Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik hier op de juiste plek post, dus alvast mijn eventuele excuses daarvoor;)
Ik ben 27, heb een onafgeronde WO-studie (niet ict-gerelateerd) en wil graag de ICT in. Dat klinkt nogal vaag en dat is het misschien ook;) maar ik vind het wereldje gewoon erg interessant en denk dat er ook voorlopig nog genoeg werk in te krijgen is. Nou heb ik dus geen diploma's in deze richting en daarom kom ik nergens aan het werk, zelfs niet op een helpdesk oid. Ik ben bezig met de cursus CompTIA A+ maar merk dat dat eigenlijk te makkelijk is en denk ook niet dat dat papiertje me werk gaat opleveren.
Nu is mijn vraag eigenlijk wat een verstandige stap is op dit moment. Als ik echt de ICT in wil, moet ik dan gewoon een volwaardige opleiding gaan volgen? Kan ik met het behalen van een aantal certificaten (bijv. CCNA) ook een heel eind komen? Ik vind programmeren erg leuk en ben mezelf in Java aan het verdiepen. Vroeger heb ik veel geklooid met QBasic. Ook in die richting zijn er certificaten te behalen. Is dat misschien een goede eerste stap?
Het belangrijkste voor mij is eigenlijk dat ik een baan in de ICT wil. Dan kan ik vandaaruit kijken wat ik nou echt wil of evt intern doorgroeien. Op dit moment moet ik zien rond te komen met uitzendbaantjes waar ik niet echt vrolijk van word;)
Misschien is dit een erg vaag verhaal maar ik hoop dat er hier mensen zijn die me tips kunnen geven over wat nu een slimme keuze is.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Helpdesk kom je wel hoor zonder ICT opleiding.
Je krijgt gewoon een interne cursus en that's it, is niet bepaald rocket science.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

NeutraleTeun schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:44:
Je krijgt gewoon een interne cursus en that's it, is niet bepaald rocket science.
Dat hangt natuurlijk erg van het soort helpdesk / servicedesk af. Voor een skilled servicedesk zul je echt wel wat achtergrond moeten hebben en ook vanwege het overschot op de arbeidsmarkt zul je jezelf moeten onderscheiden. Lang niet alle bedrijven zullen er even een interne cursus tegen aan gooien. Veel zullen verwachten dat een korte inwerkperiode voldoende is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik snap dat voor een bepaalde sector wat eigen kennis en ervaring wel bevorderlijk is ja.
Maar basis inkomende gesprekken gaan toch via een handig blader/naslag/werk/systeem-ding.

*heeft u de computer al eens aan en uit gezet? :D

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sja, wat in "de IT" wil je precies? Dat is wel erg breed.
Op welk niveau wil je (uiteindelijk) aan het werk? Eerstelijns helpdesk voor consumentenelectronica is scriptje volgen en doorverbinden als dat niet werkt, nemen ze iedereen voor aan. Maar dat is licht geestdodend als je het lang genoeg doet (en je werkt dan bij een callcenter-bedrijf, niet bij een IT-gerelateerde toko).

Heb je de motivatie om naast (relatief simpel) werk te studeren om certificaten of iets dergelijks te halen?
Heb je je ouders en financiën mee als je alsnog een (voltijd) opleiding wil gaan doen (hallo langstudeerboete)?

offtopic:
p.s. een iets meer informatieve topic titel mag ook wel..

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de weinig inspirerende topictitel.
Maar de motivatie om naast mijn werk te leren is er zeker. Dat is ook eigenlijk mijn doel. Een relatief simpel baantje (maar dus niet het uitzendwerk dat ik nu doe;)) en daarnaast verder studeren.
Ondersteuning van mijn ouders is nodig en is er op financieel gebied ook wel, mocht ik nog een volledige opleiding willen gaan doen.
Het liefst wil ik uiteindelijk toch wel op minimaal HBOniveau aan het werk.

Programmeren vind ik erg leuk, maar bijvoorbeeld ook netwerken beheren/aanleggen. Van dat laatste weet ik redelijk wat af maar ik heb niks op papier qua diploma. Daar loop ik dus steeds tegenaan bij het solliciteren. Ik vraag me echter af of een certificaat als CCNA, wat in korte tijd te behalen is, echt nut heeft of dat werkgevers toch meer willen zien dan dat. Ik heb de cursus CompTIA A+ bijna afgerond en wil binnenkort examen gaan doen, maar 80% van wat ik in die cursus 'geleerd' heb, wist ik al. Het is een leuk begin maar stelt verder weinig voor.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:30

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

NeutraleTeun schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:44:
Dat valt nog tegen. Een tijd terug heb ik nog eens op een stel helpdeskfuncties gesolliciteerd toen ik werk nodig had. Allemaal afgewezen ondanks een afgeronde IT opleiding. Maar dat was al weer wat jaar terug, dus ik moest zelf maar even een cursus IT gaan doen en dan terug bellen.
Helpdesks zijn niet zo makkelijk als iedereen altijd maar roept :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Als je (nog) geen relevante opleiding hebt op HBO niveau dan ben je aangewezen op certificaten. Er is vrijwel niemand die je gelooft op je blauwe ogen en mensen zonder enige relevante inhoud op hun CV komen niet aan de bak. In vacatures staan vaak wel certificeringen genoemd of anders wel welke vaardigheden gewenst zijn. Dan kun je zelf zoeken wat daar een goede certificering voor is.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-11 09:07
Zoek eerst uit wat je wil gaan doen in de ICT. Certificaten halen is kostbaar qua tijd en geld. Het is een goede investering, maar jammer om ze in de verkeerde richting te halen. Wergevers denken minder breed als een werknemer doet. Certificaat A is niet geschikt voor richting B, terwijl die persoon dat best zou kunnen. Met name in detachering telt dit erg.
Misschien is dat wel een goede tip, ga de detachering in. Veel niet ict-ers komen zo aan ict werkervaring en detacheerders zijn meestal minder kritisch met aanname op junior niveau. Juniors zijn makkelijk intern op te leiden en kosten niet veel geld en zijn makkelijk weg te zetten.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Nog een andere tip, als je dat interesseert: ga aan open source projecten programmeren om ervaring op te doen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1