cores?

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Weet je zeker dat je voedig naar beneden blaast? Alle voedingen die ik ken blazen de lucht van onderaf in de voeding, zodat de warme lucht er aan de achterkant weer uit komt.

En een goed gekoelde kast is juist niet optimaal wanneer deze open is, dan is namelijk het hele effect van de luchtstroom weg.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:11:
Een Intel CPU 24/7 op 75gr/C is anders niet gezond. :+
Pantera88 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:26:
[...]
En zou koelpasta niet 'slechts' 5C helpen? 65C lijkt me nog altijd absurd voor een idle systeem.
Zoals ik de TS heb begrepen is het 75°C onder load bij gesloten kast, 65°C onder load bij open kast en 45°C bij idle niet gekend of kast open of gesloten.

En de GPU staat op 55°C bij idle

GPU lijkt mij perfect normaal, CPU is relatief warm maar nog steeds normaal, zeker als het om een kast gaat waar de airflow niet bepaald vlot verloopt.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Welke kast heb je? Dit is toch wel een redelijk belangrijk onderdeel voor een goede koeling.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens de kat nu open staan omdat dan mijn stressed temperatuur 65 graden is in plaats van 75 dus ene tijdelijke oplossing. ik heb zelf al de koelven verplaatst, de cpu koeler eraf gehaald en koelribben stofvrij gemaakt, ik heb geen nieuwe koelpasta dus dat heb ik laten zitten. En mijn voeding neemt lucht van binnen ik zat fout deze blaast het aan de achterkant eruit. ik heb nest een nieuwe test gedaan, met de koelven verplaatsen schiet ik niets op. zou een grotere kast misschien de oplossing kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Big Womly schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:43:
[...]

Welke kast heb je? Dit is toch wel een redelijk belangrijk onderdeel voor een goede koeling.
Ik heb geen iedee wat voor kast het is, ik kan namelijk nergens merken of serienummers of iets dergelijks vinden

• haarbal
  • Laatst online: 19:27
Als ie met de kastdeur open maar 65 graden wordt dan zou je iets aan je airflow kunnen doen, overigens is 75 graden wel aardig warm, maar op stock voltage is het niet schadelijk ofzo.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• BlueMotion
  • Nu online
Dus je hebt de processorkoeler eraf gehad en niet de koelpasta vervangen bij het overnieuw monteren?

Begin daar dan eens mee!

Je kunt koelpasta niet hergebruiken.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:52
Welke kast heb je? Graag wat meer foto's. Misschien zijn een paar extra casefans als afdoende om het geheel wat meer te kunnen koelen, je kunt even kijken in de kast op welke plekken je casefans kwijt kunt. Overigens is een Intel stock koeler niet geweldig als koeler, maar in principe afdoende.

[ Voor 24% gewijzigd door MartijnLoarne op 28-03-2012 13:46 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:13:
Eigenaardig, dat lijkt me inderdaad niet goed nee. ;)

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen ?
Hoe lees je de temperatuur uit ?
Is er niet toevallig iets dat je CPU erg zwaar belast ?
CPU koeler al opnieuw gemonteerd ? (koelpasta even goed weg halen en dan nieuwe aanbrengen)
Ik lees de temp uit met speccy en ik belast mijn processor door er online full hd mee te gamen.

• haarbal
probeer eens coretemp of realtemp en ipv gamen "gewoon" prime95 draaien ofzo.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:45:
[...]

Ik lees de temp uit met speccy en ik belast mijn processor door er online full hd mee te gamen.
Een temperatuur van 65 á 75 is wel wat hoog maar als je processor 100% belast word met een stock koeler ook niet heel gek hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Le kast:
Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/8571/20120328134926.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:47:
[...]

Een temperatuur van 65 á 75 is wel wat hoog maar als je processor 100% belast word met een stock koeler ook niet heel gek hoor.
Jha dat dacht ik ook al, en die kast is ook relatief klein alles zit dicht op elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:47:
probeer eens coretemp of realtemp en ipv gamen "gewoon" prime95 draaien ofzo.
wat is prime 95? XD

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Klik

[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 28-03-2012 13:55 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:59
Als de ventilator van de voeding de lucht naar binnen blaast dan lijkt het mij dat deze verkeerd erop is gezet, de voeding hoort de lucht normaliter naar buiten te blazen, ik zou de voeding dan omruilen voor een goed werkend exemplaar. Mogelijk heb je een vergissing gemaakt en blaast deze toch de lucht naar buiten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Topicstarter
kfaessen schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:57:
Als de ventilator van de voeding de lucht naar binnen blaast dan lijkt het mij dat deze verkeerd erop is gezet, de voeding hoort de lucht normaliter naar buiten te blazen, ik zou de voeding dan omruilen voor een goed werkend exemplaar. Mogelijk heb je een vergissing gemaakt en blaast deze toch de lucht naar buiten.
Vergissing, hij zuigt onder. sorry

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
kfaessen schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:57:
Voor zover ik weet blaast de fan de lucht naar buiten maar niet aan de kant waar de fan zit maar aan de kant welke je meestal ziet bij de achterkant van je kast (het raster v.d. voeding).

Verwijderd

Topicstarter
zijn er alternatieven voor prime95 ik krijg het niet gedownload

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:11:
zijn er alternatieven voor prime95 ik krijg het niet gedownload
Werkt deze link niet ?

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe test met core temp gedaan en prime 95 ik heb de test vroegtijdig beëindigt.
Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/8379/temphigh.png

Uploaded with ImageShack.us

• thijssie
  • Nu online
Dat word tijd voor een aftermarket cooler een max temp van 99 graden! is niet gezond en zal de levensduur van je pc beinvloeden.

Enkele goede & goedkope aftermarket coolers:
http://tweakers.net/price...e/55/247019;247755;294328

Vergeet niet eerst op te meten of ze wel in je kast passen ;) Aangezien je niet zo'n heel grote kast hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door thijssie op 28-03-2012 17:57 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• suomi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12-2025
Dat is inderdaad nogal warm.
Ik zou zelf eerst de cpu cooler er af halen en er nieuwe coolpasta er op doen kijken of dit iets verandert.

En anders inderdaad voor een andere aftermarket fan gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
thijssie schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:54:
Dat word tijd voor een aftermarket cooler een max temp van 99 graden! is niet gezond en zal de levensduur van je pc beinvloeden.

Vergeet niet eerst op te meten of ze wel in je kast passen ;) Aangezien je niet zo'n heel grote kast hebt.
bedankt ik ga wel een andere koeler erop zetten, maar 99 is niet mn max temperatuur ik heb dat programma uitgezet bij 99 graden omdat ik het eng vond :D

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
een stresstest programma voor je processor

OCCT is ook zo'n programma.

dan zit je gewoon constant op max hitte uit je processor

• thijssie
  • Nu online
timberleek schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:55:
een stresstest programma voor je processor

OCCT is ook zo'n programma.

dan zit je gewoon constant op max hitte uit je processor
Lijkt me niet verstandig om nu OCCT te draaien. Dat programma haalt nog meer hitte uit zijn processor dan nu het geval is en kan serieuze schade toebrengen aan de processor.

Het probleem is al vastgesteld de processor wordt veel te warm.

[ Voor 13% gewijzigd door thijssie op 29-03-2012 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, het probleem is reeds vastgesteld met prime95, hij word veel te warm. ik ga een after market processor koeler kopen en dan zal ik de test nogmaals doen.
met prime 95, moet de processor dan tijdens de test ergens stabiel worden ofzo? of hoe werkt het

• thijssie
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:49:
inderdaad, het probleem is reeds vastgesteld met prime95, hij word veel te warm. ik ga een after market processor koeler kopen en dan zal ik de test nogmaals doen.
met prime 95, moet de processor dan tijdens de test ergens stabiel worden ofzo? of hoe werkt het
Het precieze verhaal achter prime95 weet ik niet, heeft iets met priemgetallen te maken geloof ik.

Prime95 is een programma dat berekeningen doet en vervolgens de uitkomsten checked.
Klopt de uitkomst niet dan geeft hij een error.

Als hij 3 uur achter elkaar draait zonder errors kun je concluderen dat hij het nog prima doet ;)

• haarbal
de stock koeler zit er waarschijnlijk niet goed op, goed schoonmaken, nieuwe koelprut en goed monteren lijkt me geen overbodige luxe

Verwijderd

Topicstarter
thijssie schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:54:

Ik heb inmiddels een nieuwe processor cooler gekocht die je me had aangeraden, en heb er ook maar gelijk een nieuwe kast bij gehaald ( lexa s crafted series met 4 vens) en nu komt hij niet meer boven de 50 graden uit met prime 95 aan, bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geintresseerde, dit is het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/1594/20120401165309.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/1237/20120401164640.jpg

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:50

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Gebruik in het vervolg aub de editknop, zodat we niet 3-4 berichten van je achter elkaar hoeven te lezen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:29
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door FastFred op 03-04-2012 00:28 ]

Pagina: 1