8 PicoPSUs op 12v rail van normale voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Ik ga een kleine crunch/reken farm bouwen van 8 mini-ITX moederborden met een intel quad core erop. Elk wordt voorzien van 1 picopsu, maar ik wil geen 8 ac-dc laptop voedingen gaan gebruiken. Nu dacht ik om een gewone ATX PSU die over 1 800 watt 12 volt rail beschikt (Corsair) te gebruiken.

Elke mini-ITX bord krijgt natuurlijk zijn eigen aan/uit kop. En op de 24-pin connector van 800 watt sluit ik ook een aan/uit knop op aan. Je zet eerst de normale voeding aan, en dan 1 voor 1 de mini-ITX borden. Ik blijf natuurlijk binnen het totaal aantal watt/ampère van de pico en normale voedingen.

Is dit mogelijk? Is dit veilig?

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 15:15
Ik zou de voeding op 1 van de mITX borden aansluiten en die gebruiken als 'master-switch'. Zo gebruik je ook de 5V en 3.3V van de voeding, en het scheelt je een picoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
darkmage schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:18:
Ik zou de voeding op 1 van de mITX borden aansluiten en die gebruiken als 'master-switch'. Zo gebruik je ook de 5V en 3.3V van de voeding, en het scheelt je een picoPSU.
Maar als de master computer(switch) een powerdown signaal naar de 800 watt psu stuurt, gaat alles uit? Dat lijkt mij bij problemen van de master niet echt goed werken. Creëert meer downtime.

Maar het is dus mogelijk? en veilig?

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 11-10 15:15
Je zal toch echt de 3.3V en 5V lijnen van de voeding moeten belasten, anders gaat deze kapot.

En hoe vaak heb je nou problemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

tHe_BiNk schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:14:

Elke mini-ITX bord krijgt natuurlijk zijn eigen aan/uit kop. En op de 24-pin connector van 800 watt sluit ik ook een aan/uit knop op aan. Je zet eerst de normale voeding aan, en dan 1 voor 1 de mini-ITX borden. Ik blijf natuurlijk binnen het totaal aantal watt/ampère van de pico en normale voedingen.
Dat stukje gaat niet op, zoals boven mij ook al gepost is.
Uitleg, een pc voeding is een geschakelde voeding en zal niet aangaan als er geen belasting aanhangt.
Je zal dus altijd 1 van je bordjes er al aan moeten hebben hangen.
Of (mooier nog) je moet zelf een weerstand aan je 3.3V en je 5V lijn zetten om een belasting te creeren.
Er zijn op internet voldoende projecten te vinden waar dit al gedaan wordt (Zoektermen: PSU Lab voeding).
Door dat te gebruiken kan je je PSU als "master" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Okay nu begrijp ik waarom je die 24pin connector moet gebruiken/belasten. Zal ook even verder Googelen. Maar ik hoef mij dus geen zorgen te maken om de veiligheid begrijp ik, mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 10-10 12:51
Zoek gewoon een knappe 12v voeding met PFC die voldoende amperes kan leveren voor jouw toepassing ens luit de boel parallel aan. Dit soort houtje-touwtje oplossingen zijn niet zo chique en doen ook niet echt veilig aan eerlijk gezegd. Zoals gezegd vind een pc-voeding het ook niet leuk om alleen 12v te leveren.

Over het verbruik maak je je blijkbaar niet écht zorgen? Want een pc-voeding forced inschakelen mbv een weerstand is energietechnisch gezien natuurlijk complete verspilling. Overigens kun je door twee pinnetjes te shorten op de 24 pins een voeding wel aan laten gaan ("Power OK" simuleren). Google is je viend, als je het toch niet kan laten... Zorg wel voor degelijke bedrading etc.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hoeveel ampere gaat er in totaal lopen?

Hier eenbetaalbare 25A voeding:
http://www.graupner.de/en...0f392e4/6460/product.aspx

40A ?
http://www.graupner.de/en...0f392e4/6461/product.aspx

Of als je over de grens kopen niet erg vindt;
http://www.hobbyking.com/...rs_Acc_-Power_Supply.html

Of wat dacht je van een betaalbare DELL 18A voeding ?
http://www.discountelectr...hp?l=product_detail&p=114
Zelfs als je er 2 nodig had ben je met 36 dollar goedkoop uit. Gewoon de kabel strippen en de remote ader aan massa leggen of via een schakelaar aan massa hangen.
(op ebay kan je deze al voor 19 dollar vinden)
Ik gebruik deze ook voor mijn modelbouw laders.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 10-10 12:51
A computer power supply is fine for testing purposes, or for running simple electronics (eg battery chargers, soldering irons) but will never produce power like a good lab power supply, so if you intend on using your power supply for more than just testing, buy yourself a good lab supply. There is a reason they cost so much.

Basta.

Die Graupner 25A zien ter trouwens netjes uit (is overigens toch ook over de grens? :P) weet niet hoe efficient ze zijn... maar dat is veel veiliger dan een pc-voeding!

[ Voor 20% gewijzigd door S0epkip op 27-03-2012 14:34 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 11-10 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou persoonlijk toch gewoon 8 ATX-connectoren aan je bestaande voeding knijpen, en die naar alle bordjes laten gaan. Als je bang bent dat 1 bordje wat uitgaat de hele cluster uitzet, zorg je gewoon dat het power-on-draadje van de voeding naar geen enkele atx-connector toeloopt, maar gewoon naar een fysieke schakelaar ofzo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 09:51
Hij wilt hem dan ook niet als labovoeding gaan gebruiken hé, Soepkieken. Voedingen zoals memphis aanraadt zou ik ook eerder nemen in deze situatie. Of zoals darkmage voorstelt, een enkel bord op die 24pens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Hoeveel ampere? 65 of 100. Het worden 8 of 12 mini-ITX borden. Dus een 800watt/65Aop12V of 1200watt/100Aop12V, icm 8 of 12 PicoPSU 90 watt. Een Corsair AX800 of AX1200 PSU.

Het voordeel van een computer psu is dat ik de boel gewoon op 3 of 4 lijnen kan hangen met molex stekkers en klaar is kees? En natuurlijk 1 bord op de 24pin.

[ Voor 5% gewijzigd door tHe_BiNk op 27-03-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:40:
Ik zou persoonlijk toch gewoon 8 ATX-connectoren aan je bestaande voeding knijpen, en die naar alle bordjes laten gaan. Als je bang bent dat 1 bordje wat uitgaat de hele cluster uitzet, zorg je gewoon dat het power-on-draadje van de voeding naar geen enkele atx-connector toeloopt, maar gewoon naar een fysieke schakelaar ofzo.
Dit lijkt mij niet al te veilig. Ik wil dat een moederbord zich gewoon kan uitzetten als het bios/os daarom vraagt. Op de uitgang van de 24pin connector moet dan gewoon (bijna) geen stroom meer staan.

Maar, het is natuurlijk wel de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Gewoon een paar 24-pin Y-splitters kopen, en klaar. Qua veiligheid en downtime lijkt mij dit de minste oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door tHe_BiNk op 27-03-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Bij 100A mag je onderhand wel eens gaan nadenken over de dikte van je draden.

[ Voor 34% gewijzigd door Sphere- op 27-03-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 14:52
Jup, lijkt me redelijk onveilig allemaal. Heb eens opgezocht hoeveel zo'n 24 pin splitter kost, en daarvan kun je inderdaad gewoon beter losse voedingen kopen. Misschien is dit wel een minder elegante oplossing, maar al die Y-splitters zijn ook niet echt estetisch verantwoord 8-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Sphere- schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:14:
Bij 100A mag je onderhand wel eens gaan nadenken over de dikte van je draden.
Die Corsair AX800 kan gewoon 70A op de 12V leveren en de AX1200 kan gewoon 100A op de 12V leveren. Dus dat is geen probleem.

Je komt uit op 400 watt per kabel met 4 molex stekkers, dus 100 watt per molex stekker, dat moet allemaal gewoon goed te doen zijn, met de standaard bekabeling.
C.Hariri schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:24:
Jup, lijkt me redelijk onveilig allemaal. Heb eens opgezocht hoeveel zo'n 24 pin splitter kost, en daarvan kun je inderdaad gewoon beter losse voedingen kopen. Misschien is dit wel een minder elegante oplossing, maar al die Y-splitters zijn ook niet echt estetisch verantwoord 8-).
$15 op Ebay, dus het valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tHe_BiNk schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:48:
[...]

Dit lijkt mij niet al te veilig. Ik wil dat een moederbord zich gewoon kan uitzetten als het bios/os daarom vraagt. Op de uitgang van de 24pin connector moet dan gewoon (bijna) geen stroom meer staan.

Maar, het is natuurlijk wel de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Gewoon een paar 24-pin Y-splitters kopen, en klaar. Qua veiligheid en downtime lijkt mij dit de minste oplossing.
Tja, zijn we hier op T.net of niet?

Gewoon http://www.ebay.nl/itm/24...upply-Cable-/280711917088 8x bestellen, daarbij 8 schakelaars, waarmee je alles aan en uit kunt schakelen en klaar!
Moet je alleen kijken of je daarvoor een net printplaatje/kastje etc. wil maken.

Vergeet niet dat er maar weinig draden in de connector zitten die iets 'bijzonders' doen. Het is voornamelijk 12V& 5V. Dus met een 4 polige schakelaar ben je waarschijnlijk al helemaal klaar.

Dat bespaart je 8x zo'n PicoPSU... kun je misschien 12 bordjes erop aansluiten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TheGhostInc op 27-03-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien staat hier iets tussen dat van nut kan zijn mbt voeding?: The "Mini-Cluster"

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 27-03-2012 15:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:39:
Misschien staat hier iets tussen dat van nut kan zijn mbt voeding?: The "Mini-Cluster"
Dat is een leuk oud beestje, met een maximaal verbruik van 200 watt.

Mijn goal is 48 of 32 ivy bridge cores @ 3.0Ghz (3550S (65watt)), op 12 of 8 mini-ITX borden. Dat moet "ruim" onder de 1200 of 800 watt te doen zijn. Ga komende week testen met een 2500k en G530 op Intel DH61DL en ASrock H61M-ITX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Graupner is een goed merk in de modelbouwwereld en kan je bij de betere modelbouwwinkel vast wel 1 kopen al dan niet via een bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
@memphis

Als ik zo kijk is het VEEL duurder dan een Corsair PSU, en moet ik er meerdere units gebruiken om voldoende A te halen. Of zie ik iets over het hoofd?

http://www.graupner.de/en...92e4/productcategory.aspx

/edit

Ook komt de warmte er bovenop uit, waardoor ik ze boven in mijn case moet gaan inbouwen. En dat is niet zo interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door tHe_BiNk op 27-03-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

tHe_BiNk schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:51:
[...]

Dat is een leuk oud beestje, met een maximaal verbruik van 200 watt.

Mijn goal is 48 of 32 ivy bridge cores @ 3.0Ghz (3550S (65watt)), op 12 of 8 mini-ITX borden. Dat moet "ruim" onder de 1200 of 800 watt te doen zijn. Ga komende week testen met een 2500k en G530 op Intel DH61DL en ASrock H61M-ITX.
Jep, leuk oud beestje :). Ik dacht dat je n.a.v. dat project een idee zou kunnen krijgen hoe je het qua voeding(en) zou kunnen doen. Hopelijk staat er iets bij waar je wat aan hebt ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:23
darkmage schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:18:
Sprite_tm schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:40:
Misschien eerst even 1 module van je cluster maken en dan met een multimeter er tussen kijken wat je aan 3.3V en 5V verbruikt, misschien idd de power on draadjes van de voeding naar een losse schakelaar laten lopen. Als blijkt dat je met alle modules de 3.3V of 5V lijn gaat overbelasten met picopsu's aan de slag?

Ik weet niet of de AX dienst weigert als je de 3.3 en 5V lijnen niet belast, de AX doet inpricipe hetzelfde als een picopsu, maakt van de 12V met een DC DC converter 3.3 en 5.5V, beetje zonde om dat ding wat er toch al in zit niet te benutten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Klopt, maar je hebt dan wel een voeding die goed in die omgeving draait. Een PC voeding moet je al gaan belasten op de 5 volt voordat die normaal gaat draaien. Hobbyking is een hele bekende voor modelbouwend Nederland (en de rest van de wereld), dergelijke prijzen zijn zo laag dat iedereen daar wel koopt.

Als je het zou kunnen met een 5A voeding kan je voor een paar dollar op ebay wel 5A voedingen vinden.
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item519e127c1c
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3cba7f131d

Maar die DELL kan je goedkoop vinden en kan je 2 tot 3 bordjes per voeding aan hangen. 18 dollar is geen geld.....
http://www.ebay.com/sch/i...80+power+supply&_osacat=0
Staat nu een advertentie van 10 voor 50 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

darkmage schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:46:
Je zal toch echt de 3.3V en 5V lijnen van de voeding moeten belasten, anders gaat deze kapot.

En hoe vaak heb je nou problemen :P
Heb je daar ergens een link/verklaring voor :?
De meeste pc's gebruiken meestal voor 90% of meer de 12v lijn
Zolang je de 12v lijn(en) niet overbelast, zie ik niet in waarom dat specifiek tot problemen zou leiden.
de meeste voedingen zetten alles om naar 12v en gebruiken dan losse powerconvertors om daar dan nog eens 5 en 3 volt van te maken, dus dan doe je je psu in principe alleen maar effecienter gebruiken :)

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 27-03-2012 16:23 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
De meeste voedingen doen dat niet hoor, maar nieuwe modellen met hoge efficientie wel.

Ik vraag me ook af of de 3.3 en 5V wel een belasting nodig hebben op zo'n moderne voeding. Het zou kunnen, zou best kunnen dat het een keer in de spec is gezet en nooit verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

haarbal schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:26:
De meeste voedingen doen dat niet hoor, maar nieuwe modellen met hoge efficientie wel.

Ik vraag me ook af of de 3.3 en 5V wel een belasting nodig hebben op zo'n moderne voeding. Het zou kunnen, zou best kunnen dat het een keer in de spec is gezet en nooit verwijderd.
Je hebt een belasting nodig om te starten, dat zit gewoon in het protocol.
Waar het mij om gaat dat volgens darkmage je psu stuk zou gaan als je die 5v daarna niet evenredig blijft belasten. Zover ik weet/kan redeneren is daar geen reden toe, dus ik vraag me af waarom hij dat zo stellig meld :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik moet zeggen dat ik het picopsu idee wel goed vind, dan zijn het gewoon 'individuele' bordjes, ook makkeljker als je er een moet vervangen oid.

alleen zou ik dan geen pc psu nemen als ingang, maar gewoon een 12v voeding, die zijn dan veel makkelijker, en er zijn ook leuke dingen te gebruiken als verdeelblok:
http://www.baco-army-good...-verdeel-blok-nvt620.html

32A is bijvoorbeeld:
http://www.baco-army-good...g-12-13-4-volt-32amp.html

@tHe_BiNk
die 100A mag hij leveren op zijn volledige lijn, maar niet op 1 draadje.
Daar moet je wel op letten met bouwen, als je een hoog vermogen 12v lijn gaat leggen, zorg dan wel voor een stevige kabel daarvoor. die 32v voeding heeft bijvoorbeeld al flinke connectoren (niet gek, we nemen al 2.5mm^2 voor 16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat de pico PSU nogal slechte kosten-baten verhouding heeft. Je stopt er iets tussen wat eigenlijk niets toevoegd. Je maakt er een 5+3,3V lijn bij. Iets wat een ATX voeding ook prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ja maar misschien verbruikt deze cluster onevenredig veel 3.3 en 5V, waardoor de voeding alleen niet genoeg is.

maar misschien kan het prima, weet je niet tot je gaat meten.

[ Voor 22% gewijzigd door haarbal op 27-03-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
timberleek schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:52:
@tHe_BiNk
die 100A mag hij leveren op zijn volledige lijn, maar niet op 1 draadje.
Daar moet je wel op letten met bouwen, als je een hoog vermogen 12v lijn gaat leggen, zorg dan wel voor een stevige kabel daarvoor. die 32v voeding heeft bijvoorbeeld al flinke connectoren (niet gek, we nemen al 2.5mm^2 voor 16A)
Het moet geen probleem zijn om die 1200watt/100A/12volt te verdelen over 7 kabels (er komen dan dus 7 kabels uit de PSU, 1x 24pin, 5x kabel met 2 molex stekkers, en 1x kabel met 1 molex stekker). Ik ben benieuwd wat die Ivy bridge 3550S (65 watt) werkelijk totaal verbruiken icm een mini-ITX MB. We zien het over 1 maand wel. Ik zal iig klaar zijn, om kont te schoppen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door tHe_BiNk op 27-03-2012 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als het goede bekabeling is moet dat geen enkel probleem zijn.

maar dan heb je er dus over nagedacht. niet dat je 1 kabel pakt en van daaruit alle moederborden gaat aftakken. dan moet er daadwerkelijk 100A door die kabeltjes, dat vinden ze niet lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:33
via http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1005309
bij deze http://www.ebay.nl/itm/HP...nents&hash=item43ae14ddfc gekomen. ik zou hem bijna zelf kopen, maar heb er nog geen toepassing voor..

daar zou het mee moeten kunnen :)

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
@donzz, dat topic ziet er mooi uit, bedankt. Zal het weekend er eens door lezen.

De efficiency van de voeding is erg belangrijk. En ik denk dat die oude voeding best wel eens op maar 70 a 80% kan zitten. En dat is wel erg laag. Die Corsair voedingen zitten op rond de 90% efficiency, maal de 96% van de picos. Dan zal de uiteindelijke efficiency boven de 85% liggen. Dat lijkt mij mooi en reëel.

Elke watt meer verbruik is 24/7/365 2 euro aan extra stroomkosten. Dus als het 10% in efficiency scheelt, is dat al snel 100watt maal 2 = 200 euro per jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door tHe_BiNk op 28-03-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zoals al eerder aangegeven is de PicoPSU erg duur. Als je er de ruimte voor hebt zou ik elke computer uitrusten met de goedkoopste voeding (zowel qua electriciteit als qua aanschaf!!!). Elke computer met een eigen AC/DC voeding heeft de volgende voordelen:
+Beter rendement (indien 80+ gold)
+Goedkoper
+Stiller i.v.m. lagere belasting voeding (?)
+Redundante systemen (indien uberhaupt relevant)
Het enige nadeel is het formaat van de 8 ATX voedingen

850 Watt voor €162 is erg duur. Volgens mij moet je een betere prijs per watt kunnen krijgen, al dan niet met 2 of 3 voedingen met minder vermogen.

PicoPSU zijn mooie kleine voedingen, maar zijn i.c.m. een AC/DC converter minder efficient dan een normale ATX voeding. Het grootste nadeel van de PicoPSU zit in de prijs, je betaald het dubbele voor een halve voeding!

Als je toch een PicoPSU gaat gebruiken kijk dan even goed welke geschikt zijn voor jou systeem qua stroomverbruik op de 12 Volt (6,9 Ampere voor A8-3850+mITX+1HDD+DVD). Een ATX voeding kan je gebruiken voor het voeden van de centrale +12 volt. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een voeding met een DC/DC converter van 12V naar 3,3V en van 12V naar 5V, maar volgens mij is dat wel standaard bij 80+ gold voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 18:54
Ik neem aan dat je per Moederbord een HDD hebt. Dan zorgen die toch voor verbuik op de 5V en 3,3V lijn.

Zelf heb ik ook 4 Mini itx moederbordjes (VIA chips en Monroe cruser) met 4 schrijven en een paar led lampjes op een 450 Watt voeding (soort universale adapter). Het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik kwam net een moederbord tegen dat gevoed kan worden via een 19 volt (laptop)adapter en je dus geen ingewikkelde ATX voeding nodig hebt. Het gaat om de Intel Desktop Board DH61AG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
How to Convert a Computer ATX Power Supply to a Lab Power Supply
Hier gebruiken ze inderdaad een weerstand om de 5V lijn te belasten. Blijkbaar is (5V)2/10 ohm = 2.5 watt al voldoende.
Deze eigenschap is afhankelijk van de interne architectuur van de voeding. De pricewatch: Huntkey Jumper 300G heeft volgens Hardwaresecrets aparte DCDC converters voor de 3v3 en de 5V rail, die gevoed worden door de 12V. Met een beetje geluk is de weerstand niet nodig voor deze voeding en dan heb je ook nog een 80+ Gold :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dre schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:55:
PicoPSU zijn mooie kleine voedingen, maar zijn i.c.m. een AC/DC converter minder efficient dan een normale ATX voeding. ...

Als je toch een PicoPSU gaat gebruiken kijk dan even goed welke geschikt zijn voor jou systeem qua stroomverbruik op de 12 Volt (6,9 Ampere voor A8-3850+mITX+1HDD+DVD). Een ATX voeding kan je gebruiken voor het voeden van de centrale +12 volt. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een voeding met een DC/DC converter van 12V naar 3,3V en van 12V naar 5V, maar volgens mij is dat wel standaard bij 80+ gold voedingen.
De gewone 12V uitvoering van de PicoPSU heeft alleen een DCDC converter voor de 5V en 3V3. De 12V wordt gewoon doorgelust. Alleen de extra prijzige WI (12-32V wide input range) versies hebben ook een aparte DCDC converter voor de 12V rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ploink schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:02:
[...]

De gewone 12V uitvoering van de PicoPSU heeft alleen een DCDC converter voor de 5V en 3V3. De 12V wordt gewoon doorgelust. Alleen de extra prijzige WI (12-32V wide input range) versies hebben ook een aparte DCDC converter voor de 12V rail.
De mosfets die worden gebruikt voor het doorlussen van de 12V worden ook warm door de stroom. PicoPSU geeft in ieder geval een maximum aan voor de 12V stroom ;)
Pagina: 1