Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-05 07:32
Beste tweakers,

Hier in het studentenhuis maken we verbinding met het internet via een PPPoE verbinding. Omdat de router (TP link tl-wr1043n) hier niet erg stabiel mee om gaat maar de pc dit wel stabiel doet, met een veel hogere snelheid, gebruik ik nu Internet Connection Sharing(ICS, via 2e lan poort van mobo) van windows naar de wan-poort van de router om te internetten op andere apparaten. situatieschets:

Afbeeldingslocatie: http://res2.windows.microsoft.com/resbox/nl/Windows%20Vista/main/3a4df296-3a14-46d7-a32c-28daf8c81ed9_0.png

Echter: 5 is nu een router. Mijn pc, 4, zit op de routers WAN poort. Mijn laptop en printer zitten op de lanpoorten van de router en printen vanaf de laptop gaat(ging) prima.

Nu wil ik ook graag vanaf mijn pc printen, maar door de lan/wan constructie kan ik de printer niet benaderen.

Ik zoek een oplossing om dit werkend te krijgen, en ik dacht eraan de dhcp server van de router uit te zetten en mijn pc (4) tussen de lan poorten te mikken.(inmiddels gedaan) Internetten op de laptop werkt dan prima, maar de printer wil niet op zijn eigen static ip komen (oid) en die kan ik dus niet benaderen, ook niet meer vanaf de laptop. Ik kan nu ook niet meer naar de setup page van de router komen. (ook niet op de webpage van printer overigens)

Mijn pc moet dan de IP adressen uitdelen, maar hoe laat ik windows printen naar de printer op de andere lan poort? Is dit uberhaupt mogelijk? en hoe kan ik hem weer benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Als je PC op de WAN poort zit van router(5), en de printer op een van LAN poorten moet je je printer een vast IP adres geven, en in je router portforwarding aanzetten voor alle poorten die gebruikt worden door Microsoft's printer sharing: UDP 137, UDP 138, UDP 445, TCP 139, en TCP 445.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
In principe gebruik ik geen "microsoft printer sharing" maar is het gewoon een netwerkprinter.
Ik zal die portforwarding aanzetten en de printer heeft een vast IP, maar het lijkt erop alsof alles probeert contact te leggen via de internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 20:38
Ik zie maar drie apparaten op die router. Schakel de DHCP-server van je router uit en prik je PC in een LAN-poort zodat je allemaal in hetzelfde segment zit. Dat kan je nog steeds voor router spelen met jouw PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
@deadlock2k: gedaan, maar het werkt nog steeds niet. Hij lijkt te blijven zoeken op de 1e lanpoort... Enig idee hoe ik dat kan omgooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 20:38
Microsoft ICS heeft een aantal beperkingen. Je kan bijvoorbeeld niet wijzigen in welke IP-reeks jouw computer IP-adressen gaat uitdelen. Dit is onder Windows 7 192.168.137.x Het is onwaarschijnlijk dat jouw op dit moment als switch fungerende router IP adressen in dezelfde reeks aan het uitdelen was. Je printer moet dus opnieuw worden opgestart om een nieuw IP-adres van de nieuwe DHCP-server te krijgen óf je moet het apparaat handmatig een IP-adres geven in hetzelfde subnet.

Ten lesten zal je op alle computers waar de printer is geïnstalleerd de TCP/IP-poort bij de eigenschappen van de printer moeten wijzigen. Je maakt daar een nieuwe TCP/IP poort aan met het nieuwe IP-adres van de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
Bedankt voor alle reacties, het wil gewoon niet werken helaas.

Er is ook "goed" nieuws, binnenkort gaan we van het PPPoE(surfnet) af naar ziggo, dus we kunnen de router weer terugplaatsen (Deze trok pppoe niet) en dan hebben we misschien geen internet, maar werkt de printer wel gewoon op alle pc's in het netwerk :)
Pagina: 1