• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Wat is precies de meerwaarde voor een camcorder die ook in 50p kan opnemen?

Films ed worden altijd in 25p (of 24, 29,7...) gefilmd. Dat ziet er erg mooi uit.

Nu zijn er steeds meer camcorders die in 50p kunnen opnemen (1080p uiteraard).

Nu is het enig voordeel dat ik zie dat je 'mooier' slow motion kunt maken.

Welke andere meerwaarde heeft 50p boven 25p camcorders?

(ik twijfel namelijk welke ik zal aanschaffen)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Galois schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:18:
Wat is precies de meerwaarde voor een camcorder die ook in 50p kan opnemen?

Films ed worden altijd in 25p (of 24, 29,7...) gefilmd. Dat ziet er erg mooi uit.

Nu zijn er steeds meer camcorders die in 50p kunnen opnemen (1080p uiteraard).

Nu is het enig voordeel dat ik zie dat je 'mooier' slow motion kunt maken.

Welke andere meerwaarde heeft 50p boven 25p camcorders?

(ik twijfel namelijk welke ik zal aanschaffen)
Het grote voordeel is dat je die 50 fps kam vertragen naar 25 fps waardoor je een mooie slowmotion kan maken :) Ook is het beeld wat vloeiender op 50 fps (als je het niet vertraagt) maar ik betwijfel of je dat verschil echt zal merken.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat 25p is geeft echt geen vloeiend beeld. Als je het eenmaal naast elkaar ziet wil je niet meer anders. Voor een beetje snelle actie zoals sport of dieren wil je echt wel minimaal 50p hebben. De reden waarom 25p er soms nog goed uitziet is vanwege bewegingsonscherpte, en het feit dat hollywoodproducties gemaakt worden met enorme budgetten en professionals met jarenlange ervaring met film en kunnen omgaan met de beperkingen ervan.

Realiseer je wel dat 25p niet wordt gebruikt omdat het zo geweldig is, de reden is voornamelijk vanwege technische en budgetaire beperkingen in de filmindustrie meer dan een halve eeuw geleden. Inmiddels zijn er sommige mensen die er zo aan gewend zijn geraakt dat ze allerlei warme gevoelens krijgen bij "echte" filmbeelden, maar de 25p die je met een camcorder schiet geeft toch een heel ander beeld, en zal vooral "niet vloeiend" uitzien en niet als een professionele film.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-12 10:47
Wat ik me kan bedenken nog is dat je met 50p een stop lager filmt, nuttig als je een kleine DOF wilt houden bij fel zonlicht oid.

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-12 22:23

mvh

State Governor

Ik weet niet of dat waar is want (bij mijn DSLR) kan ik ook een sluitertijd van 1/60s hanteren bij het filmen in 24/25/30 fps, dat heeft hetzelfde effect als ik me niet vergis.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-12 10:47
deblaauwn schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:25:
Ik weet niet of dat waar is want (bij mijn DSLR) kan ik ook een sluitertijd van 1/60s hanteren bij het filmen in 24/25/30 fps, dat heeft hetzelfde effect als ik me niet vergis.
Klopt maar bij filmen met DSLR wordt over het algemeen aangehouden dat je bij 25 fps met een shutter van 1/50 filmt en bij 50fps bvb met 1/100 dus altijd 2x zoveel. Dit levert de vloeiendste beelden op en gaat volgens mij rolling shutter zoveel mogelijk tegen. Ik weet de preciese redenen niet maar weet wel dat mensen die professioneel met DSLR filmen die regel vaak aanhouden.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

25 fps is wel een beetje weinig ja. Maar vanaf zo'n 30fps zou het toch wel vloeiend moeten zijn, hoger onderscheidt een niet-getrained ook maar moeilijk hoor ;)

Het grote voordeel van 50fps en hoger is idd het maken van slow-mo's.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Waarom heeft Canon alleen 25p camcorders? Zelfs de nieuwe M5xx serie...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Geen idee, mijn 550D doet 1080p in max 29,97fps en 720p in max 59,94fps :D
Snuurtje schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:40:
[...]

Klopt maar bij filmen met DSLR wordt over het algemeen aangehouden dat je bij 25 fps met een shutter van 1/50 filmt en bij 50fps bvb met 1/100 dus altijd 2x zoveel. Dit levert de vloeiendste beelden op en gaat volgens mij rolling shutter zoveel mogelijk tegen. Ik weet de preciese redenen niet maar weet wel dat mensen die professioneel met DSLR filmen die regel vaak aanhouden.
Je hebt gelijk, dit is trouwens bij filmen in het algemeen zo, niet alleen bij DSLR filmen ;) Het staat bekend als de 180-degree regel, heeft te maken met hoe oude filmcamera's met zo'n halfronde sluiter werken. Het is nogal een lang verhaal, check dit maar:
http://tylerginter.com/po...-learn-it-live-it-love-it

En dat is trouwens de max waarde, een langere shutter dan de helft van je framerate moet je niet nemen inderdaad. Korter mag wel, bij 25fps is 1/60 dus prima maar 1/40 niet ;)

Oh, en het is maar een richtlijn. Je mag het best proberen, maar als je er teveel overheen gaat gaan je beelden er 'stroperig' uitzien.

[ Voor 100% gewijzigd door Compizfox op 28-03-2012 22:27 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:03

qless

...vraag maar...

Als ik het goed gehoord heb, worden nu een aantal Hollywood producties opgenomen in 48P, omdat dat mooier/vloeiender is.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Kroepoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12 01:00
qless schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:04:
Als ik het goed gehoord heb, worden nu een aantal Hollywood producties opgenomen in 48P, omdat dat mooier/vloeiender is.
Klopt. Maar volgens mij is alleen Peter Jackson daarmee bezig nu, met The Hobbit. Ben benieuwd of ik het verschil zo goed ga zien als PJ beweert.. Maar weet jij nog meer producties dan?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-12 23:48
Kroepoe schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:19:
[...]

Klopt. Maar volgens mij is alleen Peter Jackson daarmee bezig nu, met The Hobbit. Ben benieuwd of ik het verschil zo goed ga zien als PJ beweert.. Maar weet jij nog meer producties dan?
Al deze films:
The Amazing Spider-Man, Bryan Singer's Jack the Giant Killer, Ridley Scott's Prometheus, Peter Jackson's The Hobbit[3], James Cameron's Avatar 2, Paul W. S. Anderson's Resident Evil: Retribution, Michael J. Bassett's Silent Hill: Revelation 3D, and Ajith Kumar's Billa 2 (bron: wiki)
worden met de Red Epic geschoten die in theorie dus 5k/48p kan schieten (In widescreen format zelfs 60p). Mijn vermoeden is dat dit sowieso gebeurd in alle films; of ze ook zo in de bios gebracht worden is een andere vraag.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1