Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Is WP / Joomla / ? hier geschikt voor leerling-logboeken?

Pagina: 1
Acties:

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
(Ik wist niet zeker waar te plaatsen maar was in de veronderstelling dat het onder webdesign hoorde)

Allereerst: het is NIET mijn bedoeling hier te bedelen om scripts en dergelijke, dat ga ik dus ook niet doen.

Wat ik wil bereiken: Ik wil een online tool maken waar leerlingen van het voortgezet onderwijs een logboek in kunnen maken. Deze logboeken zouden publiek en verborgen moeten kunnen zijn. In geval van verborgen logboeken is deze alleen te bereiken voor de docent. Er zou dus ook een hiërarchie in moeten zitten: admin - scholen - docenten - leerlingen.

Leerlingen zouden per dag/les/gebeurtenis een logboek moeten schrijven waarbij een fotootje of filmpje toegevoegd kan worden. Een logboek bestaat in dit geval uit 4 of 5 tekstvelden die een vraag vertegenwoordigen: Wat heb je gedaan, wat ging er goed, wat ging er minder goed en wat moet je de volgende les als eerste doen? (bijvoorbeeld) Het is makkelijker om dit in 4 losse velden te doen dan in één groot tekstveld, in verband met duidelijkheid voor leerlingen.

Leerlingen mogen niet reageren op andermans logboek, ze mogen het wel bekijken, mits publiek.

Het heeft misschien iets weg van It's Learning, maar die heeft geen logboekmogelijkheid. Daarnaast wil ik de website nog voor een paar andere dingen gebruiken die ook met school/leerlingwerkzaamheden te maken hebben.

Ik ben op dit moment een klein beetje aan het experimenteren met WordPress, ik ken de mogelijkheden van een enkele installatie. Op dit moment ben ik bezig een WordPress Netwerk (voorheen WPMU) op te zetten.Ik kan daar wel gebruikers laten registreren maar ik kan bijvoorbeeld niet meerdere tekstvelden krijgen zodat leerlingen in 4 stukken hun tekst neer kunnen zetten. Daarnaast is er geen hiërarchie mogelijkheid.

Nu mijn echte vraag: Is Joomla, WordPress of een ander CMS/Blog-product hier geschikt voor of is er een ander pakket wat dit zou kunnen?

• Nedra
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 02-11 15:34
Ik denk dat het uitstekend kan met Wordpress. In Wordpress heb je natuurlijk ook een hierarchie in je gebruikers: http://codex.wordpress.org/Roles_and_Capabilities
Op deze manier kan je aangeven welke gebruiker wel of niet mag. Voor meerdere velden zou je dan je gebruik kunnen maken van custom fields - http://codex.wordpress.org/Custom_Fields (zoek ook eens naar custom fields op de wordpress plugin site). Zo kan je zorgen dat de leerlingen de juiste velden voor zich krijgen met vraag erbij. Zelf zou ik denken dat het misschien nog handiger is om te gebruiken van een formulier plugin als gravity forms - http://www.gravityforms.com/. Deze kan een ingevuld formulier omtoveren in een post. Als je dan zorgt dat deze alleen zichtbaar / invulbaar is voor geregistreerde gebruikers kan je op die manier je hierarchie opbouwen.

In ieder geval, er zijn vele wegen naar Rome. Joomla zou bijvoorbeeld ook uitermate geschikt zijn omdat daarin standaard de mogelijkheden van de toeganslijst erg uitgebreid is. Uiteindelijk ligt het er ook aan hoeveel kennis je zelf hebt en hoeveel tijd je er bereid bent in te steken

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, er staan een aantal heel goede dingen in, waaronder de links naar de genoemde plugins. Ik kan hier mee aan het stoeien.

De kennis die ik heb met betrekking tot het programmeren is beperkt. PHP lezen is op zich niet zo'n groot probleem, als ik ergens een stuk weg wil halen dan kom ik er met wat puzzelen wel uit. Ik ben meer van het bestaande iets ombouwen naar wat ik zou willen. Functies bijmaken zal mij niet lukken, mits er een goede how-to bij is. Verder ben ik niet bang om vragen te stellen, ook niet op het WordPress forum

Ik ga voor WordPress in ieder geval de genoemde plugins bekijken en proberen wat ik er mee kan. Soms weet je simpelweg niet waar je op moet zoeken dus bedankt voor de gegeven links.

Ik ga eens kijken wat ik voor elkaar kan fabriceren met de gegeven plugins.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*