2 sets takken met lampjes, op 1 adapter aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
Ik heb 2 setjes takken met ledlampjes.
bij elke set zit een adapter voor in het stopcontact te steken.

nu heb ik deze beide in een stekkerdoos zitten, zodat ik ze met een kaku schakelaar aan en uit kan zetten, maar dan heb ik dus wel die extra stekkerdoos ergens liggen.

nu vroeg ik me af of ik ze niet gewoon beide op 1 van die adapters kon aansluiten, dat maakt de rotzooi achter het tv meubel net weer wat overzichtelijker. en bespaart mogelijk zelfs nog een wattje of twee.

op de adapters staat:
steckernetzteil
modell: NF 240072
eingang: 230 - 240V -50 Hz
ausgang: 24V - 300mA 7,2 VA

op de kabbeltjes, die met een stekkertje in de adapter gaat staat ( op een sticker om het kabeltje)
PRIM: 230V-50 Hz 7,2VA
SEC: AC24V 300 mA
en dan achter een "logo" van een batterij:
60x2V / 60mA IP20

Alle lampjes zitten in serie geschakeld, dus eigenlijk vermoed ik dat wanneer ik de twee strings nu paralel ( of in serie) zet, dat de lampjes maar op halve sterkte gaan branden.
Ik dacht overogens eerst dat het ledjes waren, maar omdat er AC24 V staat ga ik er vanuit dat het geen ledlampjes zijn. ( but, Do correct me if I am wrong)

Kan iemand me vertellen of het gaat werken als ik ze op 1 adapter zet, en of dan de lampjes op halve sterkte gaan branden....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

engelbertus schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 13:03:
Alle lampjes zitten in serie geschakeld, dus eigenlijk vermoed ik dat wanneer ik de twee strings nu paralel ( of in serie) zet, dat de lampjes maar op halve sterkte gaan branden.
Ik dacht overogens eerst dat het ledjes waren, maar omdat er AC24 V staat ga ik er vanuit dat het geen ledlampjes zijn. ( but, Do correct me if I am wrong)
Ik vermoed eerlijk gezegd dat de lampjes in groepen in serie staan, en die groepen weer parallel aan de adapter hangen.
"60x2V" in serie zou betekenen dat je 120V / 60mA nodig hebt.
"60x2V" parallel zou betekenen dat je 2V / 3,6A nodig hebt.
"60x2V" waarbij je 5 parallel geschakelde groepen hebt met elk 12 lampjes in serie zou betekenen dat je 24V / 300mA nodig hebt, en dat levert je adapter precies.

Ik vermoed dat het gloeilampjes zijn, 60mA per lampje is veel meer dan wat een gemiddeld ledje trekt (die zitten eerder rond de 20mA of minder).
Kan iemand me vertellen of het gaat werken als ik ze op 1 adapter zet, en of dan de lampjes op halve sterkte gaan branden....?
Als je de 2 snoeren in serie aansluit op 1 adapter gaan de lampjes op halve sterkte (of misschien wel helemaal niet) branden, maar weet je wel zeker dat je adapter dit aan kan (U = I x R, ervan uitgaande dat de adapter 24V blijft leveren verdubbelt R en halveert I, waardoor de adapter nog maar 150mA hoeft te leveren).
Als je de 2 snoeren parallel aansluit op 1 adapter gaan de lampjes op normale sterkte branden, maar vraag je bij 24V opeens 600mA van een adapter die volgens de specs maximaal 300mA kan leveren. Niet doen dus.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 21:30
Als je van de stekkerzooi af wil moet je dus een nieuwe adaptor/voeding kopen die minstens 600mA @ 24VAC kan leveren.

En LEDlampjes op AC zou inderdaad erg dom zijn (krijg je 50Hz knipperlichtjes). Het zijn dus gloeilampen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
hmm.. dus besparen zou alleen kunnen als een nieuwe adapter zuiniger zou zijn, maar dan bespaar ik never nooit niet meer op kosten, want een adapter kost ook geld ....
het zou inderdaad best kunnen dat die lampjes per tak paralel zijn aangesloten, ik heb er nog niet heel erg aandachtig naar gekeken, want ze zitten nu "netsjes" allemaal in een soort vaas..

dan kan ik dus beter op zoek nar zon blokje dat je stopcontact meteen in 2-en of 3-en deelt, waar twee stekkers in kunnen. en dan kijken of 2 adapters er in passen.
Dan zou ik misschien toch van dat extra stekkerblok af kunnen komen.

bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-06 23:09
engelbertus schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:27:
hmm.. dus besparen zou alleen kunnen als een nieuwe adapter zuiniger zou zijn, maar dan bespaar ik never nooit niet meer op kosten, want een adapter kost ook geld ....
het zou inderdaad best kunnen dat die lampjes per tak paralel zijn aangesloten, ik heb er nog niet heel erg aandachtig naar gekeken, want ze zitten nu "netsjes" allemaal in een soort vaas..

dan kan ik dus beter op zoek nar zon blokje dat je stopcontact meteen in 2-en of 3-en deelt, waar twee stekkers in kunnen. en dan kijken of 2 adapters er in passen.
Dan zou ik misschien toch van dat extra stekkerblok af kunnen komen.

bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Geen adapter in de rommelbak liggen? Grote kans dat er wel een 24-v exemplaar tussenzit, genoeg spul wat op 24V werkt. En anders ben je voor <5 eur wel klaar, gewoon even zoeken bij een kringloopwinkel/rommelmarkt naar een apparaat op 24V (apparaat weggooien, voeding houden)

Of op Marktplaats een scanner op de kop tikken, veel hp en epson modellen hebben ook 24V voedingen.