Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AV Receiver icm 4.0 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer eens een uitzonderlijke setup waar ik een passende oplossing voor zoek :p

Ik heb nu een crappy LG audio-setje dat ik had gekocht om uberhaupt iets qua geluid te hebben na mijn verhuizing. Het is een 5.1 setje met een passieve sub en 4ohm sattelieten.
Ik heb daar mijn xbox en Dune mediaplayer op aangesloten en er gaat 1 hdmi kabel naar de tv.

So far so good.

Nu is vorig jaar een vriend van me overleden en hij heeft me zijn vintage Tannoy Cheviot speakers achtergelaten.
http://www.canuckaudiomar...hp?image=582636&is_user=0

Deze klinken fantastisch maar kunnen niet op die LG set. Ik heb daarvoor een stokoude pioneer versterkertje tevoorschijn gehaald waar de volumeknop het niet eens meer doet en een film kijken (door de Dune gedownmixed naar 2.0) klinkt al stukken beter en helderder (stemmen minder schel) dan het LG setje.

Nu zou ik een fatsoenlijke stereo receiver kunnen halen, maar ik zou nog wel graag surround geluid voor de xbox willen hebben (in films vind ik het niet echt veel toegevoegde waarde hebben).

Is het mogelijk om een 5.1 receiver te nemen, daar die 2 8ohm 60 watt speakers op aan te sluiten EN twee 4ohm satteliet speakers waarna ik het 5.1 geluid van de xbox kan verdelen over de 4 speakers waarvan alleen de 2 fronts de lage frequenties uitspugen en de 2 satelliet speakers alleen het geluid van achteren?

Op deze wijze zou ik geen sub nodig hebben en komt spraak en lage tonen gewoon uit de goede speakers, maar ik raak dan niet de surround kwijt voor de xbox games.

Is zoiets mogelijk met bijv een Onkyo-609?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:25

FeaR

In GoT we trust

Bij een beetje receiver kan je gewoon aangeven dat er geen subwoofer dan wel geen center aanwezig is. De receiver zal dan automatisch het geluid van de center weergeven over de Front Left en Front Right. En doordat er geen subwoofer aanwezig is zullen de speakers automatisch op Large (Full Range) worden gezet zodat de lage tonen ook over de Fronts gaan. Let wel dat je op die manier nooit het LFE krijgt, want dat gaat puur en alleen over de Low Level van een receiver (en dus met daaraan een actieve subwoofer).

Qua vermogen en impedantie moeten verschillende speakers ook niet echt een probleem moeten zijn. Geen één speaker heeft een vaste impedantie, dat fluctueert over het gehele bereik. Grote 4 Ohm-drivers die veel vermogen nodig hebben kunnen voor een instap-receiver lastig zijn, maar de speakers die bij een kant en klare set zitten vragen nooit zo veel. Ik zou dus niet zien waarom bovenstaande niet zou gaan werken. Wel even goed inregelen dat het geluid klopt, want qua gevoeligheid zal er wel verschil zitten tussen de Tannoy en de LG.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
The low-frequency effects (LFE) channel is the name of an audio track specifically intended for deep, low-pitched sounds ranging from 3-120 Hz. This track is normally sent to a speaker that is specially designed for low-pitched sounds called the subwoofer.
Dat betekent dus dat je de allerlaagste geluiden niet hoort? Is dat iets wat je dan gauw opmerkt?

Je moet dus er op letten dat een receiver de sub en center in het menu kan rerouten. Is dat iets wat alleen duurdere modellen hebben? Hoe heet zoiets dat ik dat in de specs kan opzoeken?

Ik neem aan dat ik de xbox en de Dune player beide gewoon op 5.1 moet blijven doorgeven en dat de receiver dan de verspreiding verder regelt?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:38:
Dat betekent dus dat je de allerlaagste geluiden niet hoort? Is dat iets wat je dan gauw opmerkt?
Een subwoofer is er om twee redenen: ten eerste om het gat op te vangen van waar je speakers ophouden. En ten tweede dus om de LFE te doen. De LFE is de .1 bij een track, dus de lage tonen die 100% naar de subwoofer worden gestuurd en dat mis je bij sommige films/games inderdaad wel. Maar lang niet bij alle games en films. Of je dat gaat missen hangt dus van de soort games af die je speelt. Verder hoor je sowieso maar geluid tot welke frequentie de Tannoys gaan, want meer kunnen je speakers gewoon niet weergeven. Nu gaan de Tannoys redelijk laag, dus dat voordeel heb je wel.

Maar goed, proberen in 4.0 kan altijd, mocht je echt het laag missen kan je altijd nog een .1 toevoegen.
Je moet dus er op letten dat een receiver de sub en center in het menu kan rerouten. Is dat iets wat alleen duurdere modellen hebben? Hoe heet zoiets dat ik dat in de specs kan opzoeken?
Van elke receiver is wel een handleiding te downloaden op de site van de fabrikant zelf. Dat is de manier om het 100% zeker te weten.
Ik neem aan dat ik de xbox en de Dune player beide gewoon op 5.1 moet blijven doorgeven en dat de receiver dan de verspreiding verder regelt?
Klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Onkyo 414 op het oog. Ik lees vrij tevreden verhalen over Onkyo qua prijs kwaliteit.
Daarnaast heeft deze ook de functie dat je het geluid van hdmi naar de televisie kunt geleiden als de versterker uit staat.

Volgens mij staan op pagina 42 de mogelijkheden om die 4.0 voor elkaar te krijgen toch?
http://www.nl.onkyo.com/d.../1/Manual_TX-NR414_Nl.pdf

Ik las ook iets over HDMI Passthrough, dit zou betekenen dat het geluid vanuit HDMI-bronnen niet door een receiver word verwerkt maar gewoon doorgestuurd naar je tv bijv. Dat zou afhangen van je type hdmi-aansluiting

Wat ik wil uiteindelijk is een PS3, xbox en mediaplayer aansluiten via hdmi en dat ik geen extra toslink aansluitingen nodig heb. Ik neem aan dat dat gewoon kan met alle moderne AV Receivers die hdmi 1.3a en hoger hebben? Heb je dan ook een specifieke 1.3a kabel nodig voor elk apparaat dat je aansluit (of 1.4a als je 3D ooit wil)?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 09:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje, ik las dat Onkyo een 'warm' geluid had, net als Denon en Marantz, geld dat ook voor de goedkopere receivers of alleen voor het high end spul?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-11 10:31
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:35:
Nog een vraagje, ik las dat Onkyo een 'warm' geluid had, net als Denon en Marantz, geld dat ook voor de goedkopere receivers of alleen voor het high end spul?
Een "goede" versterker heeft helemaal geen enkele vorm van geluidsverandering maar versterkt alleen.

Nickname does not reflect reality

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:35:
Mweh, ik ben niet zo van de klanken van receivers. Sowieso klopt het al niet dat Denon een warme receiver zou zijn, want als je metingen van dat merk ziet loopt het vlak omhoog (dus geen nadruk op bepaalde frequenties waardoor het "warm" zou worden). Puur daarop gekeken is Denon gewoon neutraal. Marantz komt wel vaak als warm uit de bus, maar heb daar ook nog nooit echt harde bewijzen van gezien. Dus dat er iets in de receiver gebeurt dat het geluid zou moeten kleuren.

Edit:
Met de meneer boven mij dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 29-03-2012 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, want ik heb ook gelezen dat bijv Sony en Yamaha heel scherp en schreeuwerig klinken, maar zou dat dan voornamelijk bepaald worden door de speakers?

Iemand trouwens nog een tip over de voorgande vraag? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 19:19 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 14:08
Veel receivers hebben ook een A en B groep.
Je zou dus nog al je LG-speakers aan de A groep kunnen hangen, en de andere 2 op B.
Dan kun je altijd tussen de 2 groepen switchen naar gelang welke je wilt gebruiken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:31:
Wat ik wil uiteindelijk is een PS3, xbox en mediaplayer aansluiten via hdmi en dat ik geen extra toslink aansluitingen nodig heb. Ik neem aan dat dat gewoon kan met alle moderne AV Receivers die hdmi 1.3a en hoger hebben? Heb je dan ook een specifieke 1.3a kabel nodig voor elk apparaat dat je aansluit (of 1.4a als je 3D ooit wil)?
Alles via HDMI kan met elke receiver wel tegenwoordig. Vroeger had je nog wel eens dat een receiver alleen HDMI Switching had terwijl je HDMI Processing moet hebben. Maar elke receiver heeft dan nu eigenlijk wel. Zou van de nieuwe modellen er geen één op kunnen noemen die het niet heeft. Zeker omdat je met dingen als HDMI ARC wel HDMI Processing moet hebben. Dus op dat punt zit je wel veilig. Bij twijfel kan je het natuurlijk altijd even navragen. Maar receiver met HDMI HD Audio (dus vanaf HDMI 1.3) is HDMI Processing.

Kabels met type bestaan niet (meer), het apparaat heeft het type (HDMI 1.3, 1.4) en de kabel niet. Er is nu zoiets als Normal Speed en High Speed-kabels. High Speed is zeg maar de HDMI 1.4 die 100% zeker 3D en dergelijke kunnen. Op beide kabels is nog een variant "with Network", oftewel een extra ader voor het netwerk van HDMI. Al wordt dat eigenlijk nog niet ondersteunt. Dit is gedaan omdat een goede HDMI 1.3 kabel ook 3D kan doen namelijk.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 19:03
Onkyo, Denon en Marantz liggen qua klank dicht bij elkaar.
Onkyo heeft inderdaad een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik vind wel dat Onkyo minder bruut vermogen heeft, waardoor deze soms moeite heeft om bepaalde speakers aan te sturen. Vele mensen hebben hier geen last van. Laat je keuze hier niet vanaf hangen.

Yamaha klink een stuk scheller is mijn mening. Sony is een hele fijne versterker als je veel naar SlamFM en Radio538 luistert. Sony klinkt niet zo schel als een Yamaha. Ik vind Sony wel een lager geschaald dan een Onkyo, Denon, Marantz, etc

De klank hoort meer bij merk dan bij een lijn van een merk. Of je nu een instapper hebt, of een high-end. Beide zullen ongeveer dezelfde klankkleur hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Athome op 29-03-2012 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Athome schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:28:
Onkyo, Denon en Marantz liggen qua klank dicht bij elkaar.
Onkyo heeft inderdaad een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik vind wel dat Onkyo minder bruut vermogen heeft, waardoor deze soms moeite heeft om bepaalde speakers aan te sturen. Vele mensen hebben hier geen last van. Laat je keuze hier niet vanaf hangen.

Yamaha klink een stuk scheller is mijn mening. Sony is een hele fijne versterker als je veel naar SlamFM en Radio538 luistert. Sony klinkt niet zo schel als een Yamaha. Ik vind Sony wel een lager geschaald dan een Onkyo, Denon, Marantz, etc

De klank hoort meer bij merk dan bij een lijn van een merk. Of je nu een instapper hebt, of een high-end. Beide zullen ongeveer dezelfde klankkleur hebben.
Ik heb ooit een Yamaha receiver gehad (geen AV) icm met een Sony surround setje (was toen best duur) en ik vond het geluid hoogst irritant. Heel schel, heel druk, voor muziek met zang zeer ergelijk.
Die Tannoy's hebben bij de vorige eigenaar altijd op een oude Luxman versterker aangesloten gezeten en het geluid was zo rustig, en toch dynamisch. Kogelhulzen hoorde je echt voor je op de grond vallen en de lage tonen waren diep maar niet zo 'aanwezig' als bij zo'n goedkope sub. _/-\o_
frickY schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:21:
Veel receivers hebben ook een A en B groep.
Je zou dus nog al je LG-speakers aan de A groep kunnen hangen, en de andere 2 op B.
Dan kun je altijd tussen de 2 groepen switchen naar gelang welke je wilt gebruiken.
ja, alleen wil ik dus films zien met de twee grote speakers en twee speakers voor surround sound.
Die centerspeaker is echt heel erg blikkerig en schel, en ook bij games (Mass Effect bijv) waar veel gepraat word kan dat best irritant zijn.
Dus het ideaal is om de sub, center en twee fronts van de LG de deur uit te gooien (daar is ook niet echt veel ruimte meer voor met die twee Tannoy-molochs) en alleen achter die twee rear speakers te houden voor een occasional film en games.
FeaR schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:30:
[...]

Alles via HDMI kan met elke receiver wel tegenwoordig. Vroeger had je nog wel eens dat een receiver alleen HDMI Switching had terwijl je HDMI Processing moet hebben. Maar elke receiver heeft dan nu eigenlijk wel. Zou van de nieuwe modellen er geen één op kunnen noemen die het niet heeft. Zeker omdat je met dingen als HDMI ARC wel HDMI Processing moet hebben. Dus op dat punt zit je wel veilig. Bij twijfel kan je het natuurlijk altijd even navragen. Maar receiver met HDMI HD Audio (dus vanaf HDMI 1.3) is HDMI Processing.

Kabels met type bestaan niet (meer), het apparaat heeft het type (HDMI 1.3, 1.4) en de kabel niet. Er is nu zoiets als Normal Speed en High Speed-kabels. High Speed is zeg maar de HDMI 1.4 die 100% zeker 3D en dergelijke kunnen. Op beide kabels is nog een variant "with Network", oftewel een extra ader voor het netwerk van HDMI. Al wordt dat eigenlijk nog niet ondersteunt. Dit is gedaan omdat een goede HDMI 1.3 kabel ook 3D kan doen namelijk.
Ok, ik heb nu allemaal kabels die 1.3a zijn, dus daar kan ik wel mee vooruit? Voordat ik me dus speciale 'Arc-enabled' Monster-kabels laat aansmeren :F

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik zie net dat de 609 goedkoper is dan de 414. De 609 heeft meer vermogen, maar heb ik dat nodig? De 414 heeft namelijk weer leuke nieuwe features zoals hybrid standby en die thumbnails voor je aansluitingen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:45:
[...]
Ok, ik heb nu allemaal kabels die 1.3a zijn, dus daar kan ik wel mee vooruit? Voordat ik me dus speciale 'Arc-enabled' Monster-kabels laat aansmeren :F
Het zou kunnen werken, maar je kan voor de zekerheid ook gewoon een paar High Speed kabels kopen. Dan weet je zeker dat ze 3D en ARC doen. Kost letterlijk een paar euro, dus dat zijn de kosten niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 11:07:
Hmmm, ik zie net dat de 609 goedkoper is dan de 414. De 609 heeft meer vermogen, maar heb ik dat nodig? De 414 heeft namelijk weer leuke nieuwe features zoals hybrid standby en die thumbnails voor je aansluitingen.
Meer vermogen is niet echt nodig, maar het kan als je ooit lastigere speakers aan gaat sluiten wel handig zijn. Sowieso zou ik liever voor een iets ouder hoger model gaan dan voor een nieuw model welke twee series lager ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks 4 de tips allen! Ik ga vanavond eens even rondkijken bij Foka/MM/etc :)

De meeste verkopers weten niet altijd waar ze het over hebben, dus jullie expertise is zeer welkom ;)
Pagina: 1