TP-Link WR1043ND + WD My Book Live werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb deze week een nieuwe router en NAS gekocht. De router is een TP Link WR1043ND 300mbit en de NAS is een Western Digital My Book Live.

Tijdens het kopieren van PC naar NAS krijg ik een foutmelding. Soms na 1 minuut maar soms pas na 25 minuten. Dan krijg ik een "toegang geweigerd" foutmelding. Tevens is het niet mogelijk om met mijn MacBook verbinding te maken met de NAS.

Het vreemde is dat de NAS het bij een vriend van me wel doet, zonder dat hij iets moet instellen. Het lijkt erop dat er dus iets is met of mijn router of de combinatie router-NAS.

Dit gaat er dus mis:
- Met een MacBook kan ik helemaal geen verbinding maken met de NAS. Hij ziet hem wel bij het netwerk maar als ik dan druk op "verbinding maken als..." dan gebeurt er niks.
- Met een PC kan ik wel verbinding maken en ook in het webpanel komen, maar als ik iets kopieer krijg ik na enige tijd een foutmelding dat de toegang geweigerd is. Tijdens het kopieren is de snelheid tevens erg laag, maximaal 6MB/s.

Het volgende is geprobeerd:
- Firmware v/d WR1043ND veranderen
- Firmware v/d My Book Live veranderen
- Standaard instellingen router herstellen
- Diverse instellingen router veranderen (channel, mode, channel width, geen WPA2, etc.)

In mijn veronderstelling zou de combinatie van de TP Link router en de NAS gewoon moeten werken, en dit zonder instellingen te veranderen. Maar wie o wie vertelt mij waar het mis gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door BFmango op 25-03-2012 17:32 ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:54
Zover ik uit je verhaal kan opmaken doe je dit alles via WiFi. Al eens geprobeerd of het bedraad wel goed gaat.

WiFi levert sneller problemen op waardoor je uiteindelijk niet meer weet wat de veroorzaker is. Als het bedraad goed werkt dan weet je dat het probleem in het WiFi deel zit.

Check dan eens.
In Appraartbeheer slaapstand uitzetten van de WiFi drivers.
Kijken of er een update is voor je WiFi drivers.
Energiebeheer van Windows even aanpassen zodat niets in slaap valt tijdens het kopieeren.

6Mb/s kan ook zijn dat je netwerkkaart niet sneller kan. WiFi is altijd trager dan bedraad en dat merkt je zeker tijdens het kopieeren.

Welke type CAT kabel gebruik je tussen je router en nas.

Handig is dus om ook even te vermelden hoe je verbinding maakt met je pc / laptop.
Welk type wifikaartje je hebt etc.

Zo krijgen we een beter beeld hoe de situatie is.

• BFmango
Daar had ik ook aan gedacht. Ik heb alleen op dit ogenblik geen mogelijkheid om een netwerkkaart te gebruiken. Daarvoor zou ik een netwerkkaart moeten kopen, kan ik van de week wel eens doen.

Met de macbook werkt het in ieder geval niet, ook als ik deze met een kabel aan de router hang.

De kabel tussen de NAS en de router is een CAT5e kabel. In ieder geval ook de kabel die standaard bij de NAS zit.

Ik heb een ICIDU 150n wireless usb adapter aan de computer hangen om te verbinden met het draadloos netwerk.

• MikeOO
Voor je MAC kun je dit eens proberen
http://wdc.custhelp.com/a...zaWQvQmY3**bleep**wU2s%3D

Als dat niet lukt mogelijk
http://community.wdc.com/...und-by-Mac-OS/td-p/202888

Zelf heb ik geen goede ervaringen met een USB draadloze stick. Daar kreeg ik dus ook vaak dat de verbinding wegviel. Deze heb ik bij diverse mensen later vervangen door PCI Wifi netwerkkaarten en daarna was het probleem weg. Nu wil dat uiteraard niet zeggen over jou probleem maar mogelijk dat je hier toch ook last van heb. Vandaar inderdaad dat je eerst moet weten waar het probleem zit.

Probeer dus eens die MAC werkend te krijgen als die wel bedraad kan werken dan weet je mogelijk weer wat meer.

• BFmango
Via beide werkmethodes kan ik nog geen verbinding maken :(

Via de eerste methode gebeurt er niks als ik op verbinden klik. Zowel smb://NAS (de NAS heeft de netwerknaam NAS) als smb://192.168.1.101 als smb://NAS.local werken niet.

Inmiddels kan ik trouwens WEL via de macbook in het adminpanel komen van de NAS. Door gewoon nas.local in te voeren zonder haakjes ervoor.

Via de tweede methode lukt het ook niet. Als ik in terminal "nslookup NAS" invoer zegt hij dat hij hem niet kan vinden :(

• MikeOO
Mijn kennis van MAC is 0 dus dat is even lastig.

Je weet zeker dat het 101 adres die van je NAS is. Zorg er ook voor dat je NAS een vast ip-adres krijgt.
Je kunt dit meestal wel instellen in de NAS zelf of in de router. Zelf stel ik dit altijd in via de router.

In de TP-Link kun je dit prima instellen bij DHCP --> Address Reservation
Zoek het MAC adres op van je NAS en vul deze in met - ertussen. Soms zie je staan met een : maar in de Tp-Link vervang je deze door een - (min teken) dus xx-xx-xx-xx--xx. Vul een ipadres in en bewaar de instellingen.

Het beste kun je dan even je NAS uitzetten en daarna je router een keer opnieuw opstarten. Als deze klaar is start je de NAS weer. Dan krijgt hij altijd hetzelfde ip-adres en voorkom je problemen.

Het MAC adres staat meestal op een sticker ergens op de nas zelf en anders kun je deze ook terugvinden in de router bij DHCP --> DHCP Clients List Daar kun je ook zien welk ip-adres hij heeft gekregen.

Kun je via WiFi wel verder op de juiste mannier bij je NAS komen via ip-adres en of naam.
Wat gebeurt er als je in de internet programma van je MAC invult: http://xxx.xxx.xxx.xxx (vervang de xx door het ip-ades van je nas.

Lijkt dus dat je een probleem hebt met het resolven van DNS. Lukt dit wel via de windows pc of ook niet.
Lukt het daar wel dan zit dat probleem dus in de instellingen van de MAC lijkt mij.
Werkt het daar ook niet dan eerder een router instelling.

Update:
Hier lees ik ook dat iemand problemen had en door juist in de WD zelf een vast ip-adres in te stellen het verholpen was.
http://community.wdc.com/...-my-book-live/td-p/330975

[ Voor 21% gewijzigd door MikeOO op 25-03-2012 19:57 ]

• BFmango
Bedankt voor je antwoord. Kon even niet sneller reageren dan nu, sorry daarvoor!

Ondertussen is gebleken dat ik vanwege een update die ik nog moest installeren van Mac OS X niet op de NAS kon. Na die update bleek ik verbinding te kunnen maken met de NAS. Dat is in ieder geval opgelost.

Ik heb vervolgens gekeken wat er gebeurde als ik de NAS een vast IP zou toewijzen. Het lijkt dan alsof het goed gaat. De verbinding is erg sloom met de PC (5MB/s) en met de Macbook is deze ongeveer 11MB/s. Anyway, daar zou ik wel mee kunnen leven opzich!

Probleem is echter dat ik nog steeds de melding krijg toegang geweigerd. Nu echter in een later stadium. Heb vandaag de PC voordat ik naar stage ging aangezet en hem opdracht gegeven om 180 GB te kopieren naar de NAS. Nu kom ik terug thuis en heb ik weer de melding gekregen. Alleen de eerste 160 GB (!!!) is wel goed gekopieerd, ergens in de 160GB kreeg ik de melding pas. Hij zegt dan dat hij tot een bepaald bestand geen toegang heeft (Star Wars film :p). Ik kan dan op Overslaan drukken en dan gaat hij verder met de volgende film.

Het lijkt er dus beter op te zijn, maar het klopt nog niet helemaal. Ik ga vanavond testen of de Macbook dezelfde films wel kan kopieren zonder dat ik die melding weer krijg. Dus dit verhaal krijgt nog een vervolg :) Dan weten we in ieder geval of het aan de NAS ligt of aan de PC/Router.

Kan je hier iets mee?

• MikeOO
Op je PC kun je een Terracopy gebruiken ipv de standaard kopieer tool van windows. Dat werkt een stuk prettiger met heel veel data.

Mijn bronnen zijn ook wel een beetje op. Mogelijk dat de WD gewoon niet een al te beste NAS is die keuren heeft. Zelf heb ik in het begin ook een eenvoudige NAS gehad die op zich prima werkte maar toch met regelmaat kleine problemen gaf.

Uiteindelijk heb ik deze vervangen door een Synology en geen dag spijt van.
Uiterst stabiel en ontzettend veel mogelijkheden en een grote groep gebruikers.

Ik weet niet of je de WD enventueel nog terug kunt sturen maar dan zou je eens naar een Synology NAS kunnen kijken.
Mogelijk zit de oorzaak wel in iets anders maar als je nu al direct zoveel problemen hebt dan zou ik toch gaan denken wat brengt de toekomst. Uiteraard als advies. :)

[ Voor 73% gewijzigd door MikeOO op 27-03-2012 08:14 ]

Pagina: 1