Toon posts:

Eigen home server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis nog een hp dc7700 met 2gb intern geheugen en nog geen harde schijf maar daar heb ik nog een 500gb schijf voor klaar liggen. Van deze computer zou ik graag een home server maken die server zou een joomla website lokaal hosten dus niet buiten mijn netwerk. Joomla heeft mySql en php nodig misschien handig voor te weten. Ook zou ik er een klein backup servertje van te maken en voor data op te slaan zoals foto's en films.

Nou weet ik niet of deze pc dat aan kan, welk besturings systeem en hoe ik dat moet doen. Zou iemand mij daar mee kunnen helpen?

Bedankt alvast,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Elk besturingssysteem kan dat zolang je er een webserver op kan installeren. Elke gangbare linux/unix variant kan wel websites hosten en ook voor Windows heb je genoeg mogelijkheden om websites te hosten. Kant en klare pakketten zoals Xamp moeten ook prima werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 20:21
Dat moet geen enkel probleem zijn. Knal er Debian op (of een willekeurig ander *nix os/distro), en installeer een LAMP omgeving. Kies bij voorkeur voor een headless install; dus alleen een terminal. In het begin even wennen maar stukken liever qua resources dan een GUI die je verder toch nooit meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet vertrouwd bent met linux is het wel meteen een grote stap om en een installatie gedaan te krijgen en een webserver te configureren en online te houden. Het is zeker de moeite om daar de tijd voor te nemen. Als je toch voor linux gaat mss beginnen met een desktop installatie en niet meteen voor de server versie gaan omdat je bij de laatste vaak echt alleen maar een console hebt en dus op commando's verder zult moeten. Ubuntu bijvoorbeeld.

Als je sneller klaar wilt zijn en je werkt nu al met windows (is een gok hoor) dan kun je evengoed windows installeren (ook hier, hoeft geen server editie te zijn) en daar LAMP op installeren. Er zijn executables te vinden (google) om LAMP in 1x geïnstalleerd te krijgen op een windows systeem. Dat is veruit de gemakkelijkste optie voor een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 20:21
Misschien wel, maar zo heb ik het zelf ook geleerd. Het diepe in, maar wel het voordeel dat je geen resources verspild.
Howtoforge vond ik een hele mooie site met duidelijke tutorials, misschien wat gedateerd maar aan de andere kant is er niet heel veel veranderd en moet je met een tut als http://www.howtoforge.com/ubuntu_debian_lamp_server een heel eind kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben vertrouwd met windows maar snap ook wel wat van Ubuntu. Ik heb op een ander forum gelezen dat je het beste Ubuntu server kan installeren en dan webmin erop kan zetten dat je via het internet gewoon kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
Ik zou webmin niet openzetten van buitenaf... Dan is het misschien iets veiliger om een OpenVPN-servertje op te zetten.

[ Voor 45% gewijzigd door deadlock2k op 27-03-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-10 16:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:35:
Nou weet ik niet of deze pc dat aan kan, welk besturings systeem en hoe ik dat moet doen. Zou iemand mij daar mee kunnen helpen?
En wat heb je nu al geprobeerd of welke documenten heb je zelf al doorgelezen om op weg te raken? Het klinkt een beetje alsof je een vraag hier dumpt, zonder zelf ook maar iets geprobeerd te hebben.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1