Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geluid stottert bij simpele taken/lage cpu-load

Pagina: 1
Acties:

• Paul M.
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-11 09:50
Hoi,

Het gebeurt nog al eens dat mijn geluid even stottert bij een simpele taak, zoals het openen van de browser (Chrome) of nieuw tabblad. Sommige dagen gebeurt het veel, andere dagen nauwelijks.
Ik stoor me erg aan dat stotteren bij normaal luisteren en ik kan niet uitvinden waar het aan ligt. De cpu-load tijdens normaal gebruik ligt rond de 3-5% met pieken van 20% en geheugenverbruik rond de 2 Gb van de 4.

Heeft iemand een idee wat dit veroorzaakt?

Laptop: HP Compaq 8510 W (niet de standaard-versie), van augustus 2008
CPU: T9300 @ 2.5 GHz
RAM: 4 Gb
Geluidskaart (extern): Presonus Firepod (via Firewire)

Media: MediaMonkey 4.03
Opnemen/mixen: Reaper
Drivers: Presonus Firepod drivers, ASIO4ALL.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het zou een driverissue kunnen zijn. Heb je de drivers al eens vernieuwd?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:06
Kun je eens met deze tool checken of je last hebt van DPC latency? http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml. Als je in je grafiek rode spikes ziet dan is er een apparaat of driver met een te hoge latency waardoor je o.a. problemen kunt krijgen bij het afspelen van audio of video.

• Paul M.
DPC Latency gechecked.
Inderdaad bij het openen van Chrome een paar rode pieken van 2600 microseconde.
Ik zal de Firepod eens volledig deïnstalleren, herstarten en de drivers opnieuw installeren.

Update:
Alle drivers verwijderd (ook van de interne geluidskaart) en opnieuw geïnstalleerd. Ik kwam erachter dat ik ASIO4ALL v2 had geïnstalleerd, maar helemaal niet gebruik. De drivers van de Firepod hebben zelf al een ASIO-driver waarmee ik (in Reaper) een in- en output latency van respectievelijk 3.6 en 5.5 milliseconde haal. Acceptabel.
Met de standaard driver van de interne geluidskaart (Firepod niet aangesloten) is de maximale latency volgens DPC Latency 1623 microseconde. Met de Firepod af en toe alsnog pieken van 1500-4000 us.
Ik heb de latency in de driver al verhoogd (grotere buffers = hogere latency) naar 4.0 ms in plaats van 2.0 ms,maar geen verschil.

En nog iets gerelateerds dat jullie misschien ook weten. Als ik mijn laptop opstart en de Firepod aanzet, wordt die automatisch herkend en wordt het geluid via de Firepod gestuurd. Als ik de Firepod dan uitzet en wat later weer aanzet, wordt-ie niet herkend. Dan moet ik in Device Manager de firewire-aansluiting uit- en weer inschakelen zodat de Firepod weer wordt herkend. Enig idee hoe ik dat kan oplossen?

[ Voor 89% gewijzigd door Paul M. op 26-03-2012 14:37 ]

• Paul M.
Net ook nog de wireless-drivers opnieuw geïnstalleerd. De firewire drivers had ik vanmiddag ook al opnieuw geïnstalleerd. Alle drivers zijn de meest recente die door HP beschikbaar zijn.
Net voor het koken/eten mijn laptop opnieuw opgestart. Er stond niets open, alleen MediaMonkey en DPC Latency. En alsnog een paar tikken, die ook zichtbaar zijn in DPC Latency.

Update: net tijdens het surfen alles in de gaten gehouden. Op het moment dat het geluid blijft hangen is er ook een piek van 50-80% zichtbaar in de cpu-load.

[ Voor 18% gewijzigd door Paul M. op 26-03-2012 20:58 ]

• Paul M.
In een oude post op het Presonus forum vond ik het programma LatencyMon, praktisch hetzelfde als DPC Latency, maar geeft iets meer detail over wat er daadwerkelijk faalt. En de boosdoener is gevonden: de driver voor draadloos doet moeilijk. Als ik die helemaal uitschakel blijft alles prima werken.
Pagina: 1