• sdr-computer
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo,

Ik heb een probleem met een computer waar 2 dezelfde schijven inzitten

Het is een GA-81915PL-G moederbord welke ik heb overgenomen van iemand.
Werkend gezien, waarna alles eraf is gehaald, dus geen windows erop.
En de persoon is niet te bereiken voor hulp.

Hij heeft wel via de TAB setup voor raid dingen veranderd, maar wat ?? weet ik niet

Maar ik kan windows niet installeren omdat volgens mij de schijven niet worden herkent.

Ik zal hier neerzetten wat ik in de bios zie staan

Als ik de pc opstart dan krijg ik te zien een optie dat ik op TAB kan drukken om utility op te starten.
Ook zie ik 2 schijven staan, 1 MASTER en 1 SLAVE

Door naar het BIOS.
1ste optie Standard: staat de cdrom als master (dat is goed)

Advanced optie: Hard disk Priority: SCSI-0 WDC SCSI-1 WDC en Bootable Add-in Cards
First boot is de cdrom
Second is de HDD

Integrated Perhiherals optie:
On-chip Primary PCI IDE staat op Enabled
OnChip SATA Mode staat op AUTO

Onboard H/W Raid staat Enabled

Volgens mij staat alles goed , alleen als ik opstart vanaf de cdrom met windows en je drukt op F8 om door te gaan naar de installatie,
dan staan daar geen Harde schijven waar ik windows op kan installeren en krijg ik als ik doorga het bekende blauwe scherm te zien.
Dat komt natuurlijk omdat hij geen schijven vind.

Wat doe ik fout.

Ik moet de pc zondag klaar hebben voor mijn zoon.

Ik kan wel wat hulp gebruiken.

Ik weet niet wat ik moet doen in de setup van de RAID config via de TAB knop.

Dit is wat er staat bij de setup:
het vak bestaat uit 3 delen
LINKS en RECHTS een vak en Onderin 1 groot vak voor de schijven.

Links staat:
Create Array
Delete Array
Create/delete spare (is grijs, dus niet berijkbaar)
Select Boot Array
Seraial Number View

Rechts staat de info van die opties

Onderin staat:
Channel 0 Master WDC 1........ ATA 100 186.31 Hdd
Channel 0 Slave WDC 1........ ATA 100 186.31 Hdd
Channel 1 Master No Drive
Channel 1 Slave No Drive

Als ik de RAID optie uitschakel in de bios, dan zie ik ook nog geen schijven.

De schijven staan met jumper als Master en Slave ingesteld.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:54

D4NG3R

kiwi

:)

Reset je BIOS eens door de batterij van het moederbord af te halen en hem er 30-60 secs later weer op te doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• tomtom381
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-02 19:56
sdr-computer schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:27:
Volgens mij staat alles goed , alleen als ik opstart vanaf de cdrom met windows en je drukt op F8 om door te gaan naar de installatie,
dan staan daar geen Harde schijven waar ik windows op kan installeren en krijg ik als ik doorga het bekende blauwe scherm te zien.
Dat komt natuurlijk omdat hij geen schijven vind.
Wat ik mij afvraag is: hoe kan je verder gaan met een Windows installatie zonder een harde schijf te selecteren?

• sdr-computer
D4NG3R schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:29:
Reset je BIOS eens door de batterij van het moederbord af te halen en hem er 30-60 secs later weer op te doen.
Deze optie heb ik nog niet gedaan, maar moet ik dan niet alles opnieuw instellen, of moet ik dan load defaults instellen in de bios.

• sdr-computer
tomtom381 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:44:
[...]

Wat ik mij afvraag is: hoe kan je verder gaan met een Windows installatie zonder een harde schijf te selecteren?
Zoals ik al heb aangegeven weet ik dus niet hoe dat komt.

Ik heb nog nooit met raid gewerkt,omdat ik er niets van snap.
Maar als ik die optie uitzet, dan worden nog steeds geen hdd's gezien.

Dus zal er iets fout staan denk ik, alleen ik weet niet wat.

• tomtom381
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-02 19:56
sdr-computer schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:50:
[...]

Deze optie heb ik nog niet gedaan, maar moet ik dan niet alles opnieuw instellen, of moet ik dan load defaults instellen in de bios.
Als je het bios reset worden de standaard waarden terug gezet. Hiermee zou de computer gewoon moeten kunnen opstarten.
sdr-computer schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:52:
[...]

Zoals ik al heb aangegeven weet ik dus niet hoe dat komt.

Ik heb nog nooit met raid gewerkt,omdat ik er niets van snap.
Maar als ik die optie uitzet, dan worden nog steeds geen hdd's gezien.

Dus zal er iets fout staan denk ik, alleen ik weet niet wat.
Je kan zoals je aangeeft ook proberen je BIOS de defaults te laten laden en kijken of het dan wil werken.

• koekwau5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-03-2025
Je krijgt waarschijnlijk een blauw scherm met de foutcode 0x0000007B.

Dit betekend dat je drivers moet gaan laden voor je RAID opstelling.

Zet je HW RAID uit dan zullen je hardeschijven hoogstwaarschijnlijk gezien worden maar dan los van elkaar.
Gebeurd dit niet, plaats je hardeschijven over op de andere kleur SATA poorten op je Gigabyte bord. Meestal heeft de HW/SW RAID op deze borden een ander kleurtje.
Je kan op deze manier iig even Windows installeren om zondag een PC gereed te hebben.

Wil je alsnog doorgaan met je RAID opstelling dan moet je drivers gaan downloaden, op een floppy (XP) of USB (Vista / 7) zetten en inladen.
Daarna loopt de installatie wel normaal door.
De drivers voor je moederbord kan je hier vinden: http://www.gigabyte.co.nl...ds/support-downloads.aspx

Edit:
Zet deze driver: http://download.gigabyte....aid_via_6410_bootdisk.exe
eens op een floppy en bij het laden van XP (anders krijg je 7B niet volgens mij) op F6 drukken wanneer dat onderin staat. Instructies volgen en een driver kiezen. De installatie loopt daarna nog even door totdat je uiteindelijk bij het installatie menu komt.

[ Voor 29% gewijzigd door koekwau5 op 24-03-2012 00:01 ]

• sdr-computer
koekwau5 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:56:
Je krijgt waarschijnlijk een blauw scherm met de foutcode 0x0000007B.

Dit betekend dat je drivers moet gaan laden voor je RAID opstelling.

Zet je HW RAID uit dan zullen je hardeschijven hoogstwaarschijnlijk gezien worden maar dan los van elkaar.
Gebeurd dit niet, plaats je hardeschijven over op de andere kleur SATA poorten op je Gigabyte bord. Meestal heeft de HW/SW RAID op deze borden een ander kleurtje.
Je kan op deze manier iig even Windows installeren om zondag een PC gereed te hebben.

Wil je alsnog doorgaan met je RAID opstelling dan moet je drivers gaan downloaden, op een floppy (XP) of USB (Vista / 7) zetten en inladen.
Daarna loopt de installatie wel normaal door.
De drivers voor je moederbord kan je hier vinden: http://www.gigabyte.co.nl...ds/support-downloads.aspx

Edit:
Zet deze driver: http://download.gigabyte....aid_via_6410_bootdisk.exe
eens op een floppy en bij het laden van XP (anders krijg je 7B niet volgens mij) op F6 drukken wanneer dat onderin staat. Instructies volgen en een driver kiezen. De installatie loopt daarna nog even door totdat je uiteindelijk bij het installatie menu komt.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb je verhaal goed doorgelezen en door middel van dat verhaal, kwam ik volgens mij zoiets tegen wat in de handleiding staat, maar dit is in het engels en dat is niet mijn sterkste kant.

Maar er staat , en dat is wat jij verteld volgens mij ,dit:
Making a IDE RAID controller driver disk
To install Windows 2000/XP onto a IDE hard disk on the VT6410 controller successfully, you need to
install required driver for the IDE RAID controller on your motherboard during OS installation. Without the
driver, the hard disk may not be recognized during the Windows setup process.
First of all, you have to copy the driver for the IDE RAID controller from the motherboard driver CD to
a floppy disk. The instructions below explain how to copy the driver.

Dan is mijn volgende probleem, dat ik geen floppy drive erin heb zitten.
Maar heb even in de bios gekeken, en daar staat wel dat ie volgens mij kan opstarten vanaf een USB-CDROM, dus als ik nou die bestanden eens op een cd schrijf , zou dat ook helpen. ??

• koekwau5
Zonder floppy heb je een probleem. Windows XP leest alleen floppy's voor drivers. Vanaf Windows Vista worden USB stickjes pas ondersteund.
Wanneer je een USB-floppy drive hebt dan werkt dit nog wel onder XP.

Laatste optie is de driver in je Windows installatie te slipstreamen doormiddel van Nlite, en de installatie schijf opnieuw te branden.
Maar dat gaat een moeilijke opgave voor je worden vrees ik ....

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Volgens mij wil je helemaal geen RAID. Of heb je al gekozen voor JBOD, RAID0, of RAID1? :)

Als je een clear CMOS / load bios defaults doet (zoals D4NG3R al aangaf), staat alles gewoon op autodetect / IDE mode en werkt het gewoon "out of the box".

This can no longer be ignored.

• koekwau5
Erik Jan schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:21:
Volgens mij wil je helemaal geen RAID. Of heb je al gekozen voor JBOD, RAID0, of RAID1? :)

Als je een clear CMOS / load bios defaults doet (zoals D4NG3R al aangaf), staat alles gewoon op autodetect / IDE mode en werkt het gewoon "out of the box".
Het probleem is dat de IDE controller op dit bord van Gigabyte zelf is en hoogstwaarschijnlijk niet in het standaard Windows XP driver pakket zit.
Daarintegen is de SATA controller wel van Intel en deze doet het hoogstwaarschijnlijk wel. Heb je geen SATA hardeschijf liggen toevallig?

GigaRAID IDE RAID Controller

Supporting RAID (0, 1, 0+1), JBOD function and ATA133 interface, GigaRAID Controller delivers completely solution for storage interface to increase fault tolerance, improve data access performance and provides additional interface for more IDE devices.

Dit is dan die VIA VT6410 IDE RAID chip. In de controller zelf kan je voor JBOD, RAID0 of RAID1 kiezen. Werkt allemaal met dezelfde driver.

(Maak dit regelmatig mee in de computerwinkel waar ik werk. Mag ik de floppy's weer even onder het stof vandaan halen ;))

[ Voor 17% gewijzigd door koekwau5 op 24-03-2012 00:36 ]

• sdr-computer
Dan denk ik dat ik maar een floppy drive ga kopen, want dat zullen de kosten niet zijn.

Na dat ik de bios heb gereset, batterij eruit en jumper erop gezet, heb ik de pc opgestart en moest toen via F1 verder.
Dus dat is gelukt, alleen de schijven worden niet gezien.

Maar stel nou dat ik helemaal geen gebruik wil maken van heel dat gebeuren, dus de RAID optie uitzetten in de bios, wat ik al had gedaan, dan worden de schijven nog steeds niet herkent.
Dus dat snap ik dan ook al niet.

Ga morgenochtend meteen een floppydrive kopen.

Ik ga nu gerust slapen in ieder geval.

Ik meld me morgen weer met een evt. resultaat.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

koekwau5 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:24:
[...]

Het probleem is dat de IDE controller op dit bord van Gigabyte zelf is en hoogstwaarschijnlijk niet in het standaard Windows XP driver pakket zit.
Ugh, je hebt gelijk. IDE1 zit op de Intel ICH controller, en IDE2 en IDE3 op de 3rd party Gigabyte controller. Als het goed is werkt aansluiten op IDE1 dus wel.

This can no longer be ignored.

• koekwau5
Hé donder. Er zit idd nog een rode IDE poort op het moederbord.
Deze heb ik over het hoofd gezien!

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.co.nl/fileupload/product/2/1915/538.jpg

Zet 1 van je hardeschijven hierop en zoals Erik Jan zegt gaat dit werken! Even geen RAID, maar je kan iig installeren!

Edit: En in me eerste post had ik het over SATA, maar moet IDE zijn natuurlijk. Even omschakelen .. gebruik dit bijna nooit meer hahaha. Ook een andere kleur, dus toch dichtbij :)

[ Voor 34% gewijzigd door koekwau5 op 24-03-2012 00:46 ]

• sdr-computer
Ik ga dus 1 hdd op de rode connector aansluiten straks als ik boodschappen heb gedaan.
Maar volgens mij staat er in de handleiding dat deze voor de cdrom is bedoeld.

• koekwau5
Zover ik weet kun je er gewoon hardeschijven op aansluiten.
Ze adviseren daar je CD-rom/DVD-rom drive op te prikken zodat je maximale bandbreedte kan behalen op de Gigabyte IDE RAID controller.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans trouwens dat je een aparte RAIDbios hebt. Het gaat om een externe controller, dus vaak hebben die dan ook hun eigen bios waar je eea moet instellen. In je mainbios kun je dan instellen of die controller actief moet zijn of niet.

• koekwau5
TERW_DAN schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 11:34:
Grote kans trouwens dat je een aparte RAIDbios hebt. Het gaat om een externe controller, dus vaak hebben die dan ook hun eigen bios waar je eea moet instellen. In je mainbios kun je dan instellen of die controller actief moet zijn of niet.
Dat is de HW/RAID optie die hij op Enabled / Disabled kan zetten volgens mij.
De Intel is altijd actief.

• sdr-computer
Ik ben er weer en ik ga dus nu de optie HW/RAID in de bios op disabled zetten en dan 1 HDD als master en de cdrom als slave op de rode connector zetten.
Dan zou het moeten werken en kan ik dus windows installeren.

Over een paar minuten weet ik het.

• sdr-computer
Ok, dat werkt nu eindelijk, pffffffff bedankt voor alle hulp alvast.

Volgende waar ik dan mee zit is dan hoe zet ik dit straks dan weer terug.

Ik neem aan dat als ik windowsXP erop heb staan dan ik dan dat RAID drivers gebeuren wat ik heb gedownload van de site moet installeren voordat ik de schijven weer bij elkaar ga aansluiten.

Of kan ik de 2de hdd gewoon met een andere kabel aansluiten op de raid controller (IDE 2) zodat die herkent wordt en ik die als opslag kan gaan gebruiken.
Of werkt dat zo niet.

• sdr-computer
Nu heb ik jullie hulp weer nodig.

Ik heb de schijven weer terug gezet zoals het voorheen was.

Nu start ik op en ik krijg dan een utility te zien van de RAID opties.

Aangezien ik 1 schijf heb verplaatst om windows te installeren begrijp ik de foutmelding wel, alleen wat ik nu moet doen is voor mij abacadabra.

De foutmelding:

BROKEN Raid 1, daaronder de otpies wat ik kan doen.

1. Power off and check the failed drive (is goed aangesloten)
2. Destroy the Mirroring Relationship
3. Choose replacement drive and rebuild
4. Continue to Boot.
______________________________________________________________________________________
In het vak daaronder zie ik ook idd maar 1 schijf staan.

Channel0 Device 1 Name WD ..... Array0 ATA 100 186.31 Status Broken

Ik heb nu de optie Continue to Boot

Wat moet ik hier nu doen om toch die andere schijf te gebruiken.

PS. als ik de optie Continue to Boot gebruik dan krijg ik een melding te zien.

Enter the raid utility after exiting Y/N

Ik heb Y gedaan en dan krijg ik andere opties te zien.

Create Array
Delete Array
Select boot array

En in dat vak daaronder zie ik wel de 2 schijven staan

[ Voor 13% gewijzigd door sdr-computer op 24-03-2012 13:03 ]

• sdr-computer
Het gaat niet lukken op dit moment.
Zodra ik alles weer teru zet zoals het was dan kom ik weer in die utility tercht van het RAID gebeuren, en dat wil ik niet.

Moet weer opnieuw beginnen met windows installeren.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wil je wel raid?
Waarom wil je raid?

Er is je verteld dat indien je raid wilt gebruiken met 2 drives, dan zul je een floppy drive nodig hebben of slip streamen.
Je kan dus niet je windows hd op een andere poort zetten(raid) en de raid werkt gewoon, zo werkt dat niet.

Je kan bij nog 1 extra hd wel 2 andere in raid zetten, dan heb je geen floppy nodig.

Laat de raid weg, installeer windows, dan installeer de andere hd, met de drivers op je 1e hd, dan heb je alle 2 je hd's aan het werk.

• sdr-computer
Ik wil eigenlijk geen raid omdat ik dat niet werkend krijg.

Als ik de hdd met de cdrom op de rode connector aansluit dan kan ik wel windows installeren.

In de bios heb ik die HW/RAID op disabled staan.

Maar als ik de andere hdd wil gaan gebruiken dan moet ik de eerste hdd van de rode connector losmaken en weer op IDE 2 of 3 zetten.
Wat weer tot gevolg heeft dat de RAID utility toch om de hoek komt kijken omdat de 2de hdd niet gezien wordt.

Dus wat doe ik nu fout dan .

Of moet ik de 2 schijven op de rode connector aansluiten en de cdrom op IDE 2 of 3 ??

• sdr-computer
het is nu eindelijk gelukt.

Ik heb nu de 2 HDD's op de rode connector gezet.
Daarna de RAID driver geinstalleerd.
Toen de cdrom speler op IDE 2 gezet en nu werkt het wel.

Bedankt voor de hulp.

• koekwau5
Prima oplossing idd!
Nu maken je hardeschijven gebruik van de Intel chip, en je CD-ROM van de Gigabyte chip. Je CD-rom speler is toch niet heel spannend en kan lekker daar op blijven "pruttelen"!

Fijn dat het gelukt is.

Goed weekend en succes met de verdere computer installatie!
Pagina: 1