443 mhz of Xbee hotelschakelaar aan Arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Als onderdeel van een groter project, ben ik met het volgende bezig. Ik heb, zoals veel mensen, een aantal schakelaars thuis waarmee ik het licht aan en uit kan doen. Simpelweg het onderwerp van dit topic: ik wil met mijn Arduino het licht aan en uit kunnen doen.

Daarbij heb ik een aantal punten die voor mij van belang zijn:
- De input waarop dit moet gebeuren is niet belangrijk, dit kan een simpel knopje zijn, maar ook iets dat bijv. via wifi op de Arduino binnen komt.
- Xbee lijkt me vrij gemakkelijk, gebaseerd op de video's die ik er over heb gezien.
- De gewone schakelaars moeten blijven werken. Het 'hotelschakelaar'-principe dus. Voor de schakelaars die momenteel al als hotelschakelaar dienen, ga ik later wel kijken hoe ik daar drievoudige hotelschakelaars van maak.
- De hele ontvanger moet achter de huidige schakelaar passen, dus gewoon in de wanddoos.
- De draadloze techniek moet natuurlijk zo min mogelijk stroom gebruiken en zo'n groot mogelijk bereik hebben.
- De 'module' die achter de schakelaar geplaatst wordt, moet, als het even kan, ook iets terug kunnen sturen naar de Arduino. In dit geval zal het dan nog gaan om of het licht aan of uit is (hotelschakelaar maakt wel/geen contact), maar misschien dat dit later ook bijv. een temperatuur kan zijn die verstuurd moet worden, enige bandbreedte hiervoor is dus wel van belang.
- Zo goedkoop mogelijk (wie wil dat nou niet?).
- Veel ontvangers en één zender (die aan de Arduino hangt) zou mooi zijn, hoe meer hoe beter. En, hoe meer hoe belangrijker vorig puntje wordt.

Welke draadloze communicatie techniek zou hier het best geschikt voor zijn?
Zijn er ook standaard schakelschema's voor dit soort dingen? Als ik zoek hoe je een Xbee module gebruikt als hotelschakelaar, kom ik eigenlijk nergens. Ik krijg dan vooral dingen als een schakelaar die ergens remote een licht aan zet, waar in mijn geval de schakelaar en het licht er al is en aan elkaar gekoppeld zitten, er moet alleen nog een Xbee ontvanger tussen.

Dan nog een klein puntje van discussie: ik neem aan dat als je zo'n Xbee module achter je schakelaar plaatst in serie, het dermate weinig trekt dat het licht niet merkbaar zachter gaat branden. Klopt dit?

Overigens, ik vind Xbee eigenlijk vrij duur. Stel ik wil 20 schakelaars hier in huis hiermee besturen, dan heb ik 21 van die modules nodig, en wat kosten ze, 18 dollar per stuk of zoiets? Dat is niet te doen als het gaat om een hobby projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-06 07:18
Dit is précies wat je nodig hebt, heb het zelf vorige week ook gebruikt :)

http://iprototype.nl/prod...ers/rf-transmitter-434mhz

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
@WeeJeWel: graag wat meer informatie hierbij. Gaat dit dienen als zender aan de Arduino, als ontvanger achter de schakelaar of beide? Wat kan dit wel en niet van wat ik hierboven opnoem?

Als ik even door klik zie ik dat ik volgens mij een aparte ontvanger nodig heb:
http://iprototype.nl/prod...apters/rf-receiver-434mhz
En als ik dan weer door klik kom ik hier uit:
http://winavr.scienceprog...avr-microcontrollers.html
Waar in een van de eerste regels al staat dat er twee microcontrollers worden gebruikt, wat expliciet niet mijn bedoeling is! Een microcontroller achter elke schakelaar? Nah liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Ach nee joh. Je koopt die transmitter, een ondersteund klik-aan-klik-uit achtig setje (http://iprototype.nl/docs...-aan-klik-uit-library.zip) en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Niet vervelend bedoeld, maar heb je mijn FP gelezen? Heb ik niet duidelijk genoeg beschreven wat mijn situatie is en wat ik er mee wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Jawel, maar je denkt te moeilijk. Die RF transmitter is gewoon een vervanging voor je afstandsbediening. Wat kan die niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien moet je eens de juiste zoektermen gebruiken. Je hebt volgens mij namelijk 'hotelschaleling' verkeerd begrepen (De algemeen verkeerde aanname die overal op het net te vinden is maakt het ook niet echt gemakkelijk).
Een hotelschakeling gebruikt een wisselschakelaar om te kunnen kiezen tussen 2 lampen. Om zo te voorkomen dat de 2 lampen tegelijk branden.

Wat jij zoekt is een wissel- of kruisschakelaar. 2 schakelaars zijn wissel, elke schakelaar die daarna bij komt moet een kruisschakelaar zijn.

Uitleg verschil: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html

Wat in jouw geval misschien beter is, is een teleruptor/impulsschakelaar of iets vergelijkbaar enkel ga je dan de huidige schakelaars ook moeten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Ik snap het principe van die zender, maar hoe ga ik de ontvangers inrichten? Als ik hier standaard KlikAanKlikUit hardware voor gebruik, wat zijn de limieten? Kan ik hier ook de status van 'de schakelaar' (licht aan of uit) mee opvragen? Kan ik hier later ook data over verzenden?

@kluyze: het principe wat ik bedoel ik volgens mij bij iedereen bekend. Ik noem het alleen al jaren hotelschakelaar. In ieder geval bedankt voor de uitleg.

Nogmaals, of het nu op KlikAaanKlikUit is gebaseerd of niet, het is de bedoeling dat het ingebouwd wordt achter de huidige inbouwschakelaars en er dus optisch niets verandert tov het huidige beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kijk ook eens naar dit topic. Staat een hoop informatie over wat je eigenlijk wilt. Met deze inbouwschakelaar kun je zowel via een afstandsbediening als met de originele schakelaar de lampen bedienen. Deze komt bovendien in de inbouwdoos, dus zie je niks van. Als AB kun je de Arduino gebruiken. De theoretische limiet van KAKU is 67 miljoen en een beetje ontvangers dus dat moet wel goed komen. Het is wel een eenrichtingsprotocol, dus geen bevestiging dat lampen aanstaan of iets dergelijks.

Prijs lijkt hoog maar bouwmarkten hebben regelmatig acties met dit spul. Bovendien is de prijs daar standaard sowieso al wat lager.

[ Voor 6% gewijzigd door TEAMIKKE op 26-03-2012 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Ik heb de afgelopen tijd behoorlijk wat gezocht over deze techniek. Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er één heel groot voordeel heeft, de ontvangers zijn op elke straathoek voor bijna niets te koop (eventueel uit hun behuizing slopen en zelf achter de schakelaars proppen). Het grote probleem echter is dat ik mijn eisen een beetje heb aangepast. Voor het systeem dat ik schrijf is het noodzakelijk dat ik weet wat de status is van een bepaalde schakeling (aan of uit). Natuurlijk is dit niet echt handig bij een licht, vaak ben je in de ruimte zelf en dus weet je wat er gebeurd als je een van de twee wissel schakelaars om zet. Het vervelende is dat ik veel eisend ben en dus de knop 'Zet alles uit' wil maken, dus zodra ik thuis weg ga, kan ik dat activeren en dan moet alles uit gaan. Hiervoor moet natuurlijk wel bekend zijn welke lichten aan en uit zijn zodat er naar de juiste lichten een trigger gestuurd kan worden.

Ik heb dus een techniek nodig, waarbij de module die achter de schakelaar geplaatst wordt, zonder een microcontroller of iets dergelijks, zelf zijn status door kan geven aan de ontvanger. Welke techniek is hiervoor geschikt, met de eisen uit de FP nog steeds in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
GWTommy schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:30:
Voor het systeem dat ik schrijf is het noodzakelijk dat ik weet wat de status is van een bepaalde schakeling (aan of uit). Natuurlijk is dit niet echt handig bij een licht, vaak ben je in de ruimte zelf en dus weet je wat er gebeurd als je een van de twee wissel schakelaars om zet. Het vervelende is dat ik veel eisend ben en dus de knop 'Zet alles uit' wil maken, dus zodra ik thuis weg ga, kan ik dat activeren en dan moet alles uit gaan. Hiervoor moet natuurlijk wel bekend zijn welke lichten aan en uit zijn zodat er naar de juiste lichten een trigger gestuurd kan worden.
Er is geen probleem. Die ontvangers hebben een apart signaal voor 'aan' en 'uit'; het is geen toggle. Je kunt prima een 'uit'-signaal sturen naar eens schakelaar die al uit is. Er gebeurt dan niks.

Met (sommige) X10-apparaten kun je wel de status opvragen, ook draadloos. Dit is wel wat duurder. En uiteraard zijn er systemen die nog veel verder gaan, met mesh-netwerken, encryptie, authenticatie...

Als tussenoplossing kun je bovenstaande Arduino library (nouja, de actuele versie daarvan, zie sig) gebruiken als een soort van "broker". Met de remotes stuur je de Arduino aan, en de Arduino stuurt vervolgens de lampen aan. Met de Arduino is het een kunstje van 0,1K om wél de status bij te houden.
Pagina: 1