Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe nu HBO Informatica, maar het gaat mij redelijk makkelijk af, daarom begin ik me nu af te vragen of een universiteit studie Computer Science misschien te doen is.

Ik heb al van veel mensen hun vooroordeel mening gehoord over de Universiteit, maar nog niet van iemand die echt een universiteit studie heeft gevolgd. Zijn hier personen die een CS opleiding doen of al af hebben? Hoe steekt het in elkaar? Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de verschillen tussen de CS opleidingen van de Nederlandse universiteiten.

Mijn idee bij een CS opleiding is dat het meer onderzoek doen is (naar algoritmes, data structuren, programmeertalen e.d.), dan software projectjes afwerken op het HBO. Zit ik dan in de buurt?

Edit: Het gaat er bij mij om na mijn Propedeuse eerst te beginnen aan de Bachelor, dus niet eerst HBO volledig afmaken en dan in het Master deel in te stromen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 21:51 . Reden: grammatica. ]

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
Ik heb een jaar of 5 geleden de studie computer science and engineering afgerond aan de TU/e. En ja, je krijgt een hoop vakken over algoritmes, datastructuren en wiskunde, maar er was ook elk trimester een grote praktische groepsopdracht en er waren vaak vakken waarvoor je opdrachten moest maken. Je leert er niet een programmeertaal, dat moet je zelf maar doen (bijv. bij de opdrachten), maar wel de taalconstructies in het algemeen en hoe talen werken.

De vooroordelen de andere kant op: bij HBO leren ze een programmeertaal en kunnen ze een paar trucjes, maar begrijpen wat goed programmeren is is een ander verhaal. Uiteraard enigszins gechargeerd ;)

Maar ben je niet goed in wiskunde? Of beter: vind je wiskunde niet leuk? Niet doen dan...

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
IntToStr schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:00:
Maar ben je niet goed in wiskunde? Of beter: vind je wiskunde niet leuk? Niet doen dan...
Erg belangrijk inderdaad! Zelf heb ik CS gedaan aan de TU Delft en daar loopt het eerste jaar praktisch gelijk met de opleiding Technische Wiskunde. Reken op 50% wiskunde en 50% overige vakken. In latere jaren wordt dit wel minder.

Verwijderd

Topicstarter
IntToStr schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:00:
Ik heb een jaar of 5 geleden de studie computer science and engineering afgerond aan de TU/e. En ja, je krijgt een hoop vakken over algoritmes, datastructuren en wiskunde, maar er was ook elk trimester een grote praktische groepsopdracht en er waren vaak vakken waarvoor je opdrachten moest maken. Je leert er niet een programmeertaal, dat moet je zelf maar doen (bijv. bij de opdrachten), maar wel de taalconstructies in het algemeen en hoe talen werken.

De vooroordelen de andere kant op: bij HBO leren ze een programmeertaal en kunnen ze een paar trucjes, maar begrijpen wat goed programmeren is is een ander verhaal. Uiteraard enigszins gechargeerd ;)

Ik vindt wiskunde wel interresant, dus dat is niet erg. Het verhaal over het HBO kan ik me wel in denken.
We krijgen hier in het eerste jaar alleen les in C#, volgend jaar hoort daar ook nog Java bij te komen.

Wat is ongeveer het niveau van programmeren dat je nodig hebt om op de universiteit te overleven?
Ik ben op het moment wel zover dat ik in C++/C# wel aardig gevorderd ben en pretty much zonder veel moeite een andere taal kan op pikken en dus ook van veel andere talen wel de basics ken.

• Amras
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:19:
[...]

Ik vindt wiskunde wel interresant, dus dat is niet erg. Het verhaal over het HBO kan ik me wel in denken.
We krijgen hier in het eerste jaar alleen les in C#, volgend jaar hoort daar ook nog Java bij te komen.

Wat is ongeveer het niveau van programmeren dat je nodig hebt om op de universiteit te overleven?
Ik ben op het moment wel zover dat ik in C++/C# wel aardig gevorderd ben en pretty much zonder veel moeite een andere taal kan op pikken en dus ook van veel andere talen wel de basics ken.
Ik begon met praktisch nul programmeerervaring aan de opleiding en heb niet bijzonder veel moeite gehad om te overleven, dus daar zou ik mij niet te druk om maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ben jij ook redelijk vrij in keuze van programmeer taal? Hier op het HBO ben ik er hard achter gekomen dat het gebruik van een andere programmeertaal niet op prijs gesteld werd.

• Amras
Vaak ben je wel verplicht om de opgegeven programmeertaal te gebruiken, maar er komt ook vanalles langs om je mee uit te leven. Een greep uit de talen die bij mij zijn langsgekomen: Java, C, C++, Haskell, Prolog, Assembler, Classic ASP in JScript (jaja :X), VHDL, etc. Vervolgens heb ik het eindproject van mijn bachelor weer in C# gedaan, zonder dat ik daar enige ervaring mee had.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is in iedergeval al een stuk beter dan 2 alleen C# en Java.

Hoe zit het eigenlijk met verslagen? Is daar nog veel nadruk op? Ben je daar veel mee bezig?

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Als je aan de TU/e gaat studeren, en zeker als je de bachelor skipt, dan hoef je helemaal niet veel te programmeren.

In de bachelor worden de belangrijkste programmeervakken (algoritmiek) gedaan met pen en papier, niet in een programmeertaal.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaanden: Bedankt voor alle info!
Ik heb mezelf inmiddels aangemeld voor een paar opendagen. We gaan het zien! Ervaringen mbt de Informatica/CS universiteits studies zijn nog wel welkom! :)

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Je zal eerst een premaster moeten doen van ongeveer 30ECS, met HBO technische informatica (Volgens mij doen ze met "gewone" informatica iets moeilijker) heb je direct toegang tot de premaster CSE bij de TU/e, bij Delft moet je eerst nog een certificaat Engels halen en een toets doen bij de OU voor VWO niveau wiskunde om toegelaten te worden tot de premaster CE. De premaster bij de TU/e is ongeveer 100% Wiskunde (in elk geval speelt wiskunde een grote rol bij elk vak). In Delft heb je in de premaster ook nog andere vakken zoals embedded systems en schat ik het op ongeveer 75% Wiskunde.

Hou er rekening mee dat de harde knip vanaf september ingaat (Je moet de complete premaster halen alvorens je mastervakken mag volgen waar je voorheen vaak al bij 15 ECS mocht beginnen met mastervakken) en als je een vak dat maar eens per jaar wordt gegeven niet haalt, je zo een jaar vertraging oploopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sphere- op 26-03-2012 19:50 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Mijn idee bij een CS opleiding is dat het meer onderzoek doen is (naar algoritmes, data structuren, programmeertalen e.d.), dan software projectjes afwerken op het HBO. Zit ik dan in de buurt?
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:23:
Ben jij ook redelijk vrij in keuze van programmeer taal? Hier op het HBO ben ik er hard achter gekomen dat het gebruik van een andere programmeertaal niet op prijs gesteld werd.
Ja, je zit goed in de buurt, maar het hangt wel van het vak af, en dus ook van welke vakken (of specifieke master) jij kiest, want in de meeste Masters kun je zelf een deel van de vakken kiezen. Er zijn vakken waarbij je je eigen programmeertaal kunt/moet ontwerpen zelfs (ik gaf als PhD student een deel van zo'n vak). Of waarbij je een probleem moet oplossen in verschillende talen (functioneel, logisch, imperatief bv.) Uiteraard zijn er net als op het HBO ook vakken waarbij de opdrachten gewoon in een bepaalde taal opgegeven zijn en je daar niet van mag afwijken (want teveel gedoe).

Ik zou een technische informatica-studie aanraden (want anders te "soft"), dus in Delft, Eindhoven of Enschede. Maar je kunt ook eens in Groningen kijken natuurlijk.

Ga naar de voorlichtingsdagen voor instromers, daar presenteren "vakgroepen" zich vaak ook (dat zijn de groepen binnen een faculteit die zelfstandig onderzoek doen, elk met een eigen professor aan het hoofd), je kunt dan zien/vragen wat voor soort onderzoek ze doen. Vaak geven ze vakken en afstudeeropdrachten in diezelfde richting natuurlijk. Bovendien kun je dan een studiebegeider vragen hoe en wat. Kost je een middagje. Ik zou zeggen: doen!

Idd is wiskunde een behoorlijk stuk zwaarder dan bij een HBO! De moeilijkste vakken zitten expres in de "inhaalvakken" die je zult moeten volgen als je met een HBO-bachelor binnenstroomt. Zelfs als je die met moeite haalt kun je er daarom van uitgaan dat je de rest dan ook wel moet aankunnen. En ja, reken er maar op dat 1 of 2 van die vakken dan even flink gaan tegenvallen..doorbijten dus.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:24:
Ik doe nu HBO Informatica, maar het gaat mij redelijk makkelijk af, daarom begin ik me nu af te vragen of een universiteit studie Computer Science misschien te doen is.

Ik heb al van veel mensen hun vooroordeel mening gehoord over de Universiteit, maar nog niet van iemand die echt een universiteit studie heeft gevolgd. Zijn hier personen die een CS opleiding doen of al af hebben? Hoe steekt het in elkaar? Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de verschillen tussen de CS opleidingen van de Nederlandse universiteiten.

(Technische) informatica op de universiteit is vooral veel breder dan (technische) informatica op het HBO.Daar waar een HBO makkelijk een aantal pure programmeervakken kent en nog een flink aantal projecten is het universiteit veel en veel breder. Dat kunnen algoritmes zijn, maar ook alternatieve informatiesystemen, AI, programmeertaalconcepten, security, etc etc. Ik zou zeggen pak er eens lijsten van keuzevakken bij :)

* Rukapul heeft TI in Twente gedaan (net als Wilke hierboven :w) en ziet regelmatig Fontys software engineering studenten langskomen. Het programma op Fontys is veel smaller, maar ze programmeren gemiddeld genomen wel beter door de focus ;)

Als je het aankunt is een compute science master zeker een verrijking :)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
Amras schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:05:
[...]

Erg belangrijk inderdaad! Zelf heb ik CS gedaan aan de TU Delft en daar loopt het eerste jaar praktisch gelijk met de opleiding Technische Wiskunde. Reken op 50% wiskunde en 50% overige vakken. In latere jaren wordt dit wel minder.
Ik weet niet wanneer je die opleiding precies gedaan hebt, maar de wiskunde die de informatica studenten op de TUD krijgen is van een tamelijk laag niveau vergeleken met de andere opleidingen in Delft (en zeker vergeleken met wiskunde). Dat is al minstens 10 jaar het geval.

HBO is mijns inziens praktischer gericht, meer op software engineering/programmeren gericht, en directer toepasbaar. De WO opleidingen zijn veel breder, komen ook zaken als fundamentele informatica, gedistribueerde algoritmen en dergelijke bij kijken. Verwacht er echter niet die-hard te leren programmeren, dat is niet de insteek.

Het onderscheid technische inf/'niet technische' inf (wel/niet TU) is niet zo hard als het lijkt. Het is erg van de instelling afhankelijk hoe het programma is ingericht, en ook bij de niet technische universiteiten zitten een paar programma's die veel op de TU programma's lijken. Vraag dus rond op open dagen, ook de NVAO accreditatieverslagen kunnen hier nog wel eens wat nuttigs over zeggen (als je echt wil weten wat de insteek van het programma is).

Houdt er wel rekening mee dat het niveauverschil erg groot is. Niet zozeer in de pure programmeervakken, maar meer in de 'droge stof'. Analyse/lineaire algebra/kansrekening/logica zijn vakken die je erg zwaar kunnen vallen als je er niet voor gemaakt bent, en waar je wel doorheen moet.

* MikeN zelf Technische Informatica BSc gedaan en Computer Engineering MSc gedaan @ TUD

Verwijderd

Topicstarter
(Ik heb in de OP ff duidelijk neergezet dat het bij mij dus gaat om bij de bachelor te beginnen.)

Ik heb even bij de TU Delft en TU Twente gekeken wat de programmas zijn en op het eerste gezicht kan ik me daar wel wat in vinden , vooral die van TUD met het uitzicht op de Software Technology track spreekt mij wel aan.

Ik ben niet bang voor het wiskunde deel, dat is voor mij een kwestie van inzet, als ik me er voor kan inzetten dan wordt het wel wat, want aan het wiskundige inzicht ontbreekt het mij niet.

De TU Delft had ook een sliert aan video lessen van Redeneren en Logica gevonden. Daarvan heb ik de eerste les even van bekeken en daarna ben ik wat door een paar lessen heen geskipped. Het lijkt op een iets uitgebreidere en zwaardere variant van DiWi die we al op het HBO hebben. Aan het einde heb ik geen idee meer wat hij nou uitlegt, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik gewoon 90% van de uitleg niet gezien heb.

Wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen een TI volgen op een TU en de andere informatica opleidingen?
Want uit de vooroordelen van anderen wees namelijk ook al dat de TU's goed zijn en over de anderen zoals RUG, UVA, etc. Wordt weinig gesproken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Disclaimer: zoals Rukapul al zegt studeerden wij beide in Enschede, TI dus. Wat betreft "niet-technische" versies kun je dus beter ook meningen van anderen vragen, maar mijn niet-uit-eigen-ervaring kennis daarover is, dat de nadruk daar wat meer ligt op het "talige" aspect, bv. richting AI (waaronder ook praktische toepassingen als spraakherkenning, geschreven taal-herkenning, geautomatiseerd vertalen of samenvatten, etc.), informatiekunde, maar ook logica en dergelijke. Wat minder op "engineering" kortom (hoe praktisch systemen bouwen).

Anders gezegd: als je op een regenachtige zondagmiddag het liefst aan een eigen webapplicatie/spelletje/etc. zit te werken (in een taal naar jouw keuze), kies dan TI. Lees je die middag liever in Gödel, Escher, Bach (een boek dat je waarschijnlijk 2e hands zult moeten opzoeken of in een bibliotheek) en wil je de logische fundamenten achter het vakgebied graag in detail begrijpen, dan is "gewone" Informatica vrijwel zeker een goede keus.

Als ik er ver naast zit mag iemand die in Utrecht, Groningen, Amsterdam etc. studeert het zeggen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 27-03-2012 00:31 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:03

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zat in hetzelfde jaar als Rukapul op de UT en heb ook INF gedaan. Er zijn wat grotere projecten waarin je een wat groter vraagstuk oplost, maar het is niet van programmeeropdracht naar programmeeropdracht. Er komt redelijk wat wiskunde aan bod, theoretische achtergronden, allemaal heel interessant als je tenminste niet het type bent van "Ja, ik ga later webapps bouwen dus dit hoef ik niet te doen". :)

Zelf heb ik een redelijk sterk hardwaregeorienteerde richting binnen INF gekozen, met een paar EL keuzevakken en ben nu werkzaam in functionele IC designverificatie. Dat is, zeker met de modernere methodologieen, een ideaal raakvlak tussen hard- en software.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen naar de open dag van de UT, eens kijken of ik daar tussen alle mooi weer verhalen daar wat nuttige informatie kan lospeuteren. :)

Rukapul, Wilke & Hillie alvast bedankt voor jullie eigen ideeën over de UT.

Verwijderd

Ik heb informatica aan de UvA gestudeerd met een afstudeerrichting in AI. Het was een mix van logica, wiskunde, programmeren in C/Java en AI vakken als autonome systemen, robotica, machine learning, taalverwerking, Prolog, etc. Zeer interessante studie die prima te doen was hoewel het uitval percentage toen erg hoog was, meer dan 50% van de studenten is er in de tussentijd mee gestopt of geswitcht.

Een nadeel vond ik dat de studie richting AI vrij slecht aansluit op het bedrijfsleven qua inhoud. Ik ben dan ook maar aan een promotie begonnen, daar sluit de studie wel goed op aan. Het was lastig om later een interessante baan in het bedrijfsleven te vinden, ik verveelde me eigenlijk overal en ben uiteindelijk ook vaak van werkgever gewisseld.
Pagina: 1