Toon posts:

Problemen met interne hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Eerst mijn pc gegevens dan maar:
i7 860 2,8ghz,
MSI P55-GD65,
hd5850
OCZ 600 watt voeding
windows 7

hdd:
1x samsung HD103UJ
2x samsung HD103SJ
Deze heb ik niet in raid staan of iets dergelijks.

Ik heb sinds eergisteren problemen met 1 van mijn hardeschijf. Bij "mijn computer" zie ik normaal 3 partities (C,D + E) met daarbij een balkje met hoeveel GB ik aan vrije ruimte heb. Echter kreeg eergisteren bij partitie D niks meer te zien.
Het enige wat daar nog stond was: Local Disk(D:) NTFS.
Als ik het probeer te openen krijg ik de foutmelding: D:\ is nog accessible. Access is denied.

Hiervoor heb ik nooit problemen gehad en kon ik het altijd openen.

In de bios worden alle hardeschijven herkend. Ook als ik HD Tune pro draai, ziet hij ook alle 3 de hardeschijven. Ik vind het raar dat ik de hardeschijf niet kan openen, maar wel herkend worden.

Op internet kon ik hier niks over vinden, dus vandaar dat ik de vraag toch hier stel wat het zou kunnen zijn?
Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, zo niet dan hoor ik het wel!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:09
Je kunt met ESTOOL kijken of je hdd nog gezond is. Even op eet bootable usb stick zetten en draaien maar.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Scan de schijf eens met de extended test van WD Tools. (Dat het geen WD schijf is maakt niet uit.)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie! ik wil het gelijk gaan doen, alleen ik heb geen bootable usb stick. Kan ik het gewoon het .exe bestand op een cd/dvd branden en dan booten?

Verwijderd

Download even HDTune of CrystalDiskMark en post screenshots van je SMART gegevens. Bij HDtune vind je deze onder de Health tab. Alt+PrintScreen en save je screenshot, uploaden en hier posten, van al je schijven. Dan kun je geljik zien of je bad sectors, kabelfouten of andere problemen hebt. Bij voorkeur doe je dit voordat je andere wijzigingen uitvoert, zodat je in elk geval meetgegevens hebt van het moment dat je problemen ervaart. Als je straks een utility gebruikt die een bad sector corrigeert, kan het zijn dat je achteraf niets meer vindt in je SMART output.

Verwijderd

Topicstarter
http://imageshack.us/photo/my-images/809/hdd1i.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/3/hdd2b.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/829/hdd3w.jpg

Ik weet niet wat het betekent (de warnings). Ik hoop dat jullie meer uitleg kunnen geven

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2012 18:31 ]

Verwijderd

Eerste en laatste schijf is prima. De middelste schijf is ook prima, maar heeft wel 22 duizend (22.000) kabelfouten, dus het lijkt mij dat dat je oorzaak is. Vervang dus eens de datakabel van die middelste schijf (hdd2b).

Hou dan je SMART van die schijf in de gaten. De waarde van UDMA CRC Error Count (kabelfouten) mag niet verder oplopen nadat je de kabel hebt vervangen. Je eerste schijf heeft 2 kabelfouten; maar dat stelt niets voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga de kabel vervangen!

Verwijderd

Controleer even de aansluitingen, je kan ook de hardware onderdelen laten scannen of alles correct aangesloten is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Voltages in de gaten houden, en meten.
Voeding kan ook hd's defect maken.

Verwijderd

Jongens jongens.. hij heeft kabelfouten dat is toch duidelijk aan de SMART output? Hij hoeft helemaal niets anders te doen dan:

1. kabel vervangen
2. smart opnieuw uitlezen, kabelfouten opschrijven
3. een dag later en een week later checken of het aantal kabelfouten gelijk is gebleven

Als hij na het vervangen van de kabel geen nieuwe kabelfouten meer heeft, zouden zijn problemen opgelost moeten zijn. Het zou ook vreemd zijn als één schijf last heeft van lage/hoge spanningen en de andere twee schijven niet. Meten is weten, en met SMART kun je precies zien of er zich nieuwe kabelfouten voordoen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de sata kabel vervangen. Echter blijven de 21899 kabel fouten staan. Dus ik dacht, misschien ligt het wel aan mijn satapoort op mijn moederbord. Ik heb hem in een andere poort gestoken, maar de aantal fouten blijven gelijk.
In beide gevallen bleven de kabelfouten gelijk..

Verwijderd

Die fouten blijven ook staan. Die gaan nooit meer weg. Fouten in het verleden dus. Het punt is dat je wél kunt zien of die waarde verder oploopt. Is dat niet het geval, dan heb je geen kabelproblemen meer.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. en hoe zou ik dan weer bij mijn data kunnen van de hardeschijf? want als ik hem probeer te openen krijg ik dat dezelfde melding zoals ik in mijn aller eerste post had gezet:

"Het enige wat daar nog stond was: Local Disk(D:) NTFS.
Als ik het probeer te openen krijg ik de foutmelding: D:\ is nog accessible. Access is denied."

En wat betreft de kabelfouten, als deze niet oplopen is er geen kabelfout meer. Dus ook over een week nog een keer checken of de aantallen hetzelfde blijven.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Data kan je proberen terug te halen met GetDataBack of een ander recovery programma. Maar eigenlijk moet je simpelweg je backup terug zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1