• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 12:01
Beste mede-Tweakers,

Bij de pc van mijn ouders is er een probleem ontstaan/opgemerkt. Van de 4gb die geïnstalleerd is zijn er maar 1,96GB's beschikbaar. Dit zegt de computer zelf. Het is overigens een 64bits systeem van Windows 7.

In de bios staat ook dat er 4GB is geïnstalleerd.

Nu heb ik al geprobeerd of het verholpen kon worden met:
msconfig > opstarten > geavanceerde instellingen > maximale geheugen vinkjes uitdoen
Maar dit hielp niet.

Nu denk ik dat het dus is tijd wordt om de BIOS te updaten (iets wat ik eerder nog nooit heb gedaan).
Het moederbord is MSI H55M-E33 en ik zie dat er al enkele updates zijn uitgekomen. Nu zie ik in de BIOS staan dat de huidige versie 1.1 is. Dus ik neem aan dat een update misschien wel een oplossing biedt aangezien ze nu al bijna 10 updates hebben (http://www.msi.com/product/mb/H55M-E33.html#/?div=BIOS)

Heeft iemand ervaring met dit probleem. Is het inderdaad nodig om te updaten? Hoe gaat dit in z'n werk. MSI heeft er zelf een kleine tutorial voor (http://nl.msi.com/service/bios-note/) maar er wordt niets gezegd over mogelijk saven van huidige BIOS. Is dit nodig?

Hopelijk kan iemand mij helpen,

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Check eens in de bios naar memory remap. Dat zou de oplossing van je probleem moeten zijn.

-_-

• DesertRose
Ik schaam mij nu diep. Maar al voordat mensen hebben gereageerd is het volgens mij opgelost. Ik had namelijk even de geheugenbankjes extra goed aangedrukt en nu lijkt alles weer goed te werken.

Dan de vraag of het nuttig is om alsnog de BIOS up te daten?

Zo heeft de huidige bios geen memory remap (voor zover ik die kan vinden).

Mvg,

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Alleen bios updaten wanneer iets niet (goed) werkt. Niet meer nodig dus. Veel plezier!

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Verwijderd

Neodymium schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:57:
Alleen bios updaten wanneer iets niet (goed) werkt. Niet meer nodig dus. Veel plezier!
Of als je extra functionaliteit nodig hebt die later aan het bios is toegevoegd.. ;)

• DesertRose
Het bevordert dus niet de performance van de computer?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

In veel gevallen niet, of slechts minimaal. Voor bios updates houdt ik normaliter de regel: If it aint broken don't fix it.

-_-

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
M2M schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:08:
Voor bios updates houdt ik normaliter de regel: If it aint broken don't fix it.
Het is natuurlijk soms ook ter voorkoming van.

Normaal kijk je gewoon in de fixes of daar iets van toepassing is.

Zo kan er ook temperatuur issues, cpu/gpu microcode, raid controller aansturing geupdate worden die een mogelijk issue doet voorkomen.
Ook 'gaten' in het bios welke misbruikt worden door virussen en/of rootkits..

Als je als ict onderneming/afdeling moet uitleggen dat duizenden werkplekken niet (meer) operationeel zijn door een passieve update strategie, dan is dat niet zo tof.

• DesertRose
Nu is dat laatste niet het geval, maar ik merk wel dat de fan altijd op volle toeren draait. Kan dat daar ook mee te maken hebben?
Pagina: 1