3D monitor passief, non 3D videokaart en visaversa

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 20:14
Hi all,

ik wil een 3D monitor kopen, alleen vraag ik me iets af. Ik last net een review waarin stond vermeld dat je met een passieve monitor een goedkoop bioscoop brilletje kan gebruiken en je geen nividia vision nodig hebt en ook een standaard ati kaart kan gebruiken om 3D beelden te kunnen bekijken.

In hoeverre klopt dit.

Kan je dus ook een 3D kaart kopen met een non 3D monitor en alsnog 3D kijken met het juiste brilletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10-2018
Passief kan volgens mij altijd op een juiste monitor, alleen het nadeel is dat je de helft (!) van je resolutie verliest.

Je kan ook een 3D Kaart kopen van Nvidia met een Non 3D monitor en dan een simpel rood/blauw brilletje gebruiken ( Stereoscopic ofzo ). Dit werkt ook, en geeft hetzelfde effect alleen de kwaliteit is simpelweg lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
dus passief met 3D kaart is 3D + volledige resolutie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Heb nu de HD6870
specs

Ziet er goed uit:
AMD HD3D technology5
Stereoscopic 3D display/glasses support
Blu-ray 3D support
Stereoscopic 3D gaming
3rd party Stereoscopic 3D middleware software support

Alleen nog een 3D scherm dus, en even uitzoeken welke bril.
Stereoscopic 3D display/glasses support < dit houd in ? rood cyaan ?

[ Voor 11% gewijzigd door MarcHeijerman op 28-03-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Nope, Passief = ALTIJD halve resolutie. Helaas.

Wil je volledige resolutie ( Full HD ) dan zou je toch echt voor Shutter (Active) glasses moeten gaan.
Hier was ook een goed mooi topic over gemaakt, zal hem even voor je opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
dus mijn videokaart gaat dat dan niet ondersteunen begrijp ik hieruit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Ik dacht dat er ook altijd een active shutter glasses systeem was voor AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Oei, ik heb geen idee, ik bekijk net alleen de specs en zie dat er alleen stereoscopische brillen worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Hier de verschillen:
Afbeeldingslocatie: http://i144.photobucket.com/albums/r172/Rickyboy30/AP.jpg

Als ik jouw was zal ik voor 3D Gaming overstappen op Nvidia, waarom? Dit ondersteund Active glasses en ondersteund ook vele games + goede support als iets niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
hmz weer terug naar nvidia :D, net verkocht omdat ik maar 2 schermen kon aansluiten, mijn huidige kaart maakt gebruik van eyefinity en 3 schermen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
De GTX680 ondersteund er zelfs 4 en 3d er bij.
Nvidia 3D SURROUND Vision: http://www.nvidia.co.uk/o...rround-technology-uk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
ja maar ik vond die prijzen nog wat aan de hoge kant om en een nieuwe kaart te kopen, en een monitor.

btw, zitten er brilletjes bij de monitor als je er 1 koopt, of zit die bij de videokaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Ligt er aan, dit staat meestal wel aangegeven.
Bij de 3D Nvidia beeldschermen meestal niet, dan komt er nog een 120 euro Nvidia 3d Kit bij.

Het is duur, maar ik denk dat het beeldscherm zelf het geld wel waard is! ( Zie mijn topic onder jouwe )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ik ga het eens op mijn gemakt bekijken, thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

KneoK

Not in a million lightyears

Ik draai al een aardige poos met een passieve LG monitor en het effect van het halveren van de resolutie is in de praktijk lang niet zo dramatisch als het klinkt.

Daarnaast zitten er ook voordelen aan een passieve oplossing. De helderheid is, zelfs ten opzichte van 3D Vision 2, nog steeds beter. De brillen zijn een stuk lichter en hoeven niet opgeladen te worden en kun je voor een euro bij de bios meepikken. Je hebt minder kans op hoofdpijn of vermoeide ogen als je daar gevoelig voor bent omdat je niet met knipperende beelden zit en vrijwel alle passieve monitoren beschikken over een HDMI 1.4 aansluiting waardoor je er, in tegenstelling tot 3D Vision monitoren, gewoon een 3D Bluray speler of XBOX360/PS3 op aan kunt sluiten en 3D films of games af kunt spelen.

De software (iZ3D of TriDef) is ook een stuk flexibeler dan de nVidia software waar alles vooraf ingesteld is en je zelf vrij weinig invloed hebt op het effect en performance.

Het grootste voordeel van nVidia is wat mij betreft het feit dat je de monitor ook als 120Hz 2D scherm kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
KneoK schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:55:
Ik draai al een aardige poos met een passieve LG monitor en het effect van het halveren van de resolutie is in de praktijk lang niet zo dramatisch als het klinkt.

Daarnaast zitten er ook voordelen aan een passieve oplossing. De helderheid is, zelfs ten opzichte van 3D Vision 2, nog steeds beter. De brillen zijn een stuk lichter en hoeven niet opgeladen te worden en kun je voor een euro bij de bios meepikken. Je hebt minder kans op hoofdpijn of vermoeide ogen als je daar gevoelig voor bent omdat je niet met knipperende beelden zit en vrijwel alle passieve monitoren beschikken over een HDMI 1.4 aansluiting waardoor je er, in tegenstelling tot 3D Vision monitoren, gewoon een 3D Bluray speler of XBOX360/PS3 op aan kunt sluiten en 3D films of games af kunt spelen.

De software (iZ3D of TriDef) is ook een stuk flexibeler dan de nVidia software waar alles vooraf ingesteld is en je zelf vrij weinig invloed hebt op het effect en performance.

Het grootste voordeel van nVidia is wat mij betreft het feit dat je de monitor ook als 120Hz 2D scherm kunt gebruiken.
Dit zou dus ook moeten werken met mijn hd6870 kaart? Dus alleen monitor en bril en klaar?

Suggesties voor een monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Absoluut. Ik heb een HD5970 en daar werkt de monitor perfect mee samen. Ik gebruik de meegeleverde TriDef software voor games waarin al ontzettend veel 3D profielen in zijn opgeslagen voor de meeste games en als een game niet ondersteund wordt dan kun je gewoon een generiek profiel toevoegen en zelf met de instellingen klungelen. Het mooie vind ik zelf dat je ook de kwaliteit van de 3D simulatie kunt aanpassen als je te weinig fps hebt om goed te kunnen spelen. Voor 3D films gebruik ik Stereoscopic Player maar bij het TriDef pakket zit ook een 3D mediaplayer die de meest gangbare formaten afspeelt (divx/xvid/mkv/wmv etc.).

Ikzelf gebruik een LG D2342P die toen ik hem kocht voor 239 euro verkocht werd maar inmiddels is deze monitor volgens mij al onder de 200 euro te krijgen. De ene review is heel lovend, de andere iets minder maar ik ben er zelf meer dan tevreden mee. Er zijn volgens mij in Nederland ook een aantal andere monitoren te verkrijgen maar daar weet ik verder niets over.

Er zitten aan beide systemen voordelen en nadelen maar passief is op het moment de goedkoopste oplossing om een volledige 3D ervaring te hebben. Hier in Nijmegen hadden ze bij Mycom toentertijd een monitor opgesteld staan zodat je ook kunt kijken of het bevalt, geen idee of dat ergens anders ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
KneoK schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:48:
Absoluut. Ik heb een HD5970 en daar werkt de monitor perfect mee samen. Ik gebruik de meegeleverde TriDef software voor games waarin al ontzettend veel 3D profielen in zijn opgeslagen voor de meeste games en als een game niet ondersteund wordt dan kun je gewoon een generiek profiel toevoegen en zelf met de instellingen klungelen. Het mooie vind ik zelf dat je ook de kwaliteit van de 3D simulatie kunt aanpassen als je te weinig fps hebt om goed te kunnen spelen. Voor 3D films gebruik ik Stereoscopic Player maar bij het TriDef pakket zit ook een 3D mediaplayer die de meest gangbare formaten afspeelt (divx/xvid/mkv/wmv etc.).

Ikzelf gebruik een LG D2342P die toen ik hem kocht voor 239 euro verkocht werd maar inmiddels is deze monitor volgens mij al onder de 200 euro te krijgen. De ene review is heel lovend, de andere iets minder maar ik ben er zelf meer dan tevreden mee. Er zijn volgens mij in Nederland ook een aantal andere monitoren te verkrijgen maar daar weet ik verder niets over.

Er zitten aan beide systemen voordelen en nadelen maar passief is op het moment de goedkoopste oplossing om een volledige 3D ervaring te hebben. Hier in Nijmegen hadden ze bij Mycom toentertijd een monitor opgesteld staan zodat je ook kunt kijken of het bevalt, geen idee of dat ergens anders ook zo is.
Het gaat mij nu dan meer om het 3D film kijken, en mischien eens kijken hoe het met het gamen zit, maar films heeft bij mij de prioriteit. Wanneer ik zo'n passive monitor aanschaf, dan hoort daar dus een passende bril bij te zitten, of kan je elke willekeurige streoroscpische bril gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Bij de LG zit een normale bril en een clip-on voor brillendragers, ik neem aan dat bij elke monitor in ieder geval wel één bril wordt meegeleverd omdat ze zo goedkoop zijn.

Je zou ook een willekeurige andere gepolariseerde 3D bril moeten kunnen gebruiken, afhankelijk van het model en merk kun je ze vanaf een paar euro kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
KneoK schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:17:
Bij de LG zit een normale bril en een clip-on voor brillendragers, ik neem aan dat bij elke monitor in ieder geval wel één bril wordt meegeleverd omdat ze zo goedkoop zijn.

Je zou ook een willekeurige andere gepolariseerde 3D bril moeten kunnen gebruiken, afhankelijk van het model en merk kun je ze vanaf een paar euro kopen.
Ik heb hier nog een aantal van die goedkope zwarte bioscoop brilletjes liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Laatst online: 27-06 14:10

RoofTurkey

PredatorKalkoen

pricewatch: Samsung Syncmaster S23A700D is een geweldige monitor voor 3d, zonder 3d vision. Werkt ook met je ATI kaart en halveert de resolutie niet :P . 120hz monitor, dus 60hz per oog wanneer je gebruikt maakt van 3d :) . Voor de rest is het ook een geweldige monitor, maar houdt er wel rekening mee dat 3d vision wel een stukje beter is (maar daar betaal je dan ook voor ;) ).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06 22:24
nvidia 3d vision discover (dus met rood/groen brilletje) halveert je resolutie niet. Die rendert voor zover ik weet gewoon 2 beelden, 1 voor links die hij dan met een roodfilter aanpast en 1 voor rechts. Deze laat ie dan gewoon in 1 frame zien.

PS. Voor zover ik weet dan, kan best net wat anders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
heggico schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:43:
nvidia 3d vision discover (dus met rood/groen brilletje) halveert je resolutie niet. Die rendert voor zover ik weet gewoon 2 beelden, 1 voor links die hij dan met een roodfilter aanpast en 1 voor rechts. Deze laat ie dan gewoon in 1 frame zien.

PS. Voor zover ik weet dan, kan best net wat anders werken.
klopt! Alleen halveert je FPS meestal wel aangezien het 2x hetzelfde beeld moet renderen.

Ik gebruik nu ook discover aangezien dit op ELK beeldscherm kan, alleen Nvidia kaart nodig die dit ondersteund.
Leuke toevoeging, maar na een aantal minuten ben ik er wel op uitgekekn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

RoofTurkey schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:24:
pricewatch: Samsung Syncmaster S23A700D is een geweldige monitor voor 3d, zonder 3d vision. Werkt ook met je ATI kaart en halveert de resolutie niet :P . 120hz monitor, dus 60hz per oog wanneer je gebruikt maakt van 3d :) . Voor de rest is het ook een geweldige monitor, maar houdt er wel rekening mee dat 3d vision wel een stukje beter is (maar daar betaal je dan ook voor ;) ).
3D Vision is gewoon een softwarematige implementatie voor active shutter glasses, dat is niets beter dan een passieve of actieve oplossing die gewoon via HDMI 1.4 werkt. In plaats van 3D Vision gebruik je dan TriDef of iZ3D om de beelden voor links en rechts te genereren en de bril te synchroniseren. Je betaalt dus puur en alleen voor de licentie en voor het feit dat je in sommige spellen direct kunt kiezen voor 3D Vision in plaats van via een profiel van de externe software.

@Rickyboy30 >>> Als je met een rood/blauw brilletje wilt spelen dan kun je ook iZ3D gebruiken. De trial versie is gratis en heeft blijvende ondersteuning voor rood/blauw, ook na de trialperiode. Werkt ook op elke monitor en ook op elke videokaart, dus ook AMD.

[ Voor 11% gewijzigd door KneoK op 29-03-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ik heb er dus een :D, LG D2342P, ziet er erg gaaf uit met zo'n goedkoop bios brilletje. Alleen het gamen valt tegen, ik vind niet dat het 3D veel effect oplevert, en wanneer dit wel zo is, dan moet ik bijna scheel kijken om iets te kunnen zien.

spellen getest:
battlefield 3
call of duty mw3
call of duty black ops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
Bedankt voor je feedback! Je hebt het nu over Passief toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ja klopt, resolutie is gewoon optimaal, zeker met 3D films alles ziet er gewoon goed uit, op het gamen na dan

Gisteren weer eens avatar 3D gekeken, waanzinnig :D

[ Voor 20% gewijzigd door MarcHeijerman op 03-04-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
iemand btw last van paarse kleuren bij randen van objecten ?
Pagina: 1