[win7 x64] Hangen bij opstarten, gaat door en bevriest

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik draai een aantal probleemloos jaren met dit systeem. Sinds enige maanden hangt de pc tijdens booten eens op de 10x gemiddeld.
Nu zijn er 1000-den van dit soort gevallen en met google kom ik heel veel tegen en ik verwacht geen kant en klaar antwoord.
Het systeem hangt na de post dus je ziet de windows balletjes draaien, dit duurt ongeveer 1 minuut (normaal 10sec max) daarna springt hij naar windows start op, de muispointer verschijnt in beeld en blijft daar op hangen. (normaal max.1sec)

Systeem:
  • Win 7 x64 home met licentie
  • MB: asus M3N78-VM
  • CPU Name: AMD Phenom(tm) II X4 940 Processor
  • video Ati hd4860
  • RAM = 4Gb
  • SSD OCZ-VERT EX2 3.5
  • Voeding: dikke coolermaster van 600W
  • Cooling van arctic op cpu en GPU
  • geen vervuiling in kast.
Wat heb ik geprobeerd:
  • Memtest. > ok
  • Driver controle > ok (zover ik heb kunnen controleren)
  • uninstal videokaart driver, naar windows driver en later weer terug naar ati driver, zowel de suite als enkel driver. (probleem blijft)
  • Video kaart uit systeem en onboard video gebruikt (probleem blijft)
  • HDD/SSD check (geen fouten)
  • viruscontrole enz. (geen fouten)
  • cleanup van register (probleem blijft)
Als de pc vastloopt rest niets anders dan on-off butten een seconde of 5 in te drukken tot systeem uit gaat, daarna start hij wel of niet.

Tot nu toe start de pc wel in veilige modus, maar dat is natuurlijk geen werken.
Ik kan ook opstarten met minimale services, maar ook dan werkt niet alles, dus dat is ook vervelend.

Ik denk echt dat het zit in het laden van een driver, maar ik kom er niet achter waar ik het moet zoeken. Ook in de log bestanden kan ik niet vinden wat er mis gaat, maar misschien kijk ik in de verkeerde log bestanden Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kom ik achter de driver die loopt te kloten

Een volledige herinstall zie ik momenteel niet zitten ivm tijdgebrek en gebruik van pc. Voordat ik dit ga doen wil ik graag dingen uitgesloten hebben, een herinstall zie ik als een dirty optie die niet nodig zou moeten zijn.

Ik hoop dat dit topic niet gesloten wordt en ik heb echt driftig gegoogled, en dit doorgenomen Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het lastige is dat het maar af en toe gebeurd en ik geen regelmaat of patroon kan herkennen. Als de PC loopt heb ik geen enkel probleem.

www.casarodriguillo.com

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Kan je als het nog een keer gebeurd, na de volgende opstart je logfiles bekijken, misschien dat ie ergens een error maakt.

Johann Sebastian Bach

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 13:55
Een OCZ ssd?
Daar zijn genoeg problemen mee, probeer eens een normale hdd en kijk of je je problemen nog steeds hebt.

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
ssd's van OCZ hoor ik wel vaker dat die problemen geven,
kan je een back-up maken van je data, en windows opnieuw installeren (evtueel op een HDD)
ondanks dat je het liever niet doet, is dit uiteindelijk misschien een snellere en werkbaardere (is dat een woord :P) oplossing.
als het een driver issue is, moet de pc daarna weer normaal opstarten

[ Voor 23% gewijzigd door qrious op 28-03-2012 10:59 ]

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• Hell-Slave
jorg5 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:57:
ssd's van OCZ hoor ik wel vaker dat die problemen geven,
kan je een back-up maken van je data, en windows opnieuw installeren (evtueel op een HDD)
ondanks dat je het liever niet doet, is dit uiteindelijk misschien een snellere en werkbaardere (is dat een woord :P) oplossing.
als het een driver issue is, moet de pc daarna weer normaal opstarten
Backuppen hoeft niet eens, gewoon de ssd afkoppelen en een hdd aankoppelen en windows7 installeren.
Zo kan je op deze manier 30dagen testen of je systeem stabieler is. :D

• Dimentrix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-02 22:27
een ding kun je in ieder geval uitsluiten, en dat is een hardware probleem.
Als je pc altijd in veilige mode opstart en normal niet, dan moet het software of driver zijn.

Als je hardware problemen heb met je SSD, dan heb je er last van als je normaal opstart en als je veilig mode opstart.
Ik begrijp dat je geen probleem hebt met opstarten in veilig mode.

Systeem herstel, terug naar een bepaalde datum.
Anders beginnen met de laatst geïnstalleerde software/ drivers de-installeren tot het probleem zich niet meer voordoet.

Als je niets ziet in event logs van je machine, dan gaat het lastig worden om het te achterhalen.

• Hell-Slave
Dat kan je niet zo uitsluiten omdat ssd anders kunnen reageren onder ide mode dan onder ahci mode.
Zeker OCZ drive's zijn hier gevoelig voor.
Wat ik hier voorstel is puur om de ocz problematiek uit te sluiten.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
thx, ik ga aan de slag. Ik had het probleem niet bij de ssd gezocht omdat ALS de pc draait hij nooit meer in de fout gaat of zie ik dat verkeerd?

Ik heb nog wel een good ald hdd liggen met windows 7 install, maar....
Stel dat het goed gaat, dan is nog niet bekend of mijn SSD defect is of dat er iets in de software niet lekker is omdat de data op de HDD nooit 1 op 1 gelijk is aan de ssd

www.casarodriguillo.com

• Hell-Slave
Kijk eerst maar of een gewone hdd beter werkt, er zijn veel rare en onverklaarbare problemen met Ocz ssd's.
Zie Ocz forum : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forum.php

Ik stel dit alleen voor om het uit te kunnen sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Hell-Slave op 28-03-2012 16:45 ]

Verwijderd

Ervaring leert dat dit soort zaken vaak moeilijk op te lossen zijn en het veel efficienter is opniew te installeren.
Je verdoet nu waarschijnlijk gewoon je tijd.
Met een schone lei beginnen en dan ditmaal er voor zorgen dat je een backup maakt van je systeem. (of beter nog meedere backups zodat je meerdere stadia/configuraties hebt om op terug te vallen)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:29:
Ervaring leert dat dit soort zaken vaak moeilijk op te lossen zijn en het veel efficienter is opniew te installeren.
Je verdoet nu waarschijnlijk gewoon je tijd.
Met een schone lei beginnen en dan ditmaal er voor zorgen dat je een backup maakt van je systeem. (of beter nog meedere backups zodat je meerdere stadia/configuraties hebt om op terug te vallen)
Klopt, als ik de garantie zou hebben dat het daarmee opgelost is. Zoals het er nu voor staat, lijkt het meer hardware. En als de ssd het blijkt te zijn is de install voor niets.

kan iemand mij misschien vertellen als de ocs vertex 2 idd de schuldige is, het dan normaal is dat tijdens bedrijf nooit een hapering te merken is.

[ Voor 10% gewijzigd door Pinin op 28-03-2012 20:39 ]

www.casarodriguillo.com

• Hell-Slave
Heb je het Ocz forum wel bekeken?
Daar staan genoeg problemen met het detecteren tijdens het booten.
Als je gewoon een andere schijf had aangesloten, had je waarschijnlijk nu het antwoord al gehad.

Verwijderd

Gewoon met acronis een image maken van je schijf, 3.5" disk erin, image terugzetten, booten. Werkt het?: OCZ SSD, zelfde probleem?: something else.

Wat je ook even kan proberen is bij msconfig.msc als je start -> run doet even alle programma's / drivers die daar opstarten uitschakelen?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 10:04 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Met een andere HDD (en acronis image) lijkt het probleem weg, echter niet heel erg lang kunnen testen omdat het een nogal oude HDD is, en het opstarten 8 minuten duurt. Dus misschien zo'n 8-10x geboot.

Ik ga Eens een schone instal doen, evt. firmware update van de ssd.

*wordt vervolgt

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Voordat ik er een nieuwe image opgooide kwam het toevallig zo uit dat de ssd op een andere sata-kabel kwam, tot nu toe geen enkel boot probleem *knock on wood*

Wat zou dat kunnen zijn? De gewone HDD zit nu aan de "originele" kabel en geeft geen problemen.
Ik zie de relatie boot-problemen met kabel sata-nummer (of fysieke kabel) niet

[ Voor 3% gewijzigd door Pinin op 16-04-2012 19:08 ]

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1