• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:45
Beste tweakers,

Had even een vraagje over SLI, heb op dit moment een MSI twin frozer 3 GTX570, 1280MB waarbij ik misschien binnekort SLI wil gaan draaien. Ik had gelezen dat in principe het merk van de tweede kaart niet uitmaakt is dat correct? Maar is het ook mogelijk om een GTX570 met 2GB(2,5GB) er bij te zitten of moet het geheugen gelijk blijven.

Ook las ik dat het geheugen in de meeste gevallen de bottleneck is aangezien ze maar maximaal van 1 kaart het geheugen gebruiken, wat een probleem op dit moment kan zijn in battlefield 3. Heb je dat ook met de GTX570 in nu battlefield 3?

Wanneer we naar de toekomst kijken zullen waarschijnlijk de games meer gaan vergen van het geheugen en kan de kans bestaan dat GTX570 SLI dus niet lekker werkt? Verwachten jullie dit ook of kan ik zowiezo nog wel 2-3 jaar voorruit met een GTX570 SLI opstelling zonder echt tegen grote problemen aan te lopen? of is het is beter om daarvoor op een single kaart te spelen?

Overige specs:
Intel I7 2600k
Asrock extreme3 gen3
8GB DDR3
Coolermaster silent pro m700 voeding ( volgens mij sterk genoeg voor SLI configuratie)

Bedankt!

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Het is mogelijk alleen het extra geheugen wordt niet benut, merk zou niet moeten uitmaken. Echter blijkt uit sommige reviews dat het soms nog wel eens problemen kan leveren door verschillende clocks e.d.

Het geheugen van de kaart is vooral belangrijk naarmate je resolutie hoger wordt, dus als jij 3 monitors wil gebruiken dan gaat de 570GTX een bottleneck zijn (ook in sli). Zo niet dan is het een heel leuk kaartje om in SLI te doen!

Voordelen van single kaart is minder power usage, geen micro stuttering en als je een nieuwere single kaart koopt minder een bottleneck bij hoge resoluties. Verder is sli eigenlijk altijd sneller dan single cards !

• DaLoona
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Jasper 99 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:59:
Het is mogelijk alleen het extra geheugen wordt niet benut, merk zou niet moeten uitmaken. Echter blijkt uit sommige reviews dat het soms nog wel eens problemen kan leveren door verschillende clocks e.d.

Het geheugen van de kaart is vooral belangrijk naarmate je resolutie hoger wordt, dus als jij 3 monitors wil gebruiken dan gaat de 570GTX een bottleneck zijn (ook in sli). Zo niet dan is het een heel leuk kaartje om in SLI te doen!

Voordelen van single kaart is minder power usage, geen micro stuttering en als je een nieuwere single kaart koopt minder een bottleneck bij hoge resoluties. Verder is sli eigenlijk altijd sneller dan single cards !
Volgens de Nvidia site kan het dus niet zomaar met verschillende groottes van geheugen, je moet Coolbits hebben:
http://www.slizone.com/page/slizone_faq.html#c19

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:15
Je stelt een vraag over het geheugenverbruik zonder de gebruikte resolutie te vermelden. Vanaf Full HD lijkt me <1.5GB wel weinig voor een SLI opstelling, zeker voor BF3 en de toekomst. 1.5-2 lijkt me dan toch beter bij een aankoop nu.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Je kan ook je 570 verkopen en een 680 aanschaffen kost ongeveer net zoveel als hier sli van maken.
Dan heb je ook meteen de vole 2GB

• jantje 2
Ah ja dom van me.. had inderdaad even de resolutie moeten vermelden waarop ik gamede..is 1920x1080, full HD dus. Heb in de nabije toekomst nog geen interesse in meerdere schermen dus blijf voorlopig nog op deze resolutie hangen. Dit gezegd te hebben blijft het geheugen waarschijnlijk de bottleneck, vooral kijkend op de toekomst.

Ja had inderdaad gedacht om een 680 aan te schaffen, echter in de pricewatch staat de 570GTX voor 280 te koop dus waarschijnlijk kan ik er max 200-220 (aanschaf 320)voor krijgen terwijl hij nog geen maand oud is. Had me even vergist in de release dates van de nieuwe lijnen van zowel AMD als Nvidia. Daarnaast zijn het nog de reference cards die uitzijn en heb toch liever een customkaart van een leverancier.

volgens dat bericht van Daloona heeft het i.i.g geen nut om een tweede erbij te kopen met meer geheugen omdat hij toch op de laagste zal draaien, waar ik al bang voor was.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@ Jantje 2, zo denk ik er ook over. De custom koelers zijn een lawaai dingen en een herrie.
Heb nog GTX570 En die hou ik lekker tot de volgende generatie GPU.

Johann Sebastian Bach

• Jasper 99
  • Laatst online: 06-02 13:45
DaLoona schreef op maandag 26 maart 2012 @ 18:21:
[...]

Volgens de Nvidia site kan het dus niet zomaar met verschillende groottes van geheugen, je moet Coolbits hebben:
http://www.slizone.com/page/slizone_faq.html#c19
yesyes dat is wat ik zei niet van coolbits maar dat het extra geheugen dus niet benut wordt, dus waardeloos is!

@Jantje, op 1920x1080 kan je best prima met je sli setje. Maar er blijven toch altijd wat nadelen met SLI !

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Een flinke slok energie bijvoorbeeld

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Ik ben nog geen nadelen tegengekomen op gebied van spellen spelen.
Als het gaat om waar het voor bedoeld is ben ik dik tevreden. Ik zou echter geen 2 verschillende kaarten nemen want dat zorgt altijd wel voor problemen lees ik veel.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Nivida_intel schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:15:
Een flinke slok energie bijvoorbeeld
Ik vraag me af of dit ook echt zo is, als ik niks doe of een game speel die geen sli gebruikt dan staat die kaart op 51mhz een beetje niks te doen :P

natuurlijk is het verhaal anders als je gamed :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verderf op 27-03-2012 12:32 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• jantje 2
Tjah volgens mij is het gewoon verdeeld. 50% vindt SLI perfect werken en 50% ziet alleen maar nadelen. Ik kijk nu in dit topic alleen naar de performance winst die je er mee boekt en of het speelbaar blijft. Qua ondersteuning etc laten we maar even buiten wegen:)

Daarnaast vind ik het Twin frozer 3 design wel een van de betere custom cards. Die wordt echter nog niet aangeboden tweedehands. Mocht ik besluiten om mijn kaart te verkopen krijgen ik zeker max € 220 euro voor? Dan is het misschien net zo verstandig om nog te wachten tot de Twin frozer customs tweedehands worden aangeboden voor bijvoorbeeld 100-150 euro?

Ook gezien de GTX680 eigenlijk maar een mid-range kaartje is met high end specs. Waarbij het dan net zo verstandig is om te wachten voor een nieuwe generatie of die daarna. De 7970 is op dit moment onredelijk geprijs is dus alleen een optie bij een forse prijsverlaging. Of bekijk ik de zaken nu wel heel zwart wit.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
[b][message=37936391,noline]

Ook gezien de GTX680 eigenlijk maar een mid-range kaartje is met high end specs. Waarbij het dan net zo verstandig is om te wachten voor een nieuwe generatie of die daarna. De 7970 is op dit moment onredelijk geprijs is dus alleen een optie bij een forse prijsverlaging. Of bekijk ik de zaken nu wel heel zwart wit.
De 680 is voor Amd een klap in het gezicht iets wat ik niet had zien aankomen voor zo'n prijs.

Ikzelf wacht op dit moment op de high end volges geruchten 53% meer cuda cores dan deze een sloot geheugen en redelijke zuinigheid en dan de dual gpu versie.
Dan 6 schermpjes aansluiten in surround en mijn 570 voor physx en folding _/-\o_ (als ik dat uiteindelijk overdreven vind wissel ik hem wel om met media center kaartje dan krijgt die de 570 en word de physx kaart een 275gtx)

Om terug te komen op de orginele vraag je zou de 570 kunnen houden die max't de komende 2 jaar meeste games nog wel op 1920x1080.
Dan kan je in de tussentijd beslissen wat je dan gaat aanschaffen en dan zal de 680 al wel in prijs gedaald zijn of is er al zelfs een nieuwere serie uit.

• jantje 2
Ja inderdaad als de Mid-range kaart al een flinke performancewinst heeft, laat staan de echte High end kaart die moet een flinke prestatiewinst hebben. Rekening houdend dat AMD niet in de tussen tijd nog een kaart op de markt brengt.

Ja in principe is dat wel mijn doel minimaal 2 jaar nog wel aardig alles Max kunnen spelen, deze kaart zal daarbij nog wel overclockt worden wat hopelijk toch een presatiewinst gaat geven van 5-10 FPS, kan toch de doorgang geven.

Want nu deze 2de hands verkopen is het volgens mij niet waard dan kan ik beter over 1-2 jaar een extra 570 kopen voor 100 euries.
Pagina: 1