Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 433901

Topicstarter
Hey,

een paar maanden geleden crashte mijn PC af en toe, met de boodschap: "A disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart".
Nu had ik begrepen dat het een eigenlijk onverklaarbare error was, omdat het overal aan kon liggen: foute bekabeling of het meest logische was de harde schijf.

De afgelopen tijd crasht mijn PC best vaak, vooral nadat ik een nieuwe voeding, koeler en videokaart erin had gezet(alle kabels loskoppelen etc.). Ik denk dan al snel dat het daardoor komt.

Maar laatst waren alle registraties van programma's verwijderd: ik had alleen nog maar demo-versies. Dat heb ik simpelweg weer opgelost d.m.v. de serial in te voeren. Daarna crashte de PC weer en was mijn Windows account verwijderd: het leek erop dat het aan mijn harde schijf lag.
De crashes hierna kreeg ik de "disk read error" niet meer. De PC kwam niet verder dan het standaard Asus opstartscherm (voordat je het Windows-scherm te zien krijgt).

Nu crashte mijn PC alwéér en ook zonder de error; ik deed de computerkast open; drukte alle bekabeling aan maar de PC startte niet op(gaf een stuk of 20 onverklaarbare piepjes, volgens de handleiding hadden zoveel piepjes geen definitie). Toen haalde ik de geheugensticks eruit, in totaal 3, blaaste even op de geheugenstick en in de aansluiting van het moederbord en de PC startte weer op! Dit gaf dus voor mij aan dat het aan het geheugen lag.

Elke keer als mijn PC nu crasht druk ik op de geheugensticks en dan doet hij het weer: dit wijst erop dat het aan de geheugensticks ligt. Maar hoe kunnen mijn programmaregistraties dan verdwijnen? En mijn Windows 7 account?

Bedankt voor het lezen en de hulp,
Arno Geerdink

PS: Ik heb mijn moederbord wel eens overclocked naar 3,1Ghz, vandaar mijn nieuwe koeler, maar die overclock heb ik al weggehaald voordat deze errors kwamen. Mijn PC heb ik nu ca. 3 jaar.

Specs:
Cooler Master Pro M600 - voeding
Zalman CNPS10X Performa - koeler
Intel Core 2 Quad Q9400
HD6950 Dual Fan 2GB
Gigabyte EP43-S3L

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 433901 op 25-03-2012 12:24 . Reden: Specs erbij zetten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-07 13:47
Je moederbord geoverclocked, lijkt me sterk :P zou je je specs in een lijstje willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-07 11:14

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Als je geheugen gaar is kan er de gekste dingen gebeuren. Download eens memtest86+ van http://www.memtest.org/ en laat het eens een paar uurtjes draaien. (tenminste 1 volle pass.)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:37

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dergelijke probleemtopics horen niet thuis in CSL (zie CSL FAQ en CSL beleid), vandaar dat ik je topic verhuist heb naar Processors, Moederborden & Geheugen. Lees daar ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry inderdaad, ik heb mijn processor overclocked, was een typfoutje! Ik ga memtest downloaden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Doe ook even de SMART-diagnose van je harddisk(s) nakijken voor fouten, is snel te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nadat ik bovenstaande reactie plaatste crashte hij weer. Deze keer wel weer met de disk read error. Ik heb drie strookjes geheugen. Ik drukte op de linker, maar dat hielp niet. Toen drukte ik op de middelste en dat hielp wel. Deze heb ik er nu uitgehaald. Ik ga nu de SMART-diagnose doen en de Memcheck doe ik als de PC weer crasht(als hij niet meer crasht weet ik dat het door die memorystick kwam die ik zonet heb verwijderd van mijn moederbord).

PS: Hoe weet ik of de memorystick of de aansluiting voor de memorystick op het moederbord kapot is als het door het geheugen komt? Ik heb namelijk een koeler die een van de vier aansluitingen bedekt, zodat ik daar geen strookje in kan doen. Als de aansluiting op het moederbord kapot is dan kan ik nergens meer een strookje plaatsen.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 433901 op 25-03-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:58

Tazzios

..

memorystick ?
geheugen module bedoel je? duwen hielp? Zat deze er los in?

Lees je bericht voortaan even na anders is er straks geen touw meer aan vast te knopen
[bijdehandmodus]
Of geef er een woordenlijst bij:
moederbord= CPU
memorystick= Werkgeheugen
[/bijdehandmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In principe heb ik alles duidelijk verwoord in de openingspost. Je zou hebben gelezen dat duwen inderdaad hielp. Dit werkgeheugen zat er niet los in.

Edit: Ik heb de DiskCheckup scanner gedraaid voor denk ik ongeveer twee uur, en nadat de test klaar was, was de status van elk onderdeel gewoon "OK". Ik neem aan dat mijn harde schijf dus gewoon nog intact is.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk mijn werkgeheugen, maar hoe kan het dan dat sommige registersleutels plus mijn Windows 7 account zijn verdwenen - wat overigens al gerepareerd is - en dat de disk read error op komt dagen: dat wijst toch allemaal op een defecte harde schijf?

Edit2: Zonet liep alles vast, gevolgd door een Blue Screen, opnieuw opgestart en toen kwam de error "Missing Operating System". Kast opengehaalt, de bekabeling aangeduwt en nu start 'ie gewoon weer op.. Wat the f*ck is er toch..

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 433901 op 25-03-2012 19:11 . Reden: progress ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:50
Windows kan beschadigd raken bij instabiliteit (je blauwe schermen).

Als aanduwen van het middelste module helpt dan kan het zijn dat of het middelste module niet helemaal goed is of het moederbord. Aangezien Memtest geen fouten geeft ga ik ervan uit de geheugenmodules in orde zijn indien aangedrukt.

Wissel nu het middelste module met één van de twee anders sloten. Als je computer weer hangt druk dan alledrie de modules aan en zie welke het vlot trekt.

Probeer ook eens een ander voeding en draai je overclocks eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De overclocks heb ik een paar maanden geleden al teruggedraaid, na de eerste keer dat mijn PC crashte.
Ik heb ook een tijdje geleden mijn CD speler ontkoppeld vanwege de disk read error, omdat ik toen nog dacht dat het door mijn CD speler kwam(hehe). Een vriend van mij zei dat deze errors ook kunnen komen door een kapotte SATA-kabel. Afin, of het waar is weet ik niet, maar ik heb de SATA kabel van de CD speler gewisseld met die van de harde schijf.

Mijn PC is in de tussentijd alweer gecrasht (ja alweer(--.) terwijl ik het werkgeheugen in de middelste module al had verwijderd.

En ten slotte: de harde schijf check bevatte geen fouten, de memtest ga ik vanavond doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-07 17:14
kijk eens op je moederbord of je bolle/lekkende condensators ziet. klik

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:z Nope, geen bolle condensators. Ze zien er wel dik uit voor mijn gevoel, maar de bovenkant is gewoon plat ipv puntig.

Ik zat zonet MW2 te doen met mijn HD6950 2GB Dual Fan, en opeens komt er een black screen: niets reageerde meer. Het geluid liep eerst nog door, daarna begon het ook te stotteren. Toen startte ik de PC opnieuw op en toen maakten de fans veel geluid plus ik hoorde een hele lange piep. Ik heb 'em 3 minuten laten staan en nu doet 'ie het weer gewoon.. Is dit niet een hitteprobleem oid?

Mijn PC van binnen.. wel zo handig erbij te posten:

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/iuh4u305l/DSCN5208.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/l0bfol3m1/DSCN5209.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/g2xv3h1mx/DSCN5210.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/fiiu0s8eh/DSCN5211.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/mbj6x1z7t/DSCN5212.jpg

Zoals je ziet blaast mijn processorfan tegen mijn GPU aan, en mijn GPU fans tegen mijn geluidskaart. Niet echt een goede airflow, of wel? Mijn idle temps zijn wel allemaal goed. (30/42 voor GPU met 840/1325 overclock / 28/32 voor CPU)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 433901 op 27-03-2012 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Je foto's zijn niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De foto's doen het hier gewoon? Of is het nu al gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Anoniem: 433901 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:31:
De foto's doen het hier gewoon? Of is het nu al gefixt?
Ik zie geen foto's afgebeeld in het topic met de volgende browsers (op allen ingelogd):
Opera Next, Opera 11.62, Firefox 11.0, Comodo Dragon 17.5.2 en I.E. 10. Da's in Windows 8. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:09
De foto's doen het hier via copy/past in een nieuwe tab (firefox).
Echt veel aan de foto's heb je niet.
Wat zijn je temperaturen van bijvoorbeeld je cpu en gpu?
Misschien zit je cpu cooler niet goed.
Post je smart waarden eens van je hdd (hdtune).
Ik verdenk je hdd als ik je tekst zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is die lange piep een foutmelding vanuit het moederbord/bios? Al gekeken in het boekje van de fabrikant?

Het is toch vreemd, klinkt meer als een kapot moederbord als je het mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-07 18:15

Perkouw

Moderator General Chat
Anoniem: 433901 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:15:
Zoals je ziet blaast mijn processorfan tegen mijn GPU aan, en mijn GPU fans tegen mijn geluidskaart. Niet echt een goede airflow, of wel? Mijn idle temps zijn wel allemaal goed. (30/42 voor GPU met 840/1325 overclock / 28/32 voor CPU)
CPU -> Dat ligt er maar net aan welke kant de fan blaast (waarschijnlijk naar de bovenkant van je kast)
GPU -> Deze blaast niet naar beneden voel eens aan de achterkant van je pc bij de videokaart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik zou zeggen, mooie moment om een upgrade te doen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Nivida_intel schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:51:
Ik zou zeggen, mooie moment om een upgrade te doen.
Beetje zonde als je setup nog prima voldoet aan je eisen vind je ook niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm.. Maar via de foto's kun je zien dat de processorkoeler richting de GPU blaast? Mijn intentie deze foto's te posten is om te laten zien of alles wel goed ingedeeld zit in verband met oververhitting: misschien kon het aan de indeling van de koelers liggen o.i.d.?
Ik heb RealTemps gebruikt voor de CPU temperaturen, en GPU-Z voor de GPU temperaturen.
Voor de SMART-waarden heb ik GSmartControl en HD Tune gebruikt. Hieronder de links:

HD Tune Health:
http://s16.postimage.org/qyjousujn/HDTune_SMART.png

GSmart Control SMART:
http://s16.postimage.org/vvso2674z/GSmart_Control_SMART.png

GPU & CPU Idle temps:
http://s16.postimage.org/xmbp3noo3/gpucpuidle.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Je baseert dit nu puur op wat je visueel waarneemt, en in dit geval klopt dat niet. ;)
Een stock koeler zoals hieronder haalt zijn lucht bij het open gedeelte van de fan (groene pijl), de lucht komt er daarna aan de achterkant uit (rode pijl)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pt9BAij1CXVnGU8pqVjUKl26/medium.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 28-03-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Je temperaturen zien er goed uit, smart van je hdd moet je in de gaten houden Ultra DMA CRC errors is wat hoog, wat kabel problemen kan inhouden.
Je cpu fan welke kant blaast ie op?
Ik zou hem naar boven laten blazen.

[ Voor 20% gewijzigd door Hell-Slave op 28-03-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb drie dagen geleden de SATA kabel tussen de harde schijf en het moederbord vervangen, sindsdien heb ik geen crashes meer, maar gister wel weer een black screen bij MW2..

EDIT: Ik wilde zonet de blazer/fan van mijn processorkoeler in plaats van naar onder, naar boven plaatsen maar dat kan niet. Hij blaast dan rechtstreeks in de voeding en er zit ook niet zoveel ruimte.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 433901 op 28-03-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Je had dus waarschijnlijk een kabel probleem.
Zoals ik al zei, hou die waarden even in de gaten.
Als het blijft stijgen gaat er iets anders fout.

De fan gewoon onder laten zitten als je boven geen ruimte hebt.
Je kan de fan wel omdraaien zodat hij de ander kant op blaast, namelijk naar boven.
De voedings fan zorgt er dan voor dat de warme lucht naar buiten geblazen wordt.

[ Voor 44% gewijzigd door Hell-Slave op 28-03-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je voor je reactie! Maar wat voor nut heeft het om de fan om te draaien zodat 'ie lucht naar de koeler blaast i.p.v. van de koeler af?

Maar hoe komt die MW2 black screen dan? Ik dacht dat het door een overheating in de kast kwam, omdat ik niet echt een grote kast heb. speelde zonet BF3, de GPU temperatuur kwam in het anderhalf uur gamen op Ultra niet boven de 60 graden en de CPU kwam, terwijl 'ie op sommige momenten 100% load had (meestal rond de 70-80%), niet boven de 40 graden uit (heetste core, de rest bleef rond de 30-33 graden). Overheating lijkt me dus heel sterk. Deze metingen zijn wel allemaal met de linkerkant van de computerkast open trouwens.

EDIT: Nu net drie kwartier BF3 gespeeld met dichte behuizing: GPU kwam rond de 65 graden en de CPU rond de 45.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 433901 op 28-03-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Anoniem: 433901 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:54:
Dank je voor je reactie! Maar wat voor nut heeft het om de fan om te draaien zodat 'ie lucht naar de koeler blaast i.p.v. van de koeler af?
Dat is beter voor je airflow.
Je zuigt nu lucht door je cpu cooler weg van je voeding die ook lucht wil weg zuigt naar buiten, dit kan elkaar tegen werken.
Sommige zeggen ook dat lucht door een heatsink (cooler) blazen beter is.
Je blaast nu ook hete lucht van je cpu tegen je al hete video kaart en dat kan ook beter.
Dus waarom de fan niet omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Ik zou toch eens Seatools in DOS een full test laten doen, dat is pas betrouwbaar. Een biosupdate kan ook geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 433901 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:54:
EDIT: Nu net drie kwartier BF3 gespeeld met dichte behuizing: GPU kwam rond de 65 graden en de CPU rond de 45.
Dat is op zich prima acceptabel, daar lijkt dan weer weinig mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus mijn fan omdraaien en that's it?
De blackscreen van MW2 is ook al opgelost, ik was niet de enige: het komt doordat de GPU drivers crashen en opnieuw opstarten, wat alleen bij MW2 voorkomt. Geen hardware fout gelukkig!

Maar als jullie zeggen dat mijn SMART waarden goed zijn en mijn temperaturen ook.. Dan heeft het gewoon aan die SATA gelegen. Ik heb de laatste tijd sinds de verwisseling van mijn SATA ook geen crashes meer gehad. Ik draai nog even mijn fan om en dan plaats ik hier weer de temps, aangezien ik zo weer BF3 ga doen.

EDIT: de fan kan niet omgedraaid worden vanwege de constructie, ik zal het zo moeten houden dus. Hebben jullie nog andere tips wat betreft de inrichting van mijn PC? Dan hoor ik het graag, aangezien de black screen van MW2 opgelost is, de disk read error (althans, daar ga ik van uit) en mijn temperaturen zijn goed.

EDIT2: zonet BF3 gespeelt en de GPU is 75 graden geworden en de CPU 50 graden. Zijn deze temperaturen hoog of normaal voor BF3?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 433901 op 29-03-2012 20:37 ]

Pagina: 1