Windows 8 Storage Spaces: parity met verschillende HD's

Pagina: 1
Acties:

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-01 17:48
Beste Tweakers,

Ik ben aan het lezen over de nieuwe feature 'Storage Spaces' van Windows 8 en ik kan niet helemaal uitvogelen hoeveel effectieve opslagruimte ik beschikbaar zal hebben met de volgende setup.

Op dit moment heb ik in mijn HTPC 4 2TB schijven in RAID 5. Nu wil ik dit gaan uitbreiden met 3 extra 3TB schijven. In hardware RAID is uiteraard geen optie, omdat alle schijven daarvoor dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ik zat er aan te denken om te switchen naar de software RAID oplossing van Windows 8.

Nu lees ik alleen verschillende verhalen dus vandaar mijn vraag: Hoeveel effectieve opslagruimte heb ik beschikbaar met 3x 3TB + 4x 2TB schijven in een Windows 8 storage pool met parity layout?

Op deze site lees ik het volgende: "For a level-5 RAID, that strips data across more than two disks, and you lose the capacity of each disk larger than the smallest in the RAID."

Dat zou betekenen dat de total opslagruimte 12TB is. Volgens mij is dit niet helemaal waar en wordt de totale opslagruimte 14TB, omdat de grootste schijf in de array als parity schijf kan fungeren.

Kan iemand mij misschien meer vertellen over de interne werking van de parity-layout in Windows 8 storage spaces?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
je hebt totaal 7 schijven
de kleinste schijf is de max grootte
Dus 2 TB

7*2 TB = 14TB

Echter door RAID 5 1 schijf eraf (parity schijf)

14-2=12TB dus het klopt wel :)

Lees deze ook even door Wikipedia: Redundant array of independent disks

[ Voor 34% gewijzigd door muppet99 op 26-03-2012 10:54 ]

Carpe Diem

• Kun
Maar dat zou dus betekenen dan oplossingen als FlexRaid efficiënter zijn? Met FlexRaid moet je namelijk de grootste schijf als PPU (Parity Protection Unit) instellen waardoor de effectieve opslagruimte 14TB (4x 2TB + 2x 3TB = 14TB) zou zijn.

De parity oplossing van Windows 8 is volgens mij ook niet hetzelfde als hardware RAID 5.

• Kun
Ik ben een nieuw artikel tegengekomen over Windows 8 Storage Spaces en daar staat dat de parity feature vergelijkbaar is met RAID 3 (zie bron).

Als dit zo is zou dit volgens mij betekenen dat er 1 harde schijf uitsluitend voor de parity-data wordt gebruikt en dat de effectieve opslagruimte in mijn geval 14TB (ipv 12TB) zou zijn.

Het probleem is dat ik verschillende verhalen lees op het internet en nergens technische documentatie kan vinden. Weet iemand wellicht waar ik dat zou kunnen vinden?

Verwijderd

Waarom zou je opslag 14TB zijn; dan wordt er toch geen parity opgeslagen? 7*2 = 14TB ruwe capaciteit minus één schijf voor parity = 14 - 2 = 12GB bruikbare capaciteit.

Of een disk dedicated voor parity wordt gebruikt of niet verandert niets aan de opslagcapaciteit; je hebt een totaal van 14TB opslagcapaciteit nodig om 12TB parity-protected storage op te slaan, in jouw voorbeeld. Ik snap dus niet waarom je denkt dat parity geen ruimte zou kosten?

• Kun
Omdat ik 4x 2TB en 3x 3TB schijven ga gebruiken. Dat is samen 17TB, de grootste schijf zal ingezet moeten worden als parity schijf dus 17TB - 3TB = 14TB effectieve opslagruimte.

Dit is hoe software als FlexRaid, unRAID e.d. werken volgens mij, maar ik kan dit voor Windows 8 nergens terugvinden (althans geen officiële bronnen).

[ Voor 5% gewijzigd door Kun op 28-03-2012 16:24 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb zelf ook gekeken naar Storage Spaces maar de performance daarvan valt enorm tegen. FlexRaid is vele malen sneller als je snapshot RAID gebruikt en met realtime is de performance alsnog zeker het veelvoudige van Storage Spaces.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Kun
Ik heb de hoop dat de performance in RTM verbetert zal zijn, maar performance is uberhaupt niet zo'n issue, omdat het alleen voor een HTPC is.

Daarnaast vertouw ik FlexRaid niet, omdat het maar 1 ontwikkelaar is die niet echt serieus omgaat met bugs, releases e.d.

Ik wil alleen graag zoveel mogelijk opslagruimte hebben en toch enige beveiliging houden.
Pagina: 1