Hoe zit het met een geimporteerde Ipad en garantie is dit ook 2 jaar of maar 1 jaar?
Ik heb mijn iPad gekocht in de VS, als ie stuk is moet ik terug naar de VS omdat ze hem hier niet aan zullen nemen. Alleen als je Apple Care Plan neemt van zoveel euro, heb je in het buitenland ook garantie en kan je hier gewoon naar de Apple Store.
Dit is althans mij verteld in de VS, kan wellicht broodje aap verhaal zijn.
Verwijderd
Ik dacht dat je gewoon overal garantie hebt (bij officiële apple winkels zoals in Centro en Amsterdam) heb mijn iPhone 4S in Singapore gekocht en zou daar gewoon terecht moeten kunnen.Iamzero456 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:48:
Ik heb mijn iPad gekocht in de VS, als ie stuk is moet ik terug naar de VS omdat ze hem hier niet aan zullen nemen. Alleen als je Apple Care Plan neemt van zoveel euro, heb je in het buitenland ook garantie en kan je hier gewoon naar de Apple Store.
Apple is een wereldwijd bedrijf dan zal je toch overal te wereld wel terecht moeten kunnen, het zijn geen andere apparaten die ze uitleveren in de VS of Europa.
Si vis pacem, para bellum
Je kunt binnen een jaar terecht bij een AASP/APR in Nederland. Neem wel je aankoopbon mee. Als je twee jaar garantie wilt hebben, moet je het AppleCare Protection plan kopen.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Bij een in Nederland gekoopte Ipad heb ik toch sowieso 2 jaar garantie?
Binnen de wet, ja. En de wet is nogal pro-klant. De bewijslast verschuift echter van fabrikant naar klant, documenteer/maak foto's van defecten en voor/na dingen. Bewijs dat het niet door je eigen stommiteit komt maar door een fabricagefout die niet zou moeten. En ik zeg vooral documenteer vanwege zekere grote NL-se reparatieboeren die nogal eens een defectje op vochtschade gooien o.i.d.MrN schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:06:
Zie mijn post in het [iPad] Ervaringen & Discussie-topic:MrN schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:06:
Vaak krijgen wij bij Media Markt Rijswijk daar ook vragen over.
Op veel Apple producten (dan niet alle) geldt 1 jaar garantie van Apple zelf uit, dit omdat dit volgens Amerikaans model gewoon 1 op 1 is overgenomen. Echter is het zo dat volgens de Europese wetgeving wat electronica betreft er een garantie termijn van 2 jaar geld.
Hoe kun je dit probleem oplossen?
Heb je een probleem met je apparaat in jaar 1 ga je gewoon naar Apple of naar de winkel waar je het product hebt gekocht, in jaar 2 is het, het beste om niet naar Apple te gaan, maar rechtstreeks naar de winkel waar je het product hebt gekocht. Media Markt is een van de weinige winkels in Nederland die afspraken heeft met Apple wat betreft het 2e jaar garantie verlenen.
Omtrent garantie zou ik vooral de reacties op het volgende nieuwsbericht eens lezen:
nieuws: Ruim 1 op 4 klachten bij ConsuWijzer gaat over garantie
Waar het namelijk om gaat, ja je hebt 2 jaar garantie, maar zie maar eens als klant je gelijk te krijgen bij de verkopende partij. Ik ga er verder geen uitspraak over doen, de reacties op het nieuwsbericht laten een duidelijk overzicht zien. In het kort, Nederland heeft een grijs gebied gecreëerd.
nieuws: Ruim 1 op 4 klachten bij ConsuWijzer gaat over garantie
Waar het namelijk om gaat, ja je hebt 2 jaar garantie, maar zie maar eens als klant je gelijk te krijgen bij de verkopende partij. Ik ga er verder geen uitspraak over doen, de reacties op het nieuwsbericht laten een duidelijk overzicht zien. In het kort, Nederland heeft een grijs gebied gecreëerd.
[ Voor 13% gewijzigd door Stef42 op 25-03-2012 20:21 ]
Verwijderd
Ik heb gisteren mijn iPad omgeruild in Amsterdam, daar ik deze in Centro (DE) heb gekocht. Moet geen enkel probleem zijn: het is slechts een ander filiaal van Apple.
Die 2 jaar is toch überhaupt maar een EU-richtlijn die in Nederland om is gezet in "verwachte levensduur?" of zijn er bij iPads wel harde garantie-termijnen?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Apple erkent op zijn site de twee jarige garantieperiode voor Europees consumentenrecht.ProfoundValue schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:20:.
Hoe kun je dit probleem oplossen?
Heb je een probleem met je apparaat in jaar 1 ga je gewoon naar Apple of naar de winkel waar je het product hebt gekocht, in jaar 2 is het, het beste om niet naar Apple te gaan, maar rechtstreeks naar de winkel waar je het product hebt gekocht. Media Markt is een van de weinige winkels in Nederland die afspraken heeft met Apple wat betreft het 2e jaar garantie verlenen.[/b]
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
Het gaat hierbij echter om aanwezige gebreken bij levering.
Idd, wat nog steeds niet in overeenstemming is met de Nederlandse wet maar ook niet met de Europese Richtlijn. Wel al een stap in de goede richting, de boetes de laatste tijd brengen waarschijnlijk al een stuk van de boodschap over.
De Nederlandse wet neemt de Europese Richtlijn, en vult deze aan. Er is een sticky thread in het Shopping gedeelte van het forum hier wat het precies uitlegt. De winkel van aanschaf is trouwens altijd je aanspreekpunt. Let er ook op dat als je een product zoals een ipad inwisselt bij een andere winkel dan waar aangekocht, of er garantie claimt, dat je dan dus je oorspronkelijke overeenkomst verbreekt en een nieuwe accepteerd. Let er ook op dat je garantie periode altijd de eerste 6 maanden is, daarna heb je te maken met de termijnen van aansprakelijkheid, deugdelijkheid product en verwachting van gebruik bij redelijk gebruik. Die 6 maanden is van belang, aangezien na die termijn de bewijslast naar jou toe verschuift. Tevens is het ook zo na de minimale termijn van aansprakelijkheid (twee jaar) dat een winkel jou een refurbished product mag aanreiken in plaats van je eigen product in het geval van een aansprakelijkheidsclaim, binnen die termijn dien je of je eigen product terug te krijgen na procedure / reparatie of een nieuw vervangend product.
Als je echter garantie wil claimen op een product niet gekocht onder Nederlandse wetgeving, dan kun je inderdaad in de problemen raken aangezien de overeenkomst niet met een partij gebonden aan die wetgeving is. De aanschaf van Apple Care *kan* een mogelijkheid zijn om dit te overbruggen, maar dit is geen vaste regel, het is een punt van betaalde coulance. Ik heb situaties meegemaakt waar APR's en Apple zelf het weigerden, ongeacht de aanschaf van Apple Care. Je overeenkomst van aanschaf is nu eenmaal van buiten de EU.
De Nederlandse wet neemt de Europese Richtlijn, en vult deze aan. Er is een sticky thread in het Shopping gedeelte van het forum hier wat het precies uitlegt. De winkel van aanschaf is trouwens altijd je aanspreekpunt. Let er ook op dat als je een product zoals een ipad inwisselt bij een andere winkel dan waar aangekocht, of er garantie claimt, dat je dan dus je oorspronkelijke overeenkomst verbreekt en een nieuwe accepteerd. Let er ook op dat je garantie periode altijd de eerste 6 maanden is, daarna heb je te maken met de termijnen van aansprakelijkheid, deugdelijkheid product en verwachting van gebruik bij redelijk gebruik. Die 6 maanden is van belang, aangezien na die termijn de bewijslast naar jou toe verschuift. Tevens is het ook zo na de minimale termijn van aansprakelijkheid (twee jaar) dat een winkel jou een refurbished product mag aanreiken in plaats van je eigen product in het geval van een aansprakelijkheidsclaim, binnen die termijn dien je of je eigen product terug te krijgen na procedure / reparatie of een nieuw vervangend product.
Als je echter garantie wil claimen op een product niet gekocht onder Nederlandse wetgeving, dan kun je inderdaad in de problemen raken aangezien de overeenkomst niet met een partij gebonden aan die wetgeving is. De aanschaf van Apple Care *kan* een mogelijkheid zijn om dit te overbruggen, maar dit is geen vaste regel, het is een punt van betaalde coulance. Ik heb situaties meegemaakt waar APR's en Apple zelf het weigerden, ongeacht de aanschaf van Apple Care. Je overeenkomst van aanschaf is nu eenmaal van buiten de EU.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
MrN, we verwachten op GoT meer inzet. Twee keer een vraag typen voldoet niet
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.