bios updaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:44

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Hallo medetweakers,
Ik heb hier een msi kt3 ultra2 waarvan de vcore in heel aparte letters wordt weergegeven, het lijkt wel arabisch of zoiets, terwijl de rest van de bios gewoon engels is. Daarom wil ik mijn bios flashen, dit heb ik al eens een paar keer eerder gedaan via een bootable usb, maar dit moederbord pakt dat niet. De diskette drives werken ook niet, de lampjes op die dingen blijven de hele tijd door branden en werken niet, de kabels van de diskette drives zitten ook niet verkeerd om, heb namelijk alle2 de manieren al getest. Via live-update van msi geeft hij weer dat ik de nieuwste bios heb dus die wil niet flashen. Weten jullie nog een manier om deze bios te updaten?
alvast bedankt

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 17:05
Door middel van MSI live update kan je je bios updaten. Werkte bij mijn MSI bordje prima :)
http://www.msi.com/service/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
auto660 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:40:
Via live-update van msi geeft hij weer dat ik de nieuwste bios heb dus die wil niet flashen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 17:05
Welke bios versie gebruik je nu als ik vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Ik dacht de op 1 na nieuwste, toch zecht het programma dat ik de nieuwste bios heb. Beetje raar :( :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die niet wil updaten via een bootable usb dan zal je wel iets fout doen lijkt mij.
Wat in ieder geval echt heel fout is is om het via een floppydrive te doen.
NOOIT een floppydrive gebruiken!

Gebruik of een usb stick
of een cd
of via de harddisk

Als je een Bios update dowload kun je de exe file unzippen, je vind dan oa een instructie document . Daarin staat ook met koeienletters NOOIT via een floppydrive.NOOIT NOOIT NOOIT!!!
Als je een usb drive gebruikt moet je dus een bootable usb drive maken en daar de files op zetten. Niet de hele exe file maar de exe geunzipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 20:08
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 22:05:
Als die niet wil updaten via een bootable usb dan zal je wel iets fout doen lijkt mij.
Wat in ieder geval echt heel fout is is om het via een floppydrive te doen.
NOOIT een floppydrive gebruiken!

Gebruik of een usb stick
of een cd
of via de harddisk

Als je een Bios update dowload kun je de exe file unzippen, je vind dan oa een instructie document . Daarin staat ook met koeienletters NOOIT via een floppydrive.NOOIT NOOIT NOOIT!!!
Als je een usb drive gebruikt moet je dus een bootable usb drive maken en daar de files op zetten. Niet de hele exe file maar de exe geunzipt.
Ik weet niet wat er mis is met een floppy drive (diskette drive).
Ik gebruik al 10jaar diskette drives om moederborden, videokaarten, hardware raid controllers enz. te flashen.
1 keer ging het fout maar dat was mijn eigen stomme fout :D
Een diskette drive is gewoon een medium net als een usb drive.
Een flasher controlleert altijd via een checksum of het bestand corrupt is.
Usb drives kunnen net zo hard falen als een diskette drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51

Fordox

00101010

Hell-Slave schreef op maandag 26 maart 2012 @ 12:08:
[...]

Ik weet niet wat er mis is met een floppy drive (diskette drive).
Ik gebruik al 10jaar diskette drives om moederborden, videokaarten, hardware raid controllers enz. te flashen.
1 keer ging het fout maar dat was mijn eigen stomme fout :D
Een diskette drive is gewoon een medium net als een usb drive.
Een flasher controlleert altijd via een checksum of het bestand corrupt is.
Usb drives kunnen net zo hard falen als een diskette drive.
+1
wel zorgen dat je floppy drive en floppy nog in goede staat zijn.
maargoed, met cd's is dat net zo :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Floppies zijn kutdingen inderdaad, maar vroeger deed je niet anders dan daarmee flashen.
Zelf ben ik op een gegeven moment overgestapt op een bootable CDtje, dat ging een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen die zijn verstand gebruikt weet dat een bios updaten een delicaat proces is waarbij niets fout moet gaan omdat de kans dat je moederboard daardoor onbruikbaar wordt erg groot is.

Je moet voorzorgsmaatregelen in acht nemen en onnodige risico's vermijden. Zeker als er genoeg opties zijn die veel minder foutgevoelig zijn. wat is er zo moeilijk aan om het te begrijpen?

Floppies voor het updaten van een Bios is een NoNo. NOOIT NOOIT NOOIT doen. Je bent een oen.
Floppies hebben regelmatig fouten (ook floppydrives trouwens) en zeker als ze ouder zijn raken ze vaak beschadigd, ook bij gewoon liggen op een plank. Floppies haperen vaak en iedereen weet dat , en dan toch schrijven wat is er mis met floppies?

In het floppy tijdperk was het ook al geen goed gebruik om te updaten via een floppy.
Ieder zichzelf respecterende tweaker of biosupdate gerelateerde site schreef in die tijd ook al dat je NOOIT een floppy moet gebruiken maar een CD.

De mensen die schrijven dat je best een floppy voor dit doel kunt gebruiken zijn geen tweakers maar klungels.
Dat hier nu een discussie over ontstaat is belachelijk. Mensen die terloops zouden meelezen en oppikken wat jullie schrijven worden zo verkeerd geinformeerd.

Alleen domme mensen gebruiken floppies om een bios te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:14:
Iedereen die zijn verstand gebruikt weet dat een bios updaten een delicaat proces is waarbij niets fout moet gaan omdat de kans dat je moederboard daardoor onbruikbaar wordt erg groot is.

Je moet voorzorgsmaatregelen in acht nemen en onnodige risico's vermijden. Zeker als er genoeg opties zijn die veel minder foutgevoelig zijn. wat is er zo moeilijk aan om het te begrijpen?

Floppies voor het updaten van een Bios is een NoNo. NOOIT NOOIT NOOIT doen. Je bent een oen.
Floppies hebben regelmatig fouten (ook floppydrives trouwens) en zeker als ze ouder zijn raken ze vaak beschadigd, ook bij gewoon liggen op een plank. Floppies haperen vaak en iedereen weet dat , en dan toch schrijven wat is er mis met floppies?

In het floppy tijdperk was het ook al geen goed gebruik om te updaten via een floppy.
Ieder zichzelf respecterende tweaker of biosupdate gerelateerde site schreef in die tijd ook al dat je NOOIT een floppy moet gebruiken maar een CD.

De mensen die schrijven dat je best een floppy voor dit doel kunt gebruiken zijn geen tweakers maar klungels.
Dat hier nu een discussie over ontstaat is belachelijk. Mensen die terloops zouden meelezen en oppikken wat jullie schrijven worden zo verkeerd geinformeerd.

De domste flauwekul dat ik hier ooit gelezen heb.
U meneer praat nu poep.
Cd's en usb drives zijn zeer zeker niet heiliger dan diskette drives!!
Alle opslag media kunnen fouten bevatten, daarom zit er een checksums check op voordat er geflashed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:10

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

_O-

Hoe deed jij het 15 jaar geleden dan?

Zoals alle anderen ook al zeiden, diskettes (ik neem maar even aan dat je het daar over hebt, want floppy's zijn wel heel lang geleden ;) ) zijn gewoon opslagmedia, wellicht wat makkelijker onbruikbaar te maken, maar wanneer je gewoon een in goede staat verkerende diskette en -drive gebruikt is er weinig verschil met cd/dvd's of flash-geheugen oplossingen.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 23:30

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

a) in het floppy tijdperk, waren cd spelers duur (laat staan de branders)
b) ik heb jarenlang floppies gebruikt en nooit problemen gehad, daarnaast ben ik nog steeds een zelf respecterende tweaker
c) waar baseer jij op dat ik een klungel zou zijn?
d) domme mensen? klinkt als een aanname, dat het outdated is, is een ander verhaal

Jouw argumenten slaan als een tang op een varken. Aangezien er al jaren checksums op de bios updates zitten. Mensen met dergelijke verhalen zijn pas dom! >:)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik zie ook geen enkel argument in zijn verhaal, alleen het niet doen gedeelte en dat floppy's vaak falen. maar dat is in gebruik, en de floppy is al ingelezen zonder fouten, niet veel onveiliger dan een cd of usb. de meest voorkomende fout is meestal een faal van stroom en de kans dat dat gebeurd is groter dan dat je floppy er opeens mee ophoud.

ik heb ook zelf genoeg biossen geupdate met floppy's en dat was notabene in een computerwinkel bij de technische dienst. wel gehoord dat het riskant is, maar dat ging over het flashen in het algemeen.
nog nooit een fout daar geregistreerd met floppy's.

enigste nadeel is dat het met floppy's heerlijk traag gaat t.o.v. usb of cd's en dat daardoor de tijd vergroot word dat je stroomvoorziening faalt. maar die kans blijft klein.

en nu wil ik de tegenargumenten wel horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
Anno 2012 discussieren over floppy's. This must be a joke. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Cd's en usb drives kunnen net zo hard falen.
-cd rot (media die vergaat)
-cd oppervlak fouten (kras, vuil)
-cdrom speler errors (lens vuil)
-kwaliteit van het branden
-crc errors
-controler falen
-flash nand cellen falen
enz.

Brand maar eens een cd en check de terug lees kwaliteit maar je zult schrikken hoeveel fouten er worden gemaakt van een net gemaakte cd.

[ Voor 29% gewijzigd door Hell-Slave op 26-03-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 15:50

En hoe ging je vroeger een bios upgrade doen dan?

Checksums zijn hiervoor o.a. in het leven geroepen.

Heb zelf nooit issues gehad met floppies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

GioStyle schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:59:
Anno 2012 discussieren over floppy's. This must be a joke. :+
klopt, maar als iemand een verkeerde statement maakt, wordt diegene altijd afgeschoten op tweakers :). is ook wel goed dat dat gecorrigeerd wordt. je wil iemand natuurlijk ook geen verkeerde informatie laten lezen (denk aan googlers of stille lezers op het forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@FunkyFy,

waarom denk je dat de bios een CRCcheck doet bij het updaten :P

Updaten met floppies kan prima, ook al zijn floppies ondingen. Dat het op websites stond dat updaten met floppies niet de bedoeling was is onzin. Vrijwel iedere site leverde vroeger gewoon een file waarmee je een bootable floppie kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Er is niks mis met het gebruik van een floppy, als je de floppy maar test voor je er een BIOS mee gaat flashen.

Voor m'n socket A systeempjes heb ik nog oude floppies die nauwelijks gebruikt worden. Daarom
  • formateer ik ze een keer of drie (volledig)
  • zet er een groot bestand op
  • check de md5sum van het bestand op de floppy met het origineel (pas op voor caching, zie hieronder)
  • als de floppy dan goed is, doe ik de BIOS flash procedure
Op dezelfde manier heb ik laatste m'n collectie ZIP disks gecontroleerd. Deze hadden allemaal last van bitrot. Opvallend dat de hele inhoud van de disk na het schrijven van het testbestand in cache stond (100 MB); md5sum las niet van de ZIPdisk. Eerst van schijfje wisselen en daarna de leestest doen was wel betrouwbaar.

@TS hoe ziet dat BIOS scherm er uit? plaatje? Heb je al eens een CMOS reset gedaan? (Bewaar je BIOS instellingen met een fotocamera of schrijf ze over). De diskdrives zouden moeten werken, de lampjes blijven normaal gesproken branden als de kabel verkeerd om zit. Staat de Floppy drive aan in het BIOS met de juiste capaciteit??

[ Voor 17% gewijzigd door biomass op 26-03-2012 15:53 . Reden: OP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
biomass schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:26:
Er is niks mis met het gebruik van een floppy, als je de floppy maar test voor je er een BIOS mee gaat flashen.
Dit.

En onlangs heeft mijn usb stickie het zomaar begeven, dus dat gebeurt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schijn wat los gemaakt te hebben.
Ik zou onzin praten wel ik denk het niet.
De faillure rate van een usb stick en een cd gelijk stellen aan een floppy . . . sorry hoor maar als je dit soort dingen gaat schrijven wordt het alleen maar suffer. Waar zit je verstand dan. Waar heb je het in godsnaam over man.

Hoe deed je dat 20 jaar geleden dan. Simpel 20 jaar geleden hielden we ons nauwelijks bezig met biosupdates. Er zijn ook wel meer dingen die 20 jaar geleden vrij standaard waren maar vandaag de dag not done anymore. Feit is dat we in het hier en nu leven en wat we deden toen we hoofdzakelijk nog floppies gebruiken doet helemaal niet ter zake. Zeer rare beredenering omdat we het vroeger deden zou het hedentendage een goed bruikbare manier zijn. lol

Een ieder die zich bezig houd met firmware flashen en een lijstje do's and dont's maakt zou bovenaan hebben moeten staan NO floppies.

Het is een vreemde discussie. Het is echter wat tweakers.net vandaag de dag is. Een hoop nonsense helaas met figuren die steevast vast houden aan hun eigen onzin. Het niveau wordt steeds lager lijkt het wel. Lezen jullie uberhaupt wel eens informatie die bijv moederboard fabrikanten geven bij hun biosupdates? O nee wacht daar zijn jullie natuurlijk te slim voor.

Kijk dat je iets niet weet of niet goed op de hoogte bent ok kan ik begrijpen maar die houten koppen mentaliteit van sommigen hier, slaat werkelijk alles.

Veel bijdragen laten goed zien dat er niet verder nagedacht wordt.
Diskettes en floppies zijn overigens hetzelfde, gewoon een ander naampje.

Er wordt een checksum check gedaan is hier als argument genoemd. leuk maar zeker niet overtuigend, je gaat voorbij aan feiten. Het betreft niet alleen de floppy zelf maar ook de drive die onbetrouwbaar is, zeker in dit tijdperk nog een groter probleem omdat de meeste drives en floppies oud zijn en daarmee stijgt de toch al hoge failure rate aanzienlijk.

Kortom hoe je het ook wendt of keert, als je gaat flashen gebruik je methoden die zo betrouwbaar mogelijk zijn. Floppy drives behoren daar niet bij en moet je helemaal uitbannen om zulke handelingen uit te voeren. Mensen met normaal verstand en enig computer know-how zouden er niet eens over in discussie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik wil niet veel zeggen hoor, maar er staat hier nergens dat het vandaag de dag boven iets anders word gekozen. een usb of cd is altijd handiger, gezien de floppy inderdaad verouderd is.
maar jij roept dat het zo vreselijk is (zo laat je over komen dan) dat 9 van de 10 keer falen. maar dat is dus niet zo.

verder zie ik nog niet echt vaste argumenten staan in jou verhaal waarom floppy's echt zo slecht zijn zonder concrete feiten. wij delen hier onze ervaring, en zo te zien gaat het met floppy's nog best goed en nog geen enkele tweaker heeft hier vermeld dat het verkeerd ging (met de schuld van de floppy dan).

het niveau van tweakers gaat tegenwoordig niet omlaag, en zo te zien hou jij je op het moment steevast aan je eigen onzin zoals jij het beschrijft.

ik kan alleen wat positiefs zeggen over je verhalen tot je met directe feitelijke argumenten komt, die in je tegendeel al wel zijn gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:51:
Ik denk het anders toch wel. Je doet alsof floppies zo instabiel zijn dat ze onbruikbaar zijn. Dat is onzin. Ik ben het met je eens dat floppies zo nu en dan nog wel eens stuk gaan. Maar dat je er daarom geen bios mee zou kunnen flashen is gewoon pure onzin. Als jij een goede floppy hebt en een goede drive is er niets aan de hand en kun je er prima mee flashen.
Dus doe ons een lol, en ga ergens anders je onzin spuien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 23:30

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Isorry hoor maar als je dit soort dingen gaat schrijven wordt het alleen maar suffer. Waar zit je verstand dan. Waar heb je het in godsnaam over man.
Het is een vreemde discussie. Het is echter wat tweakers.net vandaag de dag is. Een hoop nonsense helaas met figuren die steevast vast houden aan hun eigen onzin. Het niveau wordt steeds lager lijkt het wel. Lezen jullie uberhaupt wel eens informatie die bijv moederboard fabrikanten geven bij hun biosupdates? O nee wacht daar zijn jullie natuurlijk te slim voor.

Kijk dat je iets niet weet of niet goed op de hoogte bent ok kan ik begrijpen maar die houten koppen mentaliteit van sommigen hier, slaat werkelijk alles.
gast, iedereen zegt hier met floppies gaat bios flashen goed en zijn er geen problemen of doom scenario's zoals jij die schetst. misschien wordt het eens tijd om vriendelijker te communiceren, want met zo'n houding vraag ik mij ook af: "Waar zit je verstand dan? Want dit slaat ook werkelijk alles" :o

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Arme TS. Omdat zo nodig iemand weer zijn eigen onzin moet verdedigen en omdat een hele groep mensen zich geroelen voelt om zo hard en vaak mogelijk er tegen in te gaan is de TS nog geen stap verder.

Doe dit soort discussies anders even lekker via DM of MSN en laat de topics schoon? Dank U.

En om even een serieus antwoord te geven, ja je kan het beste je BIOS flashen met een bootable medium. CD is de beste middenweg. Wegens compatibiliteit zou ik een diskette aanraden en voor gemak en snelheid een USB. Alleen niet alle borden, zeker niet van deze leeftijd, ondersteunen USB boot of flashing.

Zoek dat dus even uit en gebruik dan de HP Disk Format Tool oid. om je USB bootable te maken.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie hebben het er maar druk mee hé.
[b]Je hoeft mij niet direct te geloven hoor maar bezoek dan even wat forums en sites waar ze gespecialiseerd zijn in bios-modificaties en andere firmware gerelateerde forums. Bezoek meerdere forums en kij naar wat de specialisten hierover schrijven.

Ik zal er niet verder meer op in gaan want voor mij is deze hele discussie te laagwaardig en te simpel voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03

Hoe deed je dat 20 jaar geleden dan. Simpel 20 jaar geleden hielden we ons nauwelijks bezig met biosupdates.
Wederom onzin.
10 jaar geleden was de noodzaak voor een nieuw bios vaak groter dan nu. Op wat kleine zaken na zijn de meeste biossen die nu worden uitgebracht stabiel en af. De noodzaak van een nieuw bios is veel kleiner. 10 jaar geleden was dat wel anders. Toen moesten er minimaal 5 updates komen voordat een mobo enigzins stabiel was. Wat je toen zag is dat elke tweakers maandelijks zijn bios een update gaf. Nu is dat veel minder.

Iedereen die ooit weleens een chipset van VIA heeft gehad weet denk ik wel wat ik bedoel... ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:24:
[b]Je hoeft mij niet direct te geloven hoor maar bezoek dan even wat forums en sites waar ze gespecialiseerd zijn in bios-modificaties en andere firmware gerelateerde forums. Bezoek meerdere forums en kij naar wat de specialisten hierover schrijven.

Ik zal er niet verder meer op in gaan want voor mij is deze hele discussie te laagwaardig en te simpel voor woorden.
Uhhhh.... je bedoelt een forum zoals deze?:
http://gathering.tweakers.net/

[ Voor 28% gewijzigd door ChojinZ op 27-03-2012 12:36 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:24:

gooi even wat links hier over je fora (meervoud van forum) en dan kan ik pas beslissen of je gelijk hebt of niet.
bronnen zijn altijd handig om je standpunten te verdedigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:26
ChojinZ schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:34:
Wederom onzin.
10 jaar geleden was de noodzaak voor een nieuw bios vaak groter dan nu. Op wat kleine zaken na zijn de meeste biossen die nu worden uitgebracht stabiel en af. De noodzaak van een nieuw bios is veel kleiner. 10 jaar geleden was dat wel anders. Toen moesten er minimaal 5 updates komen voordat een mobo enigzins stabiel was. Wat je toen zag is dat elke tweakers maandelijks zijn bios een update gaf. Nu is dat veel minder.
TS heeft het over 20 jaar geleden, he...
Ik kan het niet met cijfers onderbouwen, maar gevoelsmatig heeft hij wel een punt: volgens mij was hardware 20 jaar geleden beter uit-ontwikkeld (inclusief BIOS) als het op de markt gebracht werd.
Dat, of misschien dat er sowieso minder functionaliteit in de BIOS zat (dus minder bugs om te fixen). Voor m'n gevoel kreeg je daarna wel een periode dat hardware vaker 'brak' op de markt gebracht werd, met het systeem om fouten via firmware-updates te repareren. Wellicht dat we nu in de fase komen dat dat niet meer geaccepteerd wordt en fabrikanten wat meer kwaliteit proberen te produceren. Maar ik denk zeker wel dat 20(!) jaar geleden bios of firmware-update zeldzamer waren dan nu (of 10 jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
vanaalten schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:49:
[...]

TS heeft het over 20 jaar geleden, he...
Ik kan het niet met cijfers onderbouwen, maar gevoelsmatig heeft hij wel een punt: volgens mij was hardware 20 jaar geleden beter uit-ontwikkeld (inclusief BIOS) als het op de markt gebracht werd.
Dat, of misschien dat er sowieso minder functionaliteit in de BIOS zat (dus minder bugs om te fixen). Voor m'n gevoel kreeg je daarna wel een periode dat hardware vaker 'brak' op de markt gebracht werd, met het systeem om fouten via firmware-updates te repareren. Wellicht dat we nu in de fase komen dat dat niet meer geaccepteerd wordt en fabrikanten wat meer kwaliteit proberen te produceren. Maar ik denk zeker wel dat 20(!) jaar geleden bios of firmware-update zeldzamer waren dan nu (of 10 jaar geleden).
20 jaar geleden bestond het BIOS uit een EPROM die ,zonder speciale apparatuur, niet gewijzigd kon worden. Dat kon pas nadat men was overgestapt naar een EEPROM. Maar dat is ergens rondstreeks "95/96" geweest.
20 jaar geleden kon de gemiddelde consument dus helemaal niet zijn bios flashen. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:26
ChojinZ schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:13:
20 jaar geleden bestond het BIOS uit een EPROM die ,zonder speciale apparatuur, niet gewijzigd kon worden. Dat kon pas nadat men was overgestapt naar een EEPROM. Maar dat is ergens rondstreeks "95/96" geweest.
20 jaar geleden kon de gemiddelde consument dus helemaal niet zijn bios flashen. ;)
... waarmee je deels m'n stelling bevestigd: destijds werden produkten dus minder brak op de markt gebracht - simpelweg omdat de mogelijkheid van repareren met firmware er nog niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
vanaalten schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:24:
[...]

... waarmee je deels m'n stelling bevestigd: destijds werden produkten dus minder brak op de markt gebracht - simpelweg omdat de mogelijkheid van repareren met firmware er nog niet was.
Nee, dat maak jij er van. ;) De produkten waren toendertijd net zo brak, zoniet brakker, dan de produkten van nu. Alleen nu krijg je de mogelijkheid om het eea aan te passen. Vroeger had je die niet. Maar het niet kunnen flashen van chips zegt niets over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Imprezzion schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:10:
Arme TS. Omdat zo nodig iemand weer zijn eigen onzin moet verdedigen en omdat een hele groep mensen zich geroepen voelt om zo hard en vaak mogelijk er tegen in te gaan is de TS nog geen stap verder.

Doe dit soort discussies anders even lekker via DM of MSN en laat de topics schoon? Dank U.
En ze gaan vrolijk door.

Tijd voor een topicreportje ook al is dat sneu voor de TS.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Imprezzion schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:55:
[...]

En ze gaan vrolijk door.

ben ik het wel mee eens. nu begint het wel heel erg af te dwalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Imprezzion schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:55:
[...]

En ze gaan vrolijk door.

Ook al heb je gelijk, de TS heeft dit zelf natuurlijk ook in de hand. Geef het topic een schop en mensen zullen weer ontopic gaan. Maar de TS heeft nu zelf ook al 2 dagen niets van zich laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Een beetje laat.. maar ehh, had het erg druk, nu heb ik even alles gelezen wat er is geplaatst maar er is alleen gediscuseerd over diskettes welke niet werken op dit moederbord (moederbord stuurt diskettedrives niet goed aan) en hoe onveilig/veilig het is. Kan ik de bios niet flashen via cd, wat hier ook is besproken. De cd moet natuurlijk wel bootable worden gemaakt, dit lukt mij niet, ook niet met google, dus zou iemand als het verstandig is om via cd-rom een bios te flashen willen vertellen hoe je zo'n cd bootable maakt?? Verder bedankt voor alle inzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is dan ook een discussieforum...
auto660 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:40:
Een beetje laat.. maar ehh, had het erg druk, nu heb ik even alles gelezen wat er is geplaatst maar er is alleen gediscuseerd over diskettes welke niet werken op dit moederbord (moederbord stuurt diskettedrives niet goed aan) en hoe onveilig/veilig het is. Kan ik de bios niet flashen via cd, wat hier ook is besproken. De cd moet natuurlijk wel bootable worden gemaakt, dit lukt mij niet, ook niet met google, dus zou iemand als het verstandig is om via cd-rom een bios te flashen willen vertellen hoe je zo'n cd bootable maakt?? Verder bedankt voor alle inzet. :)
Kijk eens hier: http://www.bootdisk.com/
Genoeg van die dingen te downloaden, die je ook voor een USBstick kan gebruiken (en vast ook nog wel voor een CDtje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dan alleen jammer dat die meneer van die site geld vraagt voor een bootcd . . .

Ik heb een cd geupload waarmee je kunt flashen
Het is een Win ME bootcd aangevuld met de biosupdate en het flash tool
Ik ken dit flashtool niet en kan het hier niet testen nu maar ik denk als je de instucties volgt het zo zou moeten werken.

Download hier het zipfile met alle benodigheden included
bootcd met biosupdate + flashtool
isoburner.exe
instructies
http://wtrns.fr/WFKJ1nBM2lY_EWf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Inderdaad Terw, alleen dit is ten eerste een flinke off topic discussie waar de TS niks aan heeft, plus vrij nutteloos aangezien hij toch niet van mening gaat veranderen.

Ik gaf toch ook aan ergens anders verder te gaan?

Nu is mijn antwoord dus precies hetzelfde, dus graag verder via DM oid als je erover wilt discussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Toch wel >:)
Er wordt een checksum check gedaan is hier als argument genoemd. leuk maar zeker niet overtuigend, je gaat voorbij aan feiten. Het betreft niet alleen de floppy zelf maar ook de drive die onbetrouwbaar is, zeker in dit tijdperk nog een groter probleem omdat de meeste drives en floppies oud zijn en daarmee stijgt de toch al hoge failure rate aanzienlijk.
Jij snapt duidelijk niet hoe het flashen tegenwoordig werkt. De file wordt ingeladen (van floppy/USB of wat dan ook), daarna wordt de checksum gemaakt/gecontroleerd en als die ok is wordt er pas geflashed. Het maakt dus geen bal uit wat er voor die tijd gebeurt aangezien er met een corrupte file gewoon een checksum error op treed.

Dus ja, je zult vaker een checksum error krijgen omdat een floppy nu eenmaal sneller/vaker kapot gaat. Je zult daardoor echter geen enkel probleem krijgen met flashen behalve dat je je file een 2e keer op een andere floppy zult moeten zetten als het niet goed gaat.

Een discussie over het medium waar de file op staat is hierom inderdaad niet echt zinnig aangezien die dus geen bal uitmaakt zolang de PC het maar in kan lezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imprezzion schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 06:06:
Inderdaad Terw, alleen dit is ten eerste een flinke off topic discussie waar de TS niks aan heeft, plus vrij nutteloos aangezien hij toch niet van mening gaat veranderen.

Ik gaf toch ook aan ergens anders verder te gaan?

Nu is mijn antwoord dus precies hetzelfde, dus graag verder via DM oid als je erover wilt discussieren.
manman kijk eens naar jouw bijdragen in dit topic. Je kwam binnenvallen, je geeft af op anderen en de enige informatie die je geeft is al ruim beschreven voor jouw post. Jouw post was dus geheel off topic en compleet onnodig.

Je vervolgpostings zijn steeds slechts een oproep om te stoppen omdat mensen doorgaan.
Volgens mij moet je eerst eens kijken naar je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 06:25:
[...]

Toch wel >:)

[...]

Jij snapt duidelijk niet hoe het flashen tegenwoordig werkt. De file wordt ingeladen (van floppy/USB of wat dan ook), daarna wordt de checksum gemaakt/gecontroleerd en als die ok is wordt er pas geflashed. Het maakt dus geen bal uit wat er voor die tijd gebeurt aangezien er met een corrupte file gewoon een checksum error op treed.

Dus ja, je zult vaker een checksum error krijgen omdat een floppy nu eenmaal sneller/vaker kapot gaat. Je zult daardoor echter geen enkel probleem krijgen met flashen behalve dat je je file een 2e keer op een andere floppy zult moeten zetten als het niet goed gaat.

Een discussie over het medium waar de file op staat is hierom inderdaad niet echt zinnig aangezien die dus geen bal uitmaakt zolang de PC het maar in kan lezen.
Dit topic is gestart door iemand die niet kon flashen en die duidelijk verteld dat zijn floppydrives het ook niet willen doen. Ik gaf als antwoord dat je die ook helemaal niet moet gebruiken om te flashen. Vervolgens vallen daar dan mensen over en verzanden ze in een vreemde discussie over floppydrives.

Misschien moet je eerst beseffen dat zijn floppydrives het niet doen. Dat schrijft de TS namelijk.
Je notie nemen van het feit dat werken met oudere drives en diskettes enorm veel fout gevoeliger zijn dan ze normaal al zijn.
Het feit erbij nemen dat dit een al wat ouder moederbord betreft.
Het feit erbij nemen dat er talloze mensen in het verleden een mislukte flash hebben gedaan veroorzaakt door stagnerende/corrupte floppies.

Sailant detail is dat er een hoop muikers in dit topic vallen over wat ik terloops opmerkte over floppydrives maar de meesten verzuimen zich te richten op een oplossing voor de TS. Kennelijk is dat schrijven en richten op bijzaken voor jullie belangrijker dan de echte issue.
Pagina: 1