Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tool - Multiple Windows en Linux USB

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 15:20

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Binnenkort heb ik de beschikking over deze 64GB USB3.0 usb stick. Daar wil ik niet alleen allerlei losse installatie bestanden en driverpacks opzetten maar ook meerdere OS'en en andere opstartbare images. Het liefst heb ik daarop minimaal:

- BackTrack
- Windows XP Professional x86 OEM
- Windows XP Home Premium x86 OEM
- Windows Vista x64 OEM Installer (bij deze Windows kun je zelf je versie selecteren)
- Windows Vista x86 OEM Installer (bij deze Windows kun je zelf je versie selecteren)
- Windows 7 Home Premium x64 OEM Installer
- Windows 7 Home Premium x86 OEM Installer
- Windows 7 Professional x64 OEM Installer
- Windows 7 Professional x86 OEM Installer
- Hiren's BootCD
- Ultimate Boot CD
- Lazesoft Recover My Password Home Edition (wint het qua gebruikersgemak en comptabiliteit van alle andere tools imho)

Ik weet dat er diverse tools voor zijn en deze heb ik ook allemaal geprobeerd, maar ze voldoen, zover ik goed getest heb, niet aan mijn eisen:
UNetbootin: Geen multiboot
Universal USB Installer: Geen multiboot/Geen Windows XP
YUMI: Maximaal 1 Windows Vista of 7/Geen Windows XP
SARDU: Maximaal 1 Windows Vista en maximaal 1 Windows 7/Geen alternatieve images
XBOOT: Geen/Zeer buggy ondersteuning voor Windows images (geen updates meer)
WinToFlash: Geen multiboot/Geen Linux distributies
Multi-Boot Image Editor (Magic ISO): Geen Linux/alternatieve distributies/(Officieel) geen USB support

Zeker is dat mijn gestelde wensen niet onmogelijk zijn. Alle wensen zijn in 1 of meerdere tooltjes te vinden, maar geen enkele tool ondersteund al mijn wensen.

Iemand nog een tip voor een andere tool of een manual met wat meer handmatig werk, maar waarbij wel alles mogelijk is?

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 24-03-2012 16:59 ]

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
De bootloader van Windows 7 kan prima de setup van XP starten.
Je lijkt te denken dat enkel bij Windows Vista meerdere edities kunnen worden samengevoegd maar bij Windows 7 gaat dat prima. Je kan alle individuele installaties samenvoegen tot één install.wim.

Ik raad je aan je eens te verdiepen in de bootloader van Windows 7 (trefwoord: bcdedit) en in de WAIK (Windows Automated Installation Kit).

Met behulp van bv EasyBCD (http://neosmart.net/EasyBCD/) kan je e.e.a. wat makkelijker maken voor jezelf.

T.a.v. het booten van Linux distro's is kennis van isolinux handig. Daarmee kan je Bootmgr (de bootloader van Windows 7) ook chainloaden.

Edit: PS. Kijk ook eens naar MDT (!) (Microsoft Deployment Toolkit)
Daarmee kan je zogeheten Lite touch installaties maken. Ofwel: Je voegt alle besturingsystemen (XP, Vista, Windows 7 / 2K8), Drivers, Applicaties en Packages (updates) toe. Vervolgens kan je middels een script (sequence) een geautomatiseerde installatie toevoegen.
Zo heb ik altijd een USB schijf bij me vanwaar ik alle installaties kan starten die ik zakelijk gezien nodig heb.
In plaats van het besturingssysteem dan met de hand te moeten starten wordt de installatie volledig geautomatiseerd doorlopen. Je vinkt je besturingssysteem aan, vinkt aan welke applicaties toe moeten worden gevoegd en na een half uur is de installatie volledig afgerond.
Hierbij moet je echter niet gehinderd worden door enige kennis. Zo zal je van alle applicaties moeten weten hoe deze silent geïnstalleerd moeten worden. Voor MSI installaties is dat zéér eenvoudig (msiexec.exe /i "setup.msi" /qn ) maar voor andere setupmethodes kan dit wat lastiger zijn.

Hou ook in je achterhoofd dat je geautomatiseerd WIndows kan activeren (trefwoorden $oem$, / SLIC) en dat er geen onderscheid is tussen bv OEM en Retail bij Windows 7 (trefwoord: ei.cfg) aangezien de standaard installatiemedia van Windows 7 alle versies reeds bevat (Home, Pro, Enterprise, OEM en Retail)

[ Voor 50% gewijzigd door Dysmael op 24-03-2012 16:26 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien je toch al veel moet doen: is het niet slimmer om de drivers dan te slipstreamen in de installaties? Dan bepaald Windows zelf wel of de drivers nodig zijn of niet en kan dus uiteindelijk schelen in wat er geïnstalleerd wordt.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:46
voor wat betreft windows 7 kun je alle (x86 en x64 + starter -> Ultimate) in 1 iso stoppen, heb je dus al van 4 naar 1 gebracht.
Ga ervan uit dat dit voor Vista ook wel moet kunnen.

Wat betreft de tool die je nodig gaat hebben voor deze multiboot usb, sorry, had Yumi in gedachte, maar die kan idd maar 1x Windows integreren :S

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:16:
De bootloader van Windows 7 kan prima de setup van XP starten.
Je lijkt te denken dat enkel bij Windows Vista meerdere edities kunnen worden samengevoegd maar bij Windows 7 gaat dat prima. Je kan alle individuele installaties samenvoegen tot één install.wim.

Ik raad je aan je eens te verdiepen in de bootloader van Windows 7 (trefwoord: bcdedit) en in de WAIK (Windows Automated Installation Kit).

Met behulp van bv EasyBCD (http://neosmart.net/EasyBCD/) kan je e.e.a. wat makkelijker maken voor jezelf.

T.a.v. het booten van Linux distro's is kennis van isolinux handig. Daarmee kan je Bootmgr (de bootloader van Windows 7) ook chainloaden.
Zover ik weet zit in een enkele Windows Vista OEM DVD alle versies van Windows Vista en in een enkele Windows 7 OEM DVD alleen die van de desbetreffende versie. Goed om te weten dat de diverse versies alsnog allemaal samengevoegd kunnen worden tot 1 install.wim, maar dan blijf ik met de X86 en X64 versies zitten. Die kunnen, neem ik aan, niet samengevoegd worden. Dus dan kan ik nog niet terugvallen op 1 van bovenstaande tools.

Ik zal me eens wat meer verdiepen in WAIK, maar allereerst probeer ik het (grotendeels) met de vele bestaande tools te proberen. Zo'n merge van een bijvoorbeeld paar wim's is nog te overzien.
CptChaos schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:20:
Aangezien je toch al veel moet doen: is het niet slimmer om de drivers dan te slipstreamen in de installaties? Dan bepaald Windows zelf wel of de drivers nodig zijn of niet en kan dus uiteindelijk schelen in wat er geïnstalleerd wordt.
Ik heb vroeger jaren gewerkt met XPLite, N-Lite en diverse andere slipstreamers, maar ik was de vele bugs/ problemen/benodigde updates zat. Zo'n driverpack gebruik ik om binnen een enkele seconde de netwerk drivers te installeren, daarna update ik met Driver Genius Pro de meeste drivers automatisch naar de laatste versie. Dat gaat uiteindelijk vrijwel even snel maar je bent geen tijd kwijt met steeds opnieuw slipstreamen.
marti-n schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:28:
voor wat betreft windows 7 kun je alle (x86 en x64 + starter -> Ultimate) in 1 iso stoppen, heb je dus al van 4 naar 1 gebracht.
Ga ervan uit dat dit voor Vista ook wel moet kunnen.

Wat betreft de tool die je nodig gaat hebben voor deze multiboot usb, sorry, had Yumi in gedachte, maar die kan idd maar 1x Windows integreren :S
x64 en x86 dus ook samen in 1 versie? Laat me weten waar ik dat mee kan doen, ook met WAIK?

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 24-03-2012 16:29 ]

• marti-n
Malarky schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:28:

[...]

x64 en x86 dus ook samen in 1 versie? Laat me weten waar ik dat mee kan doen, ook met WAIK?
Ja, kwam ik paar weken geleden achter, zal de tool die ik daarvoor heb gebruikt even opzoeken, geen idee of dat ook met WAIK kan, maak ik zelf geen gebruik van.

EDIT:

http://forums.mydigitalli...ne-Windows-Setup-Solution

Werkt ook voor Vista en Server zie ik net, dat scheelt wel in het aantal iso's dus ;)

[ Voor 21% gewijzigd door marti-n op 24-03-2012 16:33 . Reden: Link toegevoegd ]

• Dysmael
[...]

Ik heb vroeger jaren gewerkt met XPLite, N-Lite en diverse andere slipstreamers, maar ik was de vele bugs/ problemen/benodigde updates zat. Zo'n driverpack gebruik ik om binnen een enkele seconde de netwerk drivers te installeren, daarna update ik met Driver Genius Pro de meeste drivers automatisch naar de laatste versie. Dat gaat uiteindelijk vrijwel even snel maar je bent geen tijd kwijt met steeds opnieuw slipstreamen.
[...]
Het gebruik van dit soort tools raad ik af. Dit is ook volledig onnodig.
Yup, geen probleem. Ook Vista en Windows 2008 (R2) kan je hieraan toevoegen. Bedenk ook dat Windows Vista en hoger taalonafhankelijk is. Je kan dus bv Nederlands, Duits en Engels alle drie als optie mogelijk maken bij de installatie.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:35:
[...]
Het gebruik van dit soort tools raad ik af. Dit is ook volledig onnodig.

[...]

Yup, geen probleem. Ook Vista en Windows 2008 (R2) kan je hieraan toevoegen. Bedenk ook dat Windows Vista en hoger taalonafhankelijk is. Je kan dus bv Nederlands, Duits en Engels alle drie als optie mogelijk maken bij de installatie.
Ik kom hier net tegen dat dat met WAIK wel erg eenvoudig is. Het liefst gebruik ik inderdaad officiële Windows tools. Ik vrees anders dat ik na een jaar bij allerlei klanten langs mag omdat 'die leuke tool van Internet' ervoor zorgt dat bepaalde Windows updates die installatie gemold hebben (ik noem maar een voorbeeld).

Dus ik heb straks op een vrij eenvoudige manier een Windows Vista OEM All-in-One Installer en een Windows 7 OEM All-in-One Installer. Dat brengt me vooral dichter bij SARDU, als ik dat nou juist wel de tool die er niet zo vertrouwd/serieus uitziet/in gebruik is en de Lavasoft (of wat voor alternatieve ISO dan ook) kan niet toegevoegd worden.

Ik houd me daarom aanbevolen voor nog meer tips.
marti-n schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:31:
[...]
EDIT:

Werkt ook voor Vista en Server zie ik net, dat scheelt wel in het aantal iso's dus ;)
Ziet er helemaal niet verkeerd uit, maar kan zover ik zie voor mijn doeleinde helaas niet meer dan de merge methode van WAIK van Microsoft zelf. Ik blijf met een Windows 7 en een Windows Vista Installer zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 24-03-2012 16:41 ]

• Dysmael
marti-n schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:31:
[...]

Ja, kwam ik paar weken geleden achter, zal de tool die ik daarvoor heb gebruikt even opzoeken, geen idee of dat ook met WAIK kan, maak ik zelf geen gebruik van.

EDIT:

En het gebruik van dat soort tools raad ik wederom af. Hier is de WAIK juist voor.
Het enige wat je nodig hebt (als je, je concentreerd op de installatie van Windows OS's) is de WAIK i.c.m. MDT.
Heb je vervolgens je installatiemedia voor de Windows OS's gereed dan kan je deze weer starten vanuit isolinux, welke je dan ook kan gebruiken voor het chainloaden van de installaties van Linux distro's.

Probeer zo min mogelijk 'handige' tools te gebruiken waar gewoon standaard functionaliteit voor beschikbaar is binnen het Windows OS. Als dan niet door extra functionaliteit zoals de WAIK toe te voegen.
Zo kan je de BCD heel handig wijzigen met bv EasyBCD maar dit is feitelijk een GUI voor bcdedit. Die tool wordt standaard al meegeleverd bij Windows en is veel krachtiger. Op die manier is het ook veel duidelijk wat je zelf doet en hoe alles werkt.

Tik maar eens in een commandprompt in: "bcdedit /enum all" en bekijk het resultaat.

Verwijderd

Ik denk dat die driver tools voornamelijk handig zijn bij schone installaties op antieke/exotische laptops. Vaak zijn daar geen drivers van te vinden op de website. Dan kan je handmatig op hardware id's gaan googlen of inderdaad een tooltje gebruiken.

• Dysmael
Malarky schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:39:
[...]
Dus ik heb straks op een vrij eenvoudige manier een Windows Vista OEM All-in-One Installer en een Windows 7 OEM All-in-One Installer.
Hou het maar op één Windows installer waar alle edities van Vista, 7, 2008 en 2008 R2 in zitten.

De server OS's kan je uiteraard buitenbeschouwing laten.
Zeker bij Windows 7 bepaald de productkey die je gebruikt om wat voor kanaal (OEM / Retail) het gaat.
Je installatiemedia kan dus; alle edities, alle kanalen, alle architecturen en alle talen gelijktijdig bevatten.

Ps. lees je ook in over OEM activatie (SLIC). Je kan de installatie zo aanpassen dat deze automatisch wordt geactiveerd. Installeer je bv Windows 7 op een Lenovo machine dan kan deze gelijk al geactiveerd zijn. SLIC is wat voorheen bij XP SLP genoemd werd. Voor alle grote merken zijn de SLIC certificaten wel te vinden die je m.b.v. slmgr kan installeren.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:46:
[...]

Hou het maar op één Windows installer waar alle edities van Vista, 7, 2008 en 2008 R2 in zitten.

De server OS's kan je uiteraard buitenbeschouwing laten.
Zeker bij Windows 7 bepaald de productkey die je gebruikt om wat voor kanaal (OEM / Retail) het gaat.
Je installatiemedia kan dus; alle edities, alle kanalen, alle architecturen en alle talen gelijktijdig bevatten.

Ps. lees je ook in over OEM activatie (SLIC). Je kan de installatie zo aanpassen dat deze automatisch wordt geactiveerd. Installeer je bv Windows 7 op een Lenovo machine dan kan deze gelijk al geactiveerd zijn. SLIC is wat voorheen bij XP SLP genoemd werd. Voor alle grote merken zijn de SLIC certificaten wel te vinden die je m.b.v. slmgr kan installeren.
Bedankt en ook bedankt voor je edit hierboven. Ik weet heel wat van silent installations, ook voor alternatieve pakketten (ooit nog meegeholpen aan Universal Extractor waar wat leuke tools inzitten - ooit fanatiek MSFN'er) maar ik kwam er al snel achter dat ik niet voldoende installaties deed om de geïnvesteerde tijd, inclusief tijd benodigd voor updates, terug te verdienen. Een paar kleine installers van een usb draaien is met de pc's tegenwoordig helemaal niets mis mee. Vroeger veel met Office Slipstreamer gewerkt (die updates duren wel ellenlang) maar tegenwoordig stelt Microsoft gelukkig zelf redelijk up-to-date images beschikbaar.

Ik ben vooral benieuwd naar de installer waar alle Windows versies inzitten. Krijg ik dan echt een zulk een dergelijk scherm met ook nog alle Windows Vista versiers erbij?

[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 24-03-2012 16:55 ]

• Dysmael
Malarky schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:52:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de installer waar alle Windows versies inzitten. Krijg ik dan echt een zulk een dergelijk scherm met ook nog alle Windows Vista versiers erbij?
Yup! Simpelweg alle edities samenvoegen in één install.wim m.b.v. imagex.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zover ik weet zit in een enkele Windows Vista OEM DVD alle versies van Windows Vista en in een enkele Windows 7 OEM DVD alleen die van de desbetreffende versie. Goed om te weten dat de diverse versies alsnog allemaal samengevoegd kunnen worden tot 1 install.wim, maar dan blijf ik met de X86 en X64 versies zitten. Die kunnen, neem ik aan, niet samengevoegd worden. Dus dan kan ik nog niet terugvallen op 1 van bovenstaande tools.
De installer van Windows7 is gebaseerd op die van Windows Vista, waarom zou Windows Vista dan wél alle versies kunnen en Windows 7 niet? ;) Windows 7 heeft dus ook met een enkele installatie alle verschillende Windows 7 versies in 1 setup, het is afhankelijk van de license key welke features je kan installeren.
Ik zal me eens wat meer verdiepen in WAIK, maar allereerst probeer ik het (grotendeels) met de vele bestaande tools te proberen. Zo'n merge van een bijvoorbeeld paar wim's is nog te overzien.
De WAIK is hetzelfde als XP- en N-Lite, maar dan van Microsoft zelf.
Dat dan weer niet, x86 bij x86 en x64 bij x64.

EDIT:
Wat ook wel mooi is aan versies hoger dan Windows Home Premium varianten, je kan dan met het standaard back-up systeem van Windows heel gemakkelijk een back-up maken en die uploaden naar je Windows Deployment Server. Wellicht dat je zo'n image (.wim files over het algemeen dacht ik) kan gebruiken op je USB-stick?
Malarky schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:52:
Ja. :) Het is zelfs zo, dat als ik via PXE mijn Windows Setup boot (WDS), dan krijg ik in de setup álle images te zien die kunnen worden geïnstalleerd op de desbetreffende PC. Kan de PC dus alleen x86, zie je álle x86 (Zowel Windows XP, als Vista en 7) varianten te zien. Kan de PC ook x64, dan krijg je dus alle Windows varianten te zien, van Basic, tot ultimate.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2012 18:51 ]

• Dysmael
CptChaos schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 18:45:
[...]
De WAIK is hetzelfde als XP- en N-Lite, maar dan van Microsoft zelf.
[...]
Dat dan weer niet, x86 bij x86 en x64 bij x64.
De WAIK is niet vergelijkbaar met N-Lite. x86 en x64 installaties kunnen wel door dezelfde installer worden geïnstalleerd.
EDIT:
Wat ook wel mooi is aan versies hoger dan Windows Home Premium varianten, je kan dan met het standaard back-up systeem van Windows heel gemakkelijk een back-up maken en die uploaden naar je Windows Deployment Server. Wellicht dat je zo'n image (.wim files over het algemeen dacht ik) kan gebruiken op je USB-stick?
[...]
Het zou me verbazen als dat werkt. Daar is Windows Back-up niet voor bedoeld. Het idee is wel goed. Wat je echter moet doen is m.b.v. Sysprep je installatie resealen en vervolgens capturen. Een capture-image kan je maken m.b.v. WDS (Windows Deployment Services) en met MDT.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:13:
De WAIK is niet vergelijkbaar met N-Lite. x86 en x64 installaties kunnen wel door dezelfde installer worden geïnstalleerd.
Met WAIK heb ikzelf alleen maar vergelijkbare ervaringen als met nLite. :) Klopt, maar je hebt wel een aparte x86 en x64 images nodig.
Het zou me verbazen als dat werkt. Daar is Windows Back-up niet voor bedoeld. Het idee is wel goed. Wat je echter moet doen is m.b.v. Sysprep je installatie resealen en vervolgens capturen. Een capture-image kan je maken m.b.v. WDS (Windows Deployment Services) en met MDT.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, een vriend van me vertelde dat. Ben toen gaan zoeken op Google en daar zijn zelfs how to's voor te vinden. Maak je dus een installatie zoals je die zelf wilt hebben, maak je een back-up en upload je die naar WDS. :)

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
CptChaos schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 18:45:
Ja. :) Het is zelfs zo, dat als ik via PXE mijn Windows Setup boot (WDS), dan krijg ik in de setup álle images te zien die kunnen worden geïnstalleerd op de desbetreffende PC. Kan de PC dus alleen x86, zie je álle x86 (Zowel Windows XP, als Vista en 7) varianten te zien. Kan de PC ook x64, dan krijg je dus alle Windows varianten te zien, van Basic, tot ultimate.
Ik heb al mijn installers al toegevoegd aan MDT 2012 RC1. Alleen Windows XP Home wordt niet officieel ondersteund, daarvoor moet je MDT voorhouden dat het om een XP Pro gaat, kijk ik later nog even naar.

Wat mij opvalt is dat mijn outputs LiteTouchPE_x64.wim en LiteTouchPE_x86.wim beide nog geen 200mb zijn. Is dat niet een beetje onwerkelijk klein? Ik wil mijn klanten (heel veel particulieren) een complete Windows voorschotelen en geen uitgeklede. Dus inclusief alle standaard Windows drivers etcetera.

• Dysmael
CptChaos schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:17:
[...]
Met WAIK heb ikzelf alleen maar vergelijkbare ervaringen als met nLite. :) Klopt, maar je hebt wel een aparte x86 en x64 images nodig.
[...]
Ik heb er zelf geen ervaring mee, een vriend van me vertelde dat. Ben toen gaan zoeken op Google en daar zijn zelfs how to's voor te vinden. Maak je dus een installatie zoals je die zelf wilt hebben, maak je een back-up en upload je die naar WDS. :)
Je maakt inderdaad een installatie zoals hij moet zijn en daar vervolgens een image van. De image moet echter wel gegeneraliseerd zijn. En daar is Sysprep voor. Zodra je installatie is ge-sysprepped kan je deze alleen offline capturen. Je kan dus Window back-up niet gebruiken om een goede image te maken. Natuurlijk kan je gewoon vanuit Windows zelf Windows Back-up starten. Dan is de image echter niet gegeneraliseerd, met alle gevolgen van dien.

• Dysmael
Malarky schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:24:
[...]

Ik heb al mijn installers al toegevoegd aan MDT 2012 RC1. Alleen Windows XP Home wordt niet officieel ondersteund, daarvoor moet je MDT voorhouden dat het om een XP Pro gaat, kijk ik later nog even naar.

Wat mij opvalt is dat mijn outputs LiteTouchPE_x64.wim en LiteTouchPE_x86.wim beide nog geen 200mb zijn. Is dat niet een beetje onwerkelijk klein? Ik wil mijn klanten (heel veel particulieren) een complete Windows voorschotelen en geen uitgeklede. Dus inclusief alle standaard Windows drivers etcetera.
Wat je daar gemaakt hebt is enkel een .wim die verbinding kan maken met je MDT share. Wat je moet doen in MDT is media aanmaken. In je deployment workbench kan je, in je MDT share, onder Advanced, media aanmaken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:25:
Je maakt inderdaad een installatie zoals hij moet zijn en daar vervolgens een image van. De image moet echter wel gegeneraliseerd zijn. En daar is Sysprep voor. Zodra je installatie is ge-sysprepped kan je deze alleen offline capturen. Je kan dus Window back-up niet gebruiken om een goede image te maken. Natuurlijk kan je gewoon vanuit Windows zelf Windows Back-up starten. Dan is de image echter niet gegeneraliseerd, met alle gevolgen van dien.
Ah ja, op die manier. Ik was zelf namelijk niet echt van plan een gegeneraliseerde image te maken. Heb genoeg diskspace om voor elke PC een image te maken.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:28:
[...]

Wat je daar gemaakt hebt is enkel een .wim die verbinding kan maken met je MDT share. Wat je moet doen in MDT is media aanmaken. In je deployment workbench kan je, in je MDT share, onder Advanced, media aanmaken.
Bedankt, ik heb nu een installatie min of meer als hier beschreven werkend. Ik zie dat het installatie pakket niets meer dan een kopie is van heel de deployment werk folder inclusief uitgepakte images en nog een setupschil eromheen. Dus de wim files zijn blijvend minder dan 200mb.

Voor deze methode heb ik als ik het goed begrijp imagex verder helemaal niet nodig. Dat zou toch alleen nodig zijn geweest als ik op de snelle manier een Windows Vista AIO DVD of Windows 7 AIO DVD wilde maken? Op deze manier zou de Windows DVD structuur verder intact blijven maar helaas heb ik daar weinig aan. XP/Vista/7 moeten immers allen in 1 installer. YUMI pakt de installer gemaakt met MDT wel gewoon op, maar ik ben benieuwd of hij wil booten, de dvd structuur is immers helemaal veranderd.

Met SARDU kan ik in ieder geval eventueel eenvoudig overweg, deze ondersteund XP Pro/XP Home/Vista AIO/7 AIO/Backtrack/Hiren Boot CD/Ultimate Boot CD. Er is dan alleen geen ondersteuning om zelf nog bootable images toe te voegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Malarky op 24-03-2012 20:38 ]

• Dysmael
Malarky schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:30:
[...]

Bedankt, ik heb nu een installatie min of meer als hier beschreven werkend. Ik zie dat het installatie pakket niets meer dan een kopie is van heel de deployment werk folder inclusief uitgepakte images en nog een setupschil eromheen. Dus de wim files zijn blijvend minder dan 200mb.

Voor deze methode heb ik als ik het goed begrijp imagex verder helemaal niet nodig.
Als je MDT gebruikt heb je imagex inderdaad niet nodig. Dat heb je alleen nodig als je standaard installatiemedia wil maken. Met MDT maak je Litetouch media welke dmv een sequence de installatie geautomatiseerd uitvoerd. Volgens mij is dat ook ook meer wat je graag wil bereiken.

De instructies in de link waar je naar verwijst kloppen. De media map die je in MDT hebt gemaak moet toch zeker 3 a 4 GB zijn in omvang. Mijne is bv 40 GB omdat ik er heel veel images in heb zitten (standaard W7, W7 incl. Office 2007, W7 Incl. Office 2010 etc).
Heb je de Media share wel geüpdated? Rechtsklikken op je mediashare in MDT en dan Update media content kiezen.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:06:
[...]

Als je MDT gebruikt heb je imagex inderdaad niet nodig. Dat heb je alleen nodig als je standaard installatiemedia wil maken. Met MDT maak je Litetouch media welke dmv een sequence de installatie geautomatiseerd uitvoerd. Volgens mij is dat ook ook meer wat je graag wil bereiken.

De instructies in de link waar je naar verwijst kloppen. De media map die je in MDT hebt gemaak moet toch zeker 3 a 4 GB zijn in omvang. Mijne is bv 40 GB omdat ik er heel veel images in heb zitten (standaard W7, W7 incl. Office 2007, W7 Incl. Office 2010 etc).
Heb je de Media share wel geüpdated? Rechtsklikken op je mediashare in MDT en dan Update media content kiezen.
Ja, mijn ISO is zo'n 10GB dus dat is goed gegaan. YUMI pakt hem ook gewoon, dus dat is mooi meegenomen. Helaas blijft het na het inladen van de Windows bootmngr helemaal leeg in de Setup. Dat advertentie venster over die accelerators blijft leeg. Ik zal wel iets fout gedaan hebben, later nog eens kijken.

Waarom zou jij Windows 7 meerdere keren toevoegen alleen al om de Office versies. Je kan toch Office als applicatie toevoegen die je bij elke Windows wel of niet kan selecteren?

• Dysmael
Klopt, ik kan Office ook als apparte applicatie installeren. Net als Adobe reader X, Flash, Java, Internet Explorer 9 (mbv IEAK) et cetera kan ik ook ook Office 2010 als losse applicatie installeren.
Ik heb Windows 7 installaties incl. Office, Java, Adobe software, Updates etcetera ook gesysprepped en weer als installatiebron beschikbaar gemaakt in MDT zodat ik nog sneller PC's kan installeren.
Ik kan nu binnen 15 minuten een PC opnieuw voorzien van WIndows 7(pre-activated) incl. Office 2010, IE9, Updates, Adobe Reader, Java, Flash etc. Zou ik de applicaties via een silent install toevoegen dan is er voor een herinstallatie 30 minuten nodig.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:41:
Klopt, ik kan Office ook als apparte applicatie installeren. Net als Adobe reader X, Flash, Java, Internet Explorer 9 (mbv IEAK) et cetera kan ik ook ook Office 2010 als losse applicatie installeren.
Ik heb Windows 7 installaties incl. Office, Java, Adobe software, Updates etcetera ook gesysprepped en weer als installatiebron beschikbaar gemaakt in MDT zodat ik nog sneller PC's kan installeren.
Ik kan nu binnen 15 minuten een PC opnieuw voorzien van WIndows 7(pre-activated) incl. Office 2010, IE9, Updates, Adobe Reader, Java, Flash etc. Zou ik de applicaties via een silent install toevoegen dan is er voor een herinstallatie 30 minuten nodig.
Ik vind het qua tweaken wel erg interessant maar niet perse qua tijdbesparing in de toekomst. Ik installeerde laatst een zeer zware workstation vanaf een usb 3.0 in een usb 3.0 poort op een Samsung SSD en dat was in zo'n 3 minuten gebeurd (proces zelf). Adobe Reader installeren is een luttel aantal seconden, etcetera. Gaat in de toekomst nergens meer over.

Verwijderd

RolfLobker schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:41:
Hoe activeer jij je windows dan (ik lees namelijk pre-activated) ? Is dat gewoon via een volume licentie of echt OEM key auto-activeren (uit de bios dan).

• Dysmael
OEM activatie. Een script leest m.b.v. WMI de biosstring uit en installeert het bijbehorende certificaat (slmgr), installeert de juiste code en activeert Windows.

Verwijderd

Zojuist in ieder geval al een all-in-one windows 7 image gemaakt met dus alle versies (x86 en x64), eventjes getest via usb en werkt prima.Is inderdaad zeer eenvoudig en snel gedaan, had gelukkig nog ergens MSDN versies van windows 7 liggen want die zijn lastig te verkrijgen voor non-members :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 12:34 ]

• marti-n
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 12:34:
Zojuist in ieder geval al een all-in-one windows 7 image gemaakt met dus alle versies (x86 en x64), eventjes getest via usb en werkt prima.Is inderdaad zeer eenvoudig en snel gedaan, had gelukkig nog ergens MSDN versies van windows 7 liggen want die zijn lastig te verkrijgen voor non-members :)
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-24278.iso
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-24279.iso

Zijn officiele x86 en x64 WIndows 7 SP1 images ;)

Verwijderd

Ah nice, jammer alleen dat dat juist degene waren die ik wel had. Nu nog vista SP2 en XP SP3 :)

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Heb op mijn USB stick via Grub4dos / Xboot een boel images staan, oa:
-Memtest
-Diverse hdd test tools, dmv freedos.
-Parted Magic (Linux)
-Windows 7 x64 AiO
-Windows XP sp3 pro

Het is soms wat aanklooien met het menu.lst file om alles goed te krijgen maar als het eenmaal werkt is het okay.

Verwijderd

Gleighton schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:33:
Heb op mijn USB stick via Grub4dos / Xboot een boel images staan, oa:
-Memtest
-Diverse hdd test tools, dmv freedos.
-Parted Magic (Linux)
-Windows 7 x64 AiO
-Windows XP sp3 pro

Het is soms wat aanklooien met het menu.lst file om alles goed te krijgen maar als het eenmaal werkt is het okay.
Ik zou parted magic, toolset en memtest vervangen voor Hirens bootcd. Dan heb je ze allemaal + extras in 1 boot.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
HBCD staat er trouwens ook op, maar HBCD loopt altijd een beetje achter. Bijvoorbeeld staat bij HBCD nog parted magic 6.7 er op, terwijl er al een paar nieuwe releases zijn geweest.

Verwijderd

Gleighton schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:41:
HBCD staat er trouwens ook op, maar HBCD loopt altijd een beetje achter. Bijvoorbeeld staat bij HBCD nog parted magic 6.7 er op, terwijl er al een paar nieuwe releases zijn geweest.
Ja die problemen heb ik ook gehad met de vorige versie van HBCD met Merk hdd test programmas die hun eigen drives niet herkende.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik heb met de Microsoft tools imagex.exe en oscdimg.exe (uit het WAIK pakket) ondertussen op zeer eenvoudige wijze 1 bootable ISO gemaakt (7,64GB - geen compressie/untouched Windows) met de volgende Windows versies:

Windows Vista Business SP2 x86
Windows Vista Home Basic SP2 x86
Windows Vista Home Premium SP2 x86
Windows Vista Ultimate SP2 x86
Windows Vista Home Basic N SP2 x86
Windows Vista Business N SP2 x86
Windows Vista Starter SP2 x86
Windows Vista Business SP2 x64
Windows Vista Home Basic SP2 x64
Windows Vista Home Premium SP2 x64
Windows Vista Ultimate SP2 x64
Windows 7 Starter SP1 x86
Windows 7 Home Basic SP1 x86
Windows 7 Home Premium SP1 x86
Windows 7 Professional SP1 x86
Windows 7 Ultimate SP1 x86
Windows 7 Home Basic SP1 x64
Windows 7 Home Premium SP1 x64
Windows 7 Professional SP1 x64
Windows 7 Ultimate SP1 x64

Nu kan ik ook op zich tools als YUMI weer gebruiken die maar 1 Windows Installer accepteren. Later ga ik nog even knutselen met WAIK, maar dit was in ieder geval zo gebeurd. Als ik nu een Windows installeer is het wel even scrollen naar de juiste versie, maar liever teveel versies dan een keer er een missen.

• Dysmael
Malarky schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:14:
Ik heb met de Microsoft tools imagex.exe en oscdimg.exe (uit het WAIK pakket) ondertussen op zeer eenvoudige wijze 1 bootable ISO gemaakt (7,64GB - geen compressie/untouched Windows) met de volgende Windows versies:

Nu kan ik ook op zich tools als YUMI weer gebruiken die maar 1 Windows Installer accepteren. Later ga ik nog even knutselen met WAIK, maar dit was in ieder geval zo gebeurd. Als ik nu een Windows installeer is het wel even scrollen naar de juiste versie, maar liever teveel versies dan een keer er een missen.
Goed gedaan! :)

Hiernaast kan je natuurlijk ook alle talen toevoegen. Heb je een OS gekozen dan kan je vervolgens in het volgende venster een taal kiezen.

Waarschijnlijk heb je er zelf geen behoefte aan maar je kan ook alle Server edities toevoegen (2008 Standard, 2008 Standard Core, 2008 Enterprise, 2008 Enterprise Core, 2008 R2 standard, 2008 R2 standard Core, Small Business Server 2008, Small Business Server 2011 et cetera)

Voor SBS moet je wel op enkele GB's (+/-7 GB) aan groei in omvang rekenen omdat de image (het .wim bestand) zéér veel afwijkt van de rest. Voor de Server OS's is het een eenmalige groei van circa 3 GB)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-11 07:17
Ik ben er ook even mee aan de slag gegaan en inderdaad gaat het samenvoegen wel erg eenvoudig en dat werkt super. Dank voor de tips.

Even een andere vraag. Hoe gaan jullie om met de Windows Updates.
Aangezien ik regelmatig een willekeurige pc moet voorzien van een nieuwe Windows installatie ben ik mij aan het verdiepen in de Deployment Kit. Dit werkt al aardig en kan hiermee de Windows 7 en Vista versie installeren via een USB harddisk.

Nu kun je in de Deployment kit Windows Updates aanzetten. Voordeel is natuurlijk dat hij alle updates direct download en installeert. Groot nadeel is dat hij deze gaat downloaden en dat kost ook weer extra tijd.

Via wsusoffline kun je ook alle updates downloaden en daarna toevoegen aan de Deployment Kit. Voordeel is dan dat deze direct beschikbaar zijn. Nadeel is natuurlijk dat alles een stuk groter wordt als dat een nadeel kan zijn. Ik weet niet of hier een maximale grote aan is.

Ook kun je na de windows installatie wsusoffline starten en zo alle update laten installeren

Uiteindelijke is het doel dat alles op een USB stick/hardisk komt en zo eenvoudig een willekeurige pc kan voorzien van een verse Windows installatie incl alle windows updates en waarnodig Office updates en zo in kort mogelijk tijd maar ook met zo min mogelijk handelingen om weer ergens op te moeten klikken de boel te installeren. Installeren is niet erg maar het wachten en klikken wel. :)

Nu kun je natuurlijk een unattended dvd maken maar dat kost ook veel tijd en bij een update moet je weer aan de slag en zoals aangeven niet echt de beste mannier. Met de Deployment kit is dat een stuk eenvoudiger en is het zo gedaan om iets aan te passen.

Tevens krijg ik het niet voor elkaar om een keuze te krijgen welke harddisk hij moet gebruiken. Het liefs zou ik voor de installatie een scherm krijgen waarin je de partities zelf kunt installen en aangeven.

Ik heb aan CustomSettings.ini de volgende waardes ingevuld en daarna de DeploymentShare en Media bijgewerkt. Maar deze vraag komt dus niet en hij gaat direct installeren,

SkipDestinationDisk=NO
SkipTimeZone=YES

Nu test ik dit met een virtuele Pc dus mogelijk dat hij maar 1 partities ziet en die gebruikt maar ik wil deze controle graag behouden en zelf kunnen aanpassen aan de wens van de betreffende klant.

Graag jullie visie hoe jullie hier mee omgaan.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 12-04-2012 17:22 ]

Pagina: 1