Toon posts:

[W7] Systeem bevriest volledig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De moed zakt me nu echt in de schoenen, dus ik keer me naar tweaker voor hulp.

Ik heb een oud systeempje waar ik al lang met veel plezier mee werk, tot hij opeens met een onregelmatige frequentie, volledig hangt. Meestal heb ik wat muziek aanstaan en ook deze blijft met een enorm verveldend geluid hangen. Na enkele minuten "schiet" het systeem los en werkt het weer alsof er niks gebeurd is. Inmiddels heb ik flink wat verk verricht om mn systeem er weer bovenop te brengen. Ik heb onderandere:
  • De hardeschijf vervangen voor een sollid state disk
  • Een nieuwe videokaart gehaald
  • Nieuwe draadloze netwerkkaart gekocht
  • Het geheugen vervangen en uitgebreid
  • De ventilators stofvrij gemaakt en koelpasta vervangen
  • Daarnaast heb ik stuk voor stuk alle randapperatuur losgekoppeld en het systeem getest, zonder resultaat.
inmiddels heeft mijn pc de volgende specificaties
  • Windows 7 Pro 64 Bit
  • AMD Athlon 64 3200+ cpu
  • Asus A8N-Sli met nForce4 chipset
  • 3GB geheugen
  • 60 gb solid state disk
  • Nvida Gforce 7800 gtx
Heeft iemand enige ervaring met dit probleem of nog een tip om te proberen. Het is erg vervelend want ik gebruik nu mijn pc al ruim 2 uur en hij is pas een keer blijven hangen (gebruik zelfs illustrator). Maar er zijn ook dagen dat hij om de 10 min bevriest.

Alle temps lijken ook prima (CPU c 39 / GPU c 45 / mb c 32)

tips, trucks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Lijkt erop dat je CPU de bottleneck is hier. Voor de zekerheid even je pc scannen op virussen en malware zou ook wel een oplossing kunnen bieden. Alhoewel ik betwijfel of je een back-up hebt teruggezet.

bevriesd is met een -t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aangezien je gebruik maakt van Windows en dit besturingssysteem 'bevriest' heb ik je topic verplaatst naar WOS. Daarnaast nog een titelwijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe is het met de drivers van je PC? Zijn die bij? :)
bobsquad schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:00:
Lijkt erop dat je CPU de bottleneck is hier.
Dus? Er wordt niet naar een bottleneck gevraagd, maar naar een oplossing voor een tijdelijk freeze probleem. Van het ene op het andere moment bevriest de PC en later gaat de PC door alsof er niets aan de hand is. De CPU is in dat geval dan niet per definitie de bottleneck. ;)
alhoewel ik betwijfel of je een back-up hebt teruggezet.
Een back-up kan in het uiterste geval, mits aanwezig, altijd nog wel teruggezet worden, dus zie ik niet in waarom er niet eerst in oplossingen gedacht kan worden ipv workarounds ervoor... :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2012 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De cpu lijkt me ook niet bepaald het probleem. Ik ben in mijn post vergeten te vermelden dat ik ook al een verse windowsinstall er over heeb heb gegooid. Ook alle drivers zijn goed geinstalleerd. Voor de Nforce chip kon ik geen windows 7 drivers vinden maar las ergens dat deze ingebakken zitten.

Het gekke is da in de meeste momenten mijn pc functioneerd als een zonnetje. Zou ik misschien de onboard geluidskaart kunnen deactiveren en er een pci kaartje in gooien. Bedenk me dat net maar dat is ook mijn laatste idee.

hmm lastig dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boelensman1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 10:16
Van welke merk is die Solid state disk?
Ik had een zelfde soort probleem met m'n vertex 3 van OCZ
Dit heb ik verholpen door de drive naar AHCI te zetten in het bios.

CTO van Appeal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip, helaas ondersteund mijn moederbord deze AHCI optie niet. Dit haal ik athans uit bronnen van het internet (http://www.sevenforums.co...rboard-enabling-ahci.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Geluid in de bios uitzetten, en kijk of je freeze weg is.

http://vip.asus.com/forum...l=A8N-SLI&page=2&count=22

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=147618

Schoon installeren en dan met kleine stapjes software installeren, en controleren of het weer gebeurd.
Misschien codecs verkeerd geinstalleerd.
Media Portal alternatief voor Windows Media Center (Deel 4)
Hier staat hoe je codecs het beste kunt installeren zonder je pc zwaar te belasten.

Laat een tafel ventilator in je pc kast blazen om zo je chipset extra te koelen, misschien word deze te heet.

Controleer in de bios of alles op normale snelheid loopt en niet overclockt is.

Andere geluids drives proberen, ook van vista. Dus oude en nieuwe proberen.

Zet ook in het begin van topic welke moederbord je hebt, dan kunnen personen die hetzelfde hebben je beter helpen.

[ Voor 44% gewijzigd door jan99999 op 24-03-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jan,, Thanks voor de tips en de heads-up over het ontbreken van mijn moedernord type.
Ik ga zo ff een geluidskaartje er in zetten en kijken of dat iets van verschil maakt.
Inmiddels heb ik via:
http://www.nforcershq.com...-driver-packs-t70915.html
wat nforce4 drivers op mijn systeem gezet en in het apparatenbeheer gedeelte bij ide ata/atapi zijn wat dingen veranderd. Ik kan niet direct zegen of dit het verschil maakt maar tot nog toe werkt hij lekker soepel.

Als dit de oplossing was dan zal ik het ff melden op dit topic. Stel dat er nog mensen zijn die met ouder pctjes als deze vooruit willen.

Ow en @jan, ik heb van asus een gloed nieuwe chipfan gekregen. Ik houd de temp in de gaten en hij wordt echt niet te heet. Goeie tip wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Owkee, het updaten van de nForce drivers was niet de gouden oplossing. Heb nu de geluidsdriver gedeactiveerd en een usb soundcard er aan gehangen. Hoop dat dat verschil maakt. Even een heel stom vraagje. In de bios staat Raid uitgeschakeld. Is dit iets dat aan moet staan? Ik ben hier namelijk niet erg bekend mee..

Valt me net op dat mijn hardeschijf bij de "Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen" staat in de startbalk. Dit kan niet goed zijn toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:57
Dat komt door de Nvidia drivers waarschijnlijk, doordat de drivers/controller hotswap ondersteunen.

Kijk er misschien overheen maar had je al met een andere voeding getest?

/edit: En controleer ook even of je mainboard geen bolle/lekkende condensators heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 25-03-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09
Zijn willekeurige, volledige freezes niet symptomen van I/O problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nielson: Ik heb al een andere kast incl voeding gehaald idd. Wellicht zou ik zoveelmogelijk kunnen ontkoppelen, zoals de dvd-spelers en casefan.

edit: Ik zal de kast weer eens openschroeven. De laatste keer toen ik keek zag het moederbord er nog nettjes uit.

@x_lawl_x: wat bedoel je precies met een i/o probleem? Haha, misschien een stomme vraag met ben geen superkenner.

Ik heb nog wat ontdekt:

Het begint er toch een beetje op te lijken dat mijn ideeen over een hardwarematig probleem niet kloppen. Ik heb athans alles vervangen wat er te vervangen is en nogsteeds blijft het systeem hangen. Ik ben dus nu het systeem aan het uitdagen door flink wat schijfbewerkingen te doen en hier lijkt het probleem ook te liggen. Nu weet ik niet waar ik moet beginnen om dit op te lossen dus ik hoop dat iemand hier aan de hand van mijn beschrijving een tip heeft. Bij de volgende handelingen hangt het systeem behoorlijk snel:

Via het netwerk grote bestanden van mij laptop trekken en dit naar mijn externe hardeschijf (via usb 2.0) kopieeren die aan mijn desktop hangt. Dit terwijl ik naar de mooie muziek van doe maar luister via winamp. Deze muziek staat opde dezelfde externe hardeschijf. Dit lijkt te veel voor het systeem. Zonder muziek lijkt hij het gewoon te doen.

Nu zou je kunnen denken dat door het afkoppelen van de externe hardeschijf het probleem verholpen is, echter komt het probleem ook voor als ik mijn externe heb afgekoppeld en bijvoorbeeld een poster aan het maken ben in illustrator..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Had de Nforce 4 chipset niet de 'grote filecopy' bug ? En ja, bevriezende PCs die na X seconden 'recoveren' is bijna altijd een IO probleem (of een herstartende GPU driver, maar dat laatste meld Windows).

Heb je de laatste BIOS update voor je PC ? En de laatste chipset drivers ? Probeer eventueel de spanning van de NB/SB 1 tandje hoger te zetten in de BIOS. En test met zo min mogelijk aangesloten hw (en dan ook vooral USB devices) ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@skilla, inderdaad, ik stut nu op een website waar de nforce driver voor problemen blijkt te zorgen. Past in het plaatje want ilustrator gebruikt grote bestanden, muziek afspreken vraagt om veel overdracht. Ze hebben het over een tijdelijke oplossing waar je het geheugen terugschroeft. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
http://social.technet.mic...6e-40bc-b910-c7d347002e66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lap, even dacht ik een hotfix te hebben gevonden, zij het niet dat deze niet voor mijn systeem is. Klaarblijkelijk heb ik een RC versie van windows, wat dit ook mag betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:55:
Lap, even dacht ik een hotfix te hebben gevonden, zij het niet dat deze niet voor mijn systeem is. Klaarblijkelijk heb ik een RC versie van windows, wat dit ook mag betekenen
Release Candidate. Vreemd eigenlijk, want W7 RC is sinds 1 juni 2010 niet meer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah nee, niet scherp van me. Mn systeem moet minimaal 4 gb aan ram hebben. Daarom zal hij wel niet willen instaleren. de build is 7601 dus dit zal vast wel gewoon RTM zijn. heb nu mijn geheugen terug geschoeft naar 2 gig (via "bcdedit /set truncatememory 0x80000000"), zonde ,maar toch eens kijken of dat wel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar ben ik snel achter... geen suc6, damn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
even voor de zekerheid, wat is Raid en moet deze zijn ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:47

F.West98

Alweer 16 jaar hier

RAID is een manier om drives samen te laten werken, beter afblijven tenzij je dat specifiek wil.
Je kan beter je oude post bewerken, dit heet kicken.
Probeer windows eens opnieuw te installeren

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, zal ik doen! Maar thanks voor de info. Het opnieuw instaleren van windows zal weinig uithalen aangezien dit al een verse install is..

edit: Kreeg net tijdens het testen een melding dat het displaystuurprogramma windows kernel Nvidia niet meer reageerde en hersteld zijn. Kan dit iets met mijn systemfreeze te maken hebben? dit is overigens de eerste keer dat ik dit zie en heb inmiddels door deze problemen een nieuwe videokaart gekocht

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Het zou kunnen ja, maar ik betwijfel het. Als je de tijdstippen weet, waarom kijk je logfiles niet na, misschien verwijst het tijdstip wel naar een programma dat iets doet. (update misschien) Heb je al een keer stresstest laten draaien?? Uur of 4 prime95 ofzo?? Voeding lijkt me stug.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik eens ff checken. Al is het wel redelijk duidelijk dat het aan het copiëren van grote bestanden ligt. Hoe kan ik het beste deze logbestandfen inzien en waar moet ik naar kijken. Is microsoft logparser een goeie? Thanks voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de logboeken gecontroleerd en twee keer een freeze geforceerd. Helaas staat er geen gebeurtenis in op die tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Misschien is het een idee om een SMART test te draaien op je hardeschijf aangezien je vermoed dat je problemen uit die hoek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigenlijk niet het idee dat het de hardeschijf zelf is maar eerder het moederbord en haar ondersteuning. Maar zo;n smarttest ga ik zeker ff uitvoeren! thanks voor de tip. Maar heb bijna besloten om een nieuw moederbord, geheugen en cpu te halen want ik die door de processors het vga kaartje niet meer...
Pagina: 1