• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een HDMI naar DVI kabel van tussen de 11 en 15 meter om mijn macbook pro aan een beamer te kunnen knopen. De beamer kan 720P weergeven en het is dan ook de bedoeling om dat te doen. Een zoektocht op the interwebz levert een aantal merkwaardige prijsverschillen op;

In het verleden heb ik zo'n kabel gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.mediahomeservice.nl/upload/products/small/HQSS5551.jpg

Van ongeveer 10 meter, die was van mijn huisgenoot en is samen met hem vertrokken :+, heb nu dus een nieuwe kabel nodig die ook nog eens langer moet zijn omdat ik de indeling van de woonkamer wat heb aangepast. De kabel waar ik naar link is 15 meter lang en kost om en nabij de 55 euro. Das best een hoop geld voor een kabel.

Deze kabel (weliswaar net te korten met 10m) kost maar 13 euro.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met dit soort dingen linken, maar de vraag is; is het de moeite waard om een degelijke kabel (zoals de dure) te kopen bij lengtes van meer dan 10 meter? Ik weet dat er signaalverlies kan optreden in kabels, maar weet niet zo goed vanaf welke lengtes dit probleem bestaat. Ik ben ook op de hoogte van het "zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht" topic, maar daar gaat het vooral over nog duurdere kabels.

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn :)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

St@m

@ Your Service

Goedkoopste kopen, vragen of je hem kan terugbrengen mocht het niet werken. Zo zou ik het doen.
Bij de voetbal heb ik een kabel neergelegd van 20 meter, die was 100 euro ongeveer. Werkt prima.

[ Voor 34% gewijzigd door St@m op 26-03-2012 09:25 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
HDMI koppelstukje kopen voor heel weinig en er dan een 5 meter HDMI el cheapo kabel bij zetten?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Mijn mbp doet DVI uitsturen (met zo'n adapter, heb er geen voor HDMI, als ik die moet kopen ben ik ook weer 30 euro lichter), dus heb wel een oplossing nodig die HDMI omzet naar DVI.

@ St@m; maakt geen verschil in beeldkwaliteit?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Zijn al zoveel topics over geweest: http://gathering.tweakers...rchtimeout%5D=30#hitstart

Vind je ook zo een paar tips voor geschikte kabels.

_██_
(ಠ_ృ)

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
@pixeltje

Nee ik bedoelde:

MBP --> DVI <------------------------------>HDMI --> Hdmi verleng --> HDMI <--

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 22:04

E-Vix

Nu met sneeuw!

Voor korte kabels maakt de kwaliteit niet zoveel uit. Voor langere kabels wel.
Goedkope kabels worden vaak met goedkope componenten gemaakt. De kabels zijn vaak dunner en hebben een hogere interne weerstand. Het resultaat: Signaalverlies na X meter. Bij een kabeltje van 2 meter merk je dat vaak niet. Het signaal is wel iets zwakker, maar omdat het een digitaal signaal is zal je geen kwaliteitsverschil zien. Ga je voor een langere goedkope kabel, dan kan het zijn dat je helemaal geen beeld krijgt. Dan kan het signaalverlies zo groot zijn dat je beamer het signaal niet meer snapt en dus geen beeld zal geven, of dat het beeld af en toe of constant weg blijft vallen.
Mijn advies: Koop geen 15 meter kabel voor € 15,-. De kans is dat je dan geen beeld krijgt. Investeer in een kwalitatief iets betere kabel.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Atomsk;

Oeps.. al twee dagen aan het zoeken en vergelijken en dan vergeten op GoT te zoeken.. 't is nog vroeg 8)7

@ Lamzero;

Thanks, Ik zal er eens naar kijken. Heb een 'HQ' kabel van 15 meter voor 20 euro gevonden, die is in ieder geval shielded (twee keer zelfs) wat wel handig kan zijn ivm de route die de kabel af gaat leggen door mijn woonkamer.
E-Vix schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:36:
Goedkope kabels worden vaak met goedkope componenten gemaakt. De kabels zijn vaak dunner en hebben een hogere interne weerstand. Het resultaat: Signaalverlies na X meter. Bij een kabeltje van 2 meter merk je dat vaak niet. Het signaal is wel iets zwakker, maar omdat het een digitaal signaal is zal je geen kwaliteitsverschil zien. Ga je voor een langere goedkope kabel, dan kan het zijn dat je helemaal geen beeld krijgt. Dan kan het signaalverlies zo groot zijn dat je beamer het signaal niet meer snapt en dus geen beeld zal geven, of dat het beeld af en toe of constant weg blijft vallen.
Mijn advies: Koop geen 15 meter kabel voor € 15,-. De kans is dat je dan geen beeld krijgt. Investeer in een kwalitatief iets betere kabel.
Hmm, daar zit wel wat in. Ben nu de topics aan het doorlezen die Atomsk linkte, en daar gaat het inderdaad vaak over geen beeld, slecht beeld, etc. Toch nog even doorzoeken dan. Ik weiger om 100 euro te betalen voor 1M kabel (Monster cable), maar er moet een tussenweg zijn :) 50 euro voor 15 meter vind ik op zich prima, maar dan moet het wel werken ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Pixeltje op 26-03-2012 09:38 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

Tazzios

..

E-Vix schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:36:
Als de kabel geen beeld geeft en dus eigenlijk defect is kun je deze terug brengen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Krijg overigens wel een beetje het idee dat je goed gelupt wordt bij sommige verkopers..

Deze kabel is 15 meter lang, shielded, gold plated, etc etc, en kost 20 euro,
Afbeeldingslocatie: http://www.kabeltje.com/bmz_cache/2/2e62ae85db6057084ef795ec3f1eafbe.image.120x120.JPG
Deze kabel is 15 meter lang, shielded, gold plated, etc, etc, en kost 54 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.mediahomeservice.nl/upload/products/big/HQSS5551.jpg
Deze kabel is 15 meter lang, etc, etc, je begrijpt 't wel ;) en kost 32 euro..
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica_1269176076.JPG

Dat zijn dus al 3 sterk uiteenlopende prijzen voor wat dezelfde kabel lijkt te zijn..

[ Voor 41% gewijzigd door Pixeltje op 26-03-2012 09:50 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 22:04

E-Vix

Nu met sneeuw!

Tazzios schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:39:
[...]

Als de kabel geen beeld geeft en dus eigenlijk defect is kun je deze terug brengen.
En dan geeft de verkoper een nieuwe van het zelfde kabeltje mee die ook niet bij de koper werkt.
Vervolgens test de verkoper de kabel met twee andere apparaten die net iets minder gevoelig zijn / een sterker signaal uitsturen en komt dan tot de conclusie komt dat de kabel in orde is, maar dat de apparatuur van de koper defect is. Inmiddels zijn we 3 weken verder en heeft de TS nog steeds geen werkende kabel...

Hier op kantoor hebben we het overigens iets anders opgelost. We moesten een nog grotere afstand overbruggen om 2 TV's die we gebruiken voor het callcenter te voorzien van de zelfde beelden. Uit mijn hoofd hebben we 1x een 10 meter HDMI -> DVI kabel gebruikt. Deze aangesloten op een actieve HDMI splitter, en van hieruit weer 2x 10 of 15 meter HDMI kabels naar de 2 TV's. Geeft perfect beeld als snappen ze hier soms nog niet altijd dat ze beide TV's op HDMI 1 moeten zetten om ook op beide tv's beeld te kunnen krijgen. Kabels + splitter hebben we toen samen met de 2e tv bij Redcoon besteld. Kabels zien er goedkoop uit, maar werken in ieder geval wel goed.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb de vraag nu neergelegd bij twee van de winkels. Ook met een om een EAN code gevraagd :+ kijken of ik twee keer dezelfde code terugkrijg ;)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Mocht iemand het willen weten; de HDMI-DVI kabel van 15 meter (Allekabels.nl) doet prima 720 P doorsturen. Beeldkwaliteit is net zo goed als met een 2 meter HDMI-DVI kabel.

Verwijderd

Pixeltje schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:48:
Mocht iemand het willen weten; de HDMI-DVI kabel van 15 meter (Allekabels.nl) doet prima 720 P doorsturen. Beeldkwaliteit is net zo goed als met een 2 meter HDMI-DVI kabel.
Mooi, happy viewing :)
Maar als ze volgende week bij de genoemde shop het assortiment veranderen heb je niet zoveel meer aan jouw info . . Beetje onduidelijk zo. Als je anderen wilt informeren geef dan svp duidelijk een merk en een ean nummer of ander herkenbaar nummer als referentie.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Pixeltje schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:48:
720P doen ze allemaal wel, bij 1080P krijgen sommigen het moeilijk.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Als je echt wilt weten hoe het zit:

http://bluejeanscable.com...en-hdmi-info.htm?hdmiinfo
http://bluejeanscable.com...can-hdmi-run.htm?hdmidept

Wat het lastig maakt is dat ik hier bij de kabelboer nog geen langere belden hdmi kabel heb gevonden dan 7 meter. Ik heb een atlona flatcable van 20 meter geinstalleerd en dat doet zonder enig probleem 1080P. Gaat om dit type: http://www.atlona.com/ATL...-WITH-ETHERNET-WHITE.html

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
daan08 schreef op maandag 02 april 2012 @ 01:13:
Als je echt wilt weten hoe het zit:

http://bluejeanscable.com...en-hdmi-info.htm?hdmiinfo
http://bluejeanscable.com...can-hdmi-run.htm?hdmidept

Wat het lastig maakt is dat ik hier bij de kabelboer nog geen langere belden hdmi kabel heb gevonden dan 7 meter. Ik heb een atlona flatcable van 20 meter geinstalleerd en dat doet zonder enig probleem 1080P. Gaat om dit type: http://www.atlona.com/ATL...-WITH-ETHERNET-WHITE.html
Leuk artikel, wel een beetje subjectief geschreven; als de HDMI spec wijzigt voldoen ook de dure kabels misschien niet meer, waarschijnlijk niet door gebrek aan bandbreedte, maar door wijziging van connector (met kleiner wordende devices is mini-HDMI geen raar idee) of om een andere reden.

Begrijp het punt wel, daar niet van, en zeker als je voor 199 dollar een stukje kabel koopt wil je zeker zijn dat het langer meekan dan een jaar.

Pagina: 1