Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 12:55
Ik heb op dit moment een grote hoeveelheid foto's (>100) die ik in de foto van commentaar wil voorzien. Dit zal ik in de toekomst ook zeker vaker gaan doen.

Wat ik nu graag wil is op een vlotte manier bij iedere foto onderaan een balkje toevoegen met een korte tekst van 1 a 2 regels met een fotobeschrijving. Het is dus niet watermerken ofzo, maar echt een andere tekst per foto.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat het beste kan doen voor grote aantallen foto's op een zo snel mogelijke manier (foto voor foto openen bedoel ik dan met niet snel).

Ik werk overigens op een Mac (Lion) en heb o.a. Photoshop 5 geinstalleerd.

Bedankt alvast!

(P.s. ik heb al gezocht, maar kom steeds weer bij programma's uit voor een batch foto's van een watermerk/logo te voorzien)

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

maar echt een andere tekst per foto.
Dat zal je dan niet snel gaan lukken. Overal dezelfde tekst of watermerk kan snel met een Action in Photoshop, maar elke keer een andere tekst -in- de foto, dat wordt toch echt handmatig werk. Is het niet mogelijk het in de tags/EXIF/comments van de foto te zetten, en het daarna online uit te laten lezen of door een programma? Dat scheelt het per keer in de foto zetten, en zorgt dat de foto's niet lelijk worden van de tekst erin. Captions zijn een heerlijke uitvinding daarvoor :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
^ Wat hij zegt. Ik zou echt gaan kijken of je die tekst niet in metadata, een DB, .txt in dezelfde directory of whatnot kunt zetten en die dan, waar nodig, "over je foto heen projecteren". Eens de tekst "vast" in de (pixels van de) foto staat krijg je 't er nooit meer (makkelijk) uit en daarbij krijg je verlies door compressie-op-compressie toe te passen.

Ik denk dat de betere vraag dus is: wat probeer je precies te bereiken? Gaat het over, bijvoorbeeld, een website met een foto-album of ben je een DVD aan 't bakken met vakantiefoto's of...?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 12:55
Bedankt alvast voor de reacties, om te beginnen, met die actions van Photoshop heb ik eens wat geprobeerd, maar dit is inderdaad erg statisch qua uitkomst.

Waar het mij eigelijk om gaat is dat ik regelmatig grote mappen met foto's (>100) van commentaar wil voorzien, maar dat deze op meerdere plekken worden gebruikt.

Dit varieert van onze verenigingssite, Facebook, foto-album, Keynote/powerpoint tot een foto-cd. Probleem is dat het bijna onbegonnen werk is om per systeem telkens weer iedere foto opnieuw van commentaar te voorzien. Dit zou namelijk betekenen dat ik iedere keer niet 1x commentaar bij de foto moet plaatsen maar telkens een keer of 5.

En als de kwaliteit dan wat minder wordt, jammer dan maar daarvoor heb ik altijd nog een kopie van het orgineel, mij gaat het puur om het dubbele werk wat ik nu iedere keer heb. En bij 10 foto's maakt dat niet zoveel uit natuurlijk, maar wel als je telkens met meer dan 100 foto's aan de slag gaat...

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Kan zoiets niet vrij eenvoudig in Powerpoint? Volgens mij is daar wel een template voor te maken of zo.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kun je in een Photoshop action niet op één-of-andere manier bij de EXIF data komen?
code:
1
2
3
4
5
var docRef = activeDocument 
var layerRef = docRef.artLayers.add() 
layerRef.kind = LayerKind.TEXT 
var textItemRef = layerRef.textItem 
textItemRef.contents = {something here}

Dan heb je denk ik best of both worlds...

[edit]
Zie pagina 101-103 (PDF). Het .info(.exif) property van het document wil je (denk ik :P ) hebben. Op p.103 zie je iets als:
code:
1
docRef.info.caption = 'Foo'

Die kun je dan natuurlijk ook andersom gebruiken, lijkt me althans, in je action die een layer aanmaakt en daar tekst in flanst. Ook hier zul je wel wat info uit kunnen halen denk ik.

Ik heb 't nooit gedaan, maar volgens mij moet je redelijk makkelijk een action in elkaar kunnen flansen (of desnoods "recorden") en daarna 1 regeltje ofzo vervangen door 1 van bovenstaande zaken.

[ Voor 58% gewijzigd door RobIII op 27-03-2012 23:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1