Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 20:53
L.S.

hierbij een probleem waarbij ik niet verder kom en graag jullie hulp hiervoor wil inschakelen. Ik hoop btw dat ik in het juiste forum zit met deze vraag zo niet dan graag naar het juiste forum verplaatsen.

Probleem:
Laptop HP DV6-6b65ed start niet meer op, reden hdd error.

Oplossing: opsturen ter reparatie ding heeft 2 jaar garantie geen probleem.

Echter, er staan bepaalde bestanden op waarvan nog geen backup gemaakt is en die wilt deze gebruiker graag nog hebben.

Oplossing: hdd eruit, in een externe casing, uitlezen op een werkende pc en daarna laptop opsturen ter reparatie.

Probleem: recovery software vind alles echter dient het product gekocht te worden voor alles terug te krijgen

Oplossing: brand een linux live cd en probeer daarmee op te starten en zo de gegevens te backuppen

Probleem: knoppix en ubuntu geprobeert, tijdens de opstart procedure gewoon beeld echter wanneer de GUI zou moeten starten (wat ie op andere pc's wel doet) krijg ik alleen een zwart scherm te zien.

Oplossing: ?????

Zoals je ziet ben er al ff mee bezig en begin het aardig beu te raken / out of options te raken.

Bedankt vast voor jullie input / hulp!

ps. waar ik dus hulp bij nodig heb, hoe krijg ik toch beeld met een linux live cd, de tools die ik nodig heb op de hdd op een werkende windows pc uit te lezen zijn tot vrijdag niet voor handen mits ik ze ga kopen in de winkel (ben liever lui als moe vandaar de linux oplossing)

nogmaals bedankt voor het lezen van mijn gezeur en ben benieuwd naar de oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wellicht ben je beter af met clonezilla of gparted: http://clonezilla.org/ http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat voor grafisch kaart zit er in de externe PC?
Welke versies van Knoppix en Ubuntu heb je geprobeerd?
Ik weet niet hoe handig je bent met Linux, maar ik zou het dan maar zonder X doen en die computer in textmode starten. Volgens mij heb je niet meer nodig dan de commando's mount, cd, ls,en cp.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mocht je het alsnog in een GUI willen doen dan kan je ook gewoon de live-cd op een andere pc draaien en daar je hdd aanhangen om zo je gegevens er vanaf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:56
Zet gewoon die harde schijf terug in de laptop, douw daar je Knoppix cd in en kijk of dat werkt (tenzij je die niet meegenomen hebt btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
__R__ schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:42:
Zet gewoon die harde schijf terug in de laptop, douw daar je Knoppix cd in en kijk of dat werkt (tenzij je die niet meegenomen hebt btw)
Dit heb ik al geprobeert en krijg dus geen beeld op de laptop, heb Knoppix 6.7.1 en Ubuntu 11 geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:32:
Wat voor grafisch kaart zit er in de externe PC?
Welke versies van Knoppix en Ubuntu heb je geprobeerd?
Ik weet niet hoe handig je bent met Linux, maar ik zou het dan maar zonder X doen en die computer in textmode starten. Volgens mij heb je niet meer nodig dan de commando's mount, cd, ls,en cp.
Intel shared 82945, kan me weg aardig vinden in een GUI echter zonder dat ben ik een beetje hulpeloos/hopeloos ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
bobsquad schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:33:
Mocht je het alsnog in een GUI willen doen dan kan je ook gewoon de live-cd op een andere pc draaien en daar je hdd aanhangen om zo je gegevens er vanaf te halen.
Dit leek me ook een goede optie, echter wat ik al aangaf heb ik die spullen helaas niet en zal ik die dus morgen of donderdag moeten gaan aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
mocht je wat meer willen posten kun je de edit knop gebruiken zodat het topic overzichtelijk blijft.

Zo te horen heb je iig een 2e pc dan zou je die in principe kunnen gebruiken daarvoor heb je geen externe case voor nodig zet die er gewoon in als hdd en zet je gegevens op een usb stick.

Betreffende je GPU deze heb ik ook in een laptop van mij zitten waarop ik zelf wel vrolijk een Ubuntu live cd kan draaien. Je zou eventueel wel BartPE kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 22:34

Midas.e

Is handig met dinges

Sommige hp laptops hebben een paar commando's nodig bij het booten zodat alle devices wel juist worden geladen, mijne oudere dv6606 had bijvoorbeeld in grub noapic nodig als bootflag anders, geen beeld. Zoek even of dat toevallig voor dit device hetzelfde is.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
de 2e pc is een pc, hier kun je toch niet zomaar een laptop hdd in zetten :S of wel..... aansluitingen zijn beide sata btw dus dat moet het probleem niet zijn, zit miss te veel aan ide te denken daar was het altijd een probleem.

Reden waarom ik juist niet voor windows wil kiezen is omdat windows aangeeft dat de hdd raw is, waar volgens mij niets van klopt ik vermoed dat enkele sectoren zijn beschadigd dus documentjes er proberen af te halen en snel opsturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-07 22:26
Zelf werk met Mandriva, omdat Ubuntu 8.xx en 9.xx niet willen starten met ATI Radeon 9200 / HD3650 of GeForce 8400 M GT. Probeer daarom Mandriva linux 2010.1 x86 of Mandriva 2009.2 x86 eens.

de S-ATA schijven uit een laptop kun je prima in een pc gebruiken, aansluitingen zijn helemaal hetzelfde.
Wel wil ik er bij vermelden dat een aantal fabrikanten, zoals HP, tussenstukjes gebruiken. Tussenstukje verwijderen en je kan aan de gang.

Andere tip die ik je kan meegeven is HirenBoot CD (versie 14/15). Gebruik is onder eigen risico.

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Zijn exact dezelfde aansluitingen dus dat zal het probleem niet zijn. Als windows zegt dat er een hdd failure is dan is soms wel mogelijk om hem via een andere windows installatie iig wat gegevens er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
tnx voor de tips, ga nu lekker slapen, morgen weer verder!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat ik nog niet zie in jouw posts is de volgende combinatie:

duw defecte hdd in een externe casing en koppel die aan een werkende linux-installatie.

Of is een externe behuizing dan een van die dingen die je moet aanschaffen.

In ieder geval zou ik starten met een werkende linux-installatie en dan pas die harde schijf gaan koppelen (kan natuurlijk ook direct op de sata-controller als de juiste aansluitingen aanwezig zijn.

Voordeel:
je hebt alle tools waar je bekend mee bent gewoon bij de hand.
Nadeel:
je hebt een tweede machine nodig
Pagina: 1