Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:28
Heb je een goed boek gelezen of een website die anderen ook moeten zien, post het hier.

Video
Olie

Boeken
Duurzame energieKlimaat, broeikas effect(Peak)OlieLandbouwVervoerOlieDivers

WebsitesVan medetweakers

[ Voor 101% gewijzigd door rube op 07-04-2012 10:22 ]

• rube
Gereserveerd

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:36
Misschien is het leuk om wat meer over de boeken te vertellen, nu lijkt het me maar weinig toevoegen.

• rube
Helemaal mee eens :) ik zal later wat meer informatie over het boek "zes graden" toevoegen.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zomaar even een vraagje, wil je gewoon "alle boeken/linken verzamelen die over "duurzaam" gaan"?

Want dan het handig zijn de startpost te categoriseren.

Goed initiatief.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• rube
Het boek ZES GRADEN , onze toekomst op een warmere planeet beschrijft de gevolgen van de opwarming in 6 hoofdstukken. Hoofdstuk 1 geeft de gevolgen aan van 1 graad opwarming, hoofdstuk 2 de gevolgen bij 2 graden opwarming etc.

De schrijver geeft aan dat hij voor dit boek en de scenario's informatie uit zeer veel wetenschappelijk publicaties heeft gebruikt. Hoe goed deze zijn weet ik uiteraard niet, maar de laatste 35 bladzijden bestaat uit een opsomming van de gebruikte publicaties. Er lijkt niet gebruik gemaakt te zijn van een beperkt aantal eenzijdige publicaties.

Uit de scenario's blijkt dat het niet zomaar een, twee of 3 graden warmer zal worden. Vele ecosystemen zullen verdwijnen. Droogtes maar ook orkanen etc. zullen veelal in hevigheid toenemen. Hele gebieden zullen onbewoonbaar worden.

Ook is de verwachting dat bij een stijging van 2 graden of meer het proces niet meer te stoppen is doordat bepaalde processen die in gang zijn gezet zelf versterkend zijn. O.a. minder ijs op de polen betekent minder reflectie van warmte en dus meer warme opnamen. Ook komt bij opwarming methaan (een sterk broeikas gas) uit methaan ijs vrij wat weer een verdere temperatuurstijging tot gevolg heeft.

Er worden veel relaties gelegd tussen het verleden, het heden en de verwachtingen voor de toekomst. Ondanks het feit dat uiteraard best wel op de hoogte was van een aantal zaken is dit een behoorlijk beangstigend boek :|
Ik hoop de komende 40 jaar nog wel mee te maken, maar vraag me af hoe onze aarde er dan uitziet en wat van van de scenario's waarheid zal blijken te zijn.

De versie die ik heb gelezen is uit 2007/2008. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of dat iemand weet wat de stand van zaken is anno 2012.

• rube
ollie1965 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:36:
Zomaar even een vraagje, wil je gewoon "alle boeken/linken verzamelen die over "duurzaam" gaan"?

Want dan het handig zijn de startpost te categoriseren.

Goed initiatief.
Ja, dat was inderdaad mijn bedoeling. We zullen zien of er links/boeken worden aangedragen. De openingspost zal, afhankelijk wat er bij komt, aangepast worden en per categorie een lijstje worden gemaakt.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik had op mijn oude website een pagina met boeken over peak oil/duurzaamheid, dat is één van die dingen die wegens tijdgebrek de migratie naar mijn nieuwe website niet overleefd heeft.

Hier is de verouderde, achterhaalde boekenpagina van mijn oude website: http://www.solarwebsite.nl/boeken/boeken.htm

Om er een paar uit te lichten:

Het boek Twilight in the desert heeft me heel veel geleerd over hoe aardolie uit de grond komt en wat het mechanisme achter peak oil nu precies is.

Eating fossil fuels gaf me inzicht in hoezeer onze landbouw afhankelijk is van fossiele brandstoffen - en hoe groot een probleem dat is.

Ik heb inmiddels nog veel meer boeken op dit gebied in mijn boekenkast staan, ik moet daar toch weer eens over schrijven. Een heel goed boek is De file voorbij van Kris Peeters. Het belicht onze auto-afhankelijke maatschappij op een geheel andere manier.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:37

Punkrocker

Mostly harmless

rube schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:44:
Klimaat, broeikas effect
Over hetzelfde onderwerp:

De menselijke Maat door Salomon Kroonenberg.

Erg interessant. Bovendien leuk om te lezen, Kroonenberg heeft een leuke schrijfstijl.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• rube
dank dank, zo komen er leuke boeken en websites bij! Allen toegevoegd aan de openingspost.
Ik zal later wat meer aandacht besteden aan overzichtelijk opmaak/indeling

[ Voor 52% gewijzigd door rube op 29-03-2012 20:18 ]

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik verbaasde me toen een collega me een zeer dik maandelijks tijdschrift over zonne cellen gaf.
http://www.photon-magazine.com/photon/index.htm
Ik heb zelf de maand februari te leen.

Even snel in gekeken Zit b.v. een efficiëntie test in met inverter 91 stuks
Analyse van Duitse en Itlaianse markt zonne panelen
Dikte 210 pagina's

Ben benieuwd of we dit blad nu vaker op kantoor krijgen daar we steeds meer in grote > 20MW+ groene elektra installaties doen.

• Kerux
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-02 10:21
Ik denk eigenlijk dat dit topic snel gaat leiden tot complete informatieoverload, maar vooruit, toch maar wat suggesties:

"Sustainable energy without the hot air" David MacKay (boek in pdf verkrijgbaar via http://www.withouthotair.com/)

http://physics.ucsd.edu/do-the-math/
Interessant blog van een natuurkundige die rekent aan peak oil/duurzame energie/energie besparing; enigszins vergelijkbare aanpak als het boek hierboven.

http://dewiki.nl
Duurzame energie wiki (initiatief van pcmadman op tweakers)
Pagina: 1