[Numbers '09] Formule als de cel leeg is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentelving
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-08 19:40
Hai,

Ik ben nou al een paar dagen met vallen en opstaan een urenregistratie systeem aan het maken in numbers '09. Nou heb ik alles voor elkaar, ik loop alleen aan tegen het feit dat ik de formule niet 'door kan trekken' door de hele maand heen.

Afbeeldingslocatie: http://designallure.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2012-03-24-om-22.57.29.png

Als ik ze doortrek krijg ik een foutmelding; waarschijnlijk omdat er geen waarden zijn ingevuld.
Zie hieronder

Afbeeldingslocatie: http://designallure.nl/wp-content/uploads/Schermafbeelding-2012-03-24-om-22.59.18.png

Mijn gebruikte formule is:

=ALS(D26-C26<TIJDSDUUR(0);D26-C26-E26+TIJDSDUUR(;;24);D26-C26-E26)

Hoe krijg ik het voor elkaar om te checken en de formule alleen uit te voeren ALS de begin en eindtijd zijn ingevuld, zodat ik geen foutmelding krijg..

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kun je niet iets doen met de 'Logical and Information Functions'? Daar zitten dingen bij als ISBLANK en IFERROR, die je hier volgens mij uitstekend bij kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentelving
Het probleem is dat ik meerder opties heb gezien, meerder heb geprobeerd, maar gewoon niet snap/weet hoe ik ze moet toevoegen aan de formule :/

Constant syntaxfouten etc. En meestal gewoon een rood tekentje..
Dus als iemand mij simpel kan uitleggen hoe ik dit kan toevoegen aan de formule, ben ik een stuk op weg. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentelving
Met deze formule lijk het goed te gaan in een sjabloon van numbers '09..

=ALS(OF(D4="";D5="");"";ALS.FOUT(D5-D4-Administratieve gegevens :: $B$1;""))

Het probleem is alleen dat zij geen rekening hoeven te houden met het feit dat ik ook tot in de nacht werk.. Dus de +24u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Wat ik vaak doe als ik ingewikkelde formules moet maken, is om de formule op te breken in stukjes en elk stukje in een losse cel te zetten, zodat foutopsporen makkelijker is. Helaas voor jou heb ik vandaag geen tijd om even met je mee te schrijven aan de formule, mocht je er nou morgenavond nog niet uit zijn, dan zal ik het ook nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Ik heb iets wat werkt :) . Helaas voor jou wel Engelstalige formules, maar die kun je vast omzetten.

Ik heb een extra kolom toegevoegd, genaamd Totaal, die volgt na Einde. Je hebt dan dus: Dag – Datum – Start – Einde – Totaal – Pauze – Uren Gewerkt.

De datatypen zijn als volgt:
  • Dag: Text
  • Datum: Date and Time, met alleen Date zichtbaar
  • Start: Date and Time, met alleen Time zichtbaar
  • Einde: Date and Time, met alleen Time zichtbaar
  • Totaal: Date and Time, met alleen Time zichtbaar
  • Pauze: Duration, met als format '0h 0m'
  • Uren gewerkt: Duration, met als format '0h 0m'
De bijbehorende formules zijn als volgt:
  • Totaal: =IF(((D9-C9)=0);"";D9-C9)
  • Uren Gewerkt: =IFERROR(E9-F9;"")
Bij Totaal wordt gecontroleerd of het resultaat van de rekensom uitkomt op 0, als dat het geval is dan moet de formule een lege string invoegen (de "") en in het andere geval moet netjes het resultaat van de formule getoond worden.

Bij Uren Gewerkt wordt gecontroleerd of de formule E9-F9 een fout oplevert, als dat het geval is dan moet hij weer een lege string invoegen en anders het resultaat van de formule.

Vast en zeker valt er wat te optimaliseren, maar het is een begin :) .
Pagina: 1