Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Statische elektriciteit probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee iiyama E2473HDS-B1 monitoren gekocht, en deze zorgen voor nogal veel statische elektriciteit. Als ik achter mijn bureau ga zitten, ongeveer een half uurtje, dan ben ik zelf geladen en trek ik de gordijnen naar me toe als ik langsloop, nogal irritant. Het is ook niet prettig om achter de monitoren te zitten want t-shirts ect gaan pikken ect ect. Weet iemand hoe ik van deze vloek kan afkomen? De monitoren zelf zijn namelijk perfect. Verder staan de monitoren bekend om het ''stof aantrekken'' dus de statische elektriciteit is een bekend probleem.

Alvast bedankt voor uw aandacht ;)

Davey

Verwijderd

Even aarden, zoek een schroef aan de achterkant van het scherm die het metale chassis onder het plastic raakt.
Kabeltje trekken naar een ge-aard deel in huis, zoals verwarmings radiator.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:55:
Even aarden, zoek een schroef aan de achterkant van het scherm die het metale chassis onder het plastic raakt.
Kabeltje trekken naar een ge-aard deel in huis, zoals verwarmings radiator.
Gebruik nooit een radiator om iets mee te aarden!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
Waar haal ik zo'n kabeltje ? En wat is het beste?

Kan ik het via dat kabeltje ook aarden via een geaard stopcontact?

De monitoren zijn al wel aan een geaard stopcontact aangesloten, maar ik had ergens gelezen dat dat los staat van de statische elektriciteit die de monitoren nu veroorzaken.

Verder, is het normaal dat een monitor zoveel statische elektriciteit veroorzaakt ?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:16

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met CSL te maken vandaar dat ik je topic verplaatst heb naar Overige Hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ;)

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-10 07:33
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:08:
Waar haal ik zo'n kabeltje ? En wat is het beste?

Kan ik het via dat kabeltje ook aarden via een geaard stopcontact?

De monitoren zijn al wel aan een geaard stopcontact aangesloten, maar ik had ergens gelezen dat dat los staat van de statische elektriciteit die de monitoren nu veroorzaken.

Verder, is het normaal dat een monitor zoveel statische elektriciteit veroorzaakt ?
Gelijk welke kabel die elektriciteit geleid zal voldoen. Je kan die gewoon aansluiten op je aardpin van je stopcontact inderdaad. Daar dient het tenslotte voor :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Verder heb ik nog deze vragen:

Is het normaal dat een monitor zoveel statische elektriciteit veroorzaakt? Ookal zijn de monitoren aangesloten via een geaard stopcontact?

Wat bedoel je met een kabel? Een kabel die elektriciteit geleid, maar hebben jullie een voorbeeld?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 14:14 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-11 12:55
Gewoon koperdraad gebruiken. Als je dat niet hebt liggen gewoon 1 van de aders uit een netsnoer gebruiken.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nvidiot schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:07:
[...]

Gebruik nooit een radiator om iets mee te aarden!
Tweehonderd procent gelijk!
Maar dat is wat anders dan als je toch naast die radiator zit, om deze af en toe even vast te pakken. (En mochten je spullen niet geaard zijn, deze niet tegelijk met je andere hand aanraken.) Dat is voldoende, zo'n draadje is gewoon geknoei en nog rommelig ook, ik zou dat zelf nooit waar dan ook willen hebben.

Edit:
Statische electriciteit staat inderdaad los van het wel of niet geaard zijn van computer en/of beeldscherm. Die statische ladingen onstaan immers juist op de geïsoleerde delen. De glasplaat van een TV is daar een berucht voorbeeld van. Als je PC geaard is, is het ook voldoende om de geaarde kast even aan te raken in plaats van die radiator.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 28-03-2012 13:06 ]

Verwijderd

Sorry voor het verkeerde advies over de radiator!

Kan mij uit worden gelegd waarom dit niet moet? Ik was altijd van mening dat deze direct contact maken met grond en hierdoor een uitstekend aardings-middel waren.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:27:
Sorry voor het verkeerde advies over de radiator!
Bij sommige huizen zijn de verwarmingsbuizen van plastic en dan werkt dat niet.
Bij andere huizen zijn de buizen van staal en bij de koppelingen ook nog eens aan elkaar gelast. Dan kan het wel.

Verwijderd

Plastic vloeistof buizen :P
Nou weet ik dat ook weer!!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 16:58 ]

• darkvortex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Voor dit soort problemen raad ik je dit aan
http://www.dealextreme.co...ssipative-wrist-strap-716
Deze heb ik zelf ook in bezit en is voor dat geld zeker niet te missen in je computeromgeving.
Ook zou je deze kunnen gebruiken
http://www.dealextreme.co...-discharger-keychain-4039
Deze is mischien wel wat praktischer i.p.v. zo'n kabel :)

• Techneut
  • Niet online
Allebei een beetje onzinnig in dit verband. De polsbandjes als zodanig niet, maar wel voor dit doel. Ze zijn bestemd voor reparatiewerkzaamheden aan gevoelige apparatuur, dus als je spullen openschroeft en onderdelen vervangt. Voorzover ik TS begrijp is van die reparatiewerkzaamheden geen sprake.
De tweede is net zo onzinnig als dat kabeltje. Ik heb bovendien sowieso twijfels over het nut van die dingen, ook bij bovengenoemde werkzaamheden. Maar goed, in dit verband is dat offtopic.

Verwijderd

TheBorg schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:07:
[...]

Bij sommige huizen zijn de verwarmingsbuizen van plastic en dan werkt dat niet.
Bij andere huizen zijn de buizen van staal en bij de koppelingen ook nog eens aan elkaar gelast. Dan kan het wel.
Water geleid toch, hoe zit dat dan?

Verwijderd

Dat is weer een stapje verder, je bent namelijk niet direct contact met water, maar met de pijp, die weer contact met met 90% aarding.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 10:26 . Reden: typo ]

• Techneut
  • Niet online
En wat versta je dan precies onder 90 % aarding? Technisch gezien dan, in cijfers uitgedrukt.
Iemand die zelfs maar een heel klein beetje technisch is geschoold krijgt bij zo'n geklets alleen maar kromme tenen!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:25

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

is het toevallig ook erg droog in die ruimte (of het hele huis)? dat bevorderd dit namelijk ook nog eens extra

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1